Jag skulle vilja säga att ordet remix här i tråden felaktigt associeras till olagligheter och bootleggande, när begreppet inom (framförallt) dansmusiken står för att
kreativt omarbeta en låt. Ett jobb som beställs av originalartisten eller hans skivbolag.
Från början var remixandet just vad ordet betyder, att mixa om. Som inom discon, då man helt enkelt höjde bastrumman i en phillylåt och kallade det Special Disco Version eller nåt liknande.
Senare utvecklades remixen till att innehålla allt mer unika och nya beståndsdelar, tillsatta av remixaren (som i mitten av 70-talet också började få credit på skivorna); Tom Moulton 1975 lade till lite percussion, Jellybean 1984 bytte ut hela rytmspåret och så småningom blev remixen en helt ny låt med bara små fragment kvar av originalet.
Det där skrev jag om i Studios remixskola häromåret.
Idag är remixandet antingen ett sätt för ett skivbolag att köpa underground kredd (tänk sunkig popartist remixas av cool technokille) eller ett sätt för dansfolket att arbeta tillsammans (tänk technokille remixar technokille) eller ett sätt att anpassa material för dansgolvet (tänk radiodänga förlängs med trumintro/outtro och tydligare beats) osv osv.
Kort sagt finns det många sorters remixer, och det gemensamma är alltså den kreativa biten - man lägger till och tar ifrån. En regelrätt ommixning av befintligt material kallas aldrig remix idag.
Mina två korvören.
/Danne