Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Polpotkin

Sidor: 1 2 3 4 5
1
Studio, produktion och övrigt / pitch som mod
« skrivet: 28.12.2009, 18:49:39 »
Någon som vet ifall det är möjligt att få en keyboard att skicka ut modhjul genom pitchbendern?
Jag använder aldrig pitch och har inget modhjul.

2
Studio, produktion och övrigt / SV: Metronom Cubase
« skrivet: 14.10.2009, 19:09:29 »
Lägg ett klick på ett midispår, typ kantslag, från den inbyggda lm-7 (eller vad den heter)

3
Studio, produktion och övrigt / SV: Stämma en bas
« skrivet: 12.07.2009, 02:11:04 »
Flageoletter kräver inte alls att basen är korrekt intonerad.. tvärtom.. Flageoletter är alltid exakta, oavsett hur instrumetet är intonerat. Tänk på när du lägger falgeolett på 12e bandet.. Det är ju samma position, oavsett hurvida instrumentet är intonerat eller inte. 12e bandet är exakt mitt emellan stall och sadel, oavsett. 5e bandet är en fjärdedel av avståndet mellan stall och sadel. Det är det som är vitsen med att stämma efter flageoletter... Dom stämmer :)

4
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 26.05.2009, 23:54:18 »

Kommer nästa vecka :)
www.stevenslatedrums.com

5
www.stevenslatedrums.com

Vad annars? :)

6
Jag vann också massa tusen dollar för ett tag sen. Skillnaden var att jag fick ett "analogt" brev i brevlådan. Det sjukaste va att det va adresserat till min adress jag hade när jag bodde hemma, för 7 år sen :) Har flyttat 4 gånger sen dess.
För att claima vinster va det bara att fylla i sitt kontokortsnummer :)

7
Har du en rostig melankolisk norrländsk röst så borde du absolut tala in "Äldreomsorgen i övre kågedalen" på nytt, blev sjukt besviken på att den inte va inläst på norrländska.  ;)

8
Studio, produktion och övrigt / SV: Vad heter nut på svenska?
« skrivet: 04.04.2009, 15:21:39 »
sadel

9
http://www.emusic.se/default.asp?do=search&text=esi&kategori=&grupp=&undermeny=&flik=1&exp=&info=12049#

10
Studio, produktion och övrigt / SV: Spela för mycket Gitarr..
« skrivet: 03.02.2009, 13:25:00 »
En polare som började plugga musik och övade minst 8h om dagen, fick muskelinflammation och varken kunde eller fick spela på ett tag.

11
Konvertera projektfilen vet jag inte om det går, men nästa gång kan du ju använda följande så kan du va säker på att det funkar.

I ProTools väljer du Exportera -> OMF-file. Spara där vanliga pts-filen ligger.
Kopiera hela låt-mappen.
I Cubase väljer du Import -> OMF

Klart!

Du får dock inte med automationer har jag för mig.
För att spara plats kan du ju köra Consolidate på alla spår och rensa allt som inte används innan du sparar som OMF.
Lycka till

12
Hur hårt det låter och vilken stämning man går inte riktigt hand i hand skulle jag påstå. Både Opeth (fram till senaste plattan) och Dimmu Borgir (möjligt att dom stämmer ner ett halvt steg) kör med "normal" stämning och om inte dom banden låter tillräckligt hårt så vet ifan :)
Tänk också på att många hårdare band som kör mycket riffbaserad metal kanske bara använder dom två tjocka strängarna för själva riffandet. Lamb of god kör med vanlig Drop D.
Hemligheten ligger snarare i hur tajt dom spelar och framför allt HUR dom spelar. Spelar du hårt, med attityd så kommer det låta hårdare än om du duttar på strängarna (rätt självklart). Och då kan det va en bra idé att köra med lite tjockare strängar så tonerna inte hamnar du pitch när du bankar till på strängen.
Värt att nämnas är också att hårt gitarrljud på skiva inte är samma sak som hårt gitarrljud när man spelar själv, då vill man gärna dra på mer dist, men vid inspelning är det ofta mindre dist än man tror eftersom det lätt blir otydligt när man har lagt på fyra kompguror. På en skiva samverkar ju alla instrument för att det ska låta hårt.

Hoppas det gav nåt.

13
O jag vågar nästan lova att det inte kommer försvinna med en balanserad kabel. Mbox verkar tydligen pipa, har hört det från säkert 10 olika användare inkl mig själv, och jag har testat alla möjliga kablar, datorer, el-uttag, lurar och högtalare, och det verkar inte bättre än att boxjäveln piper oavsett. (Tror det finns ett par trådar här på forumet om det)

14
Studio, produktion och övrigt / SV: Söker en controller
« skrivet: 27.09.2008, 11:57:40 »
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=29944036

Borde väl gå att hitta nån programvara som kan mappa tangenterna till dina kommandon.

15
Ja jag kom på att det nästan måste va så att det finns en funktion för det i programmet, med tanke på att samplingen i sig troligtvis är jämnstark. :rolleyes: Såvida det inte finns nån funktion för att morpha en stark ton till en svagare på nåt fiffigt sätt :)
Har testat att automatisera midispårets mastervolym nån gång (dock inte på stråk) och det lät inte så bra.

Dom orkesterpluggar jag har testat verkar reglera vibratot med modhjulet, men det kanske går att ställa in.

16
Jag har försökt mig på att leka lite med orkestersamplingar. Både spelat på klaviatur och klickat in noter. En sak som jag inte riktigt har hajat än är hur man kan ändra styrkan på en lång ton. Alltså få ett starkt stråkdrag att bli svagare. Nån som kan lära mig ett o annat? :)

17
Studio, produktion och övrigt / SV: DI-boxar
« skrivet: 19.09.2008, 21:53:42 »
Jag har en samson Sdirect som fungerar ypperligt för detta ändamål
http://www.thomann.de/se/samson_sdirect_aktive_dibox.htm

18
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 11.08.2008, 00:02:26 »


19
Studio, produktion och övrigt / SV: digi 001 och xp
« skrivet: 06.07.2008, 12:39:22 »
Det funkar, men i ditt fall vet jag inte varför det inte funkar. Testat asio 6.4?

20
Studio, produktion och övrigt / SV: Routing och tappning i SX
« skrivet: 26.06.2008, 22:53:28 »
FX-spåret är bra till effekter ;) Reverb, delay, flanger, chorus osv... Alltså sånt som ska ligga efter regeln, och som ska tappas ut en viss mängd till. (Kompressor, EQ, gate... ligger ofta före regeln)
Självklart kan du använda FX-spår med en kompressor på,  då får du en extraregel för bara dom komprimerade trummorna. Paralell/additiv kompression brukar det kallas och används en hel del för att få lite extra fläsk i t.ex. just trummor. (Tycker därmot itne själv att jag nånsin har fått nåt vidare bra resultat med det..)

21
Studio, produktion och övrigt / SV: Routing och tappning i SX
« skrivet: 25.06.2008, 18:26:50 »
DU mutear ju bara kompressorn genmo att mutea FX-spåret.. Är det itne så att du vill routa alla trumspår till ett gruppspår (med kompressor på)? För om du mutear gruppspåret så kommer alla enskilda kanaler också muteas.

22
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur mycket pallar ett uttag?
« skrivet: 24.05.2008, 13:13:02 »
En säkring på 10A klarar att driva 2300 watt...? Rätta mej om jag har fel

23
Studio, produktion och övrigt / SV: DIY ReAmp box
« skrivet: 28.04.2008, 18:54:08 »
Om nån känner sig manad att lägga upp en bild på sin färdiglödda konstruktion vore det ju jättetrevligt :)

24
Med tanke på att det där är en triggmick så går det naturlgtvis jättebra att använda en sån ;)

25
Studio, produktion och övrigt / SV: Adat på ADA 8000
« skrivet: 21.03.2008, 21:53:30 »
Du vill förmodligen inte att din GSSL ska färgas av en billig micpreamp, så du vill ha riktiga linjegångar att stoppa in den i.

26
Studio, produktion och övrigt / SV: Adat på ADA 8000
« skrivet: 21.03.2008, 18:40:59 »
http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_pr_8_e.htm
http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_ep84.htm
http://www.thomann.de/se/focusrite_octopre_le.htm
http://www.thomann.de/se/rme_quadmic.htm

Kanske nån av dom här motsvarar det du vill ha då?

27
Studio, produktion och övrigt / SV: Adat på ADA 8000
« skrivet: 21.03.2008, 17:39:53 »
Men med ljudkortet du hade tänkt använda (eller annat valfritt med adat i/o) så är det ju inga problem att göra det du vill.

28
Studio, produktion och övrigt / SV: Adat på ADA 8000
« skrivet: 21.03.2008, 16:58:14 »
Aha, men utgångarna på baksidan är inte utgångar för själva preamparna. I så fall är det Direct out du vill ha. Utgångarna på baksidan är DAC, den digitala optiska signalen till analog.

För att göra en lång historia kort så kan du skicka ut t.ex din trummix genom exempelvis utgång 3/4 på baksidan och köra den genom din GSSL och spela in den genom ingång 1/2 samtidigt som du lyssnar på det genom utgång 1/2.

29
Studio, produktion och övrigt / SV: Adat på ADA 8000
« skrivet: 21.03.2008, 16:29:23 »
Du kan använda ingångarna och samtidigt spotta ut ljud ur utgångarna, ja. Annars skulle du ju aldrig höra vad du gör om du bara hade haft ada8000. Såvida inte just ada8000 funkar på nåt väldigt märkligt sätt.

Eller menar du att du vill koppla in nåt i ingågen för att sedan ta ut det på baksidan liksom? Som Direct Out? Det lär inte gå om du inte routar "Genom" datorn och sen ut tillbaks via ADAT till respektive utgång.. Eller är jag helt dum i huvet? :D
Fattar nog inte vad du vill göra :)

30
Det är ju förmodligen bara en snutt på ett par sekunder så där kan du ju köra preview (prelisten?) och se till att det blir rätt, och sen köra process. Det bör ta dig ca en minut att få virvelspåret perfekt.

Och med MIDIalternativet sätter du fill-området på en loop, och tweakar med sensitiviteten tills det låter bra, och så är du framme.
Jag är rätt säkert på att det är exakt precis samma som jag skrev :)
Jag försöker inte hetsa för att det ena sättet skulle va bättre än det andra, så ingen kommer vinna  ;) Det är bara att jag tycker mitt sätt är smidigare o enklare på alla sätt o vis, o så slipper jag blanda in midi och får dessutom ett "riktigt" audiospår.

Allra enklast är ju om du har triggmickar som du spelar in, för det blir så väldigt korta isolerade "spikar" av ljud så det är nästan idiotsäkert att trigga det. Medan signalen från en vanlig mick är betydligt längre, och speciellt pukor är svåra att trigga eftersom det blir så tjocka vågformer (men det går ju lätt att komma runt genom att EQa bort massa bas innan)

31
Studio, produktion och övrigt / SV: Adat på ADA 8000
« skrivet: 21.03.2008, 15:58:40 »
ja det bör gå

32
Ja alltså, När du har en triggad kopia av spåret som är precis som det ska va sånär som på ett ställe där det inte riktigt blev rätt, så tar du bara och slänger dit en liten bit orginalspår och försöker igen.. Det är ju förmodligen bara en snutt på ett par sekunder så där kan du ju köra preview (prelisten?) och se till att det blir rätt, och sen köra process. Det bör ta dig ca en minut att få virvelspåret perfekt.
Tyvärr är datorer alltid datorer och dom är ju inte smarta, så man får nästan alltid räkna med att det kan bli vissa fel, men när du har fått in rutin på det där så går det fort som fan att lösa.
Den här metoden går ju ut på att man först gör en grov inställning som med största sannolikhet kommer ta alla tydliga slag, och sen fixa till eventuella feltrigg med en mer detaljerad inställning.

33
Eller "Detect silence" - Klart.  :rolleyes:

Har killen satt sin mick i närheten av virveln så borde han ändå ha bra mycket mer virvel än läck och det borde gå bra att trigga ändå.. Oftast får man ju ändå i efterhand ta bort eller lägga till nåt slag som har missats eller blivit dubbelt.
Mitt tips är att du duplicerar ditt virvelspår (som du ahr spelat in med en vanlig mick), köper aptrigga (finns som demo att testa) och kör 100% sample och trycker "process". Sen har du en kanal med riktig virvel och en kanal med sampling, mixa efter smak.
Märker du att nåt slag har missats så klipper du ut den biten från orginalspåret (snap to grid) och flyttar ner en våning och triggar den delen separat med en ny inställning så det blir rätt... osv.

34
du behöver en valfri mikrofon, valfritt antal samplingar och valfritt  triggprogram (ApTrigga, 35€)
http://www.apulsoft.ch/aptrigga/index.php

35
Studio, produktion och övrigt / SV: DIY ReAmp box
« skrivet: 19.03.2008, 23:34:08 »
Jag är på...

Sidor: 1 2 3 4 5