Kontrollrummet
Kategorier => Demolåtar => Ämnet startat av: 1up skrivet 23.09.2012, 01:15:36
-
Kulturnatten i Västerås är till sin ända, konsumtion av Beethoven i tolkning av Västerås symfonietta, ungdomssymfoniorkester och gubbrock samt trad jazz till buds kondenseras det till detta stycke i C-dur.
Måhända en aning struttig och flödet kan förbättras det är där en orkestrator får komma till undsättning.
Funkar det alls?
-
Jag tycker du har ett fint litet stycke här. Och med de resurser du har, avseende instrument föreställer jag mig att du har fått till ett bra ljud.
-
Jag tycker du har ett fint litet stycke här. Och med de resurser du har, avseende instrument föreställer jag mig att du har fått till ett bra ljud.
Tack Max för snabb feedback. :)
-
Det är en fin melodi det här.
Man du behöver jobba med dynamiken så att det blir mer omväxling.
Just när låter det för "jämntjockt" tycker jag.
För att få lite inspiration kan du lyssna på en låt som "ChristianAndersson" har gjort:
http://craze.se/prev/Song_for_the_Queen.mp3
-
Det är en fin melodi det här.
Man du behöver jobba med dynamiken så att det blir mer omväxling.
Just när låter det för "jämntjockt" tycker jag.
För att få lite inspiration kan du lyssna på en låt som "ChristianAndersson" har gjort:
http://craze.se/prev/Song_for_the_Queen.mp3
Det finns många bra exempel på kompetent orkestrering. Beethovens verk vilka jag hörde igår är ett klassiskt exempel.
Variera antalet stämmor och arbeta med pianoissima till forte fortissimo är en väg att utveckla stycket jag skrev på någon timme. Där finns utvecklingspotential absolut. För den om orkar. :)
Tackar för lyssningen och länk.
Ha en bra söndagskväll
-
Trivsamt, fint stycke detta.
Känslan är lättsam, luftig och glad.
Helt ok ljudmässigt.
Fortsätt gärna bearbeta. Kanske i några partier låta bara några instrument ljuda - ex flöjt, cembalo och sen dra på med hela orkestern igen.
På några ställen klipps ljudet av.
-
Låter hyfsat. Medelkomplex i kompositionen (men inte dålig! ;) ).
Testar gärna att instrumentera om det här åt dig, till solopluggar på stråket, vid tillfälle. Det är ju inte kammarmusik om du kör ewql :D
-
Trivsamt, fint stycke detta.
Känslan är lättsam, luftig och glad.
Helt ok ljudmässigt.
Fortsätt gärna bearbeta. Kanske i några partier låta bara några instrument ljuda - ex flöjt, cembalo och sen dra på med hela orkestern igen.
På några ställen klipps ljudet av.
Tackar. Visst är det ett glatt stycke!
Datorn orkar tyvärr inte riktigt med till 100%, så därav klipps ljud. Man kan exportera enstaka stämmor i taget för att komma till rätta med detta.
Tack för lyssning. :)
-
Låter hyfsat. Medelkomplex i kompositionen (men inte dålig! ;) ).
Testar gärna att instrumentera om det här åt dig, till solopluggar på stråket, vid tillfälle. Det är ju inte kammarmusik om du kör ewql :D
Som kung är man väl alltid orolig för att bli ersatt på tronen. :)
Tack för kommentar och lyssning, solostråkar finns i EWQL vilket du borde känna till vid det här laget. :) Jag skickar midi. Handsken är kastad.
-
Kammarmusik, kul. Har ingen koll på hur den lät på 1800-talet, men jag tycker det här låter 16-1700. Första tonerna fick mig direkt att tänka på "nu grönskar det" men sen var det inte likt.
Vet inte vad rätta termen är, men det känns som att instrumentens enskilda stämmor oftare borde vara "fria" mot varandra, och inte som "orgelackord".
Upplever lite oreda runt 48-55s, men annars är det disciplinerat och stringent.
-
Kammarmusik, kul. Har ingen koll på hur den lät på 1800-talet, men jag tycker det här låter 16-1700. Första tonerna fick mig direkt att tänka på "nu grönskar det" men sen var det inte likt.
Vet inte vad rätta termen är, men det känns som att instrumentens enskilda stämmor oftare borde vara "fria" mot varandra, och inte som "orgelackord".
Upplever lite oreda runt 48-55s, men annars är det disciplinerat och stringent.
När jag lade till trumpeten i stycket tänkte jag lite på din stil faktiskt, så det var roligt att du fann denna och kommenterade.
Tycker det är kul att du hittade inledande kända strofen.
Låten härstammar ur ett pianokomp jag imporivserade fram i en tagning så det är effektivare att skriva det så och behålla alla stämmorna. Mer liv och dynamik erhålls om stämmorna jobbar fristående.
I takt med att orkestreringsförmågan växer kommer det in mer och mer naturligt. T.ex. den mindre variation på temat som kan höras och ackordfärgningar är ett steg i utvecklingen mot storhet, jag menar ännu mer storhet. :)
Tack för lyssning.
-
Fint stycket! Mer Händel än Beethoven - får ett gäng menuettdansare i jätteperuker för den inre synen! Cembalo på detta så... :) Känns faktiskt lite Benny Andersson också påNågeSätt! Klangmässigt helt OK - går att jobba mer på om tålamodet finnes.
-
Fint stycket! Mer Händel än Beethoven - får ett gäng menuettdansare i jätteperuker för den inre synen! Cembalo på detta så... :) Känns faktiskt lite Benny Andersson också påNågeSätt! Klangmässigt helt OK - går att jobba mer på om tålamodet finnes.
Mer varierade tonspråk, absolut.
Roligt med dansarna, frammanas liknande bilder är styckat lyckat.
Vill någon lägga cembalo på denna so be my guest. Har själv inget sådant ljud.
Tackar för lyssningen och kommentaren.