Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mr Keys

Sidor: 1 2
36
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 07.12.2007, 14:30:56 »
....shadow hills är jag EXTREMT nyfiken på......har drägglat över Gama 4 länge, och läst JÄTTEbra saker om dom....!!! Vill veta...är dom bra? feta? grymma? HUR bra? HUR feta? HUR grymma?  :wub: :wub: :wub: :P :rolleyes:


dessutom är dom grymt SNYGGA!!! Skulle kunna ha ett helt rack med deras grejor bara för att dom är så jävla snygga....ser ut som en kvarleva från andra världskriget typ.....DET är stil!!!!!  :P

37
Om kontrollrummet.com / Sökfunktionen
« skrivet: 07.12.2007, 11:48:29 »
fan, är jag snurrig eller?
lyckas inte söka på mig själv i sökfunktionen....hur gör man?

den säger bara "Glömde du bort att skriva vad du ville söka efter? " när jag skriver *mr Keys* i "användar"-fältet.!?!?

jag glömmer ju alltid bort vilka trådar jag skrivit nått i, så när man vill följa upp något är det så jävla smidigt att bara kunna söka så, så får man upp alla trådar man själv skrivit nåt i.

38
Studio, produktion och övrigt / SV: DN om piratkopiering
« skrivet: 30.11.2007, 11:46:07 »
Mikke: fast, jag tror väl knappast att de diskuterar enbart om sig själva!??
Själv anser jag att jag är hårt arbetande producent/tekniker, då jag arbetar 30h/veckan med annat, plus ca: 40h/veckan med musiken, då mitt företag inte finansierar sig helt själv ännu....mitt vanliga jobb ger mig dock möjligheten att surfa ca: 20h/veckan....vilket i sådana fall skulle ge mig ganska stora möjligheter att vara otroligt aktiv i en sån tråd, och ÄNDÅ klassa mig själv som hårt arbetande....right? jag skyller inte något på piratkopieringen, utan försöker bara visa på att man kan vara hårt arbetande och ÄNDÅ vara väldigt aktiv på forum....det är trots allt inte speciellt tidskrävande att skriva inlägg.  :wub:

Självklart finns det andra sätt att tjäna pengar på sin musik....och jag kan inte sticka under stolen med att piratkopieringen har gjort att branschen fått upp ögonen för detta....det hade kommit ändå, men kanske inte riktigt så fort....men till skillnad från dig ser jag det inte som en självklarthet att internet skall vara helt obevakat och totalt laglöst!?
Varför är det en självklarhet, undrar jag faktiskt? Var skall det vara fullt möjligt att fritt begå brott på internet?

Borde det vara lagligt att själv bestämma hur mkt pengar man har på sitt internetbankkonto? eller rättare sagt, om jag hackade mig in och lyckades genomföra en sådan manöver....skall jag inte kunna bli straffad för det? (trots att jag inte tagit någon annans pengar, eller mördat någon, eller slagit någon)
och det är inte en direkt parallell till piratkopiering, utan snarare en fortsättning på internets utformning....

39
Studio, produktion och övrigt / SV: DN om piratkopiering
« skrivet: 29.11.2007, 16:05:30 »
Det som de flesta som hetsar mot fildelarna missar är just det att de som fildelar musik i de allra allra flesta fall inte skulle köpa musiken om fildelningen inte fanns. Det räcker att kolla i sin egen familj.

....jag kan inte säga att jag hetsar mot piratkopiering, men jag är i dagsläget oftast emot det....men, i mitt fall är det just motsatsen till det du beskriver. Jag har många i min omgivning, däribland mina bästa vänner, som tidigare köpte MKT skivor....som faktiskt ofta uttalar sig ungefär "jag köper inga skivor alls längre, varför ska jag göra det? allt finns ju gratis på nätet" ....så jag vet inte riktigt hur självklart ditt resonemang faktiskt är....

Självklart kan man inte räkna att varje nerladdad platta är en "utebliven försäljning", men även om det är så att 100 nerladdade plattor motsvarar EN köpt platta, eller ännu mindre, så är det en missad intäkt för den artist som nu hade fått äran att tjäna dessa pengar.

Jag är inte ute efter att hetsa någon till något alls, utan anser att man får väl pyssla med detta bäst man vill, men tycker heller inte det minsta synd om de få som faktiskt blir stämda eller "straffas" på något sätt.

jag tycker nog också att det är viktigt att man inser att alla de personer som arbetar med framtagandet av en "platta" faktiskt på något sätt måste få betalt för sitt jobb, det är trots allt ett jobb/yrke, utbildning förekommer ofta, stora investeringar i utrustning, och inte minst tid (ofta åratals träning/övning/lärande innan man ens har de färdigheter som krävs) förekommer...

40
min egen känsla är väl något i stil med att det är nakna verser, och överbelamrade refränger....versen kan se ut som typ, sång och lite mjuka stråkar....och lugna trummor......sen pukfill upp till refrängen där en hel orkester tar vid, och distade powerchordguror....bred maffig ljudbild.....typ...


41
Titanic är en katastroffilm hur man än ser på det.


haha....fast jag tror du förstod poängen ändå.... :rolleyes:  ;) :P

42
OK, vi måste nog splitta den tekniska biten i två. Utrustningstekniskt är det superbt, är vi överens om det? Inspelningstekniskt och mixtekniskt, kanske inte lika perfekt? Right?


hahaha....ok, för att inte snöa in på detta så ok....I agree. (fast inte til 100%, då det är en kostnadsfråga)

43
Den tekniska kvaliteten håller väl riktigt superbt fint i dagens läga, ända tills masteringen. Också där är det bra, bara man låter dom arbeta i fred. Men, radiospelningen förstör ju ljudet helt, och med dagens processorer där, motsvarar väl kvaliteten (tekniskt) en unken sunken mp3:a.



fast jag håller inte med dig oma tt den tekniska kvaliten håller riktigt superbt fin kvalitet i dagsläget.....visst, tekniken har gjort det möjligt att musiken rent tekniskt låter bättre än den gjort tidigare, men jag hör ofta, speciellt på svenska produktioner, exempel på att hela ledet skall hållas "lowbudget".....reverbdränkta sånginspelningar, melodynat istället för att lägga ett par dagar till på sånginspelningar, ruttna ljudval, tråkig ljudbild....platt ljudbild.....osv osv osv. Där tycker jag det märks MARKANT skillnad på svenska prodkutioner och på prodkutioner från t.ex staterna, då deras mixar (nästan oavsett musikstil) låter så sjukt mkt bättre än vad som presteras här........men så är de ju också nästan 300milj. invånare jämfört med 9milj.....dvs, de har möjlighet till sjukt mkt större budget....

44
kvalitet för mig....well, jag kan nog se det på olika sätt.
bra filmidéer och bra låtidéer kommer nog alltid finnas....men vad jag menar med kvalitet är nog rent "tekniskt".....

Ta filmen titanic som exempel.....mkt möjligt att filmen hade blivit till även med en liten budget....men jag tror inte upplevelsen av filmen hade blivit densamma om man hade haft 1/10 av budgeten när man gjorde filmen....dvs, det hade fortfarande nog varit samma film, men upplevelsen (kvalitet....tekniskt med effekter, musik, skådespeleri och massa massa mer än jag nämner) hade inte blivit densamma....! Och jag är nu inte ute efter en diskussion om hurvida Titanic är bra eller inte....det är bara ett exempel.

vad gäller musik så pratar jag alltså inte om just den musikaliska kvaliten, utan om annat....typ, mix, inspelning....osv osv....
en jättebra låt, som är dåligt inspelad av inkompetenta tekniker och risigt mixad är dåligt kvalitet enligt mig, en sån låt köper jag inte, hur bra den än är, för den ger mig ingen njutning....på samma sätt som att en dålig låt som är bra på alla andra punkter också är dåligt kvalitet......


jag kan nog hålla med dig om att kvaliten är otroligt bistfällig idag, även den kvalitet jag talar om....och det är något jag skulle vilja ändra på....men vad kom först? hönan eller ägget? är det dålig kvalitet för att det börjat sina i budgetarna? eller har pengarna i branschen börjat försvinna för att det är dålig kvalitet? jag vet inte....och jag lastar inte enbart piratkopiering, och jag står egentligen inte på "någons" sida heller....jag bara påpekar att det finns ett problem som måste lösas....på ett eller annat sätt.

som jag sade, så tror jag att problemet måste åtgärdas på flera håll....



så, kort sagt håller jag med dig fullt ut.... :rolleyes:

45
jag tror att man måste gå från flera håll för att lösa problemet....

1: man måste få politiker att inse att branschen har, och kommer få större, problem, och göra något åt det.

2: man måste få branschfolk att inse att det inte bara är upp till politiker att lösa problemen

3: man måste på något sätt ändra folks attityd....det är trots allt folks levebröd....och det handlar inte bara om stenrika artister som madonna och michael jacksson, då dessa knappast direkt kommer drabbas....utan det handlar om alla de tusentals personer som är yrkesverksamma i branschen, och som lever helt normalt och arbetar i branschen precis som andra jobbar inom byggbranschen eller med ekonomi....det är helt vanliga jobb som förloras. (fast denna punkt tror jag inte går att få igenom....gratis har alltid och kommer alltid vara mer attraktivt....så länge man inte riskerar något om man väljer "gratis")


samtidigt som politiker gör sitt för att upphovsrätten skall vara värd sitt namn, måste branschfolk se på situationen med nya ögon........nya idéer måste komma fram, nya sätt att tjäna pengar på musik/film måste fram....en viss form att "effektivisering" borde nog kunna införas i branschen också....om man bara är villig att se på saker och ting med "nya ögon"

men helt klart är att om man inte hittar nya pengar att tjäna i branschen, så kommer kvaliteten bli sämre....både vad gäller musik och film. Kvalitet kostar pengar....som måste komma någonstansifrån....

46
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase 4 Crackat
« skrivet: 04.10.2007, 16:18:36 »
nu läste jag just på studioforum att det tagit ett år att cracka cubase 4!!!????
om det tagit ett år så kan man väl inte ifrågasätta kopieringsskyddens betydelse!??? Då är det ju en självklarhet att de är värda vad de kostar....eller???? under det året har väl i principa alla "seriösa" användare gått och köpt sitt ex....eller? inte fan kan jag vänta ett helt år bara för att spara några tusenlappar i alla fall....

47
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase 4 Crackat
« skrivet: 04.10.2007, 16:12:23 »
fast.....nu är ju i och för sig emot piratkopiering, men ändå.....det är ju inget nytt påfund direkt.
Har man inte budgeterat för svinn i form av piratkopiering så kanske man bör se över sin ekonomistab....!? (eventuellt ge sig in i en annan bransch)

jag tror, precis som med dataspel, att dom inte räknar med att kopieringsskydden står emot mer än några veckor max....men under den tiden har många pinnat iväg och köpte sitt ex. Med tanke på hur länge piratkopiering existerat borde dom ha ganska exakta siffror på hur mågna som köper och hur många som piratkopierar.
Och eftersom kopieringsskydden trots allt står emot under dessa veckor, så tror jag faktiskt att de lönar sig.

48
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 14.09.2007, 15:46:16 »
Vill ha logic 8!!!! Är så otroligt sugen på det....men så nöjig för att allt inte ska flyta på smidigt på direkten efter uppgraderingen!??
hur som helst...denna införskaffades för några veckor sedan:

 :wub: :wub:




....omvandlarna i den är så otroligt underbara att man nästan får org*sm.... :rolleyes: bara dom är värda sitt pris! Sen innehåller den ju lite annat också!  :P

49
Studio, produktion och övrigt / SV: Motukort, kanal 1-2 blir main
« skrivet: 07.09.2007, 17:23:32 »
lade märke till samma sak, fast jag brydde mig inte så mkt just då..... När jag letade efter hur man får in SPDIFfrån motu-interfacet(också 2408) in i Logic var jag inne i cuemixen och rattade och kopplade om kablar på alla håll och kanter....i den vevan lade jag märke till det.

Men....vad jag skall komma till:
jag ändrade om i Motu-inställningarna och hade faktiskt gjort helt rätt, trots att input 9-10 (spdif) ej fanns i logic.
Problemet var att jag var tvungen att via någon meny i logic bocka i alla inputs och outputs osv....och sedan låta logic på nytt känna av inställningarna jag gjort på motuinterface........det skedde alltså inte "live" som jag trott.

så kort sagt, finns det någon liknande meny i cubase, där du lixom, refreshar cubase, så att programmet fattar hur setupen på motuinterfacet verkligen är kopplad? jag vet att det inte är samma problem som jag hade, men det kanske liksom inte sker "live" det här heller....!???? kan vara helt ute och cyklar.... :unsure:

50
fast det yttersta exemplet tycker jag ändå är....när man sitter i konserthuset....hela orkesterna spelar underbar musik....dirigenten viftar med armarna....en solist lirar fiol....folk njuter....lyssnar....en och annan sover....

och ens egna tankar är:
"undrar hur mkt av det man hör som är direktljud...och hur mkt som är uppmikat....dom använder ju trotsallt högtalarna...."
"undrar hur dom mickar upp alla slagverken som han där bakom bankar på (trianglar och klockor och pinnar och grejor)...." samt "vilket mixerbord kan dom tänkas köra med här inne...kan det va Neve?? eller SSL?? och hur många kanaler behöver dom för den här uppsättningen...." sen börjar man räkna......och efter ett tag lägger man märke till alla mikrofoner som hänger från taket osv osv...




fast då kanske man inte ens är ljudnörd.....bara glasklart skadad!!  :wacko: :P :lol: :rolleyes:

51
Studio, produktion och övrigt / SV: Högt, högre HÖGST!!!
« skrivet: 29.08.2007, 00:54:31 »
Detta ämne är ju alltid lika kul att debattera...som ett svar till fler utav de senaste inläggen kan jag bara föreslå;

Använd öronen istället för att stirra er blinda på (opålitliga?) digitala parametrar/värden i så kallade plug-ins, borde vara rätt allmängiltigt, om än mer idag!!!

 ;)

Florian...dina inlägg är alltid så underhållande och uttömmande....!  ;)
Självklart skall man använda öronen....det är ju det det hela går ut på, eller hur? men som du säkert uppmärksammat så finns det hjälpmedel att använda sig av....du använder dig säkert av vissa själv, när du utövar ditt yrke, eller hur?  :P   

 :wub:

För att återgå till ursprungsdiskussionen:
Jag tror helt allvarligt inte att dagens pressade material skulle vara helt opressat även om vi så hade haft 32 bitars media att lagra på, med 160dB dynamik (eller vad det nu blir)....visst hade det säkerligen inte varit fullt så pressat som viss musik är idag. Hiphop/RnB alá alla popdängor från staterna tex hade ju inte varit domsamma om dom var helt opressade....det hade saknats något i hela ljudbilden tror jag (sen kan man gilla eller ogilla den musiken, men det är en helt annan fråga). den typ av musik, och flera genrer därutöver, gör sig helt enkelt bättre pressat....medans annan musik gör sig bättre opressat. Det är i alla fall min åsikt....  ;) :)

52
Studio, produktion och övrigt / SV: Högt, högre HÖGST!!!
« skrivet: 28.08.2007, 12:47:48 »
Sonalksis har väl sin FreeG....en....ummm....regel  :D, med mätare där man, om man klickar på sonalksis-loggan, kan ställa in hur den skall mäta nivån.....har fått för mig att "VU" är någon form av snittmätning, men jag är inte säker....det finns VU, PPM...och två till att välja mellan.

hur som helst är den väldigt bra och detaljerad.  :D
Kom ju på att SoundForge o Sonar har den möjligheten på led-staplarna oxå.  B) Så där kan man ju kolla.... ska titta på om man kan få ut nåt snitt oxå, eller om det bara blir att försöka uppskatta med ögat genom låten, eller om man får en peak på RMS:en...
Egentligen vill man ju ha det I en kompressor/limiter när man mastrar. Eller åtminstone jag....

men om du lägger tex en freeg före kompressorn, och ställer in den rätt....och sedan en efter kompressorn/limitern, så kan du ju ganska lätt se hur volymen påverkats.....  :P :)

53
Studio, produktion och övrigt / SV: Högt, högre HÖGST!!!
« skrivet: 28.08.2007, 12:45:23 »
hmm....jag är väl en av få som gillar pressat material(eller i alla fall vågar erkänna det)....jag tycker helt allvarligt att det låter BRA!    !?!? Ok, visst finns det en gräns, jag vill inte ha sönderpressat så det distar(knastrar), men ganska hårt pressat....
Visst, det kan låta bra ibland med hård kompression. Själv tycker jag elektronisk musik vinner en hel del på detta, medan akustisk o speciellt slamrig pop o rock bara blir jobbigt att lyssna på.
Det är ju när man blir trött av en platta som man inte ens orkar lyssna igenom som det blivit för mycket. Allt som görs idag är inte sönderpressat.

nä, du har helt rätt....ska jag erkänna....vad jag vill komma fram till är väl mest att limitering och kompression inte per automatik är av ondo....inte ens när det gäller känsligt material...men man får vara lite varsammare i fingrarna beroende på vilket material man jobbar med. en viss form av limitering tycker jag nämligen för mixen närmre lyssnaren....det får saker och ting att fläta samman till en bättre helhet.


jag skall med spänning faktiskt gå ner i studion och lyssna på en mix vi volympressade igår....och a/b lyssna mot det opressade materialet....men se till att snittvolymen faktiskt är densamma. Är jättenyfiken på att höra vad som låter bäst, och på vilket sätt det ena låter bättre än det andra...osv....

54
Studio, produktion och övrigt / SV: Högt, högre HÖGST!!!
« skrivet: 28.08.2007, 12:36:58 »
Sonalksis har väl sin FreeG....en....ummm....regel  :D, med mätare där man, om man klickar på sonalksis-loggan, kan ställa in hur den skall mäta nivån.....har fått för mig att "VU" är någon form av snittmätning, men jag är inte säker....det finns VU, PPM...och två till att välja mellan.

hur som helst är den väldigt bra och detaljerad.  :D

55
Studio, produktion och övrigt / SV: Högt, högre HÖGST!!!
« skrivet: 28.08.2007, 01:13:10 »
hmm....jag är väl en av få som gillar pressat material(eller i alla fall vågar erkänna det)....jag tycker helt allvarligt att det låter BRA!    !?!? Ok, visst finns det en gräns, jag vill inte ha sönderpressat så det distar(knastrar), men ganska hårt pressat....när det gäller många olika musikstilar....(rock, pop,rnb, hiphop,soul....till och med akustisk musik med ackegura osv....)

gör man det bara på ett bra sätt så måste det inte låta dåligt! Personligen tycker jag det ger ett bra tryck i musiken, och får hela paketet att smälta samman ordentligt, på ett i mina öron bra sätt....



personligen eftersträvar jag ganska hårt pressade låtar helt enkelt för att jag tycker det låter bättre i de flesta fallen....

56
en sak jag märkt är att när jag referenslyssnar på material, så är det inte riktigt så mkt djupbas i låtarna som man får för sig när man sitter och lyssnar på sin egen mix....!

säg att man sitter och fnular med någon Klubbdänga alá pop/rnb.....då krämar man fan på ordentligt......sen referenslyssnar man på tex Destinys Child eller Pussycat Dolls eller 50cent....eller whatever....det är inte alls lika mkt djup dundrande bas som slår i de låtarna, utan precis lagom, den finns där och slår på ett fint sätt, men inte dundrande........och det är där man har den mest volymen att tjäna. Basfrekvenser (100Hz och neråt) tar STOR plats....så genom att se till att basen är kontrollerad och inte för hög (inte för låg heller självklart) så kan man pressa sina volymen flertalet dB.

sen som sagts tidigare....komprimera enskilda spår....kanske kör buskomprimering också.....sen någon eller ett par svaga kompressorer på masterbusen....och sen en stenhård brickwall limiter tills det låter som man vill. (man vill ju inte ha en ihopmosad sörja, så man får kanske hålla igen lite)


jag är ett stort fan av multibandskomprimering, men kör det på hårdvaruvägen....och tycker att man kan göra väldigt mkt på det sättet....kontrollera basen, kanske få fram lite transienter i mellanregistret och göra diskanten lite jämnare (t.ex)....men man får vara försiktig, då det är lätt att "overdo it" så att säga....



....ska tillägga att jag själv är på utforskarstadiet i detta ämne....så jag testar mig fram....

57
Studio, produktion och övrigt / SV: Hur gör "Scarf!" ?
« skrivet: 15.08.2007, 16:33:46 »
siachaina basen mot kicken, komprimera hårdare än du tror....volympressa allting med limiters osv på slutet....

58
Studio, produktion och övrigt / SV: Macbook pro Bra musikdator?
« skrivet: 14.08.2007, 14:54:34 »
hmm...jag slås lite av den där vildavästernattityden som vissa marknader verkar ha....hur kan man tillverka och sälja en laptop som överhuvudtaget KAN överhettas?? (självklart så länge man inte missköter den, men om den bara står på en bord tex).......har en polare som råkat ut för detta också...!? Borde inte någon konsumentskyddslag eller någon kontrollinstans sätta stopp för sådant???

samma sak med spelbranschen.....hur kan man FÅ sälja datorspel som inte är färdigutvecklade och fungerande? där man måste in och ladda hem uppdateringar och patchar under ett par månaders tid innan spelen faktiskt fungerar!?!? har själv råkat ut för flera sådana exempel....

hmm...sorry att jag snodde din tråd....lackade bara ur lite på det faktum att datorn överhettades.


rent spontant, om du vill köra cubase, och windows xp, varför inte köpa en PC-laptop?
jag kan rekomendera mac, rent spontant, men kanske inte utifrån de önskemål du verkar ha...!?



Redigerat: Ok, my bad, dåligt påläst....för man kanske kan köra windows finfint på de nya macarna?? stryk det jag skrev i såna fall....

59
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 13.08.2007, 18:37:18 »
ja, har gjort lite.....visst inte vad jag skulle göra dock, så det blir jävligt skumma rattningar, men det kanske är skitsamma...!? Har dock ingenstans att lägga dem på nätet....trodde faktiskt i min enfald att man skulle kunna "attacha" några småfiler här, men det gick ju inte...!  :angry: :(

60
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 13.08.2007, 16:11:57 »
Ja, dom är underbara allihopa....använder EQ'n kostant....tubetechen går varm ganska ofta den med. har blivit lite nördigt beroende av att kunna multibandskomprimera.... :P

fast vi har lånat en "Brauner Phanton Anniversary Edition" just nu, och ibland (obs:bara ibland) undrar jag om man skulle köpt den istället för TLM49'an....

61
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 13.08.2007, 15:49:38 »
this one....



och före den:



62
Studio, produktion och övrigt / SV: Vad ska man kunna vinna?
« skrivet: 13.08.2007, 15:43:03 »
kan man inte få ett presentkort på typ, deluxe musik eller nått? alt. nån bra webbutik, så blir man inte så geografiskt handikappad?

på så sätt kan ju den som vill ha billiga grejor köpa flera sådana...och den som vill ha dyra grejor köpa en sån...typ....så blir man ju glad hur man än vrider och vänder på det!?




ang. mik......neuman tlm103 är ett bra pris, men ett ÄNNU bättre pris är "Brauner Phantom Anniversary Edition"....har båda i studion just nu och måste säga att Braunerna är sjukt underbar att jobba med. Ligger i samma prisklass....men Braunern låter som ett par prisklasser dyrare....

63
ha.....skulle passa markolio....typ....fett mkt fjortis....trallvänliga toner.
Men proddet och mixen??? tycker verkligen inte ljudbilden låter bra.....tyvärr...vasst, basfattigt....konstigt ojämn ljudbild....

Sidor: 1 2