Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Mr Artrock

Sidor: 1 2
1
Jisses & fan va ni tjötar om småskit i vanlig ordning... :lol:...lägg tid+energi på att rösta istället***

2
Studio, produktion och övrigt / Preamp-test Triton audio D20
« skrivet: 29.10.2011, 19:42:15 »
Sådär, då har jag gjort ett första basic-test med Triton Audio's Tube-Fet D20 som jag fått låna för detta ändamål by excellent courtesy of Claes Holmerup***

Jag har bara kört ett enkelt ackordbyte med lite rytm på min Taylor Big Baby sittandes framför en Sennheiser MD 421 med läge M dvs ingen bass-rolloff (M står för Musik och S för Sprechen/Speech och det finns 5 lägen däremellan men de 3 första är nog) och alla spår är i mono.

Jag hade ingen xlr splitter/y-kabel hemma och ingen lödkolv heller så jag fick sitta på exakt samma avstånd/vinkel mot mikrofonen och försöka spela på samma vis så gott det gick sålunda är det inte ett 100% korrekt vetenskapligt förfarande men närapå!

I det första exemplet kör jag via en D&R Mic-Amp som är känd för sin rena och välljudande karaktär, dessa är inte så vanliga på marknaden men en av de bättre s.k. secret weapons som någonsin gjorts, halvrack stereopreamp, i egna tester ligger den inte långt efter den "esoteriska" Forssell SMP-2 som jag använder då de högsta krav ställs tex vid kör/kyrkorgelinspelningar.
[mp3=200,20,0,center]<object height="81" width="100%"> <param name="movie" value="http://player.soundcloud.com/player.swf?url=http%3A%2F%2Fapi.soundcloud.com%2Ftracks%2F26703707"></param> <param name="allowscriptaccess" value="always"></param> <embed allowscriptaccess="always" height="81" src="http://player.soundcloud.com/player.swf?url=http%3A%2F%2Fapi.soundcloud.com%2Ftracks%2F26703707" type="application/x-shockwave-flash" width="100%"></embed> </object>  <span><a href="http://soundcloud.com/bleiz24/md421-d-r">MD421 D&R</a> by <a href="http://soundcloud.com/bleiz24">Bleiz24</a></span> [/mp3]

I nästa exempel kör jag via D20 och med trafoläge 1.25 + 70 dB intryckt för högre tubefeedback:
[mp3=200,20,0,center]<object height="81" width="100%"> <param name="movie" value="http://player.soundcloud.com/player.swf?url=http%3A%2F%2Fapi.soundcloud.com%2Ftracks%2F26702977"></param> <param name="allowscriptaccess" value="always"></param> <embed allowscriptaccess="always" height="81" src="http://player.soundcloud.com/player.swf?url=http%3A%2F%2Fapi.soundcloud.com%2Ftracks%2F26702977" type="application/x-shockwave-flash" width="100%"></embed> </object>  <span><a href="http://soundcloud.com/bleiz24/md421-d20-1-25-1">MD421 D20 1.25</a> by <a href="http://soundcloud.com/bleiz24">Bleiz24</a></span> [/mp3]

I nästa exempel kör jag via D20 och med trafoläge  1.5 + 70 dB...:
[mp3=200,20,0,center]<object height="81" width="100%"> <param name="movie" value="http://player.soundcloud.com/player.swf?url=http%3A%2F%2Fapi.soundcloud.com%2Ftracks%2F26703045"></param> <param name="allowscriptaccess" value="always"></param> <embed allowscriptaccess="always" height="81" src="http://player.soundcloud.com/player.swf?url=http%3A%2F%2Fapi.soundcloud.com%2Ftracks%2F26703045" type="application/x-shockwave-flash" width="100%"></embed> </object>  <span><a href="http://soundcloud.com/bleiz24/md421-d20-1-5">MD421 D20 1.5</a> by <a href="http://soundcloud.com/bleiz24">Bleiz24</a></span> [/mp3]

I nästa exempel kör jag via D20 med trafoläge 1.5 + 70 dB + Softube FET 2:1 + Bluetubes lätt chorus så som man vill ha det i min värld om det skulle varit en acke i ljudbilden på en platta med art-rock à la 70/80-tal, bara för att visa liksom:
[mp3=200,20,0,center]<object height="81" width="100%"> <param name="movie" value="http://player.soundcloud.com/player.swf?url=http%3A%2F%2Fapi.soundcloud.com%2Ftracks%2F26703150"></param> <param name="allowscriptaccess" value="always"></param> <embed allowscriptaccess="always" height="81" src="http://player.soundcloud.com/player.swf?url=http%3A%2F%2Fapi.soundcloud.com%2Ftracks%2F26703150" type="application/x-shockwave-flash" width="100%"></embed> </object>  <span><a href="http://soundcloud.com/bleiz24/md421-d20-1-5-comp-chorus-1">MD421 D20 1.5 comp+chorus</a> by <a href="http://soundcloud.com/bleiz24">Bleiz24</a></span> [/mp3]

Berätta gärna hur ni upplever skillnaderna i de 3 första exemplen som är de mer direkt avgörande***

Ligger nu på soundcöoud i wav-filer!!!

 :)


3
Studio, produktion och övrigt / Win XP bråkar vid uppstart...
« skrivet: 20.10.2011, 10:14:27 »
Hade någon form av crash förra veckan då jag började laborera med Cubase 5 i musikdatorn igen e. 5 månaders paus, det är licensköpt men troligtvis var det en testversion av Arturia's Jupiter 8V som bråkade för jag testade den som standalone och stängde ner innan jag öppnade Cubase men då trögade sig Cubase som sirap så jag fick starta om datorn, efter det så måste man manuellt klicka starta senast fungerande konfih´guration etc annars startar den i normalt läge och fastnar i windowsfönstret med den blå stapeln som bara går och går???????

Hur "lagar" man detta tokeri någon?!?

 :wacko:

4
Ja det var ett tag sedan jag satt och laborerade minsann, minns alltså inte hur man bouncar eller gör om ett midispår till ett audiospår utan att exportera detsamma OBS???

 :ph34r:

5
Studio, produktion och övrigt / "summer nights"
« skrivet: 10.06.2011, 03:17:35 »
sitter å njuter, sent omsider me' ett par bira fr. Bretagne i västen e. ett sent pass på jobbet, blir fler såna i sommar, fick denna låt i huvet & hittade på tuben:




6
Hej är det någon mer som testat eller kör med denna sunkiga webbläsare, i början tyckte jag den kändes lite snabbare osv som dom så fint skriver och hypar den med, men efter ett tag har jag nu märkt och fått feedback från ett flertal personer både här och utomlands om svårigheter med att besvara mina mail + att saker faller ur minnet och buggar sig på olika sätt när man tex skriver in uppgifter i annonser etc, jag tror jag går tillbaka till Mozilla Firefox!!!
 :angry: :angry: :angry:

7
Studio, produktion och övrigt / Vilken player rekommenderas?
« skrivet: 10.05.2011, 14:16:01 »
hej, jag har haft JW player tidigare men så plötsligt föll den ur eller behövde uppgraderas och jag har inte brytt mig eller orkat pula då det rör  min gamla site som jag fortsatt hålla liv i...någon kanske känner till något bättre/enklare och fortfarande gratis att länka till eller bädda in???

http://click.icptrack.com/icp/relay.php?r=1037246002&msgid=2028140&act=AHQ1&c=421118&destination=http://www.longtailvideo.com/players/jw-flv-player/?utm_campaign%3DMay2011-Newsletter-(newsletter-05-2011)%26utm_medium%3DEmail%26utm_source%3DPlayer-Download-List%26utm_content%3Ddownload-link-2






8
Jag kände ett plötsligt illamående då jag nyss slog på tv'n för att sätta på en film, innan jag hann trycka färdigt på knapparna på kontrollen så hann reprisen av så ska det låta börja på tv1 och vem får man se jo han sångaren i Mustacsh, nu har det väl gått för långt i alla fall, nu sjönk dom rejält i mina ögon...att hasselmusen N.Strömstedt och andra fjantlollor sitter där och leker wannabee international nostalgi på uslaste manér är väl inte speciellt förvånande men Ralph i Mustasch neeej....pisnamt program, pinsamt beteende som får mig att undra hur det kan komma sig att man i vårat land på ett så infantilt och löjligt sätt älskar denna typ av cirkus, sjunga covers och yla och lalla på nej fy fan jag skulle inte ställa upp för 100 miljoner ens!!!
 :angry:

9
Studio, produktion och övrigt / Cool intervju med Peter Katis i:
« skrivet: 28.04.2011, 09:50:48 »
Här: http://www.uaudio.com/blog/peter-katis-the-national-jonsi/?utm_medium=email&utm_campaign=ZINE_201104&utm_source=eNews:uad2&utm_content=/blog/peter-katis-the-national-jonsi/

trevlig läsning med en del tips/synpunkter på tracking/mixning osv från en vettig man som det gått bra för...

några reflektioner; outboards/hardware är ju begrepp som alla använder idag, men det var inte speciellt länge sedan som dessa uttryck inte ens fanns på kartan/vokabulären, man sa bara kompressor, eq, reverb, delay eller helt enkelt kör med 1176:an/kör med REV 7.an/kör med bel flangern istället för H-710 etc, detta kanske är självklart men jag känner många bland de äldre (jag känner mig fortfarande som en ung novis jämfört med de RIKTIGA ljudrävarna, det ÄR/VAR en annan epok och gedigen kunskap helt enkelt) som fortfarande småler eller rynkar på näsan lite eftersom det är nymodighetsbegrepp på något som egentligen är något annat eller bara självklart, ungefär som att vi kommer säga år 2025 ta hardwarebilen idag älskling (en riktigt bil fr 2012), hologram/plasmakärran är inte färdigladdad etc...vem vet?!?
En annan grej som folk gillar väldigt mycket att säga idag är stems...det heter ju faktiskt grupper/subgroups/subtracks när man grupperar flera spår till en stereolimpa...
 B)

10
Studio, produktion och övrigt / Den stora PLANKAR-tråden...
« skrivet: 19.04.2011, 11:47:28 »
Ville dela med mig av mina tankar och välkomnar andras i detta ämne; uppenbara låtstölder helt eller delvis utan creds till upphovmannen...(bortse fr. hiphop sampling etc) jag lägger orginalen först:

Exempel 1 som jag och en polare upptäckte för många många år sedan:



Exempel 2 som ovan, också ett länge sedan konstaterat faktum i våra (och säkert andras) kretsar:


bry er inte om den löjliga videon, hittade ingen bättre...


11
Färdiga produktioner / Qasifunk
« skrivet: 15.04.2011, 16:20:57 »
Jahapp, nästa låt till rakning, det här är gammal skåpmat fr. 2005 som faktiskt var med på en skiva (TRIPTALES / Florian le Sage) med urusla egna vokalinsatser rent ut sagt, här i ren instrumentalversion för att ni skall kunna höra vad som saknas eller bör tas bort, vore kul med input ang. just sången och vad som kan tänkas där...liksom min förra låt som jag la upp här idag så är det bara arbetsnamn i titlarna :-)


12
Färdiga produktioner / pianopop in A
« skrivet: 15.04.2011, 14:02:42 »
Hej, nu postar jag min allra första demo på detta forum trots att jag varit med ett längre tag, tyckte väl tidigare att jag bara ville presentera låtar i färdiga skivor kategorin men den tråden verkar ju tyvärr heldöd vilket är lite trist måste jag säga...

Den här låten är alldeles färsk, inspirerad och gjord med en elpianogrund + ett enkelt popbeat osv, frågan är bara hur man kan ta den till fulländning?!?
Ös på med kritik eller synpunkter av alla slag, jag blir bara glad och som alltid med egen musik är det ju svårare (ibland) att höra vad som saknas eller skall tas bort/ändras i arr. etc...allt kan hända!

Låten är egentligen 2 min. längre men jag har gjort en fadeout i nuläget...


13
Studio, produktion och övrigt / East West RA
« skrivet: 02.04.2011, 16:35:42 »
Är det någon här som har erfarenhet av EW instrumenten/biblioteken?

Sitter och skall använda RA till en grej jag håller på med men den hittar plötsligt inte ljuden själv utan man får sitta och trycka på autofind/confrm/yes etc för varje sample som ibland innebär 50-100 knapptryckningar för att den skall kunna ladda upp ljuden till kontakt/kompakt spelaren...bilbioteket ligger på samma plats som tidigare har jag för mig men det var länge sedan jag använde den, finns det ingen funktion så den hittar bibkioteket själv som tidigare, har glömt lite hur den funkar...

14
Studio, produktion och övrigt / Cubase 5 midi/vst till audiospår?
« skrivet: 01.04.2011, 11:05:30 »
Som titeln antyder, hur trixar jag till mina vst-spår till audio på enklast möjliga vis???

15
Studio, produktion och övrigt / Cubase 5 vst / midi issues!!!
« skrivet: 29.03.2011, 11:18:10 »
Ja som sagt så sitter jag och blir ännu mer gråhårig dag efter dag eftersom jag bara inte fattar hur man får igång trummor i midi etc, har bara groove agent one som enda alternativ då inget annat lyckas trots goda tips från er andra och vill få igång ett simplet jävla beat att jobba till, hittade step editor men där är ju bara ett enda tempo går det inte att ändra???
Finns det någon bättre och smidigare metod för att lägga in en eller två patterns som en bakgrund?????
Please jag fattar absolut inget om intern Cubase midi så försök förklara pedagogiskt*
 :mellow:

16
går det inte att spela in "live" på vst instrument i datorn, måste man koppla till midikeyboard etc???

17
Studio, produktion och övrigt / Vilken synth?
« skrivet: 26.03.2011, 02:27:56 »

18
Idag har jag suttit hemma och läst och grottat in mig i detta med samplerates igen, inspirerad och nödsakad då det ju är ett ämne som ständigt ger upphov till debatt och teorier allt efter smak och tycke som med det mesta i denna värld men här finns ju en vetenskaplig aspekt som jag vill kolla in och undersöka på alla sätt som rör SRC (sample rate conversion) och just i fallet med Cubase 5 tex så är det ju väldigt många som påstår att UV22 ditheringen suger fett och att man föredrar Voxengo's r8brainPro plugg för bättre algoritmer (eller Weiss om man har råd).

Kanske du Claes som känner till Cubase väl och även har viss koll på denna debatt vad jag förstår utifrån ett genuint undersökande perspektiv, skulle kunna svara på vad detta egentligen handlar om-eller självklart någon annan med insikt i ämnet?

Detta är för mig helt nytt måste jag erkänna, jag liksom snubblade över denna info idag i jakt på andra sanningar och blev genast rätt orolig; kan man inte lita på omvandlingen internt i Cubase om man tex spelar in i 48/88.2 eller 96 khz och är UV22 dithering verkligen den pest många påstår på vissa av de internationella forumen???

 :mellow:




19
Studio, produktion och övrigt / EZdrummer eller???
« skrivet: 18.03.2011, 19:13:09 »
Vilket är det absolut enklaste trummprogrammet för en som aldrig jobbat med Cubase midifunktioner förutom att lira på en midiklav och styra vst plugins...somliga säger EZdrummer andra...??? vill ha idiotenkelt med tillräckligt bra demoljud that's it!

20
Hej, jag har precis uppdaterat till 5.5.2 från 5 och plötsligt ser allt annorlunda ut och när man öppnar cubase kommer en "leksaksmeny" upp som jag inte känner igen, med färdiga trum, bas och kompspår what the f...k is this och hur funkar det??? jag föredrar menyn med 4-5 olika templates i en ruta vid öppning av cubase.

Samtidigt vill jag fråga om hur man får tillbaka den gamla toolbaren för den ändrades också jag känner inte igen mig + att huvudfönstret krymper till halva så fort man öppnar en vst plugg eller insert etc så man måste klicka upp det till full storlek varenda gång...irriterande.

 :wacko:

21
Studio, produktion och övrigt / TC desktop Konnekt 6
« skrivet: 16.03.2011, 20:06:50 »
Finfin liten grej som funkar perfekt för ändamålet men jag har en fråga till dom som vet, ändrar den samplerate automatiskt, då jag öppnar olika cubaseprojekt med olika upplösning så står den kvar i sin panel internt på tex 41.000 kz trots att aktuellt projekt kan vara 96 khz men det låter som det skall konstigt nog, varför hänger den inte med cubase???

22
Har suttit och lekt på internet, testat att ladda ner demos/torrents etc som vanligtvis associeras med winzip om man lägger dom på skrivbordet, jag har PC och firefox som webbläsare men har blivit smittad av någon site eller vid försök att öppna en rarfil etc så förmiddagen har gått åt att avinstallera denna irriterande babylon webbläsare+toolbar som tar över min google (eller kompletterar och lägger till) och dessa filer/program har nu fått en helt annan symbol typ en brun box med en grön pil som pekar neråt och så fort man vill öppna en sådan så startar en ny installation och förpestning av denna babylonsköka...hur ändrar man filassociation så dessa åter får wizip utseendet och funktionen???

23
Studio, produktion och övrigt / Hur köra Cubase 5 utan dongel?
« skrivet: 10.03.2011, 19:55:45 »
Klantig och glömsk som man är så har jag missat att ta med min dongle + lite andra grejor till studiodatorn dvs dom ligger kvar i min Franska studio/kåk...jag kan alltså inte köra Cubase för det kommer upp ett felmeddelande typ "no eLicence" inserted etc...finns det någon väg runt detta???

 :o

24
Vilken vill jag ha???
Jag vill ha 8 reglar...så de mindre och billigare enheterna med bara en regel går bort!!!

-Tascam FW 1884     (dom har väldigt taskigt rykte på nätet om obefintlig support och info)

-M-Audio ProjectMix   (taskiga preamps + AD/DA...)

-Mackie MCU etc...     (.......???????......)

-Euphonix artist / MC Mix  (tveksamt med PC win XP drivisar finns ej, annars så jävla snygg)

-Alesis control...

-Behringer 2000 faderversionen...why not???

finns det fler???

 :wacko:

25
Hej, satte denna fråga i denna kategori då jag inte hittar någon mer lämplig, saknas ju tex en hardware/outboard kategori...

Jo det är så att en rätt känd producent nu avvecklar sin rätt kända studio i Sthlm och har en del riktigt fina grejor till salu, bl.a. denna TG1 limiter/kompressor som jag verkligen velat ha i flera år:

Jag har den i vst men det är inte alls samma sak och kan heller aldrig bli som the real thing, ok crazy mycket pengar för den kostar nu 25 papp men ändå mer i nypris dessutom är det här originalutgåvan med den absolut snyggaste designen inga fula röda knappar här inte*

Min spontana fråga rakt ut; är den någon eller några som vill vara med och delinvestera i den???

Vi får komma på någon form av användarlösning eller rent av studio-samarbete kring detta om detta skulle gå att lösa!
Jag har redan pratat med honom och han håller den till mig tills på Torsdag, sedan är det kört...
En sponsor/långtida långivare skulle givetvis tagas emot med knäböjningar och bugningar meddelst tacksägelser men det är väl för mycket att önska, det är ju fan att man inte är vid stadd kassa just nu när denna guldpryl dyker upp på marknaden!

 :rolleyes:

26
Hej, hittade just detta klipp med Yellow magic orchestra som jag inte lyssnat på sedan 1982...

dom var ju rätt ok faktiskt...kul att se dessa japps spela en blandning av orientaliskt, klassiskt och electropop, fanns ju även stomu yamashta m.fl. som var lite mer fusion etc...

27
Hej, fick nyss ett mail från SOM med denna debattartikel:
(ursäkta det kassa formatet på artikeln menhur klistrar man in en pdf fr. ett mail?)

DAGENS INDUSTRI · LÖRDAG 19 FEBRUARI 2011 FLER NYHETER PÅ: WWW.DI.SE · DITV
Redaktör:Ulf Thuland debatt@di.se Telefon 08-573 650 98
Varför lyssnar it-ministern
enbart på telekomlobbyn?

Förutsättningen för en konkurrenskraftig digital ekonomi är skydd mot intrång,
kränkningar och cyberbrott. Men it-ministern prioriterar bredband och uppkopplings -
hastigheter framför upphovsrätten. Om kulturellt innehåll inte är en del av den digitala
ekonomin, vad är det då, frågar representanter för innehållsproducenterna.
It-minister Anna-Karin Hatt låter telekomindustrin sätta agendan och begränsar it-politiken till
frågor om infrastruktur och teknikanvändning. Vår tids stora frågor om demokrati, makt, mänskliga
rättigheter och rättssäkerhet som digitaliseringen väcker lämnas därhän.
En självständig it-politik kräver att ministern lyssnar på fler än telekom - aktörerna.
”Sverige ska ha världens mest konkurrenskraftiga digitala ekonomi” uttalade it-minister Anna-Karin Hatt i sitt första officiella tal, på Internetdagarna 2010.
Det var en god vision som väckte hopp om en kursändring bort från vår alltmer omoderna it-politik.
Ända sedan den första it-propositionen lades 2000 har utbyggnad av fiberkablar
varit det genomgående målet, trots att det redan då talades om tillit, tillgänglighet
och användbarhet.
I dag, ett decennium senare, handlar it-frågorna om så mycket mer, som att upprätta en fungerande rättsordning på internet och att skapa förutsättningar för jobb och företagande
i helt nya typer av digitala tjänsteverksamheter.
Grundförutsättningar för att skapa en konkurrenskraftig digital ekonomi är skydd mot digitala intrång, kränkningar och cyberbrott. Alla dessa frågor omnämns också i EUkommissionens
digitala agenda som ska ligga till grund för arbetet med vår egen nationella agenda.
I Sverige har dock de övergripande och långsiktiga frågorna helt förbisetts.
It-ministern har dessutom valt att peka ut just det som ska säkra tillväxt och välstånd i den digitala ekonomin – de immateriella rättigheterna – som hinder i utvecklingen.
Det framgår av det ambitionstal som ministern höll vid ett seminarium i EU-parlamentet den 25 januari.
Myndighetsreglering och upphovsmännens rättigheter beskriver hon som något som står i vägen för ökad efterfrågan på bredband och uppkopplings-hastigheter, det vill säga internetleverantörernas affärsintressen.
Denna typ av retorik går stick i stäv med EU-kommissionens uttalade princip att rättighetsskydd är en förutsättning för den digitala inre marknaden, kulturell mångfald och Europas
konkurrenskraft.
Man kan också fråga sig varför Anna-Karin Hatt i detta sammanhang inte ens nämner den upphovsrättsutredning som pågår, och som lämnar sitt slutbetänkande till hennes egen
regering senare i år i syfte att klargöra just de frågor som it-ministern tar upp.
Visst kan det finnas skäl att se över hur reglerna bör utformas. Men det är
inte anledning att utmåla upphovsrätten som ett hinder för den digitala utvecklingen.
Att det ens behöver påpekas är ett fattigdomsbevis för den svenska
debatten. Digitala innehållstjänster för nyheter, böcker, filmer, musik, dataspel,
programvara och tv sysselsatte enligt en branschundersökning 11 000
personer i Sverige 2009 och uppskattas med rätt förutsättningar kunna
skapa ytterligare 10 000 jobb fram till 2012. Om kulturellt innehåll inte är en
del av den digitala ekonomin, vad är det då?
Framväxten av en konkurrenskraftig digital ekonomi kräver en fungerande infrastruktur, men också sunda konkurrensförutsättningar. Anna-Karin Hatt har hittills undvikit att agera
i frågor som går emot telekomaktörernas intressen, men som är av största vikt för nätentreprenörer och innehållsproducenter.
Det är hög tid för en it-politik med det gemensamma bästa för ögonen.

Peter Bergh
Svensk programvaruindustri
Jan Bernhardsson
Biografägareförbundet
Eva Bonnier
Svenska förläggareföreningen
Eric Broberg
Sveriges filmuthyrareförening
Anne Brügge
Minerva, fackförfattarsektionen
i Sveriges författarförbund
Mats Caneman
Sveriges videodistributörers förening
Monica Ekmark
Svenska musikförläggareföreningen
Johan Mannerhill
Dataspelsbranschen
Maria Molin Ljunggren
International Federation
of the Phonographic Industry
Jonas Sjöström
Svenska oberoende musikproducenter
Mats Söderlund
Sveriges författarförbund
Gerre Versteegh
Swedish online video
Rickard Vinde
Svenska läromedel

28
hej på er, ville höra om dessa olika modeller samt vilka versioner som är vettiga och prisvärda då jag länge funderat på att skaffa en clavia framförallt för scenbruk pga de helt ok pianoljuden vilka är prioritet 1 för min del men även som gott substitut till elorgel och rhodes, cembalo etc då jag nu gör mig av med mina tunga instrument här i Frankrike för att slimma ner mitt flyttlass i vår...

kikade på blocket och såg nord stage 88 för runt 24.000:- men tycker det känns lite väl dyrt, ibland dyker dom ju upp runt 12-15.000:- men då kanske förra modellen etc, är det någon som har bra koll på dessa produkter eller kanske tycker att Roland eller Yamaha t.o.m kan vara alternativ så lyssnar jag gärna på era synpunkter!
(för hemma och studiobruk blir det självklart en riktigt flygel igen)

 :)


29
Studio, produktion och övrigt / min senaste skiva...
« skrivet: 19.01.2011, 01:50:08 »
Hej tsmalmbe eller någon annan ansvarig, hur lägger jag upp material från min dator till er???
Vill gärna dela med mig av min senaste platta som aldrig kom upp här då jag plötsligt drog till Bretagne och var tvungen att invänta vissa labelrights gällande en låt på skivan som tog 3 år att framställa i övrigt...

tjing från Mr progressive keys...

 B)

30
Jaha, så har jag läst ännu en artikel via ett nyhetsbrev från Larking's list där dom vill kränga en viss digital mixer på rea, här följer ett citat ur texten:

Citera
WHY DO I NEED A MIXER WHEN I HAVE A DAW ? -–. It is a recognized fact that 'Mixing Out Of The Box' produces better audio quality than 'Mixing In the Box' We all agree that Protools and other DAWS are capable of making great recordings - so it is not that fact of being digitally recorded that makes the 'In The Box Mixes'  sound worse than the alternative. Computers are very good at recording numerous audio files and playing them back but the recordings appear to lose quality when the computer is also asked to play back these files while simultaneously processing the audio signals and mixing them in real time into stereo or to 5.1 masters.  So the answer is to use an external analogue or digital device to handle the mixing, leaving the DAW to handle the playback and processing of the audio files.

Personligen har jag alltid försvarat att mixa genom extern mixer och rackenehter s.k. outboards i den digitala världen (förr hette de inte så eftersom det inte fanns några "inboards"etc).
Vissa saker är jättebra att mixa i DAW tex reverb medans andra effekter såsom kompressorer osv inte kan emuleras för att likna deras motsvarighet i den riktiga världen med fullgott resultat.
På så vis brukar och har i princip alltid debatten gått och fortfarande ligger väl sanningen där även om tex UAD pluggarna för kompressorer och EMI TG1 faktiskt är jävligt bra på det dom gör!

Det jag stör mig på i citatet här ovan är att man som argument drar upp att ljudet in the box försämras vid processing och nedmixning vilket är direkt felaktigt, det har inte med dessa parametrar att göra enligt alla seriösa rapporter och digitalforskningsexperter i branschen som jag läst om, utan med själva ljudmotorn i Cubase/PT osv sig och då spelar det ingen roll vid vilken process man talar om eftersom playback i DAW alltså kan sägas vara samma sak som processing med plugins och mixning, det finns ingenting som säger att detta skulle förbättras bara för att man drar det ett var genom en extern mixer, såvida den inte är digital och man slipper AD/DA en gång till etc...summeringen är ju i princip igång redan då du leker med 2 spår och uppåt under inspelningsfasen, hoppas ni är med på vad jag menar.

Nu är det ju så att dagens kvalitéts AD/DA's i form av Lynx Aurora och uppåt ej försämrar ljudet för den mänskliga hörbarhets och uppfattningsförmågan, inte ett skvatt hur många ggr du än drar ut och in, in och ut...

Det man brukar tala om i mix/mastering-fasen är som bekant fördelarna med stems dvs att via grupper eller exempelvis 3-4 separata outputpairs/bussar mixa ned olika paket i mixen för att man i en masteringstudio skall ha chansen att kunna bearbeta dessa på ett finare/mer kontrollerat sätt, detta är dock att betrakta som väldigt esoteriskt även om jag förstår fördelarna när det handlar om komplexa mixar, det blir i detta fall en fråga om en eftermix-mastering-balansering!

Nu är det så att jag testat båda tillvägagångssätten mer eller mindre vetenskapligt och utan att säga för mycket eller för lite så visst blir det skillnad-inte lika grötigt grovt uttryckt (men minns att detta är en väldigt subtil grötighet som förmodligen inte alla kan uppfatta), samtidigt kan man göra alltihop nästintill lika bra within the box förutsatt att man använder verktygen på rätt sätt och inte bara klumpar ihop 50 tracks via en enda vst-kompressor etc!!!

Detta är hursomhelst ett av de mest intressanta ämnena inom dagens mixteknik tycker jag och det berör ju varje tekniker och musikskapare som är det minsta intresserad av ljudbearbetning!
Sista ordet lär inte vara sagt på år och dag ifrån någon del av expertis eller lekmannasidan och framförallt så bör man inte blint tro på varken den ene eller andre, likaväl skall man vara öppen för olika teorier och tillvägagångssätt beroende på situation, det finns som sagt aldrig en enkel förklaring/bagatellisering/konkretisering utav detta komplexa område*




31
Studio, produktion och övrigt / Best vocal techniques tips...
« skrivet: 20.02.2010, 09:35:23 »
Fick via UA's nyhetsbrev denna artikel vilken jag varmt rekommenderar er att läsa, speciellt partierna om de psykologiska aspekterna samt EQ vilket jag alltid hävdat:

http://www.uaudio.com/webzine/2010/february/basics.html?utm_medium=email&utm_campaign=ZINE201002&utm_source=eNews:uad1:uad2&utm_content=/webzine/2010/february/basics.html

32
Studio, produktion och övrigt / insanity on ebay
« skrivet: 18.02.2010, 20:12:33 »
http://cgi.ebay.com/Frank-IOMMI-Signature-EPIPHONE-SG-CUSTOM-Lunar-Issue_W0QQitemZ140377412871QQcmdZViewItemQQptZGuitar?hash=item20af255507


 :lol: :lol: :lol:

33
Hej, vill här befrämja ak-gurans ställning i kontrollrummet än mer, är ju själv "keyboardfantom" men älskar att lyssna på bra gitarrmusik när det handlar om känsla, bra instrument och sköna melodier!

Upptäckte idag Vicky Genfan som jag alltså börjar med att posta här:


 B)

34
Jaha, nu har jag insett att min Morris 12-str inte duger längre, den är för krisping/brilljant, saknar botten helt enkelt, speciellt när man drar på feta strum-ackord etc, jag har testat och testat olika spelstilsteknik, plektrum och genom en svinbra mick=The Globe men resultaten blir inte vad jag vill ha...

Ni som är ackegurafantomer här, vad kan ni rekommendera, jag har som preferens tex det gitarrljud Jimmy Page brukar ha som är lite gumminylonaktigt fast det är stålsträngar, that's what I want!!!

Ös på med tips nu, Takamine/Ovation eller vad-kosta vad det kosta vill!!!

 B)




35
Studio, produktion och övrigt / Tangentbordsknas!
« skrivet: 06.02.2010, 16:25:51 »
Jag har ominstallerat XP p[ min surfburk, valde tydligen Engelska som profil etc till tangentbordet och nu ligger tex @ p[ bpkstaven ae osv dvs en massa skitknas sa nu undrar jag hur man gor den tillbaks till Svenska_~~~

Sidor: 1 2