Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Altsax

Sidor: 1 2 3
71
Har ni sett "Så mycket bättre"?

Hur vore det med en subkategori i Demoforumet där man lägger upp sin låt, om man vill ha fler versioner av den?
Namnförslag: "Remake" / "Så mycket bättre" /

Regler:
§1 Man laddar upp sin tolkning i samma tråd

§2 Alla tolkningar är bra, det kan vara humoristiska, omgjorda från grunden, nytt beat, en till stämma eller bara enkel sång och gitarr (tänk er Chromes Reflection, med bara en akustisk gitarr och skör sång, hur skulle det låta? Man blir lite nyfiken eller hur :) )

§3 Det är alltid trådskaparen som äger materialet, och bestämmer om / vad som ska hända med eventuella covers som faktiskt är bra.

§4 Dåliga covers kan vi garva åt  :D

72
Studio, produktion och övrigt / Mixa en orkester
« skrivet: 02.02.2013, 12:11:40 »
Varning - startar med ett "ryck"



Frågeställning:
* Vilka pluggar?
* Vilka inställningar?
* hur granska frekvensanalysen?
* hur använda frekvensanalysen till EQn?
* Skulle det bli bättre med H2n?

Bakgrund:
Hobbyorkester Blåssynfoni (gamla uppsala symphonic band)
Inspelat med en H1:a med volymjustering på auto. Som höres går inte att använda auto, första tonen blir alltid mycket för hög och distad, hur tar jag reda på vilken inspelningsnivå jag kan ha? Jag sitter ju i orkestern mitt i andra raden, jag kan inte granska rec-level live. Kan 50 vara OK på en zoom H1 placerad i mittgången fyra meter från tvärflöjt och klarinett, sju meter från trummor?


Jag tycker att det inte spelar någon roll vad jag gör, resultatet blir platt och tråkigt iallafall.
I bifogad fil har jag försökt med
   Plugg           - setting
* Binatural pan - wide
* Open air        - rumsverb medelrum 90 eller en sekund ganska rak kurva
* Saturation     - 0,6 neutral
* Analog delay  - Sweeten vocal; har ingen aning om varför jag använder denna, jag la in den i standardinställningar i tidernas begynnelse
* EQ               - Preset "More Highs" som förstärker ca 3db 500hz - 20khz, har en tydlig "knuff" + 8 db vid 8khz
* Expander      - preset "Horn - dampen ambience" min orkester är lite ojämn i volymen, när det ska vara jämt. Eller threshold -30,6db range 66,24 db ratio 1:3,9, attack 35.1 ms release 228.9 look ahead

på main har jag lagt limiter, annars går det åt skogen :-)  default PkRMS TP

Vad kan förbättras?
(bita ihop eller bryta ihop :-)

73
Demolåtar / Sälja backtrack och mix
« skrivet: 30.01.2013, 10:16:13 »
Snackade med en musiker i England, han bor i en storstad.
Han gör en "skiva" med tio backtracks, säljer den för elva euros och då ingår en recording och en inmixning per låt, med hen som köpte "skivan". Han påstod sig ha ett bra läge i förhandsbokningarna

Det kändes som en bra idé, det borde funka. Fast nu har jag börjat tveka, jag tror man måste bo i en storstad så att många potentiella kunder har nära geografiskt.
Dessutom måste man ha bra backtracks
Och en bra DAW

Jag gjorde ett försök iallfall,
Tanken var att för typ en hundring fick kunden låten och en kvart med mig i studion. (Allt över kvarten debiteras löpande räkning)

För mig faller idén på tre saker, 1; jag är ingen vidare på att skriva musik, det kliar inte i fingerpickinghanden när man hör låten, 2; jag är ingen vidare på att mixa ihop saker - misslyckades kapitalt med att lägga på stick i trummaskinen, hör inte att det tex är för mycket mellanregister någonstans och om jag gjorde det så tror jag att 3; min DAW har för dålig EQ för att kunna åtgärda problemet. Pluggen brusreducering till exempel, gör ingenting - vad jag kan höra. Jag måste ju kunna räta upp nått en kund emailat illa inspelat på datormick.

Så bortsett från att det inte fungerar
Vad tror ni om idén?
 :)
(Ps: hur laddar man upp filer till KR?)

74
Studio, produktion och övrigt / Bäst MB/krona nätdisk
« skrivet: 28.01.2013, 13:05:51 »
Har slut på soundcloud minuter.
Innan jag tecknar abonnemang vill jag kolla om det finns bättre / billigare alternativ

Jag vill lägga upp kontrollrummetlåtar med saxpålägg, fram och tillbaka flera gånger många versioner.

75
Studio, produktion och övrigt / Överfallen av nånsensdikter
« skrivet: 24.01.2013, 15:36:14 »
Vill du ha nånsensrim, dikter som inte är dikter och "låga" ordvitsar(ÖB varning) så skicka ett frö till mig

Bortskänkes mot avhämtning:
Every road is a danger
Love lost, love won
Be afraid of the stranger
no one to lean on

Even the brightest day, turns into night
Turn left, turn right, who knows
If for once you stop shine your light
You stumble on stocks and stone
The path disappears from sight
You feel all alone
In the darkest hour
When all hope has gone
The only thing you know is pain
Remember this, my friend
Every night, turns into day again

Turns to day again

Dead tired of struggle and fight
Usecure of you, of yourself
Darkness engulfs you, loneliness and fright
Curage can’t be picked of a shelf

One day we all disappear quietly into the earth
I still have hope
My soul will walk in warm light

I stand straight
away from the worlds wrath
Pick a path
And let my inner light
once again shine bright

and on the horizon
a light blue semicircle
tells a tale of a rising sun

Rising morning sun
_____________________________ _____________________________ _____

Jag gillar tystnaden, för jag kan fylla den med min musik
Jag gillar mörkret, för jag kan fylla det med mitt ljus
Jag gillar kylan, för jag kan fylla den med min värme

Mest av allt gillar jag värme, ljus och musik,
för då kan jag sitta ner, vila och njuta!

76
Jag har ett par favoritinställningar jag alltid använder, för att de fungerar
Oftast

Ibland får jag läskiga vassa saker högt upp, försökt förgäves EQa bort eländet men tyckte jag tappade närvaro och djup då  :( 
Dessutom utan att påverka de vassa sakerna, de verkar påverkas av reverbinställningen (iallfall ibland).
Oh, I´m doing it all wrong!

Kan någon skriva en how to? (eller tipsa om lämplig befintlig litteratur)
Jag vill veta,
* varför kommer dessa toner?
* Varför bara ibland?
* Hur blir jag av med dem?
Jag misstänker min reverbinställning, men fattar inte hur den "kan ändra sig" när inställningen är samma. Det blir bättre när jag tar bort reverben helt, men jag tycker det låter för torrt och tråkigt, mina låtar måste ha lite reverb, så är det bara, annars mår jag inte bra :-)
Jag bytte reverb, köpte openair, så blev det bättre. Men efter att jag mixat om alla gamla låtar så är vissa övertoner kvar. Reverbet ligger enbart på sax-spåren, men lyckas på nått sätt påverka backtrack?

Dessutom så har jag början på hörselskada så min diskant är naturligt dämpad. (Lite för mycket metallica live på åttiotalet.) så jag fattar inte hur jag kan besväras av diskant överhuvudtaget.
EQ:n, vad ställer jag in den på för att holka ur lagom mycket? Vad är hörbar diskant, var ligger dessa övertoner och hur får jag tillbaka djupen och klangen när jag tagit bort diskanten, hur många db bör man dämpa?

En snabb sökning här i forumet gav inga resultat förutom poster innehållande texten "ta bort de vassa övertonerna" --- ja, just det, så hur gör jag? :-)
Det är länken till den posten jag letar efter - och att någon kan tagga upp den bättre så att den kommer överst vid sökning "hur ta bort vassa övertoner" typ :-)

Nästa ämne, kanske borde ha egen tråd.
Kan någon tipsa om lämpligt sätt att attackera Melodyne?
Det är ett program jag både älskar och hatar samtidigt.
Jag brukar köra 7% correction rakt av, låter jag den jobba mera låter det för j.....t, särskilt en låt/cover måste jag ha riktigt stor skämskudde fast jag jobbat med den i flera veckor.
Är det ungefär så man ska göra?
Jag undrar liksom, varför spenderade jag flera hundra på att köpa eländet, bara för upptäcka att det hade varit bättre att spela in rätt från början
Jag har gjort tusen inspelningar av den sabla låten och börjar förstå att jag inte klarar att korrigera så mycket som behövs med munnen, för att stämma med det eländiga pianot (vem har stämt det? Är pianot stämt överhuvutaget?)
Jag måste göra nått fel, nu igen, men vad?

Jag vill ju behålla känslan av "live".
Den som lyssnar ska höra att nu är den en trettiotvåtusenkronors-sax i händerna på en skicklig musiker, inte en niohundrakronors yamahasynt inställd på "altsax"
Jag vill ha kvar nått klickljud från klaffarna och lite lite blåsljud på de låga känsliga partierna och så närvaro, det där som yamaha inte kan härma.

77
Medlemmar / Presentation: Josef Öhlmér - Altsax
« skrivet: 21.01.2013, 11:53:16 »
Att spela musik är det roligaste jag vet! Helst min altsax (yanagisawa 992) men även keyboard (yamaha piaggero)
När jag går in i musikens värld försvinner allt annat och jag är helt lycklig, i flera timmar.

Tycker om att se människor växa och klara mer (än vad de själva tror)

Hårt arbetande trebarnspappa, sitter fler timmar i bilen (på väg till från scouter, ridning, simning osv) än vad jag är hemma. Samtalar jag med frun så ropar vi till varandra, jag i köket där fiskpinnarna blir vidbrända på ena sidan , iskalla på andra, hon i tvättstugan (eller tvärt om, fast med samma resultat :-)

På jobbet så är det bara datorer överallt. Projekten som jag ibland leder, handlar alltid om nästa generation XYZ, de är alltid hemliga och det är alltid mer funktioner, mindre storlek, lägre strömförbrukning, touchscreens och smartphone-kopplingar. Jag jobbar hela vägen från användarinterface via databasen in i hårdvarunära embedded.

Har jag tid över hjälper jag gärna dig, så länge du kommer ihåg att jag spelar för att jag tycker det är kul, inte för att jag har talang.

Det jag kan göra, i mån av tid, är
* Vara peppkompis - uppmuntran, fråga hur det går, hjälpa dig sätta rimliga deadlines och mål.
* Saxsolo, saxstick av enklare typ, du får två filer, ena ihopmixade hur jag tänkt, andra med altsaxstämman "clean" torr.
* Spela altsax live i mälardalen.

Det jag vill har är
* Bolla tankar och idéer
* Ibland låna dina låtar, både som du har tänkt dig, och ibland i instrumental version, för att visa vad hur en sax skulle kunna låta på din låt.

Lite bättre -varje dag!

Sidor: 1 2 3