Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - VacUm

Sidor: 1 2
1
Ska du flytta en viss mängd data i internminnet så går det givetvis snabbare med en 64-bitars-processor. En instruktion gör det som på en 32-bitars processor krävdes två.

I musikprogramssammanhang där det interna bitdjupet är 64 bitar (vilket väl är standard nuförtiden?) hanterar processorn detta ofantligt mycket smidigare om den direkt kan räkna med 64bitarstal.



Nej det går inte fortare för att det är 64 bitar.
Du får mer minne och därmed går det fortare om du behöver mer minne än vad som är adressbart under 32 bitar.
I fall du upplevde at det gick fasen så mycket fortare skulle det innebära att Windows är bättre skrivet för 64 än 32 bitar i praktiken. Det skulle inte jag betta på.

Men att en processor är 32 eller 64 bitar har inget, inget med faktisk prestanda att göra.


jag har som du 64-bitars cpu,samt 4gb minne & M-Audio ljud kort..och testade 64bitars xp i sommras
och jag skriver under på att det gick f-a så mycket snabbare & stabilare på den versionen..
men i sommras fanns det ännu mycket mindre drivrutiner en nu

så jag fick gå tillbaka till 32 bitars,vilket innebär att 700mb minne går bort för 32bitars klarar inte mer en 3,3 gb minne
och jag hade ingen aning om när jag köpte mitt m-audio ljudkort att de skulle vara så här värdelösa på drivrutins updatering
jag tänker hoppa över till vista så snart M-audio kan erbjuda drivisar..det står & faller på dem!

tom mitt gammla darla ljudkort från echo hade bättre drivrutins support en m-audio..och då är det verkligen illa
för de var inte alls bra!

surt att sitta på en strypt dator :(

2
Studio, produktion och övrigt / SV: Lång laddningstid i ESX24
« skrivet: 05.05.2007, 01:21:45 »
När exs24an inte vet vart ljudfilerna ligger så scannas datorns diskar igenom. Därför tar det tid. Är instrumentet inladdat så sparas sökvägen till filen (om nu .exs-filen inte är skrivskyddad) automagiskt. Alltså är det bara första gången instrumentet laddas som det kan ta lång tid.

Du kan begränsa på vilka diskar exs24an ska söka efter filer också. Kolla in settingsen...

3
Färdiga produktioner / SV: vacum - schackångest
« skrivet: 11.04.2007, 17:26:59 »
Tack för alla nya kommentarer. Kul, intressant och lärorikt att höra.

Har märkt att slidegitarrerna som spelar glidtoner kanske var ett dumt val av instrument. Något som inte associerar till usa/blues/western/cowboys osv hade nog öppnat upp för en helt annan lyssning. Cellosar eller något annat orkesterinstrument som normalt inte spelar sånna glidningar hade nog funkat bättre, och dessutom gett en mer "onaturlig" touch på stycket..

4
Studio, produktion och övrigt / SV: Mono lr Sterio?
« skrivet: 08.04.2007, 13:27:59 »
Får man en monosignal ser jag inga som helst poänger i att spela in den i stereo. Enda skillnaden blir att filen blir dubbelt så stor och att det drar mer CPU när man spelar upp.

Att däremot sedan "göra om" monoljudet till fejk-stereo med hjälp av routing/pluggar är en annan femma som kan diskuteras i evigheter.

5
Demolåtar / SV: EMULATOR: Alive inspite of you feat. ynot
« skrivet: 08.04.2007, 10:39:36 »
Min känslomässiga tolkning (detta va ju kul, skriver under tiden jag lyssnar!)

Precis som i echoes upplever jag samma technoir-grej (bladerunner/matrix osv). Stämningen är trots allt helt annorlunda! Denna uttrycker mycket mer rörelse/sex/dans på ett aggressivt och kanske dekadent sätt. Jag känner absolut varken ont eller gott (eller någon värdering i det) utan mer instinkter som väcks.


Annars:
det dyker upp ett dr. alban-piano frammåt slutet. Ta genast bort det. :D

6
På begäran kommer min upplevelse:

Väldigt mycket industri i någon sorts sci-fi-lo-fi-värld. Tänker på filmen bladerunner av någon anledning. Framtid fast väldigt analog och mekanisk.. Introt och slutet känns som en kontrast, kanske ett element i den här mörka farliga världen som står för något motsatt.

7
Färdiga produktioner / SV: vacum - schackångest
« skrivet: 08.04.2007, 09:47:06 »
Tack som fasen alla för era upplevelser/tolkningar. Man blir otroligt blind när man lyssnar på egen musik och mina tolkningar påverkas skitmycke av hur jag har jobbat med stycket osvosv.. Jag lyssnar helt enkelt inte som man borde efter ett tag. Därför är det helt grymt att få input på detta viset.

edit: roligt, Valdez: din tanke gällande bollarna är i stort sett på pricken det jag själv tänkte.. eller ville få fram.

8
Färdiga produktioner / vacum - schackångest
« skrivet: 07.04.2007, 21:48:44 »
LÅTNAMN: Schackångest
ARTIST/GRUPP:
GENRE: EAM/Experimentiell
LÅTLÄNGD: 4:10
KOMPOSITÖR: sundhage
PRODUCENT: sundhage
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Fick i uppgift att beskriva en metafor musikaliskt. Som jag tolkade metaforen försökte jag få fram någon sorts stress/ångest i en långsam värld som inte finns i verkligheten men som man kan känna ändå. Flummigt! Hade varit skitskoj om den som orkar lyssna igenom berättar hur han/hon upplever stycket.

9
Studio, produktion och övrigt / SV: har ni katt (i studion)
« skrivet: 29.03.2007, 12:15:55 »
Vi hade en gästkatten "Lemmy" i studion jag jobbade i förr. Stället vi drev studion på var en hel fabriksvåning så det var alltid massa folk som mer eller mindre bodde där, och ett par som ofta hängde där brukade ha med sig katten. Mycket trevligt inslag!

10
Joe Zawniul - my people
Första spåret fick mig att byta inställning till massa saker. Resten av skivan är ganska tråkig.

Jan Garbarek - dis
En av låtarna på den plattan (har slarvat bort den) är något av det vackraste jag hört i hela mitt liv. 10-12 minuter, en ganska kort fras som spelas vid två (?) tillfällen. Allt mellan är uppbyggnad. Grymt jobbig och krävande att lyssna på.

Bela Bartoks kompositioner för stråkkvartett har fått mig att uppfatta/uppskatta musik på ett helt nytt sätt.

Herbie Hancock fick mig att bara ha jazz i skallen under flera år. Jag vet inte om det är bra eller dåligt, men han förändrade min syn på livet i alla fall... Blir fortfarande lite förbannad när jag hör en del av hans solon; det borde vara omöjligt att improvisera på det sättet och ändå ha en sån sjukt perfekt struktur. Karln är ett geni.

Allt med Tom Waits får mig att enbart vilja göra musik jag vill göra.
Nästan allt med Anja Garbarek får mig att enbart vilja göra musik jag vill göra.

11
Studio, produktion och övrigt / SV: Mixning som ideal och mode
« skrivet: 24.03.2007, 12:09:48 »
Hoppsan, glider du inte över lite nu?

Jag har bara frågat dig vad DU menade i förrförra inlägget, eftersom det lät jävligt rörigt, och bett dig förklara dig lite, om du nu frågar mig om vad jag menar och säger att jag inte har i diskussionen att göra sätter du krokben för dig själv!

Återigen, du behöver inte ta till spydigheter och påhopp för att fortsätta debatten, jag vet mycket väl vad detta ämne handlar om...

Jag svarade och passade på att fråga vad poängen med ditt inlägg var. Men det svarade du inte på utan anklagade istället mig för personangrepp. Typiskt traditionellt Florian-betéende mao.. (det sistnämnda kan man se som ett påhopp, men jag tyckte mig ha ett till godo nu)

12
Studio, produktion och övrigt / SV: Mixning som ideal och mode
« skrivet: 24.03.2007, 01:10:11 »
mp3 hör verkligen inte till denna diskussion, om du jämför eller blandar ihop det med god vinylåtergivning eller vettiga digitala överföringar så måste jag genast ifrågasätta ditt omdöme, inget illa menat men min personliga åsikt...


Visst fasen finns det mycket digitalt inspelat som låter piss=platt=stiff etc, väldigt mycket-dock inte allt som tur är, vinyl kontra cdr är väl mer en vanesak/smaksak, själv spelar jag 33% kasett 33% vinyl och 33% cd/dvd i mitt liv, det enda jag kan säga förutom det vi menar med värme i vinylhänseende är att det är party, oldtimes och nostalgi i största allmänhet som gör det trevligare som upplevelse än en cd eller wav-fil...totalt opersonligt i alla fall...

 B)

Jag förklarade bara i vilket sammanhang jag digitaliserat vinylskivor. Annars, rent spontant, vad pratar du om? Diskussionen handlar väl ändå om digital sampling kontra vinylgravering och vilket som är bäst. Vissa hävdar att en digital inspelning kan låta som en vinylinspelning (genom att spela in från en grammofon) såpass nära så man inte hör skillnaden och vissa menar att så inte är fallet. Det du jiddrar om begriper jag inte alls vad det har i detta sammanhanget att göra. Förklara gärna för en som inte förstår.

13
Studio, produktion och övrigt / SV: Mixning som ideal och mode
« skrivet: 24.03.2007, 00:51:25 »
Vad MrPhil och andra försöker förklara är att om du spelar upp en vinyl-platta från en vinylspelare och jämför det med samma vinylplatta som är inspelad i ett protoolssystem (t ex) från samma vinylspelare och slutsteg kommer du med all sannolikhet inte höra någon skillnad.

 :wacko: Det här hänger jag inte med på riktigt, hur menar du egentligen?

Att man spelar in det som kommer från en vinylspelare in i en bra DAW. Sedan lyssnar man på vinylskivan kopplad till stereon och sedan på det som spelades in i DAW:en i samma stereo. Då menar jag att man inte uppfattar någon skillnad.

OK, det är förmodligen ett rimligt antagande, antar att du redan testat?

Inte A/B-testat, men jag har spelat in ett antal vinylskivor för att kunna ha dom som mp3 eller på hembränd CD av praktiska skäl. Har inte reagerat på att det låter "mindre vinyl" bara för att dom blev digitaliserade.

14
Studio, produktion och övrigt / SV: Mixning som ideal och mode
« skrivet: 23.03.2007, 22:20:26 »
En vinylmaster är anpassad för just vinyl. Antingen är CDn helt omastrad eller så är det vinylmastern som pressats på CD. I vilket av fallen är det uppenbart att vinylutgåvan låter bättre. Min poäng är att jämförelsen inte riktigt duger.

15
Studio, produktion och övrigt / SV: Mixning som ideal och mode
« skrivet: 23.03.2007, 21:22:46 »
Jag och en kompis gjorde en mycket ovetenskaplig A/B test med en skiva(kommer inte ihåg vilken...) som var återutgiven på CD, och INTE remastr(e)rad mot originalet på vinyl.
Han har en skivspelare med hög kvalitet med bra pickup plus en bra anläggning.
Han växlade mellan CD och vinyl och... MIN bedömning blev att vinylen lät bättre.
Så säg inte att vinyl låter illa, det är bara prylarna som spelar som gör det.
CD-spelare har inbyggd "intelligens" att fixa till bitar här och var som försvann på vägen pga att det digitala mediat är repat eller att bränningen inte fungerat och DET hjälper ju inte till för slutresultatet... bara att det ska gå att lyssna på utan digitala glitchar o dyl.
Lyssnar på "Brothers in Arms" med Dire Straits på vinyl emellanåt bara för att rensa öronen... :D

Det här med 20Hz-20kHz är ju bara &%¤#&% anser jag, hur många ställer en EQ på 16500Hz och rattar in den perfekta diskanten...

Men jag antar att den mastrades innan den gavs ut på vinyl (för vinyl)?

16
Studio, produktion och övrigt / SV: Mixning som ideal och mode
« skrivet: 23.03.2007, 19:49:22 »
Vad MrPhil och andra försöker förklara är att om du spelar upp en vinyl-platta från en vinylspelare och jämför det med samma vinylplatta som är inspelad i ett protoolssystem (t ex) från samma vinylspelare och slutsteg kommer du med all sannolikhet inte höra någon skillnad.

 :wacko: Det här hänger jag inte med på riktigt, hur menar du egentligen?

Att man spelar in det som kommer från en vinylspelare in i en bra DAW. Sedan lyssnar man på vinylskivan kopplad till stereon och sedan på det som spelades in i DAW:en i samma stereo. Då menar jag att man inte uppfattar någon skillnad.

17
Studio, produktion och övrigt / SV: Mixning som ideal och mode
« skrivet: 23.03.2007, 17:03:15 »
Vad MrPhil och andra försöker förklara är att om du spelar upp en vinyl-platta från en vinylspelare och jämför det med samma vinylplatta som är inspelad i ett protoolssystem (t ex) från samma vinylspelare och slutsteg kommer du med all sannolikhet inte höra någon skillnad.

Det är klart att det är väldigt subtila saker vi talar om här... men jag inbillar mig att det ligger något i denna teori.
Själv jobbar jag med digitalt ljud 8-12 timmar om dagen och varje gång jag hemma på kvällen klämmer på en väl inspelad skiva på grammofonen så tar min öron ett glädjeskutt, slappnar av liksom.
Om detta sen beror på groggen eller att Bill Evans spelar bättre piano än jag - eller på att örat faktiskt mår bättre av analogt ljud - det kan man väl inte vara så säker på kanske. :) Men det är så jag upplever det.

Att örat mår bättre av analog inspelning kan jag hålla med om. Bandkompression trycker ner många av dom frekvenser som våra hjärnor uppfattar som jobbiga, och visst fan låter det snyggt! Men jag hävdar att allt detdär likt förbannat följer med på en digitalkopia om du drar in signalen i ett bra ljudkort från riia-steget. Plocka med vinylspelarn, favvoplattan och steget till jobbet och spela in. Bränn CD och ta med hem och jämför.

18
Studio, produktion och övrigt / SV: Mixning som ideal och mode
« skrivet: 23.03.2007, 16:55:10 »
Duden, det känns som om du fått det lite om bakfoten när du menar på att cd skulle låta mer "digitalt" än vinyl. En cd är ju slutresultatet, och mediet låter precis lika analogt som en vinyl om inspelningen är gjord analogt på band, men utan bortfall.

Skillnaden mellan digitalt och analogt existerar, men man vill ju inte att konsumenten ska bestämma den skillnaden med slutmediet! Därför är det direkt fel att säga att vinyl låter bättre, eftersom det du vill att konsumenten ska ha är ett medie som spelar låten som den lät när du mixade den, vare sig det var ITB eller OTB.

Jag tror faktiskt jag har det på skapligt riktig fot. ;) En analoginspelning uppspelad analogt samplar inte verkligheten, till skillnad från CD. Digitalt ljud är ju alltid en bristfällig reproduktion, eller hur? Visserligen är upplösningen på en CD ganska hög, men det är ändå bara en approximering av verkligheten. :)

En analoginspelning uppspelad via vinyl skiljer sig från samma inspelning uppspelad via CD såklart. Men CD'n låter givetvis mycket mer likt analoginspelningen, dvs det som strömmade ur mixerbordet när någon mixade kalaset.

19
Studio, produktion och övrigt / SV: Mixning som ideal och mode
« skrivet: 23.03.2007, 16:50:48 »
Vad MrPhil och andra försöker förklara är att om du spelar upp en vinyl-platta från en vinylspelare och jämför det med samma vinylplatta som är inspelad i ett protoolssystem (t ex) från samma vinylspelare och slutsteg kommer du med all sannolikhet inte höra någon skillnad.

20
Studio, produktion och övrigt / SV: Mixning som ideal och mode
« skrivet: 23.03.2007, 16:13:52 »
Väl talat Phil. Att påstå nåt annat är bara trams.

21
Demolåtar / SV: Bas eller inte?
« skrivet: 22.03.2007, 00:00:10 »
Tycker det blir pannkaka totalt med elbas på detta. Hur välspelat det än är.. Leta reda på en kontrabassist eller skippa basen helt.

22
Färdiga produktioner / SV: Jessica - Mörker
« skrivet: 20.03.2007, 23:30:52 »
Skitjobbigt reverb. De-essra sången innan den kommer till reverbet (du kan nog behålla direktljudets s) eller ställ in reverbet så det inte svarar så mycket på diskant. _MER PREDELAY_ på reverbet. Skitjobbigt att lyssna när allt är så diffust som det är nu.

Nån tyckte att körerna kunde panoreras mer. Jag håller med. Man får ingen maffighetseffekt alls när dom är så täta.

Sångerskan är som alla klassiska sångare och sångerskor sen som fan hela tiden. Jag vet att det är en genregrej och att det inte är mycket att göra åt, men varför envisas dom med att ligga efter så förbannat jämt? Jag har kompat sånna där ett par gånger och det är skitsvårt när man inte är van då man försöker anpassa sig, vilket gör att den som sjunger släpar ännu mer.

Annars välarrat! Jag brukar va otroligt känslig för sånt men detta funkar.

23
Studio, produktion och övrigt / SV: Mixning som ideal och mode
« skrivet: 19.03.2007, 17:43:31 »
Jag tycker detdär har lugnat ner sig lite. Var värst för ett par år sen då ALLT skulle va maxat. Vissa grejjer kan jag gilla när det är sådär tokplatt, på vissa saker låter det verkligen apa...

24
Studio, produktion och övrigt / SV: Micka dragspel
« skrivet: 19.03.2007, 15:02:28 »
http://www.cadmics.com/e100.htm

CAD E100. Favvomik här alltså. Låter sjukt fint i mellanregistret och ingen sådär jobbig diskant alls. Svarar på EQ som ingen annan mikrofon dessutom.

25
Studio, produktion och övrigt / SV: Micka dragspel
« skrivet: 19.03.2007, 13:02:31 »
Skryt:

Jag har spelat in några av Alf Hågedals plattor (utnämnd sveriges bästa dragspelare 2004 (?)). Och när det var solodragspel körde jag två bra kondingar (CAD) en bit ifrån på sidorna och faktiskt två SM57:or ganska nära bas och diskant.

Dom låtarna han hade komp på (kontrabas och akustisk git i samma rum) plockade jag fram kondingarna lite närmre och tror inte jag använde sm57:orna i mix alls.

26
Det finns skräckhistorier om jazztrummisar som rengjorde och putsade upp sina gamla inrökta cymbaler och började gråta när dom provspelade sen. Inte av lycka...

Nä, håller med Elof. Cymbaler blir bara bättre och bättre med tiden.

27
Färdiga produktioner / SV: Yllet - 20 million people
« skrivet: 18.03.2007, 21:03:26 »
Det är sjuka mängder reverb.. Allt blir lite diffust när man kranar på detta viset, men vill du ha det reverbigt finns det några knep som kan hjälpa.

Testa med att öka predelayen. Typiskt dansbandsknep, men funkar givetvis i alla genres så länge det inte är allt för rytmiskt, och om inte det hjälper så sidechaina mot sången så reverbet dippar när Maria sjunger.

28
Färdiga produktioner / SV: VacUm och Lea - Here it goes
« skrivet: 18.03.2007, 14:35:59 »
Det är mest tur att skrapet hamnade snett i höjdledd. Stolen är inspelad i mono och när vi fejkade till en pseudostereo genom att eq'a höger/vänster olika (i kombination med reverb) råkade det bli så.. Effekten kommer ju bara fram i lurar och det använde vi nästan inte alls vid mix, men när jag provade att lyssna nu så hamnar skrapet snett upp till höger för mig..

29
en topliner hittar på en text/melodi på befintlig bakgrund.

30
Färdiga produktioner / SV: Bakvattnet - Hjälten
« skrivet: 18.03.2007, 13:24:30 »
Vilken bra sång! och bra låt.

gnäll: Tycker det låter stelt med enbart programmering och kvantisering. Skulle må otroligt mycket bättre av riktiga instrument. Gärna uppblandat med en del programmerat. Den distade basgrejjen är skitsnygg men här krockar den med sången lite. Kanske räcker att du drar upp sången mer.
Är det rätt reverb? Skulle gilla mer djup här, kanske med några olika reverb så du får en mer tredimentionell mix.

Är pianot lite väl ohemligt? Tydlighet är inte alltid det bästa...

Egna tankar alltså, det jag säger är efter min egen smak såklart, man kan ta det vart som helst...

31
Färdiga produktioner / SV: Spaceman - Another day another dollar
« skrivet: 18.03.2007, 13:13:11 »
Det jämntjocka beror nog på padsen. Ner med dom och lägg melodierna i nåt tydligare ljud? Märklig ljudbild alltså. Det låter.. gammalt på nåt vis. Inte nödvändigtvis i dålig bemärkelse, men jag fattar inte riktigt hur du gjort... Det känns tok-komprimerat men låter inte riktigt så ändå. Man väntar liksom på att en "riktiga" bastrumman ska komma in och dunka upp låten men så gör den inte det..

32
Känns som introt till värsta pop/rnb-dängan i början. Skrota jazzpartiet och låt nån toplinea detta. Eller lyft in idén i en befintlig låt..

33
Färdiga produktioner / SV: VacUm och Lea - Here it goes
« skrivet: 18.03.2007, 02:57:07 »
Fidden: Torrini har ju mängder med hemsidor. Var det Lifesaver som var precis i början innan livelåten (med en massa hemska tyska speakerröster samtidigt som förstörde hela upplevelsen) ? Bra websida hursomhelst, grymt att dom lägger ut konserter. Ska kolla mer senare.

Alla andra: Känns jäkligt gött o höra att ni gillar. Det vi fokuserade på verkar ha kommit fram när man läser kommentarerna... Man vet ju aldrig riktigt om man är ute o cyklar när man är "inne" i en låt och då kan det vara lite lurigt att lyssna objektivt.

34
Färdiga produktioner / SV: maxmamax - Winter fling
« skrivet: 17.03.2007, 20:45:06 »
Attans fräsigt basljud!! Bra låt.

Det klagades på för mycket mellanspel nånstans i tråden men jag tycker det är bra som det är.

Gnällmässigt kan jag sakna nåt i låga mellanregistret (speciellt när det inte är sång). Det kanske är dödsförbud på gitarr i denna genren men en svag elgit som kompar med lite snyggt hade nog räckt. Dubbla basljudet med nåt som låter mycket där runt 200-400hz? (fast då kommer det säkert inte bli alls lika tufft som det är nu)...

35
Färdiga produktioner / SV: VacUm - Here it goes
« skrivet: 17.03.2007, 18:05:04 »
Den där bakgrundsljudprylen, den är så grymt snygg att jag känner att jag måste namedroppa... så, Nästan lika snyggt som knarret i Emiliana Torrinis lifesaver.

Får inte fatt i Lifesaver, men TAACKK för musiktips. Jävlar va bra hon är (finns massa klipp på http://www.emiliana.de/index2.html), måste lyssna in mig mer!!

Sidor: 1 2