Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Hellhoff

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7
211
Studio, produktion och övrigt / SV: Kontrollrum utan triple-leaf
« skrivet: 19.04.2007, 01:25:27 »
Emulator: Jag är precis förstådd vad du menar och har tänkt samma tanke. Problemet är att på gipsväggarnas regeltopp ligger ventilationstrumman, som för övrigt sticker ut nån cm utanför väggarna så det finns inte utrymme att vila några reglar därpå. Det skulle isåfall innebära att jag skulle få regla ut ytterligare en 95-regel från väggen, och då går jag miste om värdefull yta till kontrollrummet.

212
Studio, produktion och övrigt / SV: Kontrollrum utan triple-leaf
« skrivet: 19.04.2007, 01:06:22 »
a: Jag menar att om jag skall bygga ett fullt lufttätt rum så måste jag få lufttillströmning nånstans så vi inte kvävs, och detta kräver att borra ett hål i väggen någonstans. Tack för att du åtar dig att skissa, jag har några bilder så jag slänger upp dem tillsammans med en kort beskrivning.


Lokalen är en gammal armébunker på 8 x 7 m (56 kvadrat). Den har hyst vapen förut och är därför byggd i någon form av sprängsäker betong som dessutom är armerad. Väggarna är uppskattningsvis 20 cm tjocka, och omöjliga att borra i. På bilderna här nedan ser du att vi byggt gipsväggar och golv längs lokalens väggar. Taket är dock obehandlat och därför ren betong = mycket diskant och obehagliga studsar. Gipsväggarna är ungefär 2200mm höga och sedan lutar taket upp mot taknocken där maxhöjden kanske ligger på 3000mm.

På den första bilden står jag på ett parkettgolv. Där jag står och lutar mig över en soffa tänker jag placera bordet med mixpositionen eftersom det är bättre med yta bakom sig, än bara nån meter som det är där mixpositionen är nu. Parkettgolvet är 2770mm.





Om du kikar under PA-högtalarna längst till höger i bild så ser du att parkettgolvet övergår i ett annat mörkare golv. Den skarven tänkte jag såga upp så det blir ett bra mellanrum mellan de två golven och bygga de två nya regelverken i, så att golven inte är i kontakt, samma tänkte jag göra med väggarna.. Innan dess måste jag bygga nån form av tak till kontrollrumsdelen, och jag vet inte hur detta skall gå till eftersom jag inte kan fästa något i taket plus att den där ventilationstrumman(som inte alls tar in mycket luft) är i vägen. För övrigt skulle denna föra över mycket ljud från de båda rummen eftersom den sträcker sig runt hela lokalen.





Slutligen tar vi faktan igen:

Den bakre väggen. Väggen bakom den nuvarande mixningspositionen = 8 meter, gipsad
Den högra väggen. Väggen till höger om där jag står = 7 meter, gipsad
Den främre väggen. Bakom kamera position = 8 meter, gipsad inhyser även dörren som är av stål.
Den vänstra väggen. 7 meter vanliga plankor som åtskiljer två lokaler åt. Skall gipsas igen.

Parkettgolv = 2,77 meter och skulle utgöra kontrollrummets bredd. Längden skulle kanske bli hela 8 meter.

Behöver du veta något mer för din skiss? Tack så hemskt mycket!

213
By the way, grymma trummor. Virveln gillar jag inte alls, men övrigt låter grymt!

214
Audix D6 finns numer på min wantedlista! :)

215
Om kontrollrummet.com / Ny kategori: Uppmickning?
« skrivet: 17.04.2007, 00:48:18 »
Hej!

Något som skulle vara grymt på forumet vore en kategori som hette Uppmickning. Under den borde en tråd med förhållningsregler finnas som anger att trådnamnet skall vara strukturerat på ett speciellt sätt. I tråden skall finnas en förteckning över vilken/vilka mickar som har använts, en komplett beskrivning av vilka komponenter som finns i signalkedjan(om ljudet inte är helt rent) och en kort förklaring om vad man försökt uppnå.

Tråden ska innehålla ett par bilder från olika vinklar som mycket tydligt visar hur mikrofonplaceringen är gjord, och slutligen en inspelning som visar resultatet. Exempelvis:


Uppmickad gitarrförstärkare(2 SM57)

I denna uppmickning har jag använt mig av två Shure SM57. Den ena pekar rakt in i konen och är placerad ungefär 2 cm från elementet. Den andra är på samma avstånd men med 45 graders vinkling rakt in i konen.

BILD 1 (rakt ovanifrån)
BILD 2 (från sidan)
BILD 3 (på avstånd)

För att uppnå värme i ljudet har jag slutligen kört signalen genom en Behringer T1953 Ultragain micpreamp med dessa inställningar:

BILD på inställda rattar.

LJUDEXEMPEL.MP3



Detta skulle kunna vara grymt lärorikt för alla och skulle underlätta för många då de vill uppnå ett särskilt ljud. Genom att trådarna får strukturerade namn blir det lätt att hitta och söka, och alla trådar som INTE följer reglerna raderas. Vad tycker alla?

216
Studio, produktion och övrigt / SV: Kontrollrum utan triple-leaf
« skrivet: 17.04.2007, 00:36:35 »
a: Problemet är att om jag bygger en vägg som du nämner kommer jag ha stora problem med att få konstruktionen helt lufttät, delvis beroende på en fruktansvärt otymplig ventilationstrumma som till råga på allt är rund. Kapaciteten av luft den kan föra mellan olika rum är inte jättestor och därför behöver jag bygga nån form av luftkonditionering som då behöver borras igenom armerad militärbetong som skall motstå sprängattacker, m.m. Det blir helt enkelt aldeles för svårt och aldeles för dyrt. Så vad gör man? :(

Det lutar alltså åt att mitt -trots allt- bästa alternativ är en helt vanlig vägg med en kraftig lamellglasskiva. Och egentligen kommer det bara att leda till att jag måste stänga av monitorer för att undvika läck och att det blir lite tråkigare mixningsförhållanden under ljudinställning.

217
Studio, produktion och övrigt / Kontrollrum utan triple-leaf
« skrivet: 15.04.2007, 22:47:33 »
Hej!

Jag är medveten om fördelarna med en tripleleafkonstruerad vägg mellan kontrollrum och liverum, och kanske att det i längden skulle spara en del problem och bidra till att studion skulle vara något bättre. Men nu bestämt mig för att bygga en helt vanlig vägg. Varför? På grund av alla problem som uppstår dels med svårigheter att bygga i den gamla armébunkern jag hyser, allt för stora kostnader och allt för mycket arbete.

Nu undrar jag alltså, finns det några tips för att uppnå maximal ljuddämpning trots att man inte kör med en tripleleafvägg? Det jag har tänkt på än så länge är:

* 120reglar istället för 95 för att öka på bredden.
* Fylla med isolering med låg densitet.
* Så många lager gips som bara möjligt
* Dämplim mellan varje lager gips(som smetas på hela skivan)
* Två skivor laminerat glas
* En ljudklassad dörr

Kontakter kommer att behandlas med en 24-kanals multikabel som får ett trångt hål att lirkas igenom. Jag vet att isoleringen inte är fullgod, men kan jag förutom detta göra något för att öka på den? UTAN att bygga triple leaf. :) Tack. Jag kör igång i slutet av månaden och visar bilder om intresse finns.

218
Studio, produktion och övrigt / SV: IDE diskar, satans verk?
« skrivet: 14.04.2007, 20:05:14 »
OT: Jag blev rätt orolig när jag läste ett trådnamn som i mina ögon var "IDF diskar, satans verk" och förväntade mig ett gäng bilder från när idf's fruga lyckats övertyga honom att handdiska något. Tack och lov att jag läste fel. :lol:

219
Om kontrollrummet.com / SV: Promota Kontrollrummet
« skrivet: 05.04.2007, 11:24:35 »
Jag fick en idé. Vad sägs om att göra en länksida på kontrollrummet med enbart banners till olika användares studios. "Bannrarna"(?) hamnar alla på en och samma sida och stör inte designen på något sätt, samtidigt som varje länkad sida har en länk tillbaka till kontrollrummet.com

Det skulle gynna alla, och jag tycker om att browsa på sidor för att se olika studios.



Edit: Stavfel

220
Studio, produktion och övrigt / SV: Ljudkort som distar.
« skrivet: 03.04.2007, 12:58:22 »
Tackar, nu börjar det klarna. Sista oklara:

Förlorar jag upplösning eftersom jag inte kommer upp i noll-läge på mixern om jag rättar mig efter ljudkortets leds.

221
Studio, produktion och övrigt / SV: Ljudkort som distar.
« skrivet: 03.04.2007, 02:05:35 »
Mycket bra svar! :) Det jag känner mig rädd för är att förlora upplösning på grund av att jag inte kan ställa gainen nära taket i bordet. Är detta resonemang uppåt väggarna? Jag kommer nämligen inte mycket mer än halvvägs 0-läge på mätarbryggan när det distar i datorn.

Vidare undrar jag om jag kan avhjälpa detta genom att switcha mellan -10dBv och +4dBu i bordet, alternativt i kortet, och slutligen, ska alla prylar vara inställda på samma värde(vad gäller 10dbv/4dbu)?

Tack för grymma svar!

222
Studio, produktion och övrigt / SV: Lightweight Corner Absorber
« skrivet: 02.04.2007, 22:18:49 »
Ignorera min fråga, de dök upp efter tre svar i trådar. Mycket fina absorbenter Lee!!

223
Studio, produktion och övrigt / Frågor om kompressor
« skrivet: 02.04.2007, 22:15:58 »
Hej!

Jag har lyckats förstått de flesta variabler vad gäller en kompressor. På min kompressor finns dock en knapp som anger RMS eller PEAK beroende på läge. Kan någon förklara det här lite närmare? Jag antar att det är att kompressorn i Peak-läge tar ut mätvärdet treshold med hjälp av peakarna, och att den annars jobbar med ett ungefärligt värde för låtens volym(RMS), men jag förstår inte alls hur det tillämpas. :)

Förklara för mig. :)

224
Studio, produktion och övrigt / SV: Lightweight Corner Absorber
« skrivet: 02.04.2007, 21:58:11 »
Jag vill ge Lee karma för den här tråden, hur beter jag mig? Hittar inte "tummen-upp" som folk pratar om nedanför hans Karma till vänster.  :o

225
Studio, produktion och övrigt / Ljudkort som distar.
« skrivet: 02.04.2007, 21:47:40 »
Goddagens!

Har i alla artiklar jag läst om studioinspelning hört att man alltid bör hålla reglarna vid markerat 0-läge och sen ställa in gain så att signalen på mätarbryggan alltid ligger strax under 0-läge. Men om detta innebär att mitt ljudkort distar, bör jag då försöka sikta på att ändra inspelningsläge mellan -10dBv och +4dBu? Är det möjligt att hitta ett läge som överensstämmer mellan bordet och kortet eller varierar det så stort från produkt till produkt?

Eller är det helt enkelt så att jag ska dissa vad bordet säger och bara låta mig styras av ljudkortets led-mätare för att se vart min nivå ligger? OBS, jag pratar inte om en konstant dist, utan vid toppar.

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7