Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Hellhoff

Sidor: 1 2
36
LÅTNAMN: "Alvid" och "Stanna kvar"(Två låtar)
ARTIST/GRUPP: Njord & Mjölner
GENRE: Vikingarock
LÅTLÄNGD: 4.04 respektive 2.21
KOMPOSITÖR: Völund Smed
PRODUCENT: Nille & Hellhoff
EV. MEDVERKANDE: Björkmann
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Här följer länken till två låtar, vill först och främst ha en kommentar om mixningen, vad kan förbättras eller förändras, hade ni gjort något annorlunda? Tack på förhand!

http://www.northrecs.com/vikingarock_se/laddaner/mp3/Njord_Mjolner_-_Alvid.mp3
http://www.northrecs.com/vikingarock_se/laddaner/mp3/Njord_Mjolner_-_Stanna_Kvar.mp3

37
Studio, produktion och övrigt / Att få tryck ur en V-AMP Pro
« skrivet: 07.06.2007, 15:03:25 »
Hej!

Använder mig av en V-AMP Pro(2:an i rackformat) för gitarrinspelningar i studion. Ljudet blir väl okej, men jag får inte i närheten av det tryck jag vill åt, vilket resulterar i att jag blir tvungen att lägga gitarren lågt i mixar. Ju högre den blir desto skitigare låter den. Jag vill ha en ren dist med ett jäkla tryck och jag vet att folk uppnår detta med V-Ampen. Är det någon som har något tips om hur jag kan uppnå det?

Jag skulle kunna tänka mig att det har att göra med gain-nivån vid inspelning, jag kommer nämligen inte i närheten av nollan i ljudkortet utan ligger en bra bit under. Visst kan det mycket väl vara så att gitarren saknar tryck på grund av detta?

Det låter bra när jag kopplar in i mixerbordet och lirar, men efter inspelning låter det tamt.

38
Studio, produktion och övrigt / Motukort, kanal 1-2 blir main
« skrivet: 30.05.2007, 23:58:00 »
Goddag. Har kopplat mitt MOTU 2408 till mixerbordet och inspelningarna går utmärkt. Dessvärre har kortet fått för sig att spela upp ALLT ljud i datorn på kanal 1-2 ungefär som main out. Jag kan inte hitta någon inställning som routar allt till dessa kanaler och eftersom jag vill mixa i mitt bord blir det kaka på kaka när jag routar t. ex en gitarr till kanal 3 men den även hörs på 1-2. Är det någon som vet på rak arm hur man ordnar detta, manualen ligger i studion så jag tänkte fråga här först.

Tackarrr.

39
Färdiga produktioner / Sandvikens Stålmän - Sandvikens AIK
« skrivet: 09.05.2007, 19:34:02 »
LÅTNAMN: Sandvikens AIK
ARTIST/GRUPP: Sandvikens Stålmän
GENRE: Punk
LÅTLÄNGD: 2.01
KOMPOSITÖR: Mathias Hellhoff
PRODUCENT: Nille
EV. MEDVERKANDE: Mathias Hellhoff, Patrik Björkmann, Johanna Ersson
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

En hyllning vi spelade in till världens bästa bandylag. ;) Det var ett tag sen den spelades in, men vill fylla ut forumet och höra vad som kan förbättras med mixen. Trummorna var grymt knepiga eftersom vi vid detta inspelningstillfälle bara hade tillgång till två kanaler, därför har vi ej kunnat processa dem på något särskilt sätt och därmed vill vi ha mer kommentarer om övrigt. Nille från Stockholm har stått för mixen.



40
Jag har mitt Behringer MX8000 kopplat till mitt Motu 2408-kort via de 8 subgrupper som bordet erbjuder. När jag vill spela in min V-Amp pro på ett stereospår, ska jag panorera ut de två kanalerna helt och hållet åt höger och vänster(Blir dom då centrerade på subgrupp 1 och 2?) eller bör jag panorera så dom blöder över litegrann vid inspelningstillfället?


41
Studio, produktion och övrigt / Audiowire vs Firewire
« skrivet: 04.05.2007, 11:50:55 »
Fick hem allt jag behöver till mitt Motu 2408 idag. Förutom Audiowirekabeln. Gaaah. Kan man använda en vanlig firewire, om inte, varför? Och får man tag på nån audiowirekabel omgående nånstans?

42
Fick hem en MOTU 2408 MK3 idag. Köpt utomlands via ebay, inte helt oväntat med min tur så hör jag att något ligger löst och skramlar i lådan och undrar så klart vad det är, och vill avlägsna det om det går. Kan jag utan någon fara ta bort höljet på själva breakoutboxen för att se vad som ligger löst och därigenom ta bort det såvida det inte är någon komponent som lossnat?

Det vore väl oklokt att försöka starta boxen när något ligger löst i.

43
Studio, produktion och övrigt / Vilken mikrofon hade ni valt?
« skrivet: 25.04.2007, 12:41:01 »
Goddagens!

Skall snart påbörja en inspelning med bandet i vår egen studio. För tillfället är jag mest intresserad av att kunna micka upp en distad gitarrförstärkare på ett bättre sätt, känner inte att jag får till det med endast en SM57 som jag har mickat tidigare. Så frågan är vad mer jag ska köpa för mick. Dessa har vi nu:

ADK A51e 48v Condenser microphone
Shure SM57 Dynamical microphone
Audix D6 Dynamical kick microphone
Shure PG52 Dynamical kick microphone
JJLabs DBD2 Dynamical kick microphone
2 x JJLabs OHC1 48v Overhead microphone
4 x JJlabs DST1 Dynamical microphone

Jag funderar lite på att köpa en Sennheiser MD421, men å andra sidan kanske jag borde köpa en till SM57 och köra den gamla hederliga mikrofontekniken med en rakt in i konen och en sneddad. Det är ett ganska rent och kraftigt distortionljud jag är ute efter. Mer hårdrock än metal.

Vad hade ni gjort? Ytterligare en SM57, en MD421 eller något annat tips?

44
Så var det dags för första gången man blev lurad. Genom ett skivbolag vars band spelar in i vår studio har vi haft ett deal om att få ett nytt ljudkort. Ett Motu 2408 MK3. En av ägarna till bolaget letade reda på det på Ebay och köpte det från en kille i Israel. Idag när han öppnade paketet visade det sig att PCI-kortet inte finns med, för övrigt kostar det ca 2800 kronor från Thomann. :(

I beskrivningen står det att allt ska finnas med men kortet saknas alltså. Vi har dock beställt via ebay och betalat via Paypal, och nu undrar jag, kan man på något sätt bli ersatt för att beskrivningen inte stämmer, eller kan man på något sätt ställa personen mot väggen och tvinga denne att betala för ett pcikort?

Skriv av er allt ni känner till så vi vet hur vi ska göra!

45
Om kontrollrummet.com / Ny kategori: Uppmickning?
« skrivet: 17.04.2007, 00:48:18 »
Hej!

Något som skulle vara grymt på forumet vore en kategori som hette Uppmickning. Under den borde en tråd med förhållningsregler finnas som anger att trådnamnet skall vara strukturerat på ett speciellt sätt. I tråden skall finnas en förteckning över vilken/vilka mickar som har använts, en komplett beskrivning av vilka komponenter som finns i signalkedjan(om ljudet inte är helt rent) och en kort förklaring om vad man försökt uppnå.

Tråden ska innehålla ett par bilder från olika vinklar som mycket tydligt visar hur mikrofonplaceringen är gjord, och slutligen en inspelning som visar resultatet. Exempelvis:


Uppmickad gitarrförstärkare(2 SM57)

I denna uppmickning har jag använt mig av två Shure SM57. Den ena pekar rakt in i konen och är placerad ungefär 2 cm från elementet. Den andra är på samma avstånd men med 45 graders vinkling rakt in i konen.

BILD 1 (rakt ovanifrån)
BILD 2 (från sidan)
BILD 3 (på avstånd)

För att uppnå värme i ljudet har jag slutligen kört signalen genom en Behringer T1953 Ultragain micpreamp med dessa inställningar:

BILD på inställda rattar.

LJUDEXEMPEL.MP3



Detta skulle kunna vara grymt lärorikt för alla och skulle underlätta för många då de vill uppnå ett särskilt ljud. Genom att trådarna får strukturerade namn blir det lätt att hitta och söka, och alla trådar som INTE följer reglerna raderas. Vad tycker alla?

46
Studio, produktion och övrigt / Kontrollrum utan triple-leaf
« skrivet: 15.04.2007, 22:47:33 »
Hej!

Jag är medveten om fördelarna med en tripleleafkonstruerad vägg mellan kontrollrum och liverum, och kanske att det i längden skulle spara en del problem och bidra till att studion skulle vara något bättre. Men nu bestämt mig för att bygga en helt vanlig vägg. Varför? På grund av alla problem som uppstår dels med svårigheter att bygga i den gamla armébunkern jag hyser, allt för stora kostnader och allt för mycket arbete.

Nu undrar jag alltså, finns det några tips för att uppnå maximal ljuddämpning trots att man inte kör med en tripleleafvägg? Det jag har tänkt på än så länge är:

* 120reglar istället för 95 för att öka på bredden.
* Fylla med isolering med låg densitet.
* Så många lager gips som bara möjligt
* Dämplim mellan varje lager gips(som smetas på hela skivan)
* Två skivor laminerat glas
* En ljudklassad dörr

Kontakter kommer att behandlas med en 24-kanals multikabel som får ett trångt hål att lirkas igenom. Jag vet att isoleringen inte är fullgod, men kan jag förutom detta göra något för att öka på den? UTAN att bygga triple leaf. :) Tack. Jag kör igång i slutet av månaden och visar bilder om intresse finns.

47
Studio, produktion och övrigt / Frågor om kompressor
« skrivet: 02.04.2007, 22:15:58 »
Hej!

Jag har lyckats förstått de flesta variabler vad gäller en kompressor. På min kompressor finns dock en knapp som anger RMS eller PEAK beroende på läge. Kan någon förklara det här lite närmare? Jag antar att det är att kompressorn i Peak-läge tar ut mätvärdet treshold med hjälp av peakarna, och att den annars jobbar med ett ungefärligt värde för låtens volym(RMS), men jag förstår inte alls hur det tillämpas. :)

Förklara för mig. :)

48
Studio, produktion och övrigt / Ljudkort som distar.
« skrivet: 02.04.2007, 21:47:40 »
Goddagens!

Har i alla artiklar jag läst om studioinspelning hört att man alltid bör hålla reglarna vid markerat 0-läge och sen ställa in gain så att signalen på mätarbryggan alltid ligger strax under 0-läge. Men om detta innebär att mitt ljudkort distar, bör jag då försöka sikta på att ändra inspelningsläge mellan -10dBv och +4dBu? Är det möjligt att hitta ett läge som överensstämmer mellan bordet och kortet eller varierar det så stort från produkt till produkt?

Eller är det helt enkelt så att jag ska dissa vad bordet säger och bara låta mig styras av ljudkortets led-mätare för att se vart min nivå ligger? OBS, jag pratar inte om en konstant dist, utan vid toppar.

Sidor: 1 2