Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Ariae

Sidor: 1 2
1
Studio, produktion och övrigt / SV: Monitorvård
« skrivet: 25.09.2013, 18:47:52 »
Tack för tankeverksamheten!
Jo, jag har redan köpt spikskydd/åskskydd som sitter i separata uttag (2x230V) och jag gör precis som du att jag slår på högtalarna när datorn väl är uppe och kör, samt stänger av dem innan jag stänger ner datorn.

Ja, jag är mycket nöjd med mina lådor och jag tror och hoppas att jag aldrig kommer behöva byta ut dem! (Om det kommer till den punkt att jag jobbar med 5.1-monitorer kommer jag redan ha tillräckligt med pengar för att ha en till dator, haha)

Bra tips, och hoppas det ger klarhet för många andra som kanske undrar men är lite osäker på reaktionerna när de talar väl om sina "gullungar"

2
Studio, produktion och övrigt / SV: Monitorvård
« skrivet: 24.09.2013, 18:43:41 »
Ok - här är en lång lista:

1. Damma av dem när det behövs.

Slut.

 ;)

Haha, okej!
Tar det som att det antagligen inte behövs nåt underhåll då. :-)

3
Studio, produktion och övrigt / Monitorvård
« skrivet: 24.09.2013, 17:45:20 »
Hej! Jag har sökt både högt och lågt efter olika sätt att behandla sina monitorer.
Det finns inget direkt behov, det är mest förebyggande jag tänker, jag har köpt två Adam A7X och älskar dem, men jag vill att de ska må lika bra som jag.

Har hört att man kan smörja gummiupphängningen med "Högviskös isoparaffin" för att de ska hålla sig mjuka, men har även hört andra saker som t.ex silikon.
Nu tänker jag ju att gummi och silikon inte brukar vara så bra generellt så är lite osäker på detta.

Behöver man underhålla sina monitorer på något sätt, och isåfall hur ska man gå till väga?

/Michael

4
Detta kan (KAN) ha att göra med ditt elsystem i huset du bor! Du borde kolla med hyresvärden om det är TNS eller TNC-elsystem (Kablar dragna från kraftverket in i huset) där du bor. Om det är TNC-system (Dvs att Jord och Neutral är kombinerade) kan det vara vagabonderande strömmar. TNC står för Terra Neutral Combined, TNS står för Terra Neutral Separate. Ett sätt att se om du har TNC/TNS är även att kolla i proppskåpet om du har två skenor som inte är ihopkopplade, en Blå för Neutral och en Gul/Brun för jord. Om de två är kombinerade kan det vara gamla el-enheter i nåt annat rum som är lite föråldrad och skickar tillbaka lite ström 'fel' väg.

Jag hade detta i ett väldigt gammalt hus från tiden då vi hade 220V i vägguttaget och det påverkade mitt ljud avsevärt, både mikrofon och högtalare. Det är inte farligt, men det är svårt att göra nåt åt det.


Det ska alltså vara TNS för att inte vara orsaken till knaster. (Det innebär 3 faser, 1 Neutral och 1 Jord i proppskåpet)
Faserna går på var sin skena med proppar, och Neutral och Jord bör vara fristående antingen ovanför eller under propparna.

OBS: Ta inte i nåt med händerna utan öppna bara och analysera färger på kablar osv.


PS.
Om det är TNC så kan du prova att dra ut äldre knepiga elapparater te.x hårtorkar, telefonladdare, ja i princip allt du kan tänka dig som är lite äldre som kan vara orsaken till strömmarna. Men jag tror inte de gör om systemet bara för vagabonderande strömmar

5
Studio, produktion och övrigt / SV: Synt-hjälp emottages...
« skrivet: 12.08.2013, 21:40:18 »
Jag sticker in här med en rekommendation av Native Instruments' Massive.
Det är i princip den enda VSTI jag använder i slutproduktion och den kan låta precis hur man vill om man har lite tid att lägga. Men utseendet avskräcker de flesta men det är egentligen väldigt simpelt! Finns massor med videos på t.ex youtube om hur man använder den, och den inkluderar -nästan- alla funktioner vad jag vet som finns för synthar, och dessutom effektkedjor direkt i synthen. Lite som en lätt version av SynthMaker eller Reaktor! Och den har Midi-learn om man använder ett midi-keyboard med knobbar.

Den är dock inte gratis, men som sagt, jag har aldrig behövt nån annan synth sen jag lärde mig lite hur den funkade och nu har jag nästan alltid minst en Massive i varje projekt.

6
Demolåtar / SV: Feedback på lite ovanlig musik (För att vara KR)
« skrivet: 05.07.2013, 16:45:07 »
I ärlighetens namn så är jag nog inte duktig nog att ge feedback på den typ av musik som oftast hamnar här! Vågar inte riktigt yttra mig då jag inte kan det minsta om gruppinspelning/liveinspelningar, det känns som att om jag skulle ge feedback skulle det om möjligt bli ett "Ja det låter bra" eller "Detta låter sådär" eller nåt i den stilen då jag inte riktigt vet hur jag ska formulera mig eller hur det "ska låta"

Jag har lyssnat lite, men som sagt så lyssnar jag nästan enbart på soundtracks där Scenario-->känsla-->musik och jag har väldigt svårt att applicera det till kritiskt lyssnande av "lyssna-musik" eller hur jag ska förklara det.. I den mån är jag en vanlig konsument =/

7
Demolåtar / SV: Feedback på lite ovanlig musik (För att vara KR)
« skrivet: 05.07.2013, 14:46:07 »
Ny låt!

Unreal Series - Droidbay (v.05)
http://soundcloud.com/ariaecloud/unreal-series-droidbay-v-05

8
Studio, produktion och övrigt / SV: Tvingad av Haren(Sidechaina)
« skrivet: 05.07.2013, 14:33:00 »
Rent tekniskt vad man gör är att man sätter en kompressor på kanalen som ska tystas, sen skickar du ljudet som uppstår på den kanal som ska dominera vidarebefodrat in i kompressorn på kanalen som skall tystas, och när input-signalen blir tillräckligt stor (threshold) så sänks volymen med viss dB (Ratio) i visst länge (Decay) precis som en ADSR-synth.

[Kick]---->[Kompressor]->[Bas]------>[Mix Ut]

Dvs att när kicken överstiger den nivå jag sätter, kommer kompressorn kicka in och sänka [Bas] och på så sätt få en renare mix iom att det inte är två instrument som krockar längre. Kick och bas brukar annars kunna krocka rätt elakt.

Jag vet inte om detta är löst men jag kände för att rabbla och tycker det är kul att hjälpa, så hoppas det hjälper någon iaf =)

9
Studio, produktion och övrigt / SV: Musikundret bygger 15m2
« skrivet: 15.04.2013, 14:04:31 »
Mycket kul att se bilder och hur du gör/tänker när du bygger, kommer definitivt använda som referens i framtiden när jag får tillfälle att göra något eget!

10
Studio, produktion och övrigt / SV: Skrivbordsställ för mikrofon
« skrivet: 15.04.2013, 00:16:31 »
Haha, bara lite kul med bakgrundshistorier, gör att man tänker sig för lite senare. Som tur är är det enbart tillfälligt och jag använder den just nu som pratmikrofon så ingen skada skedd, men jag letar fortfarande efter en gammal skrivbordslampa att beslagta någon stans häromkring. :-)

11
Studio, produktion och övrigt / SV: Skrivbordsställ för mikrofon
« skrivet: 10.04.2013, 17:59:01 »
Jajjemensan!

Har tyvärr inte haft så mycket tillhands så jag har gjort en s.k tillfällig lösning. Det ser förskräckligt ut, men jag laddar upp bilder inom kort! (Sen att input-level är skräp på ProFire 610 är ett känt fenomen men nu kan jag iaf rikta mikrofonen så det blir lite bättre utan att använda nån form av windows-amp-skräp)


Jag har då tagit en plåt, bockat den rund, och klippt ett hål för sladden, sen har jag "lindat" in sladden inuti och fäst med eltejp. Sen har jag hittat nån form av fäste för något som passade -nästan- så jag tejpade fast den på mikrofonen. Det ser förskräckligt fult ut men det funkar tills jag får tag på nåt vettigare!







12
Studio, produktion och övrigt / SV: Skrivbordsställ för mikrofon
« skrivet: 09.04.2013, 17:17:24 »
Tack för svaren, närbilderna hjälper verkligen. Det är lite svårare att sätta sig in i det när man inte har sakerna framför sig :-)

13
Studio, produktion och övrigt / SV: Skrivbordsställ för mikrofon
« skrivet: 31.03.2013, 01:23:48 »
Tack för svaren! Ska kika lite på att göra en egen, den är ju inte till för kvalitativ inspelning så jag behöver bara ha bort den från skrivbordet.
Tripoden tror jag kanske kommer ta större plats än själva sladden gör just nu..

14
Studio, produktion och övrigt / Skrivbordsställ för mikrofon
« skrivet: 30.03.2013, 21:17:47 »
Jo, nu är det ju så att jag tröttnat på den hög med xlr-kabel som ligger platt på mitt skrivbord och tar plats. Letar efter nån form av smart lösning för skrivbordsställ för en kondensatormick modell JTS-PDM57 som är en kopia på en Shure-mikrofon modell SM-57, fast med lite annorlunda ljudbild.

Denna mikrofon använder jag när jag spelar keyboard och jotar ner råa wav-filer ungefär som sketcher och behöver inget fancy-schmancy-dyrt ställ för den.
Det är mest att det börjar bli ont om plats framför skärmarna.
Såg några modeller av Tripod-aktiga ställ som kostade 800kr och tog mer plats än högen med kablar, men jag undrar om någon vet nåt i stil med de gamla 90-tals-lamporna man klämde fast i bordsskivan
som inte kostar 800 svenska riksdaler!

Tack på förhand
/Micke

Ps. Bilder på spektaklet:
http://ariae.minus.com/lbuTA1SN3DzQXW
http://ariae.minus.com/lbaAl6jVmyqe40

Ps.2 Bild på mikrofonen utifall att.
http://www.visualisolutions.com/files/files/SM57.jpg

15
Jag har kvar mina gamla bandspelarstereo, den är fortfarande bättre än det mesta lite dyrare moderna.. men iaf, om du vill dra ner ASIO-timingen dvs drivrutinerna som används som en "tunnel" genom datorn till CPU'n för att få högst prioritet, så bör du ha ett ljudkort gjort för det, t.ex ett externt USB/Firewire-kort. Det du kan göra som jag gjort är att jag avaktiverat mitt inbyggda ljudkort i mitt moderkort för att jag får en känsla av att det krockar med resten. Så jag kör bara ett externt ProFire 610 och kör allt ljud dit, som Default både i Windows och i Program (Cubase)
Det blir lite konflikter om du enbart kör onboard soundcard och kör igång drivrutinerna för ASIO (t.ex startar Cubase) för då kan den enbart skicka till Cubase..

Är inte riktigt säker på om detta hjälper heller men man kan ju alltid hoppas att mitt ordbajsande kan hjälpa på nåt sätt.
-Micke

16
Om du kör windows 7:
Högerklicka på högtalarikonen i aktivitetsfältet längst ner till vänster, klicka Uppspelningsenheter.
Kontrollera så att rätt "ljud-utgång" är markerad som fullständig standard. Om du spelar upp ett ljud eller låt kan du t.ex se här om det går någon signal till nån av dina enheter.
Om du inte ser några enheter så kan du högerklicka och "visa dolda/inaktiverade" enheter. Förhoppningsvis hittar du vilken du ska ha som standard och det borde inte bli några fler problem om det är detta som kan vara orsaken, jag har installerat vissa saker (T.ex Digital Audio Cable) som ändrar lite hit och dit med defaults osv.

Lycka till!
-Micke

17
Demolåtar / SV: Feedback på lite ovanlig musik (För att vara KR)
« skrivet: 10.11.2012, 00:08:32 »
Kul att ni lyssnat, men jag har förstår inte riktigt vad du menar med TD och BD?
Allt jag gör är egengjort, jag gillar inte att använda församplade loopar och de flesta syntharna är gjorda i Massive. Det blir ju lixom inte "min" musik om det är nån annan som redan gjort det åt mig ;)

Jag vet inte riktigt, jag hade nån tanke med Bitstorm och de squareljud jag använde i unison, men jag håller med om att det är vääääääldigt hög volym och mycket sprak. Ska fixa det så fort som möjligt..
Tanken med Aegis är att den ska loopa, dvs spelas om och om under en scen tills användaren "klickar" sig vidare alternativt att det laddat klart och man är redo att köra igång spelet, därav att den slutar lite abrupt!

Tack för era åsikter, det hjälper mig!

18
Demolåtar / SV: Feedback på lite ovanlig musik (För att vara KR)
« skrivet: 05.11.2012, 13:01:07 »
En lite grötig orkestrerad låt, men iaf nåt på gång!
http://soundcloud.com/ariaecloud/orchestral-mortal-online-the-1

19
Studio, produktion och övrigt / SV: Inspelning - nivåer
« skrivet: 24.10.2012, 01:36:40 »
Bitdjupet fungerar väl ungefär som upplösningen på en digital bild.. dvs, mellanrummet mellan lägsta och högsta blir större ju högre bitdepth du har?

Alltså, att du gör t.ex en bild högupplöst för att du ska få in alla fina detaljer i bilden.. samt att det alltid blir snyggare att minska storleket på en stor bild än att göra en liten bild större? Pratar i bildmetafor iom att jag inte riktigt vet vad det kallas men detta är det jag fått på känn att det fungerar som.

20
Jojo, men om ni kör midi tappar ni ju väl hela karaktären med ljudet? Eller skickar den midi ut till synthen igen som sedan spelar upp ljuden? För då kan jag förstå varför, jag trodde ni bytte ut originalljuden i synthen till VST-ljud iom att ni körde dem som midi och inte som audio (dvs spela in ljuden ut ur synthen)

Men det är väl ett missförstånd.. för om ni bara skickar in midi så spelar det ju ingen roll vilket monster till synth ni har, det blir ju enbart ettor och nollor ändå =/

21
En sak jag inte förstår dock, är varför ni har varsin alldeles underbar synth..också använder ni dem till midi?? Är det på grund av tangenterna måntro? För jag kan tänka mig mååånga bra, oftast betydligt billigare alternativ (Och uppenbarligen enklare) än att köra en synth som Midi-device  :ph34r:

22
Om du köpte ditt nätagg 2006 och inte vet vilket märke det är så kan det vara dags att förtidsuppgradera. Jag har haft komponenter som tagit en del stryk då jag körde med ett 450w NåtKonstigtMärke och jag uppgraderade min hårdvara i form av ljudkort, midi-controllers och gud vet allt. Mitt grafikkort blev det som fick ta stryken som tur var.
Men som Bribedant säger så kan det vara vettigt att även kolla BIOS.
Sen har Steinberg en väldigt genomgående handbok för vad man ska kolla upp innan man börjar göra musik på sin dator, bland annat strömsparläge och USB-ström osv:
https://www.steinberg.net/en/support/knowledgebase_new/show_details/kb_show/optimizing-windows-for-daws/kb_back/2025.html?tx_p77sbknowledgebase_pi1%5Bkeyword_search%5D=Optimizing

23
Hej Totmusic, jag hade samma problem när jag köpte min första midi-keyboard och har forskat en del på det på senare år, men detta är iaf hur jag går till väga när jag vill lista ut vilka midi-signaler som går in i cubase.

När jag lagt till ett VST-Instrument, så får den både en Midi-kanal och en VST-kanal. VST-kanalen innehåller alla CC's (Continuous Controllers) t.ex knobbar och Mod/pitch/sustain osv osv. Men! Det kan även finnas i midi-editorn, det är lite kruxigt men med tiden lär man sig vilka pluggar som hamnar vart och så, men iaf, för att kolla så kan du börja med att följa den första bilden nedan:
Ps. Detta är efter att du spelat in (record) och markerat midi-kanalen så du vet att den spelar in.
Det "Show used automation" gör är att den visar alla kanaler som ändrats över huvud taget under låtens gång, dvs Automation. Du kan även pröva "Show all automation" men då visar den ALLA pluggars automation.


Om nu inte det funkar, så kan den lilla kluringen vara i MIDI-editorn också. Då dubbelklickar du på midiklippet du spelat in, trycker på det lilla plusset för att lägga till en ny vy för CC, och sen går in i listan och letar efter en ny kanal med en asterisk (*) på. Då vet du att den kanalen ändras under låtens gång.


I detta fallet har jag använt min sustain-pedal, och eftersom jag inte har gudalika fingrar så är velocityn (hårdheten) på alla toner ej samma genom låtens gång.

Hoppas det hjälper, jag kanske är helt ute och cyklar då jag inte riktigt vet vad du menar med rotoreffekt alls, haha.
Lycka till!

PS. Om det är så att du inte kopplat din pedal till en särskild midi-cc, så kan du om du har tur klicka på effekten du vill ändra och välja "Midi learn" och sedan trycka på pedalen och med lite tur snappar den upp att du trycker på pedalen och kopplar det automatiskt.. men allt beror på vad du använder för plugin! Annars är det bara läsa på i pluggens manual vad alla CC's heter och på något sätt få pedalen att skicka den CC du vill att den ska skicka, om det ens går att ändra. Jag kör på en Axiom Pro 49 där du kan välja vilka CC's som ska vara på vilka knobbar direkt på keyboardet för ett enklare arbetsflöde, men oftast funkar Midi-learn ganska bra.

24
Studio, produktion och övrigt / SV: Hörlurar till mixning
« skrivet: 06.10.2012, 19:39:34 »
Jag kör också Shure SR840, fin och plan respons, man hör allt men inte för mycket.

25
Native Instruments Massive är det ända man behöver i synthväg.. och kanske lite grunder i ljudvågor. Men annars känns det mesta överdrivet om man inte ska emulera(Sampla) en klassisk synth.

26
Demolåtar / SV: Feedback på lite ovanlig musik (För att vara KR)
« skrivet: 19.09.2012, 14:49:54 »
Intressant då Birthday Massacre och Bitstorm är de jag försökt "Mastra" efter komposition.. loudness war. Kanske får ändra lite på det, jag har inte lyssnat på dem på ett tag men nu kände jag att jag behövde sänka volymen för att det smattrade så mycket.

Funderar på om det är bristen på monokroma ljud som gör låtarna enformiga, såna som brukar finnas i en färdig produktion kanske? Tänker mest på bakgrundsljud och annat?
Tack för feedbacken! Det finns lite gitarrriff i slutet på Miriams näste. Fanns betydligt mer men fick skära bort en hel del iom att det krockade med resten av låten :/

27
Demolåtar / Feedback på lite ovanlig musik (För att vara KR)
« skrivet: 19.09.2012, 04:07:39 »
Ja, nu är det väl dags att jag lägger upp några work in progress och se vad folk innerligt tycker om helhetsbilden av det jag gör..
Dvs ljudbild, panorering, djup, dynamik, låtuppbyggnad och allt detdär, bara släng allt på mig. Du behöver självklart inte lyssna på alla låtar och ge feedback på alla, men all kritik och alla förslag är välkomna; Jag är helt självlärd så jag undrar om det är något uppenbart som jag missar osv.
Det handlar ju också om låtar inspirerade av en visualiserad händelse i världen från spelet som jag använder som referens, och inte faktisk spelmusik. Vad får ni för känsla/vad tänker ni när ni hör låtarna?

Tack på förhand!
/Michael

Unreal Tournament-inspirerad musik:
Knox (v.03)
http://soundcloud.com/ariaecloud/ariae-ut3-knox-v-03
Messiah (v.01)
http://soundcloud.com/ariaecloud/ariae-ut3-messiah-v-01 (Ska fixa de enformiga trummorna då jag enbart lagt grundspåret och själva "beatet" än så länge.
Sequenced Misfire (v.05)
http://soundcloud.com/ariaecloud/ut3-sequenced-misfire-v-05
Birthday Massacre (v.03)
http://soundcloud.com/ariaecloud/ut3-birthday-massacre-v-03
Miriams Näste (v.08)
http://soundcloud.com/ariaecloud/ut3-miriams-n-ste-v-08
Bitstorm (v.07)
http://soundcloud.com/ariaecloud/ut3-bitstorm-v-07

28
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 16.09.2012, 02:31:26 »
Adam A7X nyinköpta, väldigt nöjd!



Passade på att byta mitt Konnekt 6 till ett M-audio profire 610, även där mycket nöjd!

29
Menade inte direkt på att vi ska ta mindre plats, hänvisade endast till den vanligaste anledningen till att tjejer väljer att inte träda fram även om de har en utmärkt idé.
Detta är ju dock på bortgång då många kvinnor börjar livet med inställningen att vara självförsörjande och den mentaliteten blir jämlik med hur män i dagsläget beter sig- Vi fick ju t.ex inte rösträtt för kvinnor förrens vadå, 1830 nån gång?

Jag är inte feminist, jag är humanist och alla får ta för sig precis så mycket de känner att de vill, gör de inte det får de skylla sig själva. Men att det är svårt att "glida in" i en forumtråd om kvinnor dominerad av mäns spekulationer varför kvinnor inte skriver nåt kan ju måntro bero på att det är invecklat och komplicerat att först läsa alla kommentarer och sen för att inte trampa på några tår analysera alla inlägg.. det kan vara avskräckande och jag känner själv att jag kanske hade tyckt att jag inte haft ork/tid/engagemang nog att kommentera kanske.

30
Sen är det som genuslärarna säger så att män tar mer "Direkt plats" och jag tror det gäller även för forum. Jag menar, kolla bara på denna tråden  :ph34r:

31
Lysande pluggar, har favoriserat sidan! Danke!
Några förslag jag kan ge är Sugar bytes Turnado och Camel Audio's Camel Crusher, lätt mina mest använda pluggar.

Demoversioner:
http://www.sugar-bytes.de/content/products/Turnado/index.php
http://www.camelaudio.com/camelcrusher.php

32
Känner att jag behöver göra en instickare angående Venetian snares. Jag lyssnar på låtar, inte på artister. 8 av 10 av hans album är helt omöjliga att lyssna på, men sen har du de få speciella låtarna som man tar till sig. Jag känner att en upprättelse är på sin plats som ursäkt för att jag länkade den absolut knepigaste av hans låtar jag lyckas uppskatta.
Här är en orkestrerad låt influerad av jazz och drumcore för att förklara hur han "hoppar runt" i genrerna.
Venetian Snares (Rossz Csillag Alatt Született) - Hajnal

Anledningen till att man måste lyssna flera gånger tror jag mycket beror på att trummorna är ett slags melodiskt instrument istället för komp, och går oftast i 7/4.


Makalös trummis som lyckas spela Pink + Green live:


Vet att det är fel ämne att diskutera men jag kände att jag behövde få ur mig det :)

33
Jag letar aktivt efter ny musik jag inte förstår, senast, och antagligen absolut konstigaste musiken jag stött på som jag lärt mig uppskatta är Venetian Snares. Inte många som håller med kan jag tänka mig, men det är nåt nytt och fräscht över det. Simpelt men ändå fruktansvärt invecklat.

Sen lyssnar jag mycket på minimalistisk musik. Men jag tror det är atmosfären som avgör, gåshuden som upplevs när den långsamt mediokra låten gräver sig ur sitt djup och övergår till något helt fantastiskt. Då blir väntan en slags förspel för det man vill höra, och väntandet är absolut nödvändigt för att klimaxen ska upplevas som något speciellt.. Jag vet inte hur man ska förklara det men jag har ett exempel.

Venetian Snares:


Reso - Hemisphere:


Värt att notera är att det egentligen inte finns något klimax i Hemisphere, och det är i princip bara atmosfär i hela låten. Inte särskilt komplex, bara uppbyggnaden, över kullen, sen ner igen.

34
Medlemmar / SV: Ariae
« skrivet: 05.09.2012, 18:09:36 »
Tack för alla varma hälsningar! Riktigt kul.
Kul, när gick du på Billströmska? Jag gick där 2010, sen flyttade jag hem till hemtrakterna i Sundsvall igen och nu flyttar jag ned till Göteborg på söndag igen!
Det var nog den bästa tiden jag haft hittils på den skolan, fick bo på Klostret dock under renovering och Alaska och Klostret fick dela på tvättmaskiner..det var ganska många på två tvättmaskiner!

35
Medlemmar / SV: Ariae
« skrivet: 05.09.2012, 15:46:20 »
Absolut! Billströmska fhsk Allmän-musik!
Mja, jag har tagit lite inspiration från dubstep men det är mest som vanligt att jag gillar att experimentera, man lär sig som sagt en hel del av att dementera olika genrer och det kan alltid komma till användning. Sen rent musikaliskt är jag väl inte nån supermästare på dubstep precis. Haha!

Sidor: 1 2