Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - jonnerstone

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 73
176
Demolåtar / SV: Cykeln - Something´s Broken (Mix3 9/6)
« skrivet: 11.06.2014, 00:38:16 »
Otroligt kul låt! Me like!

Två saker som jag känner spontant är:

- Sången på verserna är för stark, tycker att sången borde ligga lite mer i mixen så att den blir som en del av soundet utan att för den del förlora tydlighet. (skära en del i basregistret, komprimera mer och sen dra ner andningar och andra biljud genom att klippa upp spåret och fixa och trixa)

- Trummorna är inte roliga alls....skicka till Emu och låt han göra ett trumspår.

Annars tipp topp och intressant att lyssna på  :) :wub:

Micke

177
Visst är det som så att man till sist "lär" sig sin lyssning. Problemet som jag ser det är att om man har dålig så lyssning så "lär" man sig var problemen finns och "lär" sig att kompensera för bristerna i lyssningen. M.a.o så bör det ju vara bättre att få så bra lyssning som det bara är möjligt, både vad gäller monitorer, lurar och akustikbehandling, för att ju slippa hålla på att kompensera för bristerna hela tiden vid mixning/inspelning. Jag satt tidigare och mixade i en hörna men mina ESI nEar 05 monitorer. En låda stod då riktad mot hörnet och skapade en en massa basresonans. När jag nu fick ett eget studiorum när vi skaffade hus så har jag satt upp basfällor i hörnen. Nada basreflexer och jag behöver inte kompensera för den bristen i lyssningen längre. nEar 05:orna var helt okej och jag hade "lärt" mig dom. Visste att dom var lite odefinierade i basen och lite för krispiga i toppen, så jag "lärde" mig att kompensera för detta. När jag sen köpte mina KRK Rokit6 G3 så var dessa problemområden borta och jag behöve inte längra kompensera eller göra saker i blindo bara för att jag "lärt" mig var problemen låg.
Så visst kan man ha en halvkass lyssning och göra lika bra mixar som proffsen, men jag lovar att man blir mycket gladare och jobbar mycket fortare när det låter bra direkt och man inte behöver sitta och kompensera för en vass diskant eller luddig bas.

178
Det ligger bra många nedladdningar I den mappen - och jag tänker som så att om jag har hämtat en programvara eller uppdatering till t.ex. Cubase så har jag ju packat upp den och använt den så då borde jag väl kunna kasta själva nedladdningen som tar en massa plats på Macen.

På nätet sager dom förnumstigt som tusan - du kan kasta allt men kopiera det du använder till en annan mapp?? Då försvinner liksom vitsen med rensningen och hur avgör jag vad jag behöver ha kvar?

Nån som vet något?

Jag tänker som så här, är det nåt du laddat ner från nätet så går det ju att ladda ner igen vid behov. Släng skiten :-)

179
Lärde mig något nytt där. Fabfilter har fler nyttiga vids på Youtube.

Ja, dom har mycket bra för dom som är intresserade. Och dom flesta är allmängiltliga och gäller generellt och inte bara för deras egna pluggar. Gratis, lärorikt och pedagogiskt!! :-)

180
jagee....vahetteree...ser ingen fil? :S



De va märkligt, jag ser den. Den är inbäddad, kanske nån webbläsarinställnig du har som blockar.
Här är en länk annars:


181
Goddagens!

Här här en intressant och pedagogisk video för er som gillar fysiken bakom ljudprocessande.
Denna avhandlar skillnaden mellan linear och minimum phase filter.

[ Invalid YouTube link ]

182
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 25.04.2014, 11:21:55 »
I mörra hämtas en Begagnad sånahärninga.
En 'Rysk kortvågs-Raddio' så man kan tjyvlyssna på hur det går med invationen.. :huh: :wacko:
Jag Lääängtarrr...


 

En Kemper?
Grattis. Funderar själv på en sådan.

/Lazarus
Jepp !!
Fram med guran igen.. :)

Vad fick du ge för den beggad?

Kemper är imorgon idag. Grymma grejor och låter sjukt bra.

För dom som undrar så tycker jag det är fel att kalla den Lyx-Pod då dom bygger på helt olika tekniker. Pod bygger på emuleringar och Kempern bygger på vad man närmast skulle kunna beskriva som impuls-teknik som t.ex impulsereverb. Man spelar helt enkelt in en uppmickad gitarrsignal i Kempern från sin favoritrigg, sen återskapar Kempern det ljudet helt automagiskt i en "profil" och det låter så gott som exakt som originalet. På nätet kan man sen tanka hem profiler gjorda av både glada amatörer och inspelade av fullblodsproffs i miljondollarstudios, vissa gratis och vissa för en liten peng.

Tycker den modellen du köpt räcker bra, man vill nog kunna anpassa slutsteget själv efter behov.
En Variax och en Kemper, thats all you need  :D

183
Kan även rekommendera Silverpilen här på KR, skicka honom ett PM

Vi har ett litet projekt tillsammans där jag skriver musiken och Silverpilen (eller Thomas som han heter egentligen) sjunger och skriver texterna

Här kan du lyssna, varning dock för att det sjungs på skånska

http://www.biscuitbarney.com/streaming-och-downloads.php

Du hittar även låtarna i mediaspelaren under min profil här på KR där kan du kan du klicka dig vidare till deras resp. tråd där även texterna finns nerskrivna i tråd huvudet  :)

184
Det blir lite fruktlöst att komma med rekommendationer, eller hjälpa dig välja mellan PC/MAC och Cubase/Logic eller annan DAW enbart pga hur "bra" dom är. Alla tycker sin egen setup är bäst. Men lyssna inte på folk som helt förbehållslöst ropar "MAC e bäst" / "Pc e bäst" osv, för det är total BS. Ingen av plattformarna är bättre än den andra och i princip sitter det samma saker under huven.
Fördelen med MAC är ju den självklara att det bara finns en tillverkare dvs Apple, så hård och mjukvara är redan optimerat för varandra. Men gör du lite efterforskingar så får du en PC med samma kraft och som är lika "stabil" som en dito MAC för endast 2/3 av priset, ibland mindre. Men det kräver ju lite efterforskingar nu när inte Frost finns längre som hade koll (man kan ju alltid prova att fråga Peter Benisch som Ägde Frost på hans FB-sida om han har några rekommendationer), men jag tror det finns gott om hjälp att få på nätet i olika forum, studios mm.
Min egen erfarenhet som har varit runt och spelat in i mången studios från amatör till proffsnivå, är att dom studios som varit PC/Cubase baserade är dom som funkat mest smärtfritt med minst strul, detta är säkert en slump och skillnaden är marginell. Själv sitter jag på en Frost-dator med Cubase7 (7.5 är nertankat men inte installerat än) som rullar på sitt fjärde år nu, helt utan strul (förutom några gamla korrupta projekt som fått Cubase att hänga sig, men det är inte datorns eller Cubase fel, utan gamla hårddiskars fel som fanns innan jag köpte min Frost)

När det kommer till DAW så finns det inget som är bättre än den andra där heller, utan det handlar om arbetsflöde. Jag t.ex som kört Cubase sen Atari-tiden och kan det mer eller mindre utantill har ett snabbt workflow och ser ingen anledning what so ever att byta. Det Storpotäten säger här om dålig loophantering, vet jag inte vad han menar, jag jobbar med loopar jämt och ständigt och tycker hanteringen är sjukt smidig, men det handlar ju än en gång om vad man är van vid.
Vad är min slutsats av denna harrang då. Jo, du som vad jag förstår kör PC och Cubase, bör nog fortsätta med det. Kör du MAC och Logic så fortsätt med det. Finns ingen som helst anledning att börja lära sig ett nytt OS och DAW, det är en massa onödig tid man kan ägna åt att vara kreativ istället.

När det sen gäller Ljudkort så är det ju svårt. Men med dina behov så klarar du dig utmärkt på USB-baserat. Kolla noga vad du själv har för krav på ingångar/utgångar, DSP, utseende, hörlursförstärkare, preamps mm så hittar du iaf i vilket segment du ska leta, välj sen ett som har lite mer prestanda än det söker så har man att växa i.

Lycka till! ( och som jag sagt till dig tidigare, lägga av är inget alternativ   :))

Shit vad du svamlar, du kunde skrivit en mening istället :)

Ha ha, jag vet, mitt ok här i livet.......sorry  :unsure:   :D

185
Det blir lite fruktlöst att komma med rekommendationer, eller hjälpa dig välja mellan PC/MAC och Cubase/Logic eller annan DAW enbart pga hur "bra" dom är. Alla tycker sin egen setup är bäst. Men lyssna inte på folk som helt förbehållslöst ropar "MAC e bäst" / "Pc e bäst" osv, för det är total BS. Ingen av plattformarna är bättre än den andra och i princip sitter det samma saker under huven.
Fördelen med MAC är ju den självklara att det bara finns en tillverkare dvs Apple, så hård och mjukvara är redan optimerat för varandra. Men gör du lite efterforskingar så får du en PC med samma kraft och som är lika "stabil" som en dito MAC för endast 2/3 av priset, ibland mindre. Men det kräver ju lite efterforskingar nu när inte Frost finns längre som hade koll (man kan ju alltid prova att fråga Peter Benisch som Ägde Frost på hans FB-sida om han har några rekommendationer), men jag tror det finns gott om hjälp att få på nätet i olika forum, studios mm.
Min egen erfarenhet som har varit runt och spelat in i mången studios från amatör till proffsnivå, är att dom studios som varit PC/Cubase baserade är dom som funkat mest smärtfritt med minst strul, detta är säkert en slump och skillnaden är marginell. Själv sitter jag på en Frost-dator med Cubase7 (7.5 är nertankat men inte installerat än) som rullar på sitt fjärde år nu, helt utan strul (förutom några gamla korrupta projekt som fått Cubase att hänga sig, men det är inte datorns eller Cubase fel, utan gamla hårddiskars fel som fanns innan jag köpte min Frost)

När det kommer till DAW så finns det inget som är bättre än den andra där heller, utan det handlar om arbetsflöde. Jag t.ex som kört Cubase sen Atari-tiden och kan det mer eller mindre utantill har ett snabbt workflow och ser ingen anledning what so ever att byta. Det Storpotäten säger här om dålig loophantering, vet jag inte vad han menar, jag jobbar med loopar jämt och ständigt och tycker hanteringen är sjukt smidig, men det handlar ju än en gång om vad man är van vid.
Vad är min slutsats av denna harrang då. Jo, du som vad jag förstår kör PC och Cubase, bör nog fortsätta med det. Kör du MAC och Logic så fortsätt med det. Finns ingen som helst anledning att börja lära sig ett nytt OS och DAW, det är en massa onödig tid man kan ägna åt att vara kreativ istället.

När det sen gäller Ljudkort så är det ju svårt. Men med dina behov så klarar du dig utmärkt på USB-baserat. Kolla noga vad du själv har för krav på ingångar/utgångar, DSP, utseende, hörlursförstärkare, preamps mm så hittar du iaf i vilket segment du ska leta, välj sen ett som har lite mer prestanda än det söker så har man att växa i.

Lycka till! ( och som jag sagt till dig tidigare, lägga av är inget alternativ   :))

186
Färdiga produktioner / SV: carpe ce'em - Nothing
« skrivet: 13.04.2014, 15:31:43 »
F'låt, kollade inte texten så noga. Borde gjorts.  :huh:

äh, den e fri för tolkningar  :D

187
Färdiga produktioner / SV: carpe ce'em - Nothing
« skrivet: 12.04.2014, 15:45:23 »
Detta är riktigt bra, sköna svävande stämmor, drömskt och snygga gitarrer, bra låt, det är klart det går hem :rolleyes:

Har inge mer att säja än att detta är tokbra, snyggt!

/Marre

Härligt, tack  :wub:

Susigt, tjusigt värre. Ser i videon danserskor i tyll och  i slomo över blommande ängar. Klichéaktigt kanske ja men inte musiken. Fiint. Rysansvärt solo av Djonas. Fadeout är väl ok men lite fantasilöst. Grattis till alla inblandade.

carpe ce'em = fånga semestern?  :huh
Det skall jag verkligen göra. Tack för tipset!  :)

Med tanke på att texten försöker beskriva den gråa vardagen, så får jag inte riiiiiktigt samma visuella bilder som du  :lol:
Håller med om att fadeout kan vara en rätt billig lösning ibland, men vid andra tillfällen, som här, känns det som ett perfekt "konstnärligt" val, än en gång med tanke på texten, allt går bara på repeat ut i den gråa oändligheten.

Underbart att du gillar vår lilla skapelse, tack!  :wub:

Micke

188
Färdiga produktioner / SV: carpe ce'em - Nothing
« skrivet: 09.04.2014, 16:36:56 »
Infernaliskt välpolerat och snyggt. Absolut inget skit under naglarna här. Konsekvent. Sånt gillas. Den finurliga guran kryddar skönt. Möjligen distar det lite kort vid 0:21. Är det synten som faktiskt låter så eller är det lite för pressad efterbehandling?

Är inte säker, men jag tycker iaf det låter som ett metallsikt ljud som ska vara där, och inte en artefakt. C har svaret. Skulle det vara en artefakt så måste vi behålla det ,för jag tycker det låter gött  :)

Kul att låten gillas. Håller med, djonas arpeggio-gura är klockren  :wub:


189
Bedlam Stories

190
Färdiga produktioner / SV: carpe ce'em - Nothing
« skrivet: 01.04.2014, 16:10:02 »
Tackar för positiva kommentarer, det värmer. Låtarna har ju en tendens att studsa mellan oss en jäkla massa gånger innan vi båda känner oss nöjda, så det är skönt att få bekräftelsen att vi lyckades till slut  :)

Tackar!

Micke

191


- Chaps For Sale

- Chewing Tobacco Inferno

- No Tipis Allowed!

- Pure Manure

- Yihaaa Gangsta's

- Sunset Riders




193
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 20.03.2014, 23:38:36 »
När jag lägger skarp sång så använder jag ett par sådana här: http://www.extremeheadphones.com/passive-noise-isolation-hearing-protection-headphones/studio-products/ex-25-headphones/

Dom e nästan lika täta som ett par öronkåpor för byggarbetare och läcker minimalt. Men jag skulle aldrig mixa i dom, då vill jag ha ett par halvslutna eller öppna. Dessutom blir det väldigt varmt att sitta för länge med ett par slutna  :D

194
Studio, produktion och övrigt / SV: MIkrofon med mjukt ljud
« skrivet: 11.03.2014, 10:44:29 »
En litet trick som jag själv använt vid ett par tillfällen på min Röde NT1000, när jag velat "muffla" till ljudet lite, är att trä över en eller ett par strumpor av varierande tjocklek. Kanske inte ger det resultat som just du är ute efter men värt att prova iaf  :-)

195
Om kontrollrummet.com / SV: InloggningsPROBLEM!!!
« skrivet: 03.03.2014, 14:11:51 »
Har du provat att rensa webläsaren från sparade lösenord?

196
Rent funktionsmässigt lutar det mer och mer åt en Novation då Automap4 verkar jäkligt smidigt

Funkar även till Reaper  :)


197
Demolåtar / SV: equality - Om ni svär (åt det här?)
« skrivet: 12.02.2014, 23:15:54 »
Inga å ä ö i filnamnet e du snäll  :D Går inte att lyssna via iOS nu  :(

198
Tangenterna är riktigt bra faktiskt. Mitt emellan synt och piano. Halvvägda alltså. Jag sålde av digitalpianot också, men tror absolut att jag klarar mig med detta även för pianospel.

Använder ju Reaper som DAW och där finns ett enkelt sätt att skapa kortkommandon för i stort sett alla funktioner i programmet, så nu har jag kopplat en del till knappar på keyboardet. Tex:

Start
Stop
Sätta aktuellt spår i inspelningsläge
Record
Välja spår, upp eller ner i tracklistan

(Funkar säkert lika lätt i andra DAW att göra genvägar också.)

Man kan gå andra hållet också och programmera ifrån Axiom och bestämma vad den ska styra och lagra det i patchar i keyboardet. Så jag planerar att göra en patch för Minimoog-klonen jag har och styra många av rattarna i pluggen och kanske göra en mall i papp och klippa ut som jag kan lägga över Axiomets knappar. Kan bli hur kul som helst.

Kände på Novations modeller också, även den dyrare, men gillade tangenterna på Axiom bättre. Fanns iofs fler funktioner på Novation, men jag tror jag kommer klara mig mer än väl med det jag nu har.

Slutsats: Mycket för pengarna. Rekommenderas.

Okej tack. Glömde att du kör Reaper. Axiom har ju HyperControl som automatiskt mappar alla dom vanligaste funktionerna så som transport, faders, solo, mute mm i alla dom vanligaste DAW och pluggarna. Tyvärr dock inte för Reaper. Men dock för Cubase, är lite nyfiken hur bra detta funkar.
Novation har en liknande funktion men med tillhörande GUI till datorn som heter AutoMap vilket lockar lite mer.
Nu på NAMM så visade även Behringer upp ett nytt midikeyboard som heter Motör 61 (japp med ett ö)
Med ungefär samma funktioner och runt samma prisklass som Axiom och Impulse fast med motoriserade reglar. Så nu står det mellan dessa tre. Behringer finns dock inte i butik än verkar det som. Fan va de ska va svårt. Pengarna finns (tack STIM  :D) men inte beslutet  :unsure:

Är inne på min andra M-audio, denna gång Axiom 61. Skön klaviatur som funkar för både för synthspel och piano. Använder mest skjutreglagen. Man assignar lätt genom midilearn Använde start, stop och övrigt ett tag men tycker att det är smidigare med  kortkommandon på tangentbordet. Plug&Play, funkar för mig  :D

Jag vill kunna asigna så mycket som möjligt så man kan rulla in tangentbordet under studiobordet när det inte används. Gött att endast använda midikontroller och mus.
Lutar dock lite mer åt Novation tack vare deras AutoMap, men måste provspela först. Tänkte vänta tills Motör finns hos Deluxe så man kan prova alla tre vid samma tillfälle, motoriserade reglar är kanske mer en gimmick med onekligen rätt kul :)

199
Min förra studioburk körde XP-SP3, där bytte jag ljudkort från "EMU-0404 PCI" till ett "TC Electronics Konnekt 6 Firewire". Det funkade inte alls från början utan fick en massa felmeddelande, kommer inte ihåg om det var samma som ditt meddelande. Men efter lite felsökande och googlande så löste det sig till slut.

Först och främst så använd inte datorns inbyggda firewireport då chipset där oftast är dåliga, enkla varianter och kan inte hantera ljudkort (dom är mest till för att skyffla information till och från hårddiskar, kameror mm), men man kan ha tur. (läs längst ner här: http://wiki.kontrollrummet.com/Firewire)

Det ska vara Texas Instrument-chipset helt enkelt för att vara på den säkra sidan, så jag köpte mig ett sådant här, ett PCI-e Firewire-kontrollerkort med TI-chipset för en billig peng: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/kontrollerkort/firewire/pci-e-till-2-1-1394a-p68317

En annan grej är att i SP3 uppgraderingen av XP följde det med en bugg som gjorde att hastigheten på firewire sänktes från 400 till 100 vilket ju inte alls gillas av ljudkort, denna bugg har aldrig åtgärdats i följande uppdateringar av XP så denna hotfix från Microsoft måste installeras: http://support.microsoft.com/kb/955408/en-us

Efter dessa två åtgärder så spann ljudkortet som en katt  :)

Börja med att installera hotfixen, har du tur så räcker det (det gjorde det tyvärr inte för mig)

Lycka till!!

Micke

200
Tangenterna är riktigt bra faktiskt. Mitt emellan synt och piano. Halvvägda alltså. Jag sålde av digitalpianot också, men tror absolut att jag klarar mig med detta även för pianospel.

Använder ju Reaper som DAW och där finns ett enkelt sätt att skapa kortkommandon för i stort sett alla funktioner i programmet, så nu har jag kopplat en del till knappar på keyboardet. Tex:

Start
Stop
Sätta aktuellt spår i inspelningsläge
Record
Välja spår, upp eller ner i tracklistan

(Funkar säkert lika lätt i andra DAW att göra genvägar också.)

Man kan gå andra hållet också och programmera ifrån Axiom och bestämma vad den ska styra och lagra det i patchar i keyboardet. Så jag planerar att göra en patch för Minimoog-klonen jag har och styra många av rattarna i pluggen och kanske göra en mall i papp och klippa ut som jag kan lägga över Axiomets knappar. Kan bli hur kul som helst.

Kände på Novations modeller också, även den dyrare, men gillade tangenterna på Axiom bättre. Fanns iofs fler funktioner på Novation, men jag tror jag kommer klara mig mer än väl med det jag nu har.

Slutsats: Mycket för pengarna. Rekommenderas.

Okej tack. Glömde att du kör Reaper. Axiom har ju HyperControl som automatiskt mappar alla dom vanligaste funktionerna så som transport, faders, solo, mute mm i alla dom vanligaste DAW och pluggarna. Tyvärr dock inte för Reaper. Men dock för Cubase, är lite nyfiken hur bra detta funkar.
Novation har en liknande funktion men med tillhörande GUI till datorn som heter AutoMap vilket lockar lite mer.
Nu på NAMM så visade även Behringer upp ett nytt midikeyboard som heter Motör 61 (japp med ett ö)
Med ungefär samma funktioner och runt samma prisklass som Axiom och Impulse fast med motoriserade reglar. Så nu står det mellan dessa tre. Behringer finns dock inte i butik än verkar det som. Fan va de ska va svårt. Pengarna finns (tack STIM  :D) men inte beslutet  :unsure:

201
Blev ett Axiom 61. Det var den jag gillade tangenterna bäst på. Novation har en dyrare modell än Impulse också, men tyckte det blev lite dyrt. Samtidigt som Axiomens keyboard kändes skönare.

Test hemma kvarstår.

Nyfiken nu!

Kan man få ett expertutlåtande?

Känslan, funktionerna mm  :)

202
Studio, produktion och övrigt / SV: Mapping
« skrivet: 10.02.2014, 17:26:19 »
Går det inte ens att välja vilken note ljuden i trumpluggen ska trigga på? Ställ i så fall in så att dom triggar på samma note som din respektive pads skickar ut.

203
Studio, produktion och övrigt / SV: Snyft min Embracer är borta
« skrivet: 03.02.2014, 14:59:26 »
Jo jag gissar att ingen här kan hjälpa mig eftersom jag är rätt så ensam om att köra Mac och Cubase. I alla fall efter uppgraderingen till Maverick på Mac alltså OSX 9.1 så är min Embracer död. Det är ju en Steinberg synth så man tycker att de ska ha beredskap för sånt men det enda de har är en workaround för främmande instrument. Min Cubase är 5.5.3 men jag gissar att det inte spelar någon roll om jag går upp i version.
Så det här får väl vara en varning för de som gillar Embracer och har funderingar på att uppgradera sin Mac.


Går du upp i version (iaf Cubase 6.5) så följer synthen "Padshop" med. Den slår Embracer med hästlängder.

204
Studio, produktion och övrigt / SV: Bästa mjukvarusynt 2014?
« skrivet: 03.02.2014, 00:37:12 »
Steinbergs HALion rekommenderas varmt, det är typ den enda jag använder oavsett om jag gör pop, electronica eller rock/metal. Det är ju både en synth och sampler så endast fantasin sätter gränsen  :)

ReFX Nexus är en skön smör & brödsynth som också är användbar till det mesta

205
Demolåtar / SV: Clemens - Söker sång..samarbete?
« skrivet: 02.02.2014, 21:13:04 »

Fick den här av C för länge sedan, men hade helt glömt bort den. (kan bero på att jag var på semester när jag fick den.....dålig ursäkt). Men jag sjöng då in en "komihåginspelning" på min telefon.
Fick lite ångest över att jag glömt bort den, så jag letade upp den på telefonen och sjöng in den på riktigt lite snabbt ikväll.....och ja, det är autotune på bakgrundsstämman. Tycker att stämmorna i en sån här musik ska limma tonmässigt till 100%. Leaden är dock okorrigerad.

Kan de va nåt?

[mp3=200,20,0,center]http://musik.biscuitbarney.com/Nothing_voxtest.mp3[/mp3]

206
Ni som är duktiga på keyboard/piano - känner ni er begränsade med ett 61-tangenters klaviatur?
Själv är jag inget vidare och klarar mig hyfsat än så länge med ett 49-tangenters...

I inspelningssituation tycker jag att man klarar sig mer än väl på 61 tangenter. Dom flesta keyboards har ju också transponeringsknappar lättillgängliga så man kan transponera "on the fly".
Men när man har fest eller annat och man vill ha lite allsång då funkar det inte. Därför har jag även ett elpiano. Detta går ju också att koppla via midi till datorn om man vill spela in ett riktigt pianostycke. Men för dom flesta ändamål räcker 61 tangenter mer än väl. 49 tycker jag själv är i snålaste laget och blir lite begränsande.

207
Färdiga produktioner / SV: Asti & cpg - Ge er till tåls
« skrivet: 01.02.2014, 23:22:51 »
Bra ös, kul att höra!

Tycker att det borde vara en lite slammrigare virvel för att möta upp det andra. Sången drunknar lite. Här vore det på sin plats med en väldigt hård komprimering på sången, skära den ganska bra i basen samt att städa bort inandningar mm för att få sången att låta lite mer rå och in the mix. Blev lite sugen att mixa sången på denna.

Annars en hookig sak som jag fortfarande går och nynnar på  :)

Micke
Du har helt rätt ang virveln! Skulle gärna velat haft trummorna slamrigare helt och hållet, inte bara virveln...men vet inte hur jag ska få till det.
Har försökt skära sången i basen och förstärka den runt 2000 Hz och 8500 Hz för att få mer diskant och mellanregister,
men tycker också att sången blir lite otydlig i mixen. Vill inte höja den för mycket för då tappar man "trycket" i kompet.
Du får gärna mixa sången om du har lust! Jag har svårt att komma så mycket längre själv... Vore spännande att se vad du kan få till!
Antar att det är gitarrtemat som du tycker är hooken..?  :)
Tack för feedback!
/Asti

Tänkte mest på refrängen, "Ge er till tåls...", men även gitarren är smittande.
Skicka isf sångspåren separat  i wavespår och sen musiken som ett(1) wavespår, så ska jag se om jag får tid att pula lite. Har lixom en idé på sångljudet här, men det kanske inte faller i god smak. Lite mer "in your face" så att säga :-)

208
Färdiga produktioner / SV: Asti & cpg - Ge er till tåls
« skrivet: 01.02.2014, 22:50:50 »
Bra ös, kul att höra!

Tycker att det borde vara en lite slammrigare virvel för att möta upp det andra. Sången drunknar lite. Här vore det på sin plats med en väldigt hård komprimering på sången, skära den ganska bra i basen samt att städa bort inandningar mm för att få sången att låta lite mer rå och in the mix. Blev lite sugen att mixa sången på denna.

Annars en hookig sak som jag fortfarande går och nynnar på  :)

Micke

209
Jag har haft 1a generationens Axiom 61 och jag gillar den skarpt. Enkel att ställa om velocity känsligheten vilket jag uppskattar. Ställer om mellan pianolir och Moog bas utan anslagskänsla på enkelt sätt. Bra med alla reglar. Kör man Reason är tex rattar i combinatorn direktmappade så det är bara att ratta rätt upp och ned. Najs. Min 61a har bara 8 trumpads, jag skulle vilja ha 12 eller 16...

Låter bra. Gillar det du säger ang. velocityn. Det är bl.a det som får mig att vilja kräkas på min JJLabs KS61A, anslagskänsligheten suger pung. Plus att fadern (1) och dom fyra rattarna har vad man skulle kunna kalla för random funktionalitet, ibland och ibland inte  <_<

210
Blev ett Axiom 61. Det var den jag gillade tangenterna bäst på. Novation har en dyrare modell än Impulse också, men tyckte det blev lite dyrt. Samtidigt som Axiomens keyboard kändes skönare.

Test hemma kvarstår.

Okej, delge resultat när dina första intryck lagt sig.  :)

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 73