Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - jonnerstone

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 73
141
Det låter bra och klart men väldigt blött. Akustisk musik behöver i mitt tycke lite närvaro och sparsamt med reverb och delay. Vet inte om det är rummet som spökar eller att du dragit på lite för mycket effekt på bordet. Lite väl pressat också för att vara akustiskt live, vilket även syns på vågformen på Soundcloud (kanske därför reverb och delay låter mer än nödvändigt)

Himla gött med publiksorlet  :)

Skulle vilja höra hela låten dock  :)

Mina fem!

/Micke

142
Demolåtar / SV: Emu: Vanity
« skrivet: 30.10.2014, 17:44:59 »
Har ju fått höra denna innan, mer embryo då än nu och kul att du fortsätter på den, den tar sig och kommer bli grym när den e färdig.
Jag tycker att du ska fokusera på leaden, öva och nöt den i duschen, bilen på joggingturen, varhelst det finns tillfälle utanför studion (extra bra på joggingturen då du övar upp lungkapaciteten och kontrollen, vilket hjälper dig sen att balansera volymen i tonerna).
Sjung sen in den så bra du bara kan och justera sen vid behov med nåt melodyneliknande verktyg enstaka suringar.
Sen skickar du till Plinka så sjunger hon in en supertight dub på din lead som du sen mixar in med din egen.
Sen skickar du till mig så lägger jag stämmorna/körer

Deal?

143
Riktigt bra, rysningar!! Grym video, skönt surrealistisk men som ändå aldrig tappar kontakten till texten.

Proffsigt!!


144
Demolåtar / SV: Emu: Reflections
« skrivet: 13.10.2014, 15:17:02 »
Här har vi en blivande hit!

Kommenterar inte sånginstatsen, vet att den kommer bli bättre både utförande och effektmässigt. Jag hjälper gärna till också i vanlig ordning om du vill.
Däremot har jag lite åsikt om melodin eller rättare sagt rytmiseringen på ingången på refrängerna. "And Oh......." och  "And Love....."
Tycker inte det är så snyggt med dom långa tonerna på ingångarna, jag skulle vilja ha mer rytmik, dvs mer stavelser eller ord just på ingångarna så att det blir lite mer attityd, nu känns det lite som luften ur på refrängen lixom. Det kan lätt vara på samma ton, bara mer stavelser eller ord så det inte blir "Loooooooooooooooooooooooooooo oooooooove"  :)

Sen måste jag säga att trummorna kändes ovanligt oinspirerande och enformiga för att vara dig  :o
Tycker att outrot från c:a 4:15 till slut antingen är för långt eller så måste det hända nåt mer där, nu känns det bara transport.

Förutom dessa klagomål så tycker jag det är en fantastisk låtidé som kommer bli grym när den e färdig (hoppas du gör den färdig nu)

Micke

145
Studio, produktion och övrigt / SV: sE Electronic 5600MkII
« skrivet: 22.09.2014, 12:16:05 »
Här har du vilka butiker som saluför den i Sverige. Förhoppningsvis finns det någon nära dig. Ring och kolla om dom utför akuta reparationer.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=163916

146
Har gjort om en del:
- tagit bort "rymdljudet" i slutet
- tagit bort trummorna under första versen
- lagt in speldosa, trummor, stråkar och sångstämma som Jonnerstone bidragit med
Stort tack för det Micke! Jag tycker det blev ett helt annat tryck i refrängerna och slutdelen nu!
Är nivåerna OK så här?
/Asti

Härligt!. Förutom dina "munljud" (stör mig inte så mycket längre) så tycker jag det låter väldigt bra. Kul att få vara med på en liten hörna  :wub:

Bra mixat!

Micke

147
Jag undrar om du överhuvudtaget behöver ett grafikkort i och med att du tar 4770k processorn för den har ju ett skapligt grafik chip i sig. Min 3770k funkar alldeles utmärkt när det gäller bild så det orde en 4770k också göra.

Håller med BS. Moderkortet har ett bra grafikchip i sig som dessutom stödjer upp till tre skärmar samtidigt.
Lägg pengarna på mer SSD istället!

148
Jag ser inte var man kan läsa om PSU men över 600W är ju att rekommendera. Sen skulle jag nog kika på en i7 om det ska vara framtidssäkrat några år. Det och 8 Gb minne till för att få en stabil miljö att jobba i. Lite trist att köpa nåt som redan ligger på gränsen resonerar jag.

Mina 2,50:- :)

/Mein

Nästan längst ner i specen under övrigt kan du läsa nätaggregat 500W

149
Ser bra ut. Jag skulle komplettera med en tyst processorfläkt och 8Gb minne till. Sen utgår jag från att du sett över ditt behov av anslutningar för ljudkort och ev extra DSP-kort, den här har varken firewire eller original-PCI-anslutningar. Men behöver man inte dom anslutningarna så funkar det ju bra. Firewire är ingen konst att lägga till, men PCI kan vara knepigt.

Jag tycker även att trafon är lite i underkant. Minst 650W skulle iaf jag vilja ha.

150
Studio, produktion och övrigt / SV: Waves plugin
« skrivet: 11.09.2014, 17:06:13 »
Tack för hjälpen jonnerstone!
Det förklarade en hel del.


De var så lite, we aim to please  :)

151
Studio, produktion och övrigt / SV: Waves plugin
« skrivet: 11.09.2014, 13:39:51 »
Det går alldeles utmärkt, du kan flytta licensen från ditt License Cloud till en USB-sticka.
Dock kan nog licensen bara vara aktiverad på en enhet åt gången. Du kan alltså inte köra den på två olika datorer samtidigt bara på en åt gången.

Kolla på videon via länken nedan så får du reda på hur du gör. Detta kräver ju en internetuppkopplad dator men det behöver ju inte vara studiodatorn, bara en random dator så att du kommer åt ditt License Cloud.
Dock måste Waves License Center vara installerat.

http://www.waves.com/support/waves-license-center

152
Kan detta vara åt rätt håll? Förutom slutet då.

[mp3=200,20,0,center]http://musik.biscuitbarney.com/oandlighetens_narhet_jonnerstone_kladd.mp3[/mp3]
Absolut! Låter kanon!  :wub:
Bra driv i trummorna och fin påbyggnad med överstämma i refräng och stråkar på slutdelen!
Vad är det för instrument som lite försynt kommer in i andra delen av andra verspartiet?  :)
Tar tacksamt emot lite wave-filer!  :)
Slutdelen ska jag försöka fixa till! Stort tack för hjälpen!
/Asti

Ok va bra :-) Får fixa waves imorgon, hinner inte idag.
Det lilla försynta ljudet är en typ av arpeggierad speldosa. Tycker speldosor ger en känsla av ödslighet och blinkande stjärnor  :)
Det blir kanon!
Ska dina trummor i refrängen komplettera mina befintliga eller ska jag plocka bort de befintliga i refrängen?
Kan ju iofs testa båda varianterna...
/Asti


Tanken är att det ska komplettera. Kicken är skuren i basen för att inte krocka med din. Dessutom så innehåller ditt trumspår alla fillsen. Kanske att du kan ta bort några onödiga slag här och där. Men i övrigt ska dom nog lira tillsammans. Det är ju en väldigt rak, enkel och statisk loop som jag gjort i Steinbergs B-Box.

153
Kan detta vara åt rätt håll? Förutom slutet då.

[mp3=200,20,0,center]http://musik.biscuitbarney.com/oandlighetens_narhet_jonnerstone_kladd.mp3[/mp3]
Absolut! Låter kanon!  :wub:
Bra driv i trummorna och fin påbyggnad med överstämma i refräng och stråkar på slutdelen!
Vad är det för instrument som lite försynt kommer in i andra delen av andra verspartiet?  :)
Tar tacksamt emot lite wave-filer!  :)
Slutdelen ska jag försöka fixa till! Stort tack för hjälpen!
/Asti

Ok va bra :-) Får fixa waves imorgon, hinner inte idag.
Det lilla försynta ljudet är en typ av arpeggierad speldosa. Tycker speldosor ger en känsla av ödslighet och blinkande stjärnor  :)

154
Kan detta vara åt rätt håll? Förutom slutet då.

[mp3=200,20,0,center]http://musik.biscuitbarney.com/oandlighetens_narhet_jonnerstone_kladd.mp3[/mp3]

155
Mycket bra även det här, gillar't.

Lite synpunkter bara.

- Håller med Clemens till fullo ang. slutljudet, det blir lite väl billigt, se mitt förslag i nästa punkt.

- Trummorna i refrängen tycker jag inte håller, dessutom drunknar dom i ljudlandskapet. Prova att hitta en schysst trumloop att lägga ovanpå som förstärkning. Denna trumloop kan du sen använda att köra som outro tillsammans med endast acceguran som plockar refackorden. Kör sen en fade eller avsluta abrupt utan efterklanger. Ett förslag iaf till ett mer intressant slut.

- Jag tycker att det är alldeles för mycket "salivljud" på sången som smackar och har sig. Jag vet att du sjunger nära micken, men försök tänka på det, drick vatten innan tagningarna och lyssna kritiskt efter dessa salivljud. Jag e ledsen men jag tänker mer på porrfilm än på rymden när jag hör dessa ljud  :blink:

- Även på denna vill jag att det händer nåt mer på sista reffen som lyfter den lite mer från dom övriga. Har inga konkreta förslag just nu men återkommer med en snutt om jag skulle komma på nåt  :)


Annars en sjukt skön låt....bra jobbat killar....en trilogi värdig namnet.

Micke

156
Tjo!

Har lyssnat några gånger och gillar det mer och mer. En liten hang-up har jag dock och det är att det inte händer så mycket mer på sista refrängen. En extra stråke på topp och lite mer hi-hat är vad jag kan urskilja, men sången känns cut & paste. Känns som om man vill ha nåt mer i slutet.
......och som en händelse så har jag förberett ett slut i förväg   :o :D

Kunde inte låta bli,  så om det är nåt ni vill ha så kan jag skicka wavefiler eller så skickar ni en wavefil med mixen till mig så limmar jag ihop det här och lägger på lite masterprylar.

Det är iaf först ett leadljud som kommer in på upptakten till accesolot sen kommer det in igen som en upptakt efter fyra takter och så fortsätter det sådär ända till slutet.

Sen på sista reffen har sjungit in en liten kör som kommer in och sjunger "Ah-ah-ah-ah"-staccaton på fjärdedelarna och sen en lång ton och därefter staccato igen, ni fattar när ni hör det.

Enkla grejor men ganska effektfulla tycker jag.

---------------------------

Klippet börjar på refrängen innan solot:

[mp3=200,20,0,center]http://extrememetalpages.com/korea/micke/skilda_varldar_slutet_test.mp3[/mp3]

157
Grymt, hatten av! Musik, melodi och text är mumma för öronen  :)

Sången behöver INTE upp i volym. Den kommer fram helt tillräckligt och matchar musiken perfekt.

Ser fram mot upplösningen nu  :wub:

Micke

158
Nja, det har väl tagit lite längre tid eftersom dom redan laddat in alla pluggar och ljud, men tyckte det var ganska inspirerande och kul att se.
Inte lika dynamiskt och levande som originalet såklart men bra nog för ett 20min jobb  :D

Enjoy!


[ Invalid YouTube link ]

159
Studio, produktion och övrigt / SV: Midibekymmer
« skrivet: 27.08.2014, 09:49:19 »
.....och du har rätt midikanaler? Midi ch 1 från keyborden till midi ch 1 på modulen osv. Och korrekt kopplat. Midi Out från keyboard till midi in på modul.

160
Demolåtar / SV: Rymdpiraterna - Så många stjärnor
« skrivet: 26.08.2014, 00:13:10 »
Fan va du e grym Asti. Jag älskar ditt tonspråk. Clemens, Djonas och jag har ju också lirat in en version av den här låten, men så himla gött att få höra din version, A & F e ju gamla favoriter, så jag bara smälter. Grym text, Underbart!!


Clemens har helt rätt, det ska stå musik av Clemens och Asti. Melodin är precis lika viktig om inte viktigare än musiken den lutar sig mot, det är ju trots allt melodin som gemene man kommer ihåg, och du har en förmåga att göra helt underbara melodier. Sen håller jag med dig, att få göra melodier till Clemens bakgrunder är en ynnest, man blir alltid inspirerad, så jag hoppas verkligen att han får ordning på sin studio och tid till musik igen inom det snaraste  :) :wub:

161
Demolåtar / SV: Rymdpiraterna - Så många stjärnor
« skrivet: 24.08.2014, 20:03:51 »
Nu är det åäö i filnamnet igen och då kan man inte lyssna via luren :-(
Döp om dem till "sa manga stjarnor". Du kan alltid ha den korrekta titeln i filens metadata.

162
Jaaaaaa, mycket bättre!! Så mycket intimare och känslofullare det blev på första versen nu. Bra bra!!



163
Studio, produktion och övrigt / SV: Datorn kör fel BIOS! [LÖST]
« skrivet: 20.08.2014, 15:23:36 »

164
Färdiga produktioner / SV: Eddi - Crown nu med sång bl.a.
« skrivet: 19.08.2014, 00:14:12 »


Bra referenser där dom ska jag lyssna på. Men det var väl det jag kände att den blev lite för spretig på nåt vis - utmaningen med violinskogen låter intressant för det är ju sant att det bara är coppat.
Inget neg om rösterna då? Jag kör dubbla baryton och en spridd tenor men det kanske inte går fram riktigt.
Tack för tyck Micke :D

Har inga problem med sången, den passar låten perfekt. Men låt trummorna få lite tyngd i sig, så att dom inte låter plugg. Hi-haten t.ex sticker ut alldeles för starkt och låter grymt statisk. Som sagt, lägg ner mycket tid på att få trummorna att låta bra ljudmässigt och sen samma sak med basen ovanpå det. Därefter lägger du allt krut på sången. Resten är egentligen bara kuriosa och utsmyckning, vilket är nog så viktigt, men utan en stabil grund så faller allt annat väldigt platt.

Kör hårt :-)

Micke


165
Färdiga produktioner / SV: Eddi - Crown nu med sång bl.a.
« skrivet: 18.08.2014, 23:07:16 »
Väldigt spretig mix som känns pressad och vass. När sologitarren kommer in så känns det som om allt annan duckar. Stråkar som spelar samma sak som pianot känns väldigt mycket finlandsfärja.
Så, det negativa avklarat.
Låten i sig gillar jag mycket. Låter väldigt mycket Jeff Lynne och jag skulle vilja att hela låten var insvept i ett skönt och klassiskt ELO-sound ala Time-plattan, svårt jag vet. Börja iaf med att låta piano och stråkar komplettera varandra istället för att spela samma sak, sen gå systematiskt till väga, lägg ner mycket tid på trumljudet och basen så är 90% av fighten vunnen.

Bra låt som förtjänar en lyxig förpackning.

Micke

166
Studio, produktion och övrigt / SV: Datorn kör fel BIOS!
« skrivet: 15.08.2014, 23:20:28 »
Ja, så är det faktiskt. Jag uppdaterade min gamla Frost-dator med ett ASUS B5 moderkort som jag fick över. Då inträffade det märkliga att den BIOS som körs igång när jag trycker DEL är den gamla AMI BIOS  :wacko:. Den funkar av förståeliga skäl inte så bra, moderkortet struntar högaktningsfullt i de ändringar jag gör. Det sitter troligen nån gammal inställning på hårddisken som spökar, där fanns iaf en partition med en windowsåterställning på. Nån som har en susning hur man fixar det utan att formatera om hela disken (om ens det hjälper...)?


Det där känns ju som en omöjlighet. BIOS äntrar man ju innan hårddiskar, portar och annat lull lull börjar räknas upp av just BIOS. Den gömda partitionen som fabriksinställningen ligger på har ju inte ens BIOS sett än  :wacko:

Märkligt på min ära  :(

Det är inte helt enkelt så att dessa två kort använder sig av samma BIOS-tillverkare?

Måhända finns det inte bara "hårdvaru"bios utan även alternativet mjukvara, som agerar bios (Compaq förr tror jag). Om det finns olika byglingar för sånt på förra respektive nuvarande moderkort? Är förra eller nuvarande win8 så kanske den ena är installerad med annat än bios. Finns väl en modernare ersättare till traditionella bios, något någon väljer redan vid installation av OS.

Tillåt mig vara ute och cykla, har kanske ingen modern koll på grejerna...

BIOS sitter på ett flashminne på moderkortet. Det finns olika tillverkare av BIOS som sen hårdvaruutvecklarna använder sig av, därav kan moderkort från olika tillverkare ha samma BIOS.

167
Studio, produktion och övrigt / SV: Datorn kör fel BIOS!
« skrivet: 15.08.2014, 19:51:16 »
Ja, så är det faktiskt. Jag uppdaterade min gamla Frost-dator med ett ASUS B5 moderkort som jag fick över. Då inträffade det märkliga att den BIOS som körs igång när jag trycker DEL är den gamla AMI BIOS  :wacko:. Den funkar av förståeliga skäl inte så bra, moderkortet struntar högaktningsfullt i de ändringar jag gör. Det sitter troligen nån gammal inställning på hårddisken som spökar, där fanns iaf en partition med en windowsåterställning på. Nån som har en susning hur man fixar det utan att formatera om hela disken (om ens det hjälper...)?


Det där känns ju som en omöjlighet. BIOS äntrar man ju innan hårddiskar, portar och annat lull lull börjar räknas upp av just BIOS. Den gömda partitionen som fabriksinställningen ligger på har ju inte ens BIOS sett än  :wacko:

Märkligt på min ära  :(

Det är inte helt enkelt så att dessa två kort använder sig av samma BIOS-tillverkare?

168
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 15.08.2014, 15:20:46 »
Mon Dieu !! :o
Vad har vi här ??
En gul Kanariepippi ??
Näe en Baja-Tele... :wub:
Bjurte är hel igen sakade min gamla så... :(
Nu blire Cöntryy, Ringer Dolly !!





E de en junior-gura  ;)  :D

169
Färdiga produktioner / SV: Asti - Bestämmer inte du
« skrivet: 14.08.2014, 23:11:15 »
Gillade detta! Skön text. Gött att melodin på sista versen ändrades, lite progressivt  :D
Gillar det abrupta slutet, men skulle vilja ha nåt tapestop-liknande på det också.
Sen snälla snälla, ta bort dubben på sången på första versen, det låter inte alls kul.
Förutom dubben på första vers, top notch!
Micke
EDIT:
Tog mig friheten att lägga på lite tapestop och en nerpitchad synthkör svagt i bakgrunden på avslaget för att visa vad jag menade. La även yttepytte multibandkompressor på mastern för att få liiite mer tryck i det hela.
[mp3=200,20,0,center]http://musik.biscuitbarney.com/bestammer_inte_du_tapestop.mp3[/mp3]
Om du gillar't så skicka mig en wave sen när låten e helt färdig (utan dubb på första vers t.ex  ;)) så kan jag utföra samma procedur igen, har det sparat som ett projekt.
Kul att du gillar låten inkl text! Tänkte först haft samma sångmelodi i sista versen plus en andrastämma,
men jag tycker detta funkar bättre.
Jag har dubbat sången i alla verserna. Menar du att det bara är i första versen det låter fel..?
Är det osynk, som hörs tydligare i första versen pga det enkla arret där?
Skön effekt med tapestop på slutet! Jag återkommer gärna med en wave-fil när jag gjort lite justeringar!
Tack för kommentar och hjälp med låten!
/Asti

Jo lite osynk är det men det är inte det i första hand som jag tänker på. Tycker det förtar väldigt mycket av känslan i den sparsmakade första versen. När det sen brakar igång in till andra versen så är dubben klockren, men det hade varit väldigt mycket skönare att bara ha en enkel röst på första versen, då blir det bättre effekt av det hela också när dubben kommer in på andra versen.

170
Färdiga produktioner / SV: Asti - Bestämmer inte du
« skrivet: 14.08.2014, 17:43:42 »
Gillade detta! Skön text. Gött att melodin på sista versen ändrades, lite progressivt  :D
Gillar det abrupta slutet, men skulle vilja ha nåt tapestop-liknande på det också.
Sen snälla snälla, ta bort dubben på sången på första versen, det låter inte alls kul.

Förutom dubben på första vers, top notch!

Micke


EDIT:

Tog mig friheten att lägga på lite tapestop och en nerpitchad synthkör svagt i bakgrunden på avslaget för att visa vad jag menade. La även yttepytte multibandkompressor på mastern för att få liiite mer tryck i det hela.

[mp3=200,20,0,center]http://musik.biscuitbarney.com/bestammer_inte_du_tapestop.mp3[/mp3]

Om du gillar't så skicka mig en wave sen när låten e helt färdig (utan dubb på första vers t.ex  ;)) så kan jag utföra samma procedur igen, har det sparat som ett projekt.

171
åhhhh, är det valfritt :o
jag har reggat varenda dator jag har  :lol: :lol: :lol:
ojj !!!!!

mvh



Fast det är ju inte datorn du reggar, utan programmet. Du får upp en förfrågan om registrering när du installerar och om jag inte minns fel tre svarsalternativ. "Register", "already registered" samt "no thanks". Har du redan registrerat programmet en gång så kan du vid nyinstallation med gott samvete välja alternativet "already registered"  :)
Var du sen fick antalet 3 datorer ifrån e en liten gåta   :)

172
Saxat från Steinberg:

"Any computer with the software installed and an elicenser in the USB port is authorized for use. Note that an elicenser can only run on one computer at a time."

Det är ju lixom hela poängen med dongeln. Det är där din licens sitter och programmet är obrukbart utan den. Tappar du dongeln så har du i praktiken också tappat programmet och måste köpa nytt. Därför kan du installera ditt program på hur många datorer du vill eftersom det ändå bara kommer funka på den dator där dongeln för tillfället sitter. Varför Pxm har upplevt en begränsning vet jag inte. Har kollat med en kompis som också kör Artist och han har inte upplevt några problem. Han är för tillfället inne på sin 4:e dator och har inte behövt regga nån av dom.

173
Vet inte hur det funkar med artist-versionerna. Jag kör nu Cubase 7.5 och har haft en dongle sen Cubase SX3

174
nja, du måste registrera den datorn hos Seinberg och det fungerar bara på tre st. datorer... :)

mvh

Jag kör Cubase på ett gäng olika datorer och i olika studios och har min dongle med mig i nyckelknippan, har aldrig behövt regga nån dator.

175
du kan använda den på 3 datorer men det krävs ny licensnyckel som är gratis att ta hem till din dongle....


mvh

Om det är USB-eLicenser vi snackar om så ligger ju licensen på den. Då kan du installera Cubase på hur många datorer du vill. Så länge du har din USB-eLicenser instoppad in den dator du använder för tillfället så funkar det alldeles utmärkt.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 73