Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Osse

Sidor: 1 ... 8 9 10 11 12 13 14 15
386
Okej, Vilken stad bor du i? tycker verkligen du borde ta dig en titt( :wacko:) på Valutronic SQ-50 innan du bestämmer dig för ett såhär vitalt beslut.

387
Intressant! Upplevde du inte a7orna som något basfattiga? Och genelecarna som "grumliga" och dåligt upplösta?

388
Studio, produktion och övrigt / SV: splitta signal?
« skrivet: 29.10.2007, 00:15:35 »
Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga... ;)

Är det någon signalförlust att dela upp en instrumentsignal till 2 kontakter?

389
Studio, produktion och övrigt / SV: splitta signal?
« skrivet: 29.10.2007, 00:09:56 »
Jag har använt en behringer DI20 box till just det ändamålet med mycket gott resultat.



Men finns det dubbla utgångar per ingång i en sådan? annars hur gör du för att koppla?

Ställer switchen på link och får gitarren splittad tillen obal tele och en bal xlr.
Kolla på kontakterna på bilden så ser du att kanal 1 har två utgångar. Kanal2´s ingång är 1:ans andra utgång i linkläge

Självklart, ibland är man blind :lol:

Är det inte massa tråkig lågbudgetbehringer elektronik som skitar ner den fina signalen här då? :huh:

390
Studio, produktion och övrigt / SV: klockor?
« skrivet: 29.10.2007, 00:07:47 »
Och mycket billigare...
http://www.kjell.com/?item=37447&path=

Men det är lite tråkigt att behöva beställa endast EN kontakt, för att fraktas hem.

Fanns det ingen på thomann?

391
Studio, produktion och övrigt / SV: splitta signal?
« skrivet: 29.10.2007, 00:03:53 »
Grejen är att utgången på DI boxen ska in i ljudkortet, så den kan inte gå vidare till någon förstärkare.

Fast det är ju xlr utgången på micknivå som du sätter in i ljudkortets mickpreamp. Den har du ingen nytta av till stärkaren.

Jag vet inte ifall det är jag som fattat detta fel, men om man tar denna som exempel t.ex.:

http://www.vintagedesign.se/sv06/svframe2.htm (gå in på m73dmk2)

Är inte Hi-Z ingången på den burken en DI-ingång? Och gör inte den om signalen till linje nivå?

392
Studio, produktion och övrigt / SV: klockor?
« skrivet: 28.10.2007, 23:57:04 »
Ser inte ut som en terminering. Ska kolla lite.

Man tackar varmt för hjälpen B)

393
Studio, produktion och övrigt / SV: splitta signal?
« skrivet: 28.10.2007, 23:54:36 »
Jag har använt en behringer DI20 box till just det ändamålet med mycket gott resultat.



Men finns det dubbla utgångar per ingång i en sådan? annars hur gör du för att koppla?

394
Beroende på vart du bor finns det olika ställen som det går att provlyssna SQ-50, malmö, göteborg & stockholm(tror jag)

Jag kan VARMT rekommendera denna högtalare

395
Studio, produktion och övrigt / SV: splitta signal?
« skrivet: 28.10.2007, 23:44:40 »
Jag förstår, men,
Har inte DI boxen någon direktutgång som du kan använda till stärkaren då?

Annars borde du kunna koppla in det själv. Värre om du skulle vilja koppla ihop två stärkare t.ex.

Men fungerar det att koppla en Y kabel från en gitarr utan signalförlust till 2 olika grejer, t.ex. en förstärkare i ena änden och en DI-box i andra?

Grejen är att utgången på DI boxen ska in i ljudkortet, så den kan inte gå vidare till någon förstärkare.

396
Studio, produktion och övrigt / SV: klockor?
« skrivet: 28.10.2007, 23:35:05 »
Någon som har nån aning ifall detta är en terminator? det står inget om det i förklaringen av produkten, men det gör det dessvärre inte på någon av deras BNC pluggar.

http://www.thomann.de/se/neutrik_nbnc75blp_7.htm

Annars, någon som har någon koll ifall thomann har någon?

Är lite brottom, ska göra en beställning ikväll B)

397
Studio, produktion och övrigt / SV: splitta signal?
« skrivet: 28.10.2007, 23:19:16 »
Du säger inte till vad du ska koppla dom splittade signalerna men det som händer är att du kopplar även samman de båda ingångarna vilket kan leda till problem.

Det jag menar är om jag tar signalen ut från t.ex. en gitarr, och sen ska koppla till en separat DI box och en separat förstärkare med en Y sladd

ifall det fungerar, ska man ha stereo - 2x mono då?

Nej, någon stereosignal lär du inte få ur gitarren.  ;)

Har inte DI boxen någon direktutgång som du kan använda till stärkaren då?

Det jag tänkte göra var att koppla DI utgången in i ljudkortet, för att få en ren signal paralellt med en uppmickad förstärkare, allt för flexibilitetens skull utifall gitarrljudet inte skulle passa i mixen i slutändan

398
Studio, produktion och övrigt / SV: splitta signal?
« skrivet: 28.10.2007, 22:50:33 »
Du säger inte till vad du ska koppla dom splittade signalerna men det som händer är att du kopplar även samman de båda ingångarna vilket kan leda till problem.

Det jag menar är om jag tar signalen ut från t.ex. en gitarr, och sen ska koppla till en separat DI box och en separat förstärkare med en Y sladd

ifall det fungerar, ska man ha stereo - 2x mono då?

399
Nej, a7orna var nog dom minst hårda i adam sortimentet jag lyssnat på, vilket innefattar p11a, p33a, a7 och s2a.

Egentligen är inte a7 speciellt hårda, utan väldigt behagliga i hela registret, det som kan uppfattas som en liten hårdhet är bristen i botten, för där tycker jag inte att dom har speciellt mycket att ge.

Egentligen tycker jag inte att monitorer borde vara en personlig grej, för uppfattningen jag fått av vad folk strävar efter när det gäller studio monitorer, så är det en väldigt naturlig återgivning, och då finns det en väldigt röd tråd i vad de flesta vill ha.

400
Studio, produktion och övrigt / splitta signal?
« skrivet: 28.10.2007, 21:55:51 »
blir det någon signalförlust om man splittar en instrumentsignal till 2 olika kontakter?

401
Jag har varit ute på monitorjakt, och är förstummad över hur dåligt jag tycker att det mesta låter - även dyrare grejer.

Genelecs modeller, allt ifrån 8020-8050 låter grumliga, dålig upplösning och detaljrikedom.

ADAM a7 har schysst detaljrikedeom och upplösning, men låter hårda & har inget att erbjuda i botten.

1030A har jag ingen erfarenhet av

Jag tycker du ska ta dig iväg och lyssna på olika alternativ, för mig var matchen klar när jag provlyssnade ett par Valutronic SQ-50, dom klår allt som jag lyssnat på.

Lycka till B)

402
använder du patchbay?

Nej, men det lär väl komma en inom en framtid =)

403
Ibland, ibland inte. Vad ska du koppla ihop?

Funderar ifall jag behöver köpa 2 uppsättningar patch kablar, både stereo & mono.

404
Ja, som titeln lyder B)

Tack!
Ossian

405
Synd att det inte var något blindtest, för jag måste säga att jag gillar karraktären på G-ssl burken väldigt mycket, men jag vet inte om jag försöker intala mig det eller att det faktiskt är så :D

Jag håller med Dr hans, G-sslen komprimerar lite mer(jag jämför främst med waves ssl):
Ljudbilden blir ännu mer sammansvetsad där alla ljud är i symbios på ett väldigt naturligt sätt
Virveln blir framträdande på ett annat sätt i positiv bemärkelse

406
Håller med, jag sponsrar mer än gärna med lite pengar för allt slit du gjort för att få ihop detta gruppköpet!

407
Studio, produktion och övrigt / SV: klockor?
« skrivet: 20.10.2007, 12:48:44 »
http://www.thomann.de/se/sommer_cable_bnc_kabel_75_ohm_1m.htm

En sådan kabel borde fungera va? Det står video på den, men det är en 75 ohms BNC kabel...

Hur långa kabellängder bör man köra med?

408
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 20.10.2007, 04:53:43 »
[/url]

Vad är detta, ser ut som en 8kanals preamp, som saknar digitala utgångar.

Detta är svenska Line Audio 8MP, http://lineaudio.se/linepre.htm

Alla "riktiga" preamps saknar digital utgång:)

...fast de nya 8MP och 2MP är förberedda för att digitalinterface ska kunna monteras in, så det uttalandet stämmer inte riktigt... ;)  När digitalinterfacen kommer och hur mycket extra burkarna kommer att kosta, vet jag dock inte ännu...
Men det blir väl en ny version och inte möjlighet till uppgradering av de befintliga.

enligt vad jag har hört så ska det gå att få eftermonterat digital-interfacet i 8mp, det finns plats dedikerat för detta inne i burken.

Coolt...Frågan är om det finns plats på baksidan för en liten kontakt...  :rolleyes:

Hmm...din nya prylar ger ju dig 10 ingångar...hur långt räcker det egentligen?
Har jag räknat rätt?
6st via preampen och in på emu
2st via EMUs egen preamp
2st via 207d som går via spdif

Jag vet inte om du räknade med mina prylar i skrivande stund, eller ljudkortets maximala möjliga kapacitet.

8 analoga in, 6 st på baksida och 2 st mic/line på framsidan, varav jag använder line-ingångarna från min 8mp så att alla 8 ingångarna används i omvandlarna.

207D in i S/PDIF

sen finns det en ADAT ingång med S-mux protokoll, så antingen kan man välja att köra 4 kanaler 96 khz eller 8 kanaler 48 khz, men jag fick precis ljudkortet, så jag ska se hur dom interna omvandlarna beter sig på dom olika samplingsfrekvenserna och sen basera vilken samplingsfrekvens jag ska använda

409
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 19.10.2007, 22:07:45 »
[/url]

Vad är detta, ser ut som en 8kanals preamp, som saknar digitala utgångar.

Detta är svenska Line Audio 8MP, http://lineaudio.se/linepre.htm

Alla "riktiga" preamps saknar digital utgång:)

...fast de nya 8MP och 2MP är förberedda för att digitalinterface ska kunna monteras in, så det uttalandet stämmer inte riktigt... ;)  När digitalinterfacen kommer och hur mycket extra burkarna kommer att kosta, vet jag dock inte ännu...
Men det blir väl en ny version och inte möjlighet till uppgradering av de befintliga.

enligt vad jag har hört så ska det gå att få eftermonterat digital-interfacet i 8mp, det finns plats dedikerat för detta inne i burken.

410
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 19.10.2007, 22:06:44 »
Det var en jäkla mängd anskaffningar säger jag! Berätta hur du tycker om Audix-serien när du hunnit komma igång! Vad kostade den?


Jag har egentligen inte så jätte många mikrofoner att jämföra med, det är i början av min karriär :lol:, utan min jämförelse är väl snarare baserade på hur jag upplevde mikrofonerna och hur tillfredställande dom var för mig, oberoende av andra.

Tänk på att mina tester är baserade på trummor & det specifika användningsområdet för varje mikrofon

I5 - Relativt hängmattad, punchig bas/lågmid för att tappa lite register emellan 700- nästan 5 kilo, för att sedan komma tillbaks uppe i diskanten, vilket medför en liten otydlig och luddig ljudbild, sticker inte ut så mycket i mixen. MEN den har säkert sina användningsområden den också. Brukar själv kompensera upp genom att sänka runt 200 hz med 2-3 db och höja 3-4 kilo med det samma, så får man en schysst punchig virvel med rätt equaliser.

D2 - väldigt bra separation/hypercardioid), ganska mycket mellanregister, enligt mig i negativ bemärkelse vilket gör att pukorna låter ganska 70-tal och tråkiga. relativt lite rymd/storlek i ljudet, tar inte upp så mycket djup/karraktär utan mer "plonket" från skinnet. Men efter lite pre-tracking eq med mycket basboost/midskär/diskantboost så lyckades jag få ut ett fett sound ur även dessa mikrofoner.

D4 - Även denna mikrofon bra separation(kanske en aning sämre än d2). Denna mikrofon är djupare & "fetare", lite hängmatta-stuk, i positiv bemärkelse enligt mig, ger ett stort fett frekvensregister, dock kanske lite bristande rymd & storlek på trumman, även detta kan jag tänka mig har att göra med hypercardioid.

D6 - ungefär som D4, fast mycket värre. långt ifrån neutral återgivning, extrem bassboost & boost vid kring 5 kilo, för klicket. Går att ratta till riktigt schyssta FETA hårdrockskaggar med hårda klubbor/5krona på skinnet. behöver knappt göra någon efter eq, möjligtvis en liten sänkning i basregistret som är väl genomträngande. Även denna mikrofon ger relativt lite rymd & storlek, utan tar mest upp "puffet" för en tight väldefinierad kagge om man vet vad man gör.

Generellt kan man säga att mikrofonerna är tighta & hårdrockiga med lite för/efterarbete.

Kommer om ett tag slänga upp någon låt för folk som är intresserade, så ljudklipp kommer:)

Jag köpte settet på ebay - för 5500 kronor :lol:

Skulle nog inte kalla det prisvärt för dom runt 13 000 det kostar nytt här i sverige, tror man kan få bättre ljud för pengarna.

411
Studio, produktion och övrigt / SV: klockor?
« skrivet: 19.10.2007, 21:37:40 »
Så här kopplar man:



Båda ändarna på kabeln ska alltså vara terminerade.
Hoppas att det blev glasklart nu...? ;)

nu börjar vissa grejer klarna ja :lol:

räcker det dock inte att terminera sista burken i kedjan och skippa både T-et och den externa termineringen?

Hörde att man skulle ha en kabel mellan mastern och det första T-et, stämmer det?

412
Studio, produktion och övrigt / SV: klockor?
« skrivet: 18.10.2007, 21:13:13 »
UPP

är fortfarande olyckligt ovetandes om detta!

413
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 18.10.2007, 20:35:41 »
Här är några av mina senaste inköp... B)

 



 



 



 



 


414
Studio, produktion och övrigt / SV: klockor?
« skrivet: 17.10.2007, 22:18:55 »
 



så då, har jag fattat allting helt galet? :rolleyes:

415
Studio, produktion och övrigt / SV: klockor?
« skrivet: 17.10.2007, 18:34:21 »
måste man lägga upp någon bild på nätet för att det ska gå att visa här?

416
Studio, produktion och övrigt / SV: klockor?
« skrivet: 16.10.2007, 22:27:11 »

Kan man inte koppla på ett T rakt på WC ut på ljudkortet? Jag tycker det är svårt att förstå vad terminering innebär när jag läser på engelska, någon som kan ge en liten basic förklaring? =)


Nja, det är inte så det är tänkt men det går oftast.

En ganska dålig liknelse är att kabeln blir som ett rör där man ropar i ena änden (master). Efter vägen kan det finnas många som tjuvlyssnar (slavar) via små hål men ljudet fortsätter ända till slutet på röret. Där är det en propp som gör att ljudet studsar tillbaka. Och då blir det liksom eko för de som lyssnar. Ekot stör då de som lyssnar.

En terminering är som om man öppnade rörets ände och ljudet fick bara fortsätta ut i tomma luften. Inget eko alltså.

Sätter du T-kopplingen i mitten är det som om ljudet skall gå åt två håll. Då blir ljudet svagare. Samt att det blir ekon från två håll vilket kan göra det rejält svårt att höra.

Eftersom det är en dålig liknelse så fungerar det inte riktigt lika när det är elektriska signaler. Termineringen är inget komplicerad bara ett motstånd som har rätt värde. När de elektriska signalerna kommer fram till motståndet så försvinner de in i motståndet och blir bara lite värme. Tar man bort terminering kommer de elektriska signalerna fram till slutet på kabeln och så studsar de tillbaka.

Jag upprepar igen att i verkliga livet kan man ofta bryta mot de här reglerna ganska grovt. Särskilt om totala längden på wordclock-kablarna är kort, säg max en meter sammanlagt. Orsaken är att "ekot" hinner studsa fram och tillbaka i kabeln några gångar innan nästa klock-puls och hunnit dö ut innan nästa klockpuls som skulle kunna störas kommer.

För att göra det ännu intressantare har de flesta ljudkort idag inbyggda kretsar som minskar känsligheten för ekona.

Gunnar

Varför skulle inte T-baren räcka som "rör"? för att sedan gå ut i egna separata grenar till varje oterminerad WC in i dom olika burkarna? spelar det någon roll i vilken av kontakterna i T-baren som man sätter terminatorn?

417
Jag antar att det är jag som är otydlig, för jag vet precis hur en kompressor fungerar kring ratio, treshold, attack & release.

Tack för allas hjälp!

418
Studio, produktion och övrigt / SV: klockor?
« skrivet: 16.10.2007, 21:32:05 »
Extern terminering brukar se ut som en liten plugg. Kolla till exempel Elfa:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=153414.htm

Claes har sagt det tidigare. Kopplas så här:

1. Word-Clock utgång på master. Utgångarna har oftast terminering inbyggt, men man får kolla manualen
2. en snutt kabel
3. ett T
4. på ett ben av T-et kopplar man första slaven. Som skall ha terminering avslagen.
5. på ett annat ben koppla man kabeln till nästa slav.

Sen är det kabel/T/Ingång i en kedja.

På sista lediga utgången på T kopplar man terminering. Alternativt kan man sätta på terminering i slaven och då behövs ju inget T.

I verkligheten brukar det funka utmärkt bra utan terminering, ändå tills det börjar krångla.

ääh, fundera inte för mycket. Hälften kopplat, hälften brunnet.

Gunnar

Kan man inte koppla på ett T rakt på WC ut på ljudkortet? Jag tycker det är svårt att förstå vad terminering innebär när jag läser på engelska, någon som kan ge en liten basic förklaring? =)

Som jag ser det så blir ett T 3 kontakter, 1 ifrån WC out från ljudkortet, och 2 stycken till olika burkar, så hur skulle man kunna koppla på en terminator om alla redan är upptagna?


419
Citera
Du har nog missförstått det lite. Kompressorn ska inte förstärka signalen, utan den ska göra att signalen jämnas ut - dvs att signaler som är starkare än vad Threshold är inställd på, ska komprimeras - alltså försvagas - enligt den Ratio som är inställd. Att det därmed kan bli en subjektiv höjning av nivån, eftersom starkare och svagare signaler kommer närmare varandra i nivå, är en annan femma - men signalnivån ska vara samma efter som före kompressorn om man kan ställa in det på rätt sätt (vilket du inte kan, eftersom du verkar sakna makeup-gain). Kompressorn i sig kan bara försvaga signalen.

Switchen på baksidan av din kompressor, är till för att anpassa nivån till andra burkar som kopplas in, så den ställer man normalt i ett läge och rör den aldrig. Om du bara har -10dB som max (-20dB är ju svagare), så blir det svagt om du kopplar den till en ingång som förväntar sig +4dB-nivå - så du behöver kolla att du har -10dB-nivå på de burkar som kopplas ihop med denna kompressorn...

Men då har jag ju förstått allting rätt! :P

Det som jag dock tycker är lite konstigt, är kompressorer med variabel Input signal, detta borde väl för bästa resultat regleras av den utgående signalen som ska komprimeras, för att man inte ska förstärka en svag signal med brus som resultat?

420
Studio, produktion och övrigt / SV: klockor?
« skrivet: 16.10.2007, 19:24:37 »
Citera
Det är alltid bara EN burk som ska skicka ut Wordclock. Man väljer för det mesta den bästa A/D-omvandlaren man har som Master - eller om man vet att någon annan burk har en stabilare klocka, så väljer man i stället den som Master. Alla andra ska vara inställda på att ta emot Wordclock - alltså i Slave mode.

Det ska sitta ett termineringsmotstånd i vardera änden av kedjan. Problemet är att klocksignalen kommer att reflekteras i försvagat skick i änden av kabeln, där det är en avklippt yta som det tar stopp vid. Termineringens uppgift är därför att sänka den allmänna nivån i kabeln för att på så sätt få ner signalreflektionerna på tillräckligt låg nivå för att de inte ska bidra till okontrollerbart jitter.
Samma sak är det med SCSI-kedjor och RS485, där man också måste terminera i båda ändarna för att vara säker på att hålla skillnaden mellan reflekterade signaler och de önskade signalerna på en fungerande nivå.

Men enligt bob katz så ska man ju ta bort termineringen i kabeln.

Jag förstår kanske inte riktigt, men man ska inte serie koppla WC signalen mellan de olika burkarna va? utan koppla en signal från varje BNC-Tbar utgång till vardera av WC ingångarna på dom externa burkarna? Vilken funktion har av-terminering av burkarna i detta fallet?


Citera
Det är kabeln man terminerar - inte klockan... ;)
Vissa burkar har inbyggd terminering - och då ställer man termineringsswitchen på ON - och ska i så fall inte ha någon extern terminering i den änden. Om man däremot kör med externa termineringar (det är enklast att alltid göra det, eftersom man slipper komma ihåg vilka enheter som har intern terminering...), så måste alla anslutna burkar ha eventuell terminering avstängd - för annars kommer den extra termineringen att belasta signalen så att man kan få problem med för svaga signaler...

Vad innebär en extern terminering? är det helt enkelt en liten plugg i någon av utgångarna i BNC T-baren?

Tack för hjälpen! B)

Sidor: 1 ... 8 9 10 11 12 13 14 15