Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Osse

Sidor: 1 2 3 4 5 6 ... 15
36
Studio, produktion och övrigt / SV: Baby Animal
« skrivet: 09.09.2008, 15:50:22 »
Jag gillar vad jag hör mer i baby animal ampen.

För övrigt, pinsamt framförande? Bra känsla och sång, och Porcupine tree är ett grymt bra band ;)

För övrigt strular min,  :blink:

Vad är det för motstånd man skall ha på R-Pad?

37
Studio, produktion och övrigt / SV: Är det nu VI taröver?
« skrivet: 09.09.2008, 15:21:31 »
Men egghuvud, är du kvar? Jag trodde inte du var tillåten här längre









 :lol:

38
Studio, produktion och övrigt / SV: Är det nu VI taröver?
« skrivet: 09.09.2008, 09:19:25 »
Mer krusovice åt folket.

39
Studio, produktion och övrigt / SV: Är det nu VI taröver?
« skrivet: 08.09.2008, 15:06:05 »
Oj, vet inte riktigt vad jag skall säga...

Spelar det någon roll? Gör du ett bra jobb behåller du kunderna, oavsett ålder eller erfarenhet.

40
Studio, produktion och övrigt / SV: Baby Animal
« skrivet: 08.09.2008, 15:00:39 »
Underbart:)

Själv är min klar, men funkar ej... :lol:

Jag har mailat Joe på JLM, angående impedanspoten, iochmed att den jag fick hem har 6 kontakter och på kopplingschemat på deras sida ser det endast ut att ha 3, så jag funderar på om problemet kan ligga här.

Återkommer med uppdateringar.

41
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 18.08.2008, 21:53:29 »
Mera "skräp" som jag dragit fram...



D&R STEREO LIMITER (1176 klon), ALESIS 3630 samt min "Fairchild" som nu lär vara klar...



"Nya" huvudmonitorer...



Master Studern fick vi nu installerad



Tapedelay...



AC, för de börjar bli lite varmt i stugan...

Hägge



Fan vilken mysig håla!! Är det inte 3630'n som signalen låter väldigt mycket 3630 om när den passerar på andra sidan? :P Hur uppskattar du karraktären?

42
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 18.08.2008, 21:51:33 »
Dubbelpost...

43
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 18.08.2008, 21:49:16 »
Då får väl jag kontra med ett datorköp också! :P

Q6600
4 gig RAM
1TB hårddisk(4x250)
Gigabyte 35P DS4
Gigabyte gefore 9600GT passivt kylt
Antec Sonata III Silent chassi + extra noctura fläkt.

Skulle det händelsevis surra för mycket eller kyla för dåligt vid hög prestanda byter jag den integrerade fläkten till noctura + byter processorfläkt till något mysigare.

44
Studio, produktion och övrigt / SV: Totalt analog inspelning...
« skrivet: 11.08.2008, 08:49:32 »
Tycker det är lite konstigt att både hihat och ride är pannade åt samma håll.

Känns överlag som att det mesta är pannat i höger högtalare, känns lite ojämt?

Annars var det mysigt ;) Skön låt också.

45
Studio, produktion och övrigt / SV: Baby Animal
« skrivet: 10.08.2008, 22:21:09 »
jag är helt förälskad i mina kompressorer.

mjukvaruvarianten kommer inte i närheten utav hårdvaru, iallafall i detta fallet.

Nu är två mnats 1176 rev D på ingång inom en framtid också, skall bli smaskigt... :)

Har bara hunnit löda ena kretskortet av preampen, har för mycket att göra...

46
Studio, produktion och övrigt / SV: Trumskinn
« skrivet: 02.08.2008, 19:26:14 »
Du borde kolla upp vilka dimensioner du har på dina trummor. Då matchar du dom med ett skinn av samma dimension så blir allting jätte super bra :P

Man mäter i tum, 14"'s virvel, 22" baskagge osv.

Lycka till

47
Studio, produktion och övrigt / SV: Analogt eller Digitalt?
« skrivet: 29.07.2008, 23:12:03 »
http://vintageking.com/site/files/sumshoot.htm

Mvh Omni

Intressant!

Efter en lång tids provlyssning så ser det ut såhär för mig:

Jag tycker Neve boxen låter sämst, känns grötig och alldeles för mättad.

Jag älskar trycket och det feta stora ljudet i Inward boxen, den vinner klart i mina öron.

ITB mixen låter en aning tunn i förhållande, framförallt i jämförelse med Inward boxen, och blir även slagen på fingrarna utav Chandler TG mixern och SPL mixdream, resten tycker jag inte låter motiverat bättre än ITB mixen.
Vad tyckte du om Pro tools ljud i jämförelse med de ovan? Är det ITB (In he Box) du syftar på som exempel PT exempel?

Japp, precis.

Protools behandling vid mixdown är väl identisk med andra sequencers? Sättet att summera ner och komprimera till vald kvalité är väl ingen skillnad mellan olika sequencers?

Nope, ingen skillnad.
Men testen är ju för att man skall lyssna på summeringsprylar. Och Inward filerna har högre amplitud än den rena PT mixen.
Sänkar man Inward filerna till samma uppfattade amplitud så blir det ingen ljudskillnad att tala, det var det jag menade. Testen är lite lurig på det viset...

Japp!

Än så länge har jag bara provlyssnat i winamp, där man ej ser signalstyrkor.

Skall göra om testet imorgon då jag har tid att justera signalstyrkor och provlyssna ordentligt, men det låter som att den har mer tryck i sig så det kan vara ett fullt möjligt scenario!

48
Studio, produktion och övrigt / SV: Analogt eller Digitalt?
« skrivet: 29.07.2008, 19:36:11 »
http://vintageking.com/site/files/sumshoot.htm

Mvh Omni

Intressant!

Efter en lång tids provlyssning så ser det ut såhär för mig:

Jag tycker Neve boxen låter sämst, känns grötig och alldeles för mättad.

Jag älskar trycket och det feta stora ljudet i Inward boxen, den vinner klart i mina öron.

ITB mixen låter en aning tunn i förhållande, framförallt i jämförelse med Inward boxen, och blir även slagen på fingrarna utav Chandler TG mixern och SPL mixdream, resten tycker jag inte låter motiverat bättre än ITB mixen.
Vad tyckte du om Pro tools ljud i jämförelse med de ovan? Är det ITB (In he Box) du syftar på som exempel PT exempel?

Japp, precis.

Protools behandling vid mixdown är väl identisk med andra sequencers? Sättet att summera ner och komprimera till vald kvalité är väl ingen skillnad mellan olika sequencers?

49
Studio, produktion och övrigt / SV: Analogt eller Digitalt?
« skrivet: 28.07.2008, 21:09:59 »
http://vintageking.com/site/files/sumshoot.htm

Mvh Omni

Intressant!

Efter en lång tids provlyssning så ser det ut såhär för mig:

Jag tycker Neve boxen låter sämst, känns grötig och alldeles för mättad.

Jag älskar trycket och det feta stora ljudet i Inward boxen, den vinner klart i mina öron.

ITB mixen låter en aning tunn i förhållande, framförallt i jämförelse med Inward boxen, och blir även slagen på fingrarna utav Chandler TG mixern och SPL mixdream, resten tycker jag inte låter motiverat bättre än ITB mixen.

50
Studio, produktion och övrigt / SV: Analogt eller Digitalt?
« skrivet: 27.07.2008, 23:22:23 »
Tack för alla svar till och börja med :P

Sen, varför vill du köra analogt?
Ljudkvalité/sound?
Arbetsflöde/vana?
För att det är ballt? :)
Om det är för att det ska tillföra nåt ljudmässigt, titta inte på mackie.

Det är den frågan jag också har försökt ställa mig och som gång på gång har gjort att jag har kommit fram till att det är smidigare att jobba digitalt. Jag tycker om det analoga tänket och arbetssättet bättre vilket iofs även är möjligt med en bra kontrollyta till cubase. Visst är det också ballt men det är inte en anledning av betydande karaktär  ;)
Jag har helt enkelt inbillat mig att det ger större utbyggnadsmöjligheter med ett analogt arbetssätt. De flesta komponenter är separerade i kontrast mot ett digitalt system där det mesta är integrerat i samma burk. Med andra ord är det lättare att växa steg för steg så att säga. Min andra tanke är ju att man kan börja med ett halvstort analogt bord för att då försöka växa detta ytterligare.

Har du tänkt avnända analogbordet för inspelning mixning eller summering eller alltihop!?
Kolla in Soundcraftborden från tidigt 80tal.. 800B, series 1600 osv. där finns mycket skoj att hämta.. själv kör jag på ett series 1600 som jag tokdiggar..

om du vill njuta av analoga kretsar skulle jag aldrig rekommendera ett 8busbord från mackie..

Min tanke var att kunna använda såväl det digitala som det analoga gränssnittet (fram till den ekenomiska brytpunkten då jag har råd att gå över till analogt) för inspelning, mixning av mindre projekt samt summering. Tydligen är inte mackie 8bus tillräckligt bra. Har hört somliga lovorda bordet medan andra tycker att det är rent skräp, så jag vet inte  :unsure:
Ska absolut kolla in soundcraftborden B)

Värt att berätta i sammanhanget är kanske att det också ska gå att spela in live i studion på minst 20 kanaler simultant. En viktig del i tänket.

Allting handlar om vilken budget du har planerat.

Analogt = dyrt
Digitalt = billigt

vissa delar av riggen måste ju vara analoga, minst: ljudkälla > mikrofon > mikrofonförstärkare.

många föredrar att komprimera vid inspelningsögonblicket, framförallt sång & bas, detta har många fördelar och är möjligt att göra med digitalt också, men då hamnar processen efter A/D omvandlingen vilket inte är att föredra.

Det där med ljud är ju så subjektivt, många påstår att analogt låter bättre än digitalt, många påstår att det inte är någon större skillnad, få påstår att digitalt låter bättre än analogt.

För att ta fördel utav analog mixning/sumering så krävs det att du har många högkvalitativa ad/da omvandlare, annars är risken stor att du förlorar det du vinner genom en bristfällig omvandling, och då blir det bara en dyr och onödig process.

Mina hårdvaru kompressorer låter helt klart bättre än de digitala motsvarigheterna, även om mina omvandlare inte är utav high-end typ, utan ger en viss färgning/nergradering utav ljudet.

Du pratar ingenting om vad du har för annan utrustning, ljudkällor(trummor, gitarrstärkare, pianon, gitarrer), monitorer.

I min värld är det viktigaste av allt i början är ett bra rum, bra ljudkälla & bra lyssning så att du vet vad som händer, det är där jag tycker du bör börja.

Sen hade jag nog fortsatt med en högkvalitativ hårdvaru kompressor, ett 10 tal högkvalitativa preamps för att kunna tracka trummor, och mickar för ändamålet.

Sedan den ständiga sanningen, köp hällre få BRA prylar än många sämre/dåliga. Kompromissa inte med kvalitén.

Men som sagt, det är svårt att vara mer precis när man inte vet vart du lägger budgeten, min budget är 80% utav pengarna jag tjänar så då blir det ju ganska högt.

Lycka till!
Håller fullständigt med och det är därför jag har mitt tänk om att börja med ett bra bord, köra det mesta digitalt och ha bordet för summering. Möjligt att man också lägger till ett antal analoga effekter när plånboken tillåter.

Visst måste jag börja med bra rum, bra ljudkälla och bra lyssning men det måste ju också vara något däremellan, inte sant?
Det är det jag undrar över...

Hur som helst, vet inte om jag är tydlig med hur jag tänker. Om inte så säg bara till så försöker jag förklara:D

Det finns olika sorters processing, och enligt många så klarar den digitala världen av linjär processing(eq t.ex.) men olinjär processing sämre(kompressorer, limiters, de-essers och andra dynamik processorer) och jag upplever precis samma sak.

för att få någon nytta utav den analoga linjära processingen, vilket är det ett mixerbord ofta består av, utöver preamps, så skall man nog upp i höga summor.

Ett lynx aurora 16 till ett Toft ATB16 kan nog ge ganska fin linjär behandling för små pengar i sammanhanget, men räkna med runt 70 tusen för en sådan rigg, och sen skall allting annat komma på det, till en början tycker jag det finns bättre prioriteringar att lägga sina resurser på.

Jag har själv gjort blindtest, och tycker inte att just den analoga summeringen medför några som heldst fördelar, sålänge det just är sumeringen vi pratar om.

Sen om du har ett exklusivt Neve bord med smarriga transformatorer och väldigt påkostad och högkvalitativ utrustning utöver just summeringen, så kan jag tänka mig att det går att dra fördel utav, men det är nog bland dom dyraste lösningarna man kan hitta i studio sammanhang.

Jag hade satsat på högkvalitativa analoga olinjära burkar, lite bra EQ pluggar, ett flexibelt högkvalitativt ljudkort med minst 10 in och 10 ut, för att kunna dra nytta utav högkvalitativ analog olinjär behandling och tracking.

det är inte billigt med kvalitet, iallafall väldigt sällan(finns undantag :P).

51
Studio, produktion och övrigt / SV: Analogt eller Digitalt?
« skrivet: 27.07.2008, 17:37:06 »
Allting handlar om vilken budget du har planerat.

Analogt = dyrt
Digitalt = billigt

vissa delar av riggen måste ju vara analoga, minst: ljudkälla > mikrofon > mikrofonförstärkare.

många föredrar att komprimera vid inspelningsögonblicket, framförallt sång & bas, detta har många fördelar och är möjligt att göra med digitalt också, men då hamnar processen efter A/D omvandlingen vilket inte är att föredra.

Det där med ljud är ju så subjektivt, många påstår att analogt låter bättre än digitalt, många påstår att det inte är någon större skillnad, få påstår att digitalt låter bättre än analogt.

För att ta fördel utav analog mixning/sumering så krävs det att du har många högkvalitativa ad/da omvandlare, annars är risken stor att du förlorar det du vinner genom en bristfällig omvandling, och då blir det bara en dyr och onödig process.

Mina hårdvaru kompressorer låter helt klart bättre än de digitala motsvarigheterna, även om mina omvandlare inte är utav high-end typ, utan ger en viss färgning/nergradering utav ljudet.

Du pratar ingenting om vad du har för annan utrustning, ljudkällor(trummor, gitarrstärkare, pianon, gitarrer), monitorer.

I min värld är det viktigaste av allt i början är ett bra rum, bra ljudkälla & bra lyssning så att du vet vad som händer, det är där jag tycker du bör börja.

Sen hade jag nog fortsatt med en högkvalitativ hårdvaru kompressor, ett 10 tal högkvalitativa preamps för att kunna tracka trummor, och mickar för ändamålet.

Sedan den ständiga sanningen, köp hällre få BRA prylar än många sämre/dåliga. Kompromissa inte med kvalitén.

Men som sagt, det är svårt att vara mer precis när man inte vet vart du lägger budgeten, min budget är 80% utav pengarna jag tjänar så då blir det ju ganska högt.

Lycka till!

52
Haha... nu har jag fått guran! Nu skall den banne mig få smaka på dist!



Det är väl inte guran som får smaka på dist, utan förstärkaren ;)

53
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 12.07.2008, 20:48:56 »
Haha, ja den är bra snygg med tycker jag. Det är en sån pryl som jag kan köpa bara för att den ser ball ut, sen vet jag inte vad det är för något... ljudkort? ny spishäll? ubåt?
Hoppas den funkar bra och jag räknar med att du lyfter dina mixar nu mahan, till nya dimensioner. Förresten, finns det någon bild på din studio här på KR? Jag tycker du köper rackprylar dagligen nästan :D Skulle vara skoj att se...

Ha ha Freddy, jasså ubåt! :P :lol: :D
Näe, den har nog sin plats i den mobila bandningsutrustningen, får in 16 kanaler på en gång, bra vid live bandningar t.ex.
Nog finns det kankse nånstans "bilder på min studio", minns inte mera var....
så testar att sätta upp  en ugnsfärsk bild med "racket", "stacket" o en öl! :D

Ha de gött mannen!

h.  johan

Den absolut viktigaste frågan i sammanhanget, Vad är det för öl?

Sen att din hörna ser helt lysande ut skiter jag blanka fan i... :huh: ;)

54
Studio, produktion och övrigt / SV: Musikbörsen + 4Sound
« skrivet: 12.07.2008, 14:03:34 »
Ett monopol på de stora musikaffärerna i sverige är en väldigt dålig utveckling tror jag, vilket dock de flesta monopoler brukar innebära...

Dessa affärer lever på att utnyttja folk som vill luta sig åt kunnig personal, vilket mina erfarenheter säger inte är fallet när det gäller dessa kedjor.

Utnyttja?

Var det inte du som skrev att du går till musikaffärerna för att testa produkterna för att sedan köpa dem via nätet?

Detta är väl det enda positiva med deras verksamhet, iochmed att det alldeles för sällan går att lita på försäljarnas ord om saker och ting.

I min mening är inte detta alls omoraliskt, iochmed att dom själva väljer att låta folk testa produkter utan någon garanti för att man köper.

dessa varukedjor går tillräckligt bra på att tala osanning, och i en fri konkurrens kommer iallafall jag aldrig välja att handla från  dom, om inte i nödfall.

Jag kanske har mycket sämre erfarenheter än er andra, men för mig känns dom som vilka telefonförsäljare som heldst :huh:

55
Studio, produktion och övrigt / SV: Musikbörsen + 4Sound
« skrivet: 12.07.2008, 02:24:50 »
Ett monopol på de stora musikaffärerna i sverige är en väldigt dålig utveckling tror jag, vilket dock de flesta monopoler brukar innebära...

Dessa affärer lever på att utnyttja folk som vill luta sig åt kunnig personal, vilket mina erfarenheter säger inte är fallet när det gäller dessa kedjor.

56
Studio, produktion och övrigt / SV: Musikbörsen + 4Sound
« skrivet: 11.07.2008, 23:52:59 »
Jag har totalt tappat min respekt för svenska musikaffärer, handlar aldrig ifrån dom nu för tiden.

Bristen på entusiasm och välvilja är total, ju dyrare sämre prylar dom kan kränga till folk, destå gladare blir dom.

Jag brukar gå in och prova grejjer, gå hem, och beställa från Ebay eller Thomann.

57
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 11.07.2008, 13:11:42 »


Nu kan jag sluta leta efter baskaggemikrofon

58
Intressant tråd, jag är nybörjare på mastring, kör Logic Pro 8, har börjat mixa ner allt till en fet 24 bits aif stereofil som jag sen bounce:ar ut och läser in i ett nytt projekt där jag använder färdigt 'stereo mastering' projekt, dock om jag väljer presets så tycker jag oftast det låter alldeles för överstyrt och kass, dessutom har jag inte riktigt lärt mig multipressorn, men däremot insett att multimetern kan hjälpa till att visa på för mycket bas eller diskant när öronen tröttnat.
Dock är erfarenheten hittills att lägga på mastring för en "mupptrixare" förvandlar låten, vips låter sången för vasst eller bas, eller nåt annat..
Men är det inte så att en av de viktigaste sakerna är att se till att ha bra volym på från A, dvs då du spelar in, se till att det ligger och sniffar på överstyrning för att därefter ha bra utgångsläge för nermixning etc? Kanske självklart?


Det spelar absolut ingen roll för mastern om du ligger och sniffar på nollan när du spelar in, det har ingenting med varandra att göra.
Ha bra nivåer i mixen, gör en jämn mix, då är det inga som helst problem att få till en pressad master utan att det låter skit.



Okej,
fast om man måste dra upp för mycket så ökar man ju också brus, det var det jag tänkte på.
Fast du använder väl Logic?, vad är din åsikt om presets'ena, är det SBS här kanske? :)


Brus? Jag spelar in så det peakar på högst runt -10 db, ofta mycket svagare. Jag har aldrig hört en tillstymmelse till brus, inte ens när jag spelade in med en phonicmixer, m-audiokort och sm57or.
Det finns inget brus att tala om när man spelar in på normala nivåer. Normala nivåer är dessutom ofta betydligt lägre än de flesta tror, man behöver inte gå i närheten av nollan. Jag tror att om man får brus, så kan det bero på att man just försöker ligga nära nollan och då driver de analoga grejjerna för hårt, så det börjar brusa om preamps. Det beror förstås på vad man spelar in och vilken mick och preamp man har.

Jag kör Logic ja. Har inte använt några presets sedan logic 4, så jag vet inte. Men jag har en känsla av att de gör alldeles för mycket och är alldeles för hårt inställda. Det bästa är att lära sig hur grejjerna jobbar, sedan ställa in det som är bäst för låten.
Min masterkedja är ofta bara en eq, en kompressor och en limiter. Inget multiband någonstans. Volym går att få, om mixen är jämn. Så om det är svårt att få hög volym så är det nog inte just masterkunskaperna det är fel på. Det är betydligt svårare att göra en mix är jämn och tål limitering, än att dra på en kompressor och en limiter på masterkanalen.

En generell regel är också att det är betydligt mindre basfrekvenser i en mastrad låt som låter fett och starkt än man gärna tror. Håll koll på basfrekvenser och skär den INNAN kompression och limitering, den äter stor plats och gör att man inte kan få samma volym.


Välformulerat och övergripande.

Min erfarenhet säger att en mix måste vara "beredd" på vad kompressorn/limitern gör när de pressar upp volymerna, för att man inte ska få konstiga effekter som sällan är välljudande.

Det är svårt att mastra en spretig mix, det är här erfarenheten, kunskaperna och prylarna behövs för att försöka tämja den.

Däremot en välgjord mix är ofta bara att trycka upp till en behaglig nivå.

Personligen brukar jag ofta mastra och mixa i samma projekt, tycker det är mycket smidigare att slippa leta efter digitala peakar, bounca ner för att sen lägga in materialet och göra precis samma sak som man kunde gjort i förra projektet. Hur brukar ni göra här?

59
Ett ljudkort i sig kan vara vad som heldst, beroende på vad som sitter inkluderat i ljudkortet.

Det som skiljer en vanlig AD/DA omvandlare mot ett ljudkort, är att ljudkortet har mjukvara för att kortet skall kunna kommunicera med datorn.

Det finns många olika kort som har möjlighet till olika sorts interface, dels helt självständiga AD/DA omvandlare, med t.ex. ADAT, S/PDIF eller AES/EBU utgångar, men även med firewire/usb/pci interface.

signalkedjan brukar oftast se ut såhär:

ljudkälla > mikrofon > mikrofonförstärkare > AD omvandlare/Ljudkort

Men även detta är lite historia i dagsläget, iochmed att det finns mikrofoner med USB interface i sig själva, som fungerar som allt i sig självt... Det finns väldiga många olika möjligheter.

Du får inte in analoga signaler i datorn.

Analoga signaler = analog spänning/ström.
Digitala signaler = 0101010101010101

60
Det beror på om du vill få in ljudet digitalt eller inte.

Egentligen handlar det endast om en portal för ljudet att kunna lagras digitalt, och denna "portal" bör vara så bra som möjligt för att inte förstöra signalen.

Så om du kan spela in dina saker till datorn så måste det sitta en A/D omvandlare där, iochmed att datorn är digital och inte läser analoga signaler.

61
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 18.06.2008, 20:29:35 »
Jo, men rummet är nog 100 gånger mindre än vad det är i ett par vanliga hörlurar, vilket ger väldigt bra förutsättning för att kunna återge ett väldigt bra ljud, om hörluren erbjuder detta dvs.

Förstod nog inte riktigt frågan hur vad påverkade? det lilla rummet?

Det som är skönt med dom, är att man inte behöver speciellt hög volym iochmed isolationen heller.

Vad är det du tycker är läskigt med dom?

62
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 18.06.2008, 18:03:33 »
Den som är intresserad utav ett par OTROLIGT detaljerade och avslöjande lurar, bör lyssna på Etymotic ER-4.

Det som gör det så bra, är även att det är in-ear, vilket medför en del fördelar(men även några nackdelar).

Fördelarna är, att man, med rätt placering, får en extremt direkt och fin signal mot trumhinnan, som inte påverkas utav något akustiskt rum(som i "vanliga" hörlurar) vilket jag tycker ofta försämrar känslan mycket.

Dels att dom är extremt dämpande utav störande ljud utifrån, mycket mer än mina HD280, som skall vara väldigt dämpande för att vara hörlurar(används ofta vid sång och truminspelning).

två nackdelar är att dom blir lite obekväma i öronen efter ett tag av lyssnande(som de flesta vanliga hörlurar också), och att dom är mer bökiga att sätta in/ta ur än ett par vanliga lurar, men ska man ha kompromisslös ljudkvalité så finns det inga genvägar.

En extremt intressant detalj(huvudsakligen varför jag köpte dom) är att man kan använda dom tillsammans med ett par högdämpande hörselskydd, och få EXTREM dämpning, vid t.ex. uppmickning, så kan du i princip stänga ute 70-80% utav det akustiska ljudet, och på så sätt höra precis vad mikrofonen tar upp genom hörlurarna, som ger en helt avslöjande bild utav allting.

REKOMMENDERAS!

63
Sen handlar det nog ofta om folk som inte har någon större koll på hur prylarna ska rattas, en gitarrist använder gitarr pre-setten på kompressorn, gillar resultatet mer än utan, och nöjer sig så, utan att sätta sig in i kompressorns värld med alla inställningsmöjligheter.

Jag själv nöjer mig aldrig med pre-sets, utan vill alltid lära mig varenda ratt på varje grej jag använder... B)

64
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 13.06.2008, 18:36:21 »
:lol: :lol: :lol:

DIY?

Ser jävligt läcker ut!!!

Hoppas den låter lika läckert ;)

Japp, vad annars..? Jag gillar när det blir lite personlig prägel och syns att man byggt själv. Sen har jag vänt på fast/slow också, tycker det känns fel när dom sitter som på originalet.

Den där skall du va stolt över!(iallafall estetiskt).

attack/release på originalen är konstigt ja, men ändå lite charmigt med konstiga grejjer ;)

Är det den 'vanliga' gyraf versionen du byggt? vilka trafos?

Är du nöjd med resultatet ljudmässigt?

65
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 13.06.2008, 13:50:01 »
    :wub:

 :lol: :lol: :lol:

DIY?

Ser jävligt läcker ut!!!

Hoppas den låter lika läckert ;)

66
Studio, produktion och övrigt / SV: Baby Animal
« skrivet: 13.06.2008, 01:08:18 »
Ja, allt tar tid som fan...

Flintan vet ju vad ett gruppköp innebär, men väldigt mycket större än detta, och det ligger mycket arbete bakom :)

Hoppas Baby animalsen blir värt slitet ;)

Se vem som får ihop sina först!

67
Studio, produktion och övrigt / SV: Redigering av audiospår.
« skrivet: 03.06.2008, 21:18:48 »

Senast för mig jag fick stor användning utav volym automationer i cubase var en väldigt dynamisk dödsmetall trummis som inte kunde hålla en konstant nivå på virveln, så "grind"(väldigt snabbt spel på virveln) partierna blev mycket lägre i volym än vad de "vanliga" partierna, där han kunde slå jätte hårt.

Off-topic, men reagerade på din kommentar här. Skulle det vara möjligt menar du? ALLA trumisar som spelar 32-delar eller liknande på en virvel kommer nog spela dessa med mindre styrka än en rak 4/4:a med häng ;)

Stämmer, med gråskalor.

Även detta är en träningsfråga, och det finns många trummisar som kan grinda i 280 bpm och ändå slå relativt hårt på virveln, kolla t.ex. denna snubben:



Ofta låter det generellt bättre i den sortens musik & annan rock när trummisen i fråga bankar skiten ur skinnen, och så får dom även gärna göra vid 4/4.

Men likförbannat låter det sämre på en inspelning(oftast) när virveln försvinner bakom fetmangel gitarrer, det är en väldigt viktig ingrediens som saknas, och då måste man kompensera för detta.

Många brukar trigga, med lite velocity, för att få en relativt konstant nivå på virveln, jag brukar göra en kombination utav komprimering och volym automation, dels för att jag gillar vad många kompressorer gör med virveln(PANG), och dels för att få jämnare ljudnivåer.

68
Studio, produktion och övrigt / SV: Redigering av audiospår.
« skrivet: 03.06.2008, 17:25:26 »
Jag förstår verkligen användningsområdet med att redigera volymer manuellt,f iochmed att det inte påverkar ljudet det mista utöver volymändringen. Kompressorer, eq's de-essers och liknande processorer har ofta en karraktär, som man inte alltid vill ha på det valda ljudspåret.

Senast för mig jag fick stor användning utav volym automationer i cubase var en väldigt dynamisk dödsmetall trummis som inte kunde hålla en konstant nivå på virveln, så "grind"(väldigt snabbt spel på virveln) partierna blev mycket lägre i volym än vad de "vanliga" partierna, där han kunde slå jätte hårt.

funkar smidigt när man lärt sig arbetsflödet.

69
Studio, produktion och övrigt / SV: Baby Animal
« skrivet: 03.06.2008, 14:41:43 »
Det verkar som att tracking sidan är lite efter, idag trillade det in ett paket ifrån australien här hemma ;)

Ser finfint ut, ska bara lokalisera vilka kit som är vilka och vilka som skal ha vad så fixar vi med leveranser sedan!

Ut med er i solen nu och NJUUT :P

70
Studio, produktion och övrigt / SV: Skall till USA
« skrivet: 30.05.2008, 20:53:53 »
Tänk även på att många 110v prylar har möjlighet att switcha till 230v ;)

Själv hade jag nog shoppat loss på instrument och mikrofoner.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 ... 15