Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Osse

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 15
141
För mig var det dom 2 yttersta tåtarna som skulle kopplas ihop, och de 2 innersta skulle vara separerade.

142
Okej, det var löst.

Hade glömt sätta i säkringarna :P

Tack Linus och Jörgen!

143
Nu har jag även provat detta.

mätinstrumentet är inställd på Vac 200 och mätsladdarna är insatta på COM och V/ohm/mA, allt rätt so far?

Det räcker med att transformatorn är inkopplad till av/på poten, som sedan är inkopplad till eluttaget, eller?

144
Jag har gjort detta, men får inget utslag på mätaren.

Antar att det är 2 par, som endast passar med varandra? att jag skulle få 0v om jag hade tagigt fel par dvs?

145
Jag förstår inte det där med strömtrafon, och faserna.

Jag har provat båda alternativen med de LJUSBLÅA(centertappen?), och får likförbannat 0 volt på sekundärtåtarna.

Antar att det är mellan grön/röd man ska mäta? alternative eller direct? oavsett får jag 0 volt.

Har jag missuppfattat hur man skall göra? :P

146
Studio, produktion och övrigt / SV: Bygge av G-SSL bus kompressor
« skrivet: 07.04.2008, 15:06:02 »
Edit: Det är löst! B)

147
Studio, produktion och övrigt / SV: Bygge av G-SSL bus kompressor
« skrivet: 06.04.2008, 22:11:40 »
Nej, men har fått dit och lödit på alla komponenter på kretskorten, och satt fast alla kontakter på burken(dock inte rattarna). höll på i typ 12 timmar i streck så fick nog och har tagigt en liten paus :)

148
Studio, produktion och övrigt / SV: Bygge av G-SSL bus kompressor
« skrivet: 06.04.2008, 14:03:10 »
Vad kör ni för motstånd på tresholden?

Jag tycker 47k är väl högt, även på snabbaste attack/release så börjar den inte komprimera förräns klockan 1 ungefär.

149
Det blev Ultralite till slut.
Kollade runt med olika butiker och på Studio's test av ljudkort där detta var ett av de få korten som fick en 9 i betyg och fick äntligen bestämt mig.

Hoppas bara att lådan ligger hemma och väntar på mig när jag kommer från Frankrike iväll    :)
De skulle skicka den i onsdags så den bör väl ha kommit tycker jag.  Nu längtar jag hem...

Ser jag en liten gearslut födas? :lol:

It's freakin addictive

150
Studio, produktion och övrigt / SV: Neve historia & information?
« skrivet: 04.04.2008, 14:16:43 »
det är underbart att försöka beskriva en ljudkarraktär med ord, men även att läsa någon annans översättning.

Jag och farsan brukar beskriva olika ölsorter med ljudtermer, vilket brukar låta något sånt här:

"en fet peak i mellanregistret, runt 2k, relativt hög distortionsgrad och en del värme och liv nere i basen, men ändå relativt fast. Ganska hårt komprimerad, fast med en attacktid som släpper igenom transienterna för en punchig karaktär. Snabb release med långt efterklang, främst i diskanten..."

 :lol:

151
Studio, produktion och övrigt / SV: Baby Animal
« skrivet: 04.04.2008, 14:09:56 »
JA

Det hade varit mycket trevligt :)

Jag håller på och diskuterar frågan i baby animal tråden på prodigy, och får bra hjälp utav Joe(som vanligt :P)

jag funderar på att antingen köra LL1578 eller OEP trafo in, Hur är karaktärsskillnaden mellan dessa? några rekomendationer? kanske någon annan man bör fundera på också?

Jag strävar efter en färgande preamp, så därför går LL1538 bort.

Annars står valet mellan OPA opamp eller Hybrid opamp, där jag inte har nån aning, magkänslan säger hybrid, vad säger ni? :)

Utgångs trafo blir det i vilket fall som heldst, där deras egna känns som ett enkelt val, men hur låter den? Finns det bättre alternativ?

Tack för hjälp! B)

152
Studio, produktion och övrigt / SV: Bygge av G-SSL bus kompressor
« skrivet: 04.04.2008, 13:59:39 »
Som bygget ser ut nu, bypassar man även make-up gainen eller behövs det någon korrigering för det?

153
Studio, produktion och övrigt / SV: Neve historia & information?
« skrivet: 04.04.2008, 11:40:39 »
Japp, jag har sett historieskildringen på hans hemsida, men jag tycker den är väldigt fattig på information, jag vill ju höra långa konstnärligt utförda beskrivningar på ljudåtergivningen av hans prylar :D

154
Studio, produktion och övrigt / Neve historia & information?
« skrivet: 04.04.2008, 01:49:41 »
Ja, som titeln lyder!!

Jag har inte så stor koll på gamla vintage neve prylar, 1081, 1272, 1290 och allt vad det är, är rena grekiskan för mig. Jag skulle vilja sätta mig in mer, någon som har en bra sammanfattad länk som beskriver burkarna?

Hade varit toppen B)

155
Studio, produktion och övrigt / SV: Bygge av G-SSL bus kompressor
« skrivet: 03.04.2008, 20:07:37 »
bilderna screwade upp, skit i dom.

Jag skall nog ha gjort rätt isådanafall :blink:


156
Studio, produktion och övrigt / SV: Bygge av G-SSL bus kompressor
« skrivet: 03.04.2008, 19:23:04 »
ahh, bilderna jävlades ändå.

något 3k9 motstånd har jag inte över, så jag antar att jag satte det på plats där gyrafs schema säger att det skall sitta, antagligen är 5k1 motståndet över därför, just nu orkar jag inte titta, JAG ÄR HUNGRIG.

47R hade jag samma teori om.

Däremot kan jag inte se något om 1k motstånd till lysdioden.

157
Studio, produktion och övrigt / SV: Bygge av G-SSL bus kompressor
« skrivet: 03.04.2008, 19:11:57 »
Jodå, det går långsamt, men framåt :P

Gäller att vara väldigt noggrann, är inte kul att öppna och felsöka/löda om sen...

Har fått dit alla motstånd som jag tror skall dit, men det känns lite konstigt när jag har ett av 47r, 1k, 5k1 kvar.

Är dessa överblivna? Eller någon som kan berätta vart dom skall sitta på de bifogade bilderna?

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/bild_2-337.jpg
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/bild_3-235.jpg
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/bild_4-823.jpg

158
Studio, produktion och övrigt / SV: Bygge av G-SSL bus kompressor
« skrivet: 03.04.2008, 14:56:44 »
Igår fick jag hem min kompressor ifrån Violiner här på forumet som byggt den, IT'S FAKKING CHRISTMAS :D :P :lol:

Kan varmt rekomendera Violiner för de som inte vill bygga själva, där snackar vi service i toppklass!

har live komprimerat lite trummor, mitt i mitt lyckorus, håll till godo B)

http://delafil.se/key=87f2614d5f4292fefeded66404df1927

159
Studio, produktion och övrigt / SV: Baby Animal
« skrivet: 01.04.2008, 23:06:44 »
Det lilla problemet för mig är att jag har lite beslutsångest när det gäller vad jag vill fylla mina lådor med :unsure:

160
Studio, produktion och övrigt / SV: Karantän bra metod?
« skrivet: 31.03.2008, 17:09:51 »
för mig kommer o-inspirationen som ett brev på posten när jag känner press på mig själv.

press på mig själv känner jag när jag gör nånting som jag skulle vilja att jag ville göra, men inte vill/känner inspiration göra egentligen.

Medicinen för mig är att VERKLIGEN fråga mig själv vad jag vill göra. inte göra det jag vill att jag ska vilja göra :P

Hoppas du hittar inspirationen igen!

161
Studio, produktion och övrigt / SV: Ljudbilbliotek av trumljud?
« skrivet: 31.03.2008, 12:54:45 »
Det jag funderar på är, behöver man verkligen köpa dessa stora trummaskiner? laddar man inte bara in en inte ljudfil i aptrigga som den ersätter originalfilen med?

162
:lol:

egentligen är väl allt som inte involverar master bussen mixning, och det som man gör med master bussen är mastring enligt mig.

jag kan faktiskt inte förstå något annat sätt att jobba, iochmed att jag tycker allt annat känns väldigt omständigt och onödigt tidskrävande att ha allt i olika projekt att switcha mellan, hur gör ni om ni vill ha samma inställning på allting, men ändrar om 100 gånger under tidens gång för att bli nöjda? måste bli ett jävla rattande :blink:

Jävla rattande känns det som det blir oavsett...

Men vad jag tycker är att man väldigt sällan vill ha exakt lika ljud på låtarna. Ungefär samma trumljud kanske man har när man spelar in ett band men ofta lite olika eq och reverb och sådant för att passa låten och arrangemanget i övrigt. Jag brukar starta med att göra lite slaskmixar på lämpliga spår och sen kopiera spårinställningarna för att spara tid. Den där 1dB i diskanten på baskaggen som du pratade om brukar jag sällan vara nitisk med. På vissa låtar kanske det behövs, på andra inte. Behövs det på alla för man väl skruva det så... Jag har till och med mixat olika låtar på samma skiva i olika miljöer för att hålla deadline. Det har funkat bra det också. Jag tycker inte man behöver satsa så stenhårt på att mixarna ska vara lika mellan låtar. Tvärtom kan det vara sjysst med lite omväxling. Saker och ting brukar passa bra ihop ändå och om inte annat kan man finpilla i mastringen.
Sen om man mastrar drar jag in alla utmixade spår och lägger in i programmet på olika spår så att man kan behandla dem olika.

Vi arbetar ganska olika med andra ord  ;)

Jag är lite kluven till ifall jag vill att t.ex. trumljudet på en platta ska vara likadant på alla låtar eller om man kan variera lite, har inte riktigt bestämt mig än  :lol:

Det jag kan säga är väl att jag tycker att det låter lite amatörmessigt om man bara har småskillnader, så att det inte känns planerat, men däremot om skillnaderna känns motiverade så kan det vara väldigt häftigt.

163
Studio, produktion och övrigt / SV: Ljudbilbliotek av trumljud?
« skrivet: 31.03.2008, 12:33:53 »
just i skrivande stund är jag ute efter pure döds metall sound.

Tack för hjälpen=)

164
Studio, produktion och övrigt / Ljudbilbliotek av trumljud?
« skrivet: 30.03.2008, 18:45:50 »
Tjo

Funderar på att köpa ApTrigga, och undrar ifall det finns några bra ljudbanker av trumsamplingar?

Sen funderar jag, är det någon som provat att trigga live genom datorn? till Drumagog finns det något live-trigg program, men jag funderar på om det går lika bra genom cubase? någon som provat?

165
Hur tycker ni Finalizern låter? är det en bra all-in-all mastrings lösning? känns lite som mastringens motsvarighet till Podden för gitarr. Men jag kanske har fel :P

166
:lol:

egentligen är väl allt som inte involverar master bussen mixning, och det som man gör med master bussen är mastring enligt mig.

jag kan faktiskt inte förstå något annat sätt att jobba, iochmed att jag tycker allt annat känns väldigt omständigt och onödigt tidskrävande att ha allt i olika projekt att switcha mellan, hur gör ni om ni vill ha samma inställning på allting, men ändrar om 100 gånger under tidens gång för att bli nöjda? måste bli ett jävla rattande :blink:

 :blink:

Har du exakt samma instrumentering och arr på alla låtar?  :unsure:

Just den platta jag mixar nu så är det samma, i väldigt stor utsträckning.

Men även om det är olika så hindrar väl inte det att man har allting i samma projekt? Ofta så finns det ju några gemensamma instrument som bas, gitarr, trummor iallafall.

167
Studio, produktion och övrigt / SV: DIGITALT VS. ANALOGT
« skrivet: 29.03.2008, 13:08:26 »
Ja, detta gör det motiverat att skaffa en bandare!

hur många kanaler är din på?

Jag är inte så inne på det där med bandare, har den en kanal ut per spår också, så att man kan få ner varje separat spår på disk sen?

Finns det inga A/D omvandlare som beter sig som bandkompression när de distar?

Ifall man skulle vilja spela in 2 kanaler på en 16 kanals bandare, går det att använda sig utav hela bandbredden till dessa 2 kanaler då?

168
 :lol:

egentligen är väl allt som inte involverar master bussen mixning, och det som man gör med master bussen är mastring enligt mig.

jag kan faktiskt inte förstå något annat sätt att jobba, iochmed att jag tycker allt annat känns väldigt omständigt och onödigt tidskrävande att ha allt i olika projekt att switcha mellan, hur gör ni om ni vill ha samma inställning på allting, men ändrar om 100 gånger under tidens gång för att bli nöjda? måste bli ett jävla rattande :blink:

169
Japp, jag använder mig utav den metoden lite jag med. Men tar det inte jävligt lång tid att ligga med relativt bra signal/brus förhållande, och ändå se till att det inte peakar, eller ligger du med en bra marginal emot 0an?

170
Studio, produktion och övrigt / SV: Högt, högre HÖGST!!!
« skrivet: 28.03.2008, 16:23:13 »
Fy fan vilken tråd att plöja, finns mycket intressant och lärorik info här!! I LOVE THIS.

min filosofi är väl att, så länge det tillfredställer mina öron så kan jag gärna jaga några dB's extra. Ju högre volym en platta har, med bibehållen ljudkvalitet(behöver nödvändigtvis inte låta likadant som innan, sålänge det låter BRA!!) destå bättre anser jag.

Jag är förvånad över hur(om man är noggrann) man kan få en väldigt maximisad platta att låta väldigt dynamisk.

171
Jag mixar ALLTID utan mastring. Om man mixar med mastring så måste du ju ta upp mixen igen för att mastra om materialet. Jag bränner en CD med det omastrade materialet. spelar upp CD'n och kör igenom TC finalizer. Spelar in på datorn. Hela kedjan digitalt. Sen gör jag en slutlig kontroll lyssning och justering i Toast innan jag bränner Master CD'n.

/ Mikke

Intressant, hur gör du för att få kontroll på nivåerna innan mixdown av mixningen, för att se till att inget peakar? drar du på en snäll limiter som tar bort de värsta peakarna, och lämnar mycket headroom eller sitter du och jobbar dig igenom utan någon dynamikprocessor på mastern?

172
inspelning sker inte i samma projekt, dock mixar jag ner allt och slänger in i samma projekt vid mixning, ja.

jag tycker detta är smidigast, så att, om jag drar upp 1 db i diskanten på baskaggen så slipper jag göra det samma 8 gånger i 8 olika projekt. Har ni något annat sätt att gå tillväga? arbetsmetoder är intressant ;)

173
Uppenbarligen slukar inte mina pluggar så mycket kraft från datorn, för jag har säkert 30-35 pluggar igång i mitt projekt(mix+master i samma) och den går på 50% ungefär.

Det där med fräsha sinnen kan jag förstå, trots att jag personligen inte har några problem att tänka mastring i mixläge(jag brukar organisera upp allt väldigt väl i mappar som jag bara sluter så att jag slipper se alla ljudspår, närmaste motsvarighet borde väl vara snöblind?).

Hur brukar ni göra när ni mixar/mastrar, jag har alla låtar i samma projekt, för att slippa öppna/stänga massa projekt för att byta låtar osv. Tycker det fungerar smidigast.

Tack för en intressant diskussion B)

174
Studio, produktion och övrigt / SV: Baby Animal
« skrivet: 28.03.2008, 11:41:10 »
Nope... :P

Det är ju det som är så underbart, det finns alltid något att sträva/längta efter!

175
Jag tycker nästan det är tvärt om(med risk för att låta lite oödmjuk :P), Vad är det egentligen för speciellt med masterings studiosen? Jag håller på och mixar en platta här hemma med ganska medelmåttig utrustning, och lyckas kräma ut samma ljudkvalitet per dB som många andra plattor inspelade i miljonstudios. Men sen har jag suttit och finlirat i ganska många timmar också...

En annan sak jag funderar över, varför mastrar och mixar man inte i samma projekt? ifall man ska lämna över ett färdigt projekt, utan mastring till en mastrare så måste man ju kolla varenda jävla peak så att den inte distar digitalt, eller lägger man på en väldigt generös limiter för att snabba upp arbetet, men utan att trycka upp volymen? Jag brukar iallafall mastra/mixa i samma projekt, finns det några nackdelar med detta/fördelar med separata projekt?

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 15