Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Legato

Sidor: 1
1
Hej

Men varför ser jag både moderkortets ljudenhet och Motu Ultra lite i enhetshanteraren
MEN
inte under ljudikonen i kontrollpanelen DÄR står det att inga ljudenheter finns på datorn (trots att den borde ha två)????

Jag får inget ljud vare dig från mediaplayer eller ngt annat
Det är som om datorn saknar ljudenheter???

Kan du ta det väldigt basic för jag är ny på det här ;-)

Glad för varje råd!!!

2
Hej på er alla!!

Är det någon som kan hjälpa en riiiiiiktig nybörjare?

Har en vanlig PC
Har kopplat Motu Ultra Lite till den och kört instal CD
Nu ser jag både Moderkortets ljuddel + Motu Ultra Lite i enhetshanteraren
MEN
under högtalaren i kotrollpanelen påstår datorn att DET FINNS INGA LJUDENHETER INSTALLERADE!!!????
Varken ljud ut eller fungerande Mediaspelare--- som också säger att datorn saknar ljudenhet!!!??

Detta fattar inte denne nybörjare !!
Kan någon klok och erfaren hjälpa mig på vägen??

Tack på förhand
Legato

3
Hej igen
Tack för era svar!!!
Måste lugna er det var jag som skrev fel   :( :huh:

Programmet jag kan köpa heter Cubase SX3 version 3.01
Sedan gick det även att få med en DVD Cubase SX3 ED
Nu tror jag det blev rätt.

Ha det gott alla
Legato

4
Hej

Kan ni ge mig ett gott råd om hur mycket jag skall betala för ett beg. Cubase SX 3 ED

Tack för alla råd

Legato

5
Studio, produktion och övrigt / SV: PA högtalare till Yamaha P250
« skrivet: 01.07.2007, 21:51:26 »
Hej Gunnar

Tack för alla bra tips!!!
Har precis återvänt från spelningar (därav den långa svarastiden.)

Har du ngn favorit bland de högtalare du nämnde?

Vad skulle du själv ta med dig ut? Yamaha CP 300 (P250)+ Roland 2080 (modul) +  2-8 st sångare, varierar olika gånger

Det jag är ute efter är ett varmt, djupt tryck i pianot så att det fyller upp med "mäktigt i klang" i forte partier -- utan att det låter skrälligt/plåtigt /eller instängt (har stött på alla dessa kombinationer vid spelningar)

Vore intressant att höra dina och andras erfarenheter :)
mvh
Legato

6
Hej igen

Två slutfrågor:


Den lilla knappen "Gain i Cubase" som beskrivs ovan finns den även i SX3 ED? (eller är programversionen för gammal?)

Ha jag i övrigt fattat rätt att datorns egen volymkontroll INTE påverkar Cubase-ljudet på ngt sätt om jag ställt in Cubase mot Terratec- kortet ?

Tack för alla era svar
Legato  :D

7
Hej igen

Tusen Tack för alla bra svar!!
Särskilt det  tsmalmbe  skriver om hur gainen fungerar är ju väldigt bra och viktigt att ha koll på-----kanon!!

Den "lilla gainen" i mixern kunde jag inte hitta.  Har jag en för gammal version (SX3 ED) --- eller ska jag ta en sväng till min optiker?

Vad jag kan förstå av svaren så har datorns egna volymkontroller inte någon inverkan alls på Cubase-ljudet OM man har ställt in detta mot Terratec-kortet. Jag var fundersam på om dessa funkade som någon sorts "master-gain" (om det nu kan heta så??)------men så verkar inte vara fallet ----har jag fattat detta rätt?

Jag tror att det nu börjar rycka lite smått i den lilla hjärncellen--- ev är den på G

Tack igen alla vänliga mäniskor för tålamodet med oss nybörjare i datorvärldens ljuddjungel!!!!!
Legato

8
Hej
TACK båda två för mycket bra svar!!!!

Nu har min lilla hjärncell fått nått att fundera på hur man skall realisera detta med två högtalarpar
för att få det smidigt



Kanonbra svar TACK!!!! :D
Legato

9
Hej igen Claes (även andra vänliga datorpedagoger)

Har funderat på det du skrev igår och måste ställa en "ännu värre" nybörjarfråga

Det finns förmodligen en ljudkrets på moderkortet för det finns ju mic in och line ut osv från datorn.

Menade du med det du skrev:
1) att man skall låta Windowsljudet gå ut via moderkortets line ut till särskilda högtalare
    och att enbart Cubase ljudet går via Terratec kortet (till ett annat högtalarsystem)?
2) Kan man alltså använda 2 olika ljudkort i datorn samtidigt? (det på moderkortet+ Terratec kortet)
3) Kopplar man om mellan dessa 2 ljudkällor med något val (när man skall arbeta med det ena eller andra)eller sker det automatiskt eller väljer man detta en gång för alla t.ex i Cubase så att alltid detta ljud går via Terratec kortet

När man höll på med gamla mixerbord mm då såg man ju vart sladdarna gick och hur dom möttes MEN det är värre att begripa vad som sker inne i datorns-plåtlåda där man inte riktigt VET/SER hur det kopplar ihop sig inuti och vad som är förbundet med något annat eller ej.
Man är väl för gammal o analog i skallen eftersom man gärna vill kunna förstå och följa signalvägarna. ;)

Finns det någonstans man själv kan läsa om hur dessa delar i en dator hänger samman (inne i datorn) så att man får en mer klar uppfattning om signalvägar----- då förstår man bättre vad man gör och vad man inte skall göra och varför olika saker händer-----vore guld att få läsa på.

Tack för dina tappra pedagogiska försök att lära upp en nybörjare i ljuddatorvärlden

Legato

10
Hej

Tack igen för ditt svar
Jag har köpt ett Terratec beg. (Men manualen hade han förlagt)
Men det är modellen "storebror" MED rattar så jag förstår hur du menar och även med kontrollpanelen

Behöver man aldrig fundera över datorns egna  ljud-/volymreglage?

Tack för din hjälp

Mvh
Adagio


11
Hej

Tack Claes för svar
Om jag förstår dig rätt så är det utsignalen på mitt Terratec kort (firewire) Phase 24
som styr nivån in i Cubase
Cubase har ingen "egen" ratt eller regel för denna funktion.

Tack igen för din hjälp och snabba svar

Mvh
Adagio

12
Hej

Behöver er kunnskap ---en riktig nybörjarfråga -----MEN viktig att veta

När man spelar in i Cubase så kan jag inte hitta något som reglerar in-signalen (typ gain på mixerbord)

Styrs denna nivå av:

1) datorns volymkontroll ? (eller är denna inte inblandad alls?)
    ELLER
2) av ljudkortets utsignal? (externt eller internt kort är det ngn skillnad)
    ELLER
3) på annat sätt som jag ej fattat? :unsure:

Tack för er hjälp!!!
Legato


13
Studio, produktion och övrigt / SV: PA högtalare till Yamaha P250
« skrivet: 22.05.2007, 21:59:46 »
Hej igen alla musikanter

Tack!!! för alla era förslag på högtalare----Vi har fått mycket att fundera på!!
Bose L1 paket med en basmodul är väl lite häftig för oss ca 18.900:- /st MEN jag har hört många som är grymt impade av denna uppsättning.

Det skulle vara väldigt intressant om någon har erfarenhet av nedanstående
JBL EON 15´ ---Mackie SRM 450---även två passiva EV SX 300 och EV ZX4 15´
Det är väl mellan dessa 4 som slaget står (det är väl där som plånboken också gillar läget---men det är ju också kul att få ut mesta möjliga av de slantar man satsar.)

Har ni jämförelse-erfarenheter av dessa högtalare ovan som är av vikt för en sådan besättning som vår dvs.Yamaha P250+ 6 stämmig sånggrupp (ibland även a capella) så vore detta väldigt bra att få lyssna till era erfarenheter.

Tackar på förhand för er hjälp
Legato
 :)

14
Studio, produktion och övrigt / SV: PA högtalare till Yamaha P250
« skrivet: 20.05.2007, 22:20:11 »
Hej

TACK alla musikanter för era råd om högtalare---- Jättebra!!!!
Om jag sammanfattar det ni skrivit så är det så här:

AKTIVA högtalare som är
1) smidigast
2) högtalarna kommer med inbyggda skydd och aktiva crossovers

Följande märken har nämnts:
JBL EON 15´
FBT
HK

Det som förvånar mig är att inte någon spelar Mackie SRM 450 (jag trodde det var en höjdare !? :unsure:)
OM någon kunde ge mig en vink om hur jämförelsen JBL EON 15`  och Mackie SRM 450 utfaller?

Båda är ju mycket kompetenta "burkar"
Måste man gå på 15 tum för att få bra pianofyllighet och botten eller klarar man sig( bra) med t.ex 12 tum i Mackie lådorna SRM 450??
Jag vore mycket glad om någon som sitter på denna kunskap kunde ge mig en vink om vilket alternativ som klingar bäst. :D (både vad gäller fyllighet--värme i ljudet--tydlighet och brillians i diskanten--ej spikigt och vasst i diskanttoppen)

Lokal och publik: ca 150-300 pers i en medelstor aula som störst


Tack på förhand för er hjälp
från en
Vilsen pianist i högtalardjungeln
Legato

15
Studio, produktion och övrigt / SV: PA högtalare till Yamaha P250
« skrivet: 16.05.2007, 22:20:34 »
Hej

Nej vi har inte någon del  i PA-anläggningen.
Vi tänkte skaffa oss lite bra information från er som har testat diverse PA-anläggningar och höra er uppfattning om vad som är bra och mindre bra.

Vi funderade i första hand på aktiva lådor + mixer (av rent praktiska orsaker dvs. mindre att bära +lätt att få in i en kombi-bil)
MEN
det kanske inte blir den bästa lösningen
Vi tar tacksamt emot alla  förslag som ni tycker ger en bra ljudbild. :)

Mvh
Legato

16
Studio, produktion och övrigt / PA högtalare till Yamaha P250
« skrivet: 16.05.2007, 10:38:44 »
Hej

Jag behöver era goda råd ang PA-högtalare till el-piano Yamaha P 250
Ett par "bra lådor" som täcker en lokal med ca 300 pers

Helst även en bra mixer som klarar pianot (stereo)+ 6 sångmikar (gärna med bra inbyggda effekter)


Vi spelar musikal-pop-balader- visor
Det handlar alltså inte om "högtrycksmusik"  ;)

MEN vill ha en fyllig pianoklang ---med bra tryck i botten.
(vi är ofta bara en sångerska eller sånggrupp + piano (med div moduler)
Pianot måste därför kunna ge både ett bra bas tryck + fylligt varmt pianoljud+brillant diskant

1) räcker 12´-lådor eller behöver man gå upp till 15´

2) är aktiva  eller passiva lådor att föredra.

3) Vilken mixer har ni goda erfarenheter av (som har bra inbyggda effekter)

PA + piano skall gå att lasta i en vanlig kombi-bil
Helst inte för tungt (pianot är tungt nog)utan man orkar spela sedan också :)

Tacksam för alla goda råd  :)

Legato

17
Hej igen

Jag uppskattar verkligen din hjälp tsmalmbe!!  TACK!!

MEN det jag menar är
Regeltext som skall gälla ALLA skall också (utan hjälp) förstås av ALLA
även av dem som inte är utbildade i forumeiska-språket, eller är vana vid ev slangord som används här eller har passerat de 35 eller inte är uppväxta på forumet  ;)
Är det viktiga regler som gäller alla så skall de vara tydliga och direkt begripliga av alla.
 
Det undviker mycket av missförstånd och onödigt strul. MEN detta är bara min högst egna uppfattning.
Allt skrivet för att skapa en så trevlig mötesplats som möjligt

Ha en bra dag alla musikanter
Mvh
Legato


18
Hej igen

Jag har ju ovetande brutit mot en av forumets regler
Jag läste dessa --- MEN följande förstod jag inte  :unsure:

8. Bumpa.
Att bumpa trådar som är under 24 timmar gamla ogillas.


Vet man inte vad bumpa innebär ----DÅ är ju denna regel meningslös.

För oss som inte är uppvuxna på ett forum eller är fullt utbildade i denna terminologi
vore det av stort värde att sådan text som är av stor vikt skrivs så att ALLA, oavsett vana eller bakgrund, kan förstå vad som avses.
Detta är ju inte minst viktigt när det gäller de regler som skall gälla på ett foum.

Skriver detta i all välmening för att inte flera skall ramla i fällan.

Ha det gott alla musikanter
Legato

19
Hej Linus

Tusen TACK för ett mycket konstruktivt och begripligt svar

GULD!!!!!


Mvh
Legato

20
Hej igen alla Cubase-vänner

Har jag gjort ngt regelbrott så var det av ren okunnighet   :(

MEN ber ändå ALLA om ursäkt för detta hoppas att en okunnig själ kan få upprättelse
Jag är helt ny här
Var lär/läser man om de seder och bruk på detta forum ?(så att jag inte torskar igen)

Tack för de svart som var konstruktiva
Mvh
Legato

21
Studio, produktion och övrigt / HALLÅÅÅÅÅÅ!
« skrivet: 18.03.2007, 14:43:14 »
Hej

Finns det någon där ute i cyber-rymden som kan ngt om tråden

Kan Cubase SX3 hitta ljud i en synth modul? som skickades i går

Vore mycket glad om någon kan läsa tråden och svar på frågan det skulle "förenkla livet" mycket  :D

Tacksam för minsta ledtråd
Legato

22
Hej alla cubase-kunniga

Jag undrar följande:

Cakewalk och Sonar har en bra funktion ---man kan ladda ner alla ljudnamn i en extern synth-modul t.ex Roland 2080 (även de ljud som ligger på expansionkorten).
Det ligger alltså färdiga namnlistor med alla ljud som finns i olika moduler färdiga i programvaran Sonar.
Man slipper då att sitta och knappa in alla MSB och LSB för att få rätt ljud. Jättebra och smidigt för oss gamlingar som fortfarande envisas med externa synth-moduler  ;)

Finns motsvarande "ljudlistor" klara i Cubase SX 3?
Var/ Hur hittar jag dom?

Är det ngn som vet vore jag väldigt glad :D att få en vink om hur man gör.

Ha det gott alla musikanter
Legato



23
Studio, produktion och övrigt / SV: Sonar demo
« skrivet: 16.03.2007, 15:29:48 »
Hej

Nej han jobbade med demon en hel del
men när jag som är ny här i huset nu skulle få kolla på den var tiden då var de 30 dagarna(eller var gränsen gick) utgången.

24
Studio, produktion och övrigt / Sonar demo
« skrivet: 16.03.2007, 13:14:17 »
Hej Sonar-vänner


Min kollega laddade ner Sonar demon  för 2mån sedan ca och skulle nu visa den för mig (vi jobbar på musikskola) men nu spärrar ju 30dagars filen att ladda ner den igen

Finns det andra sätt (utom att ladda ner på annan dator-- vi har bara denna på musik-avdelningen med uppkoppling till ljudkort - mixer mm.) att kunna kolla en gång till på programmet

Vi är inte ute efter att göra ngt olagligt utan bara få en tidsbegränsad möjlighet igen att kolla på programmet innan köp

Tacksamma för råd

Mvh
2 musiker

på uppdrag av ovanstående musikanter
Legato

25
Studio, produktion och övrigt / I valet och kvalet CUBASE el SONAR
« skrivet: 04.03.2007, 14:17:32 »
Hej alla musikvänner! :D

Jag vet inte om jag skriver denna tråd i rätt forum eller om den skulle stå under annan rubrik??  Ni får väl slänga ut mig eller omplacera frågan om den är fel. (eftersom det rör två program så har jag lagt det på båda programmens avdelningar----kanske förbjudet ---då får ni säga till )

Det jag funderar på ( liksom många andra) är: (inför köp---har jobbat i flera progam + hittar rec-knappen)

Vilket program Cubase 4 eller Sonar 6(Producer) ger mest för pengarna?

-- bortse från att många använder Cubase (lätt att få råd av andra)
-- se mera till stabilitet, kvalitet på medföljande effekter, syntar......
-- bra tillvalsmöjligheter..
-- lätt att lära sig + smidigt att jobba med

Jobbar mycket med att arra för orkester + kör och "fuskskapar" då större kör genom flera pålägg av en enkelkvartett.
och på detta vis kan jag testa kör-arr som är 7-8 stämmiga (för större kör + orkester). Det är detta jag skall ha programmet till.

Man får ibland en känsla av att SONAR behandlas lite "styvmoderligt"  i tidningen Studio (är det bara en känsla ..... ;) eller anses det vara sämre...eller finns det  andra saker som styr att detta program inte får någon plats......??)
Alla andra större program har egen genomgång i varje nummer av olika råd och trix MEN inte SONAR.

Beror detta på att Sonar är ett sämre program eller varför är det så????Går man utan för landet (inte minst i USA) så är ju, som alla vet, SONAR stort
VARFÖR INTE I Sverige?????

Jag förstår att valet --mellan Cubase och Sonar -- är lite som att välja mellan SAAB och VOLVO ....MEN det måste ändå finnas faktiska och viktiga skillnader som avgör vilket märke man till sist väljer.

Skulle vilja ha era synpunkter på VAD som gör Cubase 4 eller Sonar 6 (Prod) till det bästa valet ---- och varför ni tycker så.
Ha det gott alla

Legato

26
Studio, produktion och övrigt / I valet och kvalet CUBASE el SONAR
« skrivet: 04.03.2007, 05:29:36 »
Hej alla musikvänner! :D

Jag vet inte om jag skriver denna tråd i rätt forum eller om den skulle stå under annan rubrik??  Ni får väl slänga ut mig eller omplacera frågan om den är fel.

Det jag funderar på ( liksom många andra) är: (inför köp---har jobbat i flera progam + hittar rec-knappen)

Vilket program Cubase 4 eller Sonar 6(Producer) ger mest för pengarna?

-- bortse från att många använder Cubase (lätt att få råd av andra)
-- se mera till stabilitet, kvalitet på medföljande effekter, syntar......
-- bra tillvalsmöjligheter..
-- lätt att lära sig + smidigt att jobba med

Jobbar mycket med att arra för orkester + kör och "fuskskapar" då större kör genom flera pålägg av en enkelkvartett.
och på detta vis kan jag testa kör-arr som är 7-8 stämmiga (för större kör + orkester). Det är detta jag skall ha programmet till.

Man får ibland en känsla av att SONAR behandlas lite "styvmoderligt"  i tidningen Studio (är det bara en känsla ..... ;) eller anses det vara sämre...eller finns det  andra saker som styr att detta program inte får någon plats......??)
Alla andra större program har egen genomgång i varje nummer av olika råd och trix MEN inte SONAR.

Beror detta på att Sonar är ett sämre program eller varför är det så????Går man utan för landet (inte minst i USA) så är ju, som alla vet, SONAR stort
VARFÖR INTE I Sverige?????

Jag förstår att valet --mellan Cubase och Sonar -- är lite som att välja mellan SAAB och VOLVO ....MEN det måste ändå finnas faktiska och viktiga skillnader som avgör vilket märke man till sist väljer.

Skulle vilja ha era synpunkter på VAD som gör Cubase 4 eller Sonar 6 (Prod) till det bästa valet ---- och varför ni tycker så.
Ha det gott alla

Legato

Sidor: 1