Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Kjubeis

Sidor: 1
1
Studio, produktion och övrigt / SV: 8-kanals preamp?
« skrivet: 15.11.2009, 09:57:15 »
Om du ska inskaffa Oktava 012 så unna dig lyxvarianten som är
modifierad av Michael Joly. Låter jättebra!!!

Hälsningar Myggan

2
Jaså? Det låter jätteintressant.
Gillar bandkaraktären ibland men ruttnar på att dom är så känsliga.

Har testat två olika C/T på gitarr och röst - och blev konfunderad.
Den ena lät skit och den andra lät skitbra.  :blink:
Jag minns inte vilka modeller det var.
Claes, vad är det som gär att C/T pallar mer stryk?

Hälsningar
Tomas H

3
Studio, produktion och övrigt / SV: DBX 266 XL
« skrivet: 05.05.2009, 15:12:26 »
Spara ihop till en DBX 160A istället. Den är mkt bättre faktiskt.
FMR RNC är helt okej men lite väl överskattad anser jag. Använd i så fall i "Supernice mode".

Bäst val är SPL Dynamaxx. Förbluffande få som vet hur bra den maskinen är.

Billiga Optokompressorer har hittills aldrig imponerat på mig.

Hälsningar
Tomas Henriksson

4
Studio, produktion och övrigt / SV: Talkbox (Vocoder)
« skrivet: 05.05.2009, 15:00:12 »
Heil är duktigt mycket bättre än Banshee ljudmässigt.
Men Bansheen är smidigare, man behöver ingen förstärkare.
Kolla noga hur prylarna ska kopplas innan du köper - det är trixigare än man tror.

Hälsningar
Tomas H

5
Jag har aldrig haft större problem med kondensatormikrofoner av kända märken som
AKG, Neumann, Gefell, Pearl, Audiotechnica osv.
Men en hel del budgetmikrofoner har pajjat efter lite hårdare tag. Jag tänker på
SE, Oktava, ADK.
Har jobbat länge både inom studio och PA-gig. Man kan säga som så att om
mickarna pallar hårdrockande galningar på liveturné i många år så klarar dom det mesta...  :rolleyes:

Bandmikrofoner är inte lika stabila kan man säga utan att överdriva.

Dynamiska mickar känns skönast att hantera live förstås.

Hälsningar Tomas H

6
Citera
Får inte "färga" rösten det minsta

Det blir svårt det...      ;)

Precis som Tsmalmbe var inne på - småmebransmikrofoner färgar oftast
mindre men har en stor nackdel: mer brus.

Janne, hade inte du redan DPA mikrofoner?

Hälsningar
Tomas H


7
Studio, produktion och övrigt / SV: Inspelning av Klassisk Gitarr
« skrivet: 29.12.2008, 14:40:45 »
Tjena Tsmalmbe!    :)

Jag har provat många mikrofoner i karriären men faktiskt inte
den gamla c451an med extern kapsel som du nämner.
Är det stor skillnad på dom?

Hälsningar Tomas

8
Studio, produktion och övrigt / SV: Bandmikrofontråden
« skrivet: 29.12.2008, 14:36:57 »
Hej Artrock!     :)

Intressant tråd.

Hur upplever du skillnaderna mellan Golden Age och Cascade mikrofonerna?

Gott nytt år.

Hälsningar
Tomas Henriksson

9
Studio, produktion och övrigt / SV: Inspelning av Klassisk Gitarr
« skrivet: 29.12.2008, 14:29:25 »
Hej Umegubben!

Line Audio CM3 är mkt fina på klassisk gitarr.
Köp ett stereopar och experimentera.
Det är mkt fylligare än att spela in i mono.
För priset är dom otroligt bra.

Nästa stegi kvalitétstrappan är i mitt tycke Oktava 012.
Jag tycker om dom mycket bättre än AKG 451
som är väldigt vassa i mina öron (dom med fast kapsel alltså).

Hälsningar Tomas

10
Citera
Ops,, de tog 5$ för att ens titta på produkten...  tihi,  nä men den var inte superbillig. Finns det inget billigare? Som ändå lyfter??

Sluta bråka. Köp ett analogt 24 kanalers mixerbord och 24 stycken monokompressorer
av den kvalisort jag tippsade om.
Det blir ju inte mer än 700 000 kr.
 ;)

Kompressorer från SPL är bra och mycket billigare.
DBX kan vara både bra och liksom sådär.
Jag har haft några FMR också men faktiskt måste jag erkänna att det var ett misstag.
Inte dåliga men inte bra heller.

Hälsningar Myggan

11
Studio, produktion och övrigt / SV: aktiva studiomonitorer
« skrivet: 22.10.2008, 11:36:42 »
Claes:
Citera
När det gäller budgetmonitorer så kan man därför få bättre ljudkvalitet om man skaffar passiva modeller och kör med ett ganska mediokert hifi-slutsteg...

Det är min erfarenhet också.

Hälsningar Myggan Henriksson

12
Haha, jo Summit är en viss skillnad mot Behringer.

Citera
Ni som är hemma på detta,, vilken kompressor lyfter 2BA-221 ännu bättre än TLA-50 ???

Distressor eller Cranesong Trakker.
Suveräna kompressorer!!!
Men dom kommer att rensa ditt bankkonto.    ;)

Myggan

13
Citera
Skär bort allt under 60-80 hz med ett brant Q värde. Detta för att ta bort allt onödigt tjafs som ändå ingen vanlig människa vill höra.

Det var ett antal märkliga tips.

Om du skär bort allt under 80 Hz så tar du bort en hel oktav från en El-bas.
Dess grundtoner faktiskt. Not good!

Att processa en signal så mkt som det tipsas om betyder att man behöver göra om
och göra rätt från början.
Ni får ursäkta mig men att hålla på med:
"lägg på en EQ och en limiter och sedan en maximizer
och en enhancer med lite mer EQ och sedan mer EQ och kompressor etc.."
gör mig lite allergisk. Det betyder att man försöker rätta till en dålig inspelning
genom att addera fler konstigheter.
Bara för att man har oändligt antal inserts och pluggar så innebär det inte att man
ska applicera alla på ett ljud.

Jag vet att det kan vara trixigt att mixa bas ibland men jag tror inte att dom här tipsen
skulle rekomenderas av proffesionella studiotekniker.

Ursäkta att jag klagar.
Mitt första inlägg dessutom. :rolleyes:

Jag tycker ändå att det är ett bra initiativ med mixtips.

/ Tomas "Myggan"

Sidor: 1