Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - unease

Sidor: 1 2
1
Studio, produktion och övrigt / SV: Ljudtest av 1176?
« skrivet: 14.01.2008, 13:00:59 »
Riktigt bra låtar! Är du inblandad i musiken själv också, eller har du producerat?

2
Ah! Missade att du nämde dem redan i "frågan"... Läste lite väl snabbt!

3
Jag är förvånad över att ingen nämnt Sennheisers HD 600/650! Många ser ju dessa som något av referens i klassen under elektrostatlurarna. Jag använder HD 650 på jobbet och har de lite billigare HD 580 hemma och är jättenöjd med båda, även om HD 650 fårstås är snäppet bättre.

De är öppna så de funkar ju inte så bra om man vill använda dem under inspelning av sång eller andra akustiska ljud. Men för mixning etc så är de riktigt bra! Just att de är öppna och att de inte sitter på öronen och klämmer gör att man kan ha dem på sig hur länge som helst utan att bli svettig eller få ont av dem.

Rekommenderas!

4
Jag fattade det som att MrPhil var intresserad av vilka högtalare du använder i studion resp. hemma, alltså modellbeteckning...

5
Vi har M1 mkII och M1 Active 620 på jobbet. Jag tycker de funkar men har helt klart brister, framförallt i diskanten. Men de kostar väl inte så mycket numera? Jag skulle kolla på t ex Phonic isf, har inte hört dem själv men det är ju många som gillar dem.

6
Jag har inte A-B jämfört mina pIP mot några riktigt bra monitorhögtalare men däremot mot några andra bra HiFi högtalare (Audiovector, Sonabs OA116) och ett par monitorer i låg mellanklass (Alesis M1 Active 620). De enda av dessa som jag tyckte var i närheten av pIP var de från Audiovector, en stativhögtalare för ca 20 000kr.

Däremot har jag flera gånger känt att när man först lyssnar på en annan högtalare och sedan byter till pIP så har de känts lite "tillbakalutade" i höga mellanregistret. Men efter att man lyssnat ett tag och bytt fram och tillbaka några ggr så har jag fått uppfattningen att den andra högtalaren snarare har haft ett lite hypat frekvenssvar.

Speciellt högtalare som Yamaha NS10 är ju kända för att ha en riktigt stor puckel i det övre mellanregistret så jag kan tänka mig att det blir väldigt stor skillnad att byta mellan dessa och pIP. Många tycker ju att det är bra att ha monitorer som "fokuserar" på mellanregistret (alla som lyssnar genom NS10 t ex...) och då är det klart att det känns annorlunda.

Hur som helst är det intressant att höra vad folk tycker som verkligen har lyssnat, det är ju annars vanligt att folk skriver en massa som de bara har hört/läst nånstans!

7
inte nog med att man msåte mecka fram dom själv, högtalaren är byggd efter hans egna rum och öron, så för att högtalarna ska låta optimalt, måste kontrollrumemt vara i princip som tillverkarens egna.
Jag har aldrig  varit med om ett par högtalare som vart så kinkiga när det gäller rummet.. De kräver så mkt av rummet, att jag blev lite trött.. ;)
de låter helt ok, lite för mkt HiFi för min smak, men schysst stereobredd, väldigt bra diskant, men undre mellan och basen är lite för murrigt för min smak!!

Nja, lite överdrivet tycker jag. Kraven som skiljer mot de flesta andra högtalare är att de ska stå direkt mot bakväggen och inte en bit ut i rummet. Sen är det viktigare att bakväggen är väl dämpad än med andra högtalare, just för att de står närmare. Men annars ställer ju alla högtalare höga krav på rummet om man ska få en bra återgivning!

För mig (och säkert många andra) är det bara en fördel att de ska stå nära bakväggen eftersom jag inte har plats i mitt rum att ha de en bit ut.

Som sagt, högtalare är en djungel och man bör nog lyssna på en del olika för att se vilka man gillar. Bäst är ju om man kan låna hem några olika och prova hemma, det är ju nästan hopplöst att jämföra olika högtalare i olika affärer...

8
Det är väl snarare ett slutsteg eller en integrerad förstärkare (preamp + slutsteg) som du behöver? Det borde gå att hitta sådana rätt billigt nu eftersom många slänger ut sina gamla tvåkanals-förstärkare för att köpa en surroundförstärkare. Det mesta från NAD är prisvärt t ex.

Vad det gäller högtalare så är det ju en djungel! Själv kör jag med en NAD-förstärkare och ett par Ino Audio pIP som är passiva. Dessa högtalare är dock lite luriga att köpa, man måste i princip hämta dem själv från tillverkarens villa i Täby.. :-)

9
Studio, produktion och övrigt / SV: DN om piratkopiering
« skrivet: 19.11.2007, 10:15:28 »
Läste i samma TT-artikel först i Dn att den totala omsättningen för underhållningsindustrin (då inkluderas även DVD och spel) beräknas öka med 400% till 2010.

Det tycker jag tyder på att folk spenderar mer pengar, men inte exklusivt på musik. Metro hade av någon anledning redigerat bort den snutten.

Folk har ju inte slutat lyssna på musik, de har bara slutat betala för den...

10
Så här med en isolerad trumloop så gillar jag CL1:ans karaktär bättre med lite klickig attack och den komprimerade (förstärkta) utklingningen på varje slag. Däremot kanske den varianten skulle bli för utsmetad för att funka bra i en mix med andra instrument, då kanske VLA:s karaktär funkar bättre.

Men samtidigt undrar man ju hur mycket det beror på release-inställningar etc. Nu låter det som att CL1:an komprimerar mera överlag och har antagligen en kortare release.

11
Det där med att sjunga med "läck" i rösten stämmer säkert men det är ingenting som en röstpedagog skulle rekommendera... Men om man inte behöver sjunga live var och varannan kväll så är man ju inte lika utsatt och kan ta det lugnt om man märker att man börjar tappa rösten eller så.

Jag rekommenderar att skrik-sjunga till någon väl vald skiva i bilen på väg till jobbet, det gör jag!  :) Då kan man gasta hur högt och fult som helst utan att störa någon. Problemet är ju att man måste ta i mycket och det låter inte för fagert i början...  B)

12
Studio, produktion och övrigt / SV: Fasutsläckning
« skrivet: 06.11.2007, 11:58:55 »
Jaja, nä då är det ju svårare att vända fel på polerna... Allmänt så brukar man väl undvika att sitta i ett hörn just för akustikens skull, kan tänka mig att det blir viktigare att ha en väldämpad vägg bakom och vid sidan av högtalarna.

13
Studio, produktion och övrigt / SV: Fasutsläckning
« skrivet: 06.11.2007, 11:33:42 »
Vill ju inte verka oförskämd eller så, men är du säker på att du inte har kopplat in monitorerna i motfas mot varandra? Har hänt mig tidigare....  :o

14
Jag skulle vilja skilja på rosslig/hes whiskey-röst (t ex Rod Stewart) och rivig röst (t ex Cris Cornell). Cris Cornell har en grym teknik som jag tror många skulle kunna lära sig, kanske inte lika bra men iaf komma hyffsat nära. Tekniken beskrivs bl a av Komplett Sångteknik:
http://www.annikaholmberg.com/KST/KomplettSangteknik.html

Däremot har jag inte hört talas om någon pålitlig teknik för att låta hes och rosslig utan att skada rösten. Det är nog så helt enkelt att de som låter så har lite halvt skadade stämband. Men jag håller med om att det kan låta riktigt snyggt!  :)

15
Varför skulle de vara ointressanta för att de har gjorts med Synthmaker? Om de låter bra så är de väl intressanta? Men visst, man kanske kan argumentera att de inte är några riktiga kloner av någon gammal kompressor.

Jag gjorde just om lyssningstestet igen, utan att komma ihåg vilken som var vilken, och röstade faktiskt på Antress både i kategori A och B! Antar att jag gillar de lite hårdare och "knäppigare" ljudet i de exemplen. Men frågan är ju om det inte går att få till ett liknande ljud från båda de andra kompressorerna... I kategori C t ex så låter ju C-2 betydligt mer komprimerat än C-3 och här känns det som det som avgör är ifall man gillar hårt komprimerade trummor eller inte snarare än att man bedömer karaktären på olika kompressorer. Men det är ändå alltid intressant att göra blindtest tycker jag!

16
Studio, produktion och övrigt / SV: Hålla sina monitorer i skick
« skrivet: 20.07.2007, 10:51:30 »
En klassisk dammvippa tycker jag funkar bra, både på mixerbord, synthar och monitorer! Det är ju nästan hopplöst att försöka torka sådana ytor med någon slags trasa.

17
Studio, produktion och övrigt / SV: RME Ljudkort
« skrivet: 16.06.2007, 17:44:59 »
Det är kanske inte så mycket omvandlarna i sig är avgörande utan lika mycket de analoga delarna runt omvandlarna.

18
Jag håller med tsmalmbe, det låter bra! Men visst, nu när jag lyssnade efter en distortion så tycker jag att jag kan höra ett skorrande på de starka tonerna som jag annars skulle ha tolkat som lite skorrande röst. Jag gillar ju lite dist på sång, så för mig stör det inte, men om man vill ha riktigt slickt ljud så är det väl inte rätt...

Jag skulle försöka få låna en preamp från en kompis och testa med den för att se om det är preamp, mikrofonen eller nåt annat som är problemet.

19
Studio, produktion och övrigt / SV: Virtual Barbershop
« skrivet: 15.05.2007, 10:36:40 »
Låter ruggigt verkligt!

20
Jag håller med de andra, jag tycker inte att det låter falskt! Vissa ackord kan ju vara luriga att få till snyggt med gitarr, det kan låta lite halvsurt redan där. Men här hör jag inget som låter surt i mina öron, tvärt om!

21
Ja, det låter ju intressant, även om jag helst köper av nån i närheten så jag kan åka och hämta rakt över disk s. a s. Men hör av dig om det blir aktuellt!

22
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken synth används?
« skrivet: 03.05.2007, 15:54:13 »
Intressant, att de kör med analogt och modulära syntar... Det låter inte direkt så i låtarna?!?

Jag tycker att det nya albumet låter bra mycket mer "synth" än tidigare, men sen kan man ju diskutera länge om man kan få fram samma ljud med simulerade analogsynthar eller inte. Jag tycker iaf att soundet är lite råare och man kan höra att det ofta är ganska söndermodulerade (på ett bra sätt!) ljud, som inte låter typiskt VA. Men det är säkert en hel del VA-synthar med också. Jämför man soundet med förra skivan som till väldigt stor del gjordes med VA och plugins så tycker jag det är stor skillnad iaf.

23
Ja det får bli ett MOTU 828mkII! Verkar bara fungera helt enkelt! Ingen som har ett till salu?

24
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken synth används?
« skrivet: 02.05.2007, 13:24:48 »
Ett annat exempel är Yazoo som körde väldigt mycket med Pro-One på Upstairs at Erics. För alla synthnördar så har jag försökt mig på en replika av Don't Go m.h.a min då helt nyinköpta Pro-One :-) Lyssna här: http://www.unease.se/proone.htm (en bit ner , till vänster på sidan)

Tror att de körde stenhårt med Access Virus på senaste plattan.
Tveksamt om det är så mycket virus på plattan. De använde den dock live, vilket Access har gjort en stor PR grej av. Det finns säkert några virusljud med på plattan också, men det är framförallt mycket analogt och modulärt.


25
Studio, produktion och övrigt / SV: Gratis pluggar för mastring?
« skrivet: 27.04.2007, 17:18:54 »
Andra exempel på detta är ju t ex Magnus Jonsson (Smartelectronix) som har gjort en radda gratisplugins. Hans reverb Ambiance finns ju numera med i Cubase i lite ny kostym och tydligen har killen bakom SimulAnalog senare jobbat med med AmpliTube. Jag tror att det är vanligt!

26
Studio, produktion och övrigt / SV: Gratis pluggar för mastring?
« skrivet: 19.04.2007, 18:12:58 »
Ok! Will do! Kollade lite noggrannare och såg att det var lite olika burkar :-)

27
Studio, produktion och övrigt / SV: Gratis pluggar för mastring?
« skrivet: 19.04.2007, 16:58:32 »
Hmmm, jag bara kollade in på http://www.modernplugins.in-tw.com/ och fattar inte riktigt. Är det verkligen 18 helt olika kompressorer? Det var ju inte mycket beskrivning av vad som skiljer dem åt... Har ni testat? Låter de bra? Det är ju lätt att fastna för snygga GUI:n...

28
Studio, produktion och övrigt / SV: MIKROFONTEST: OH-mickar
« skrivet: 03.04.2007, 13:00:06 »
Måste säga att TSM:arna lät riktigt bra! Jag tyckte de tog upp hela trumsetet bäst av alla! Men km184 har skirare och renare diskant och passar säkert lite bättre som rena overheadmikar om man kompletterar med flera mikrofoner.

29
Portisheads - Dummy : Jag förstod mig inte riktigt på denna skiva i början, tyckte den lät konstigt och gammalt bara. Men den förändrade verkligen mitt sätt att se på produktion! Att fula ljud kan låta så snyggt!

Recoil - Liquid : Den här skivan är helt enkelt det mest ljudligt genomarbetade skiva jag har hört! Det är så mycket snygga detaljer att man blir alldeles trött när man lyssnar på den! Sen är det väl mer produktion än låtar men det kanske måste vara så om man ska kunna ta ut svängarna så mycket i produktionen...

30
Studio, produktion och övrigt / SV: Sanningen om analog summering
« skrivet: 28.03.2007, 11:58:59 »
Verkligen inga stora skillnader här! Jag är inte helt säker på att jag verkligen kan höra nån skillnad men om jag försöker "tvinga fram" nåt så tycker mig höra att vissa låter lite klarare i diskanten.

Mix1: B & D uppfattar jag som något klarare och tydligare i diskanten än de andra två.
Mix2: B & C samma som ovan, lite klarare än de andra.
Mix3: B tycker jag har lite bredare stereokänsla än de andra.

Bra lyssningsexempel tycker jag!

Lyssning via EDIROL UA-25 & Sennheiser HD-650.

/TOmmy



31
Det var framförallt denna tråd jag tänkte på:

http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?threadid=1097071

/Tommy

32
Ja lite skumt med det dumpade priset på Onyx 400F! Det kostade ju över 10000 när det släpptes... Jag Googlade lite på det och det verkade som det fanns ett visst missnöje med dess omvandlare, kanske var de tvugna att dumpa priset pga detta? Annars har ju ONYX-preamparna fått lysande kritik överallt så kortet verkar ju ändå intressant!

33
Studio, produktion och övrigt / SV: Arbetsbord
« skrivet: 21.03.2007, 11:43:09 »
Snyggt bord "a"! Extra trevligt att se nån mer som har en Paia P9700s!  :) Vi är nog inte så många i Sverige...

34
Studio, produktion och övrigt / SV: Stora hörlurstråden
« skrivet: 17.03.2007, 12:05:25 »
Jag kan verkligen rekommendera Sennheisers HD-570, 600, 650 -serie. Jag har ett par 570 hemma och använder 650 på jobbet. Även om det finns en hel del skillnader mellan de olika varianterna i serien tycker jag att de har mycket gemensamt. De är öppna och låter väldigt naturliga och inte så färgade som många slutna lurar gör. Man kan ha dem på sig hur länge som helst utan att det känns jobbigt eftersom de inte lämmer åt över öronen plus att man inte blir svettig i dem. Om jag ska spela in sång eller akustisk gitarr så använder jag andra några slutna lurar.

Jag hade ett par AKG-K240 ett tag som jag tyckte var riktigt bra men steget upp till mina HD-570 var stort! K240 saknar både djupbas och klarhet i diskanten. Dessutom sitter åt över öronen och gör att man blir svettig.

Jag har tyvärr inte testat Proline, så jag kan inte göra nån jämförelse med dem.


35
Jag har funderat på något liknande kort och det som jag tycker verkar mest intressant just nu är MOTU Ultralite, det borde du kolla upp också!

/Tommy

Sidor: 1 2