Kontrollrummet
Kategorier => Studio, produktion och övrigt => Ämnet startat av: Larsson skrivet 03.05.2007, 16:59:28
-
som titeln säger..
går det att sänka alla spår volymer i ett projekt lika mycket?
på ett smidigt vis då menar jag..jag håller på med en låt
vilken jag är nöjd med mix mässigt,problemet är bara att
drabbats av höja volymen febern under tillvridningen..
så nu är det övermättat & slår över på vissa ställen,och projektet är gigantiskt
så det skulle bli ett never ending pulande att sänka alla spår för hand!!
finns det en sådan funktion i cubase??
tack på förhand.. :)
-
Sänk masterregeln.
-
Du kan ju länka alla kanaler och sedan sänka över lag, men det låter nog inte likadant efter det...
-
Som Mr Phil sa, sänk Masterregeln.
-
Sänk mastern, därför är den ju där.
-
alt. kan du ju lägga en limiter på mastringsregeln som bara drar ner 0,1 db, så att signalen inte styr över. Problemet är dock att man gärna vill ha 3-5 db över till mastringen, men det beror ju lite på hur starkt du har mixat överlag.
/Tjo
-
om du sänker alla spår antar jag att du måste ändra dina tröskelvärden på eventuella komressorer för att få samma resultat
-
om du sänker alla spår antar jag att du måste ändra dina tröskelvärden på eventuella komressorer för att få samma resultat
Därför finns mastern.
-
Har man effekter på mastern som man inte vill ska påverkas så kan man lägga in en gainplugg sist i kedjan (som exempelvis gratispluggen FreeG från Sonalksis). Sen sänker man helt sonika gainpluggen.
-
Problemet är ju att du förlorar bitdjup om du rör mastern.
-
Problemet är ju att du förlorar bitdjup om du rör mastern.
Såvitt jag har hört är det en gammal sanning som inte gäller längre i de moderna programmen.
-
masterregeln är ju helt klart smidigast...
-
Problemet är ju att du förlorar bitdjup om du rör mastern.
Vilket bitdjup förlorar du om dina peakar fortfarande snuddar vid 0? Pure mathematics. Inget.
-
om man ska dra ner alla reglar, kan man inte hålla inne ALT-knappen o sen dra i en regel!?
-
Post-insertarna och gruppernas alla insertar kastar oxrumpa om man drar ner kanalerna envar för sig.
-
Post-insertarna och gruppernas alla insertar kastar oxrumpa om man drar ner kanalerna envar för sig.
det låter inge vidare!! :unsure:
skippa cubase!!
-
ojoj..tack för alla svaren..men jag ville inte sänka mastern för att jag stör mig oerhört när kurvorna är klippta,efter normalisering!
men jag fick ta tjuren vid hornen och mixa om det från scratch istället
och jag tror att det vart till det bättre!! :D
men tack alla ändå!!
:)
-
ojoj..tack för alla svaren..men jag ville inte sänka mastern för att jag stör mig oerhört när kurvorna är klippta,efter normalisering!
Sänker du mastern, klipper du inga kurvor. Normalisering klipper inga kurvor. Normalisering som funktion är totalt onödig, höjer endast noisefloor och du uppnår samma sak med sk. "mastering" (=kasta på en limiter).
Hur fick du kurvorna att klippa?
-
Vilket bitdjup förlorar du om dina peakar fortfarande snuddar vid 0? Pure mathematics. Inget.
Njä, men man ska ju egentligen alltid sikta på lite headroom inför mastringen och för att uppnå det här headroomet genom att sänka mastern(innan mastring) förlorar man väl väsentliga bitar?
-
Vilket bitdjup förlorar du om dina peakar fortfarande snuddar vid 0? Pure mathematics. Inget.
Njä, men man ska ju egentligen alltid sikta på lite headroom inför mastringen och för att uppnå det här headroomet genom att sänka mastern(innan mastring) förlorar man väl väsentliga bitar?
Nej, det är ingen skillnad "hur" headroomet kommer tilll. Allt tomrum före nollan är ju förlorade bitar om man vil se det så. Om man drar ner på mastern, eller drar ner varje spår separat och uppnår samma peaklevel, är det teoretiska bitdjupet helt samma.
-
ojoj..tack för alla svaren..men jag ville inte sänka mastern för att jag stör mig oerhört när kurvorna är klippta,efter normalisering!
Sänker du mastern, klipper du inga kurvor. Normalisering klipper inga kurvor. Normalisering som funktion är totalt onödig, höjer endast noisefloor och du uppnår samma sak med sk. "mastering" (=kasta på en limiter).
Hur fick du kurvorna att klippa?
nej alltså om intrumenten slår över taket..och jag därefter sänker mastern,samt därefter normaliserar det
nermixade stereo spåret av hela mixen så höjer det upp hela spåeret så att topparna når 0db
vilket leder till att att spåret är fyllt till bredden,all dynamik är borta..dvs topparna är klippta!
så har jag fatta det,men det kanske är fullständigt fel..
ursäkta min väldigt röriga förklaring..hoppas du fattar något av den
jag har setat med det här projektet hela dagen,öronen blöder & nu är det dags för frukost! :D
-
nej alltså om intrumenten slår över taket..och jag därefter sänker mastern,samt därefter normaliserar det
nermixade stereo spåret av hela mixen så höjer det upp hela spåeret så att topparna når 0db
vilket leder till att att spåret är fyllt till bredden,all dynamik är borta..dvs topparna är klippta!
Det är totalt fel. Normalisering drar den högsta toppen upp till exakt (eller just under) 0dbFS. Ingenting kan gå över 0dbFS i normalisering. Aldrig. Normalisering påverkar inte dynamiken i musiken på något sätt.
Normalisering kan aldrig förbättra på materialet, tvärtom endast försämra (kvantiseringsfel, och en helt onödigt applicerad DSP-algoritm).
Skall materialet mastras, skall man aldrig normalisera.
Bobs Bok, sidan 66 rekommenderas varmt (The myths of normalization).
-
Jag tycker tsmalmbe uttrycker saken bra. Vill man sänka nivån överlag, justera mastern och se till att inga dynamikpluggar ligger före regel på mastern. Det interna bitdjupet i moderna program är så pass högt att det är näst intill omöjligt att tappa bitar om bara utnivån är ok.
-
nej alltså om intrumenten slår över taket..och jag därefter sänker mastern,samt därefter normaliserar det
nermixade stereo spåret av hela mixen så höjer det upp hela spåeret så att topparna når 0db
vilket leder till att att spåret är fyllt till bredden,all dynamik är borta..dvs topparna är klippta!
Det är totalt fel. Normalisering drar den högsta toppen upp till exakt (eller just under) 0dbFS. Ingenting kan gå över 0dbFS i normalisering. Aldrig. Normalisering påverkar inte dynamiken i musiken på något sätt.
Normalisering kan aldrig förbättra på materialet, tvärtom endast försämra (kvantiseringsfel, och en helt onödigt applicerad DSP-algoritm).
Skall materialet mastras, skall man aldrig normalisera.
Bobs Bok, sidan 66 rekommenderas varmt (The myths of normalization).
nä jag menar inte att normaliseringen gör mer en höjer topparna till 0db
vad jag menar att tidiager mixar jag gjort som slagit över & sedan har jag sänkt mastern & mixat ner
sedan öppnat iwavelab så ser jag att topparna är klippta,det ser övermättat ut
och sedan om jag normaliserar det så är hela spåret fyllt till bredden
dvs inte särskilt dynamiskt att man kan urskilja ett cymbalslag eller något annat starkt ljud
det jag menar är att jag tycker att har man mixat det för högt så får man stå för det,även om man sänker nastern, fast det kan ju vara fel..jag har bara dragit den slutsatsen någongång för länge sedan
och inte funderat mer på det!!
:)
-
Jag tycker tsmalmbe uttrycker saken bra. Vill man sänka nivån överlag, justera mastern och se till att inga dynamikpluggar ligger före regel på mastern. Det interna bitdjupet i moderna program är så pass högt att det är näst intill omöjligt att tappa bitar om bara utnivån är ok.
ok då,om man mixat så att massor av ljud sprakar,sänk mastern!!
i got it now!! :D
-
tänk jag kunde aldrig föreställa mig att den, inget illa menat, "simpla" frågan kunde leda till så många alternativa svar och diskussioner.
Intressant. visar bara på att vi alla gör på olika sätt, vilket jag tycker är kul och bra.
Hoppas din nya mix blev bättre Larsson.
Jag brukar göra som du. När man kommer på sig själv agera gudfader över reglarna, stanna upp och dra ner hela skiten till noll, koka en kopp kaffe och kör igen.
Men alla har vi våra sätt.
en vacker dag ska jag göra en tävling för alla dom som letar "bitar" här och där. Lägga upp en låt i 5 versioner där jag agerat annorlunda. Ska bli kul att få se vem som kan gissa vart bitarna tog vägen.
-
Om man aldrig ska röra masterregeln hade den ju inte behövts? Eller hur? Om den alltid måste vara benhårt på nollan, Det är dock ett bra mål att ha den kring nollan, men om du dämpar ett par dB för att det inte ska slå över så finns det nog ingen som kan höra den skillnaden.
-
Om man aldrig ska röra masterregeln hade den ju inte behövts? Eller hur? Om den alltid måste vara benhårt på nollan, Det är dock ett bra mål att ha den kring nollan, men om du dämpar ett par dB för att det inte ska slå över så finns det nog ingen som kan höra den skillnaden.
Du ska ha peakarna i utsignalen nära men inte vid nollan (hur nära är smakssak, men nära i varje fall). Hur du styr masterregeln har ingen skillnad.
Måste du dra mycket ner på mastern för att inte få överslag kan och bör du titta över sättet du mixar på, alternativt lära dig använda kompressorer.
-
Jag tycker dock det är lite surt .. om man vill mixa ett projekt och har säg 10 spår... alla med olika volymer... så borde det finnas något sätt att sänka alla lika mkt i % .. eller hmm.. ändras dom lika mkt i % om man kör link channels? eller behåller dom exakt samma volym? mhjm nu blev jag misstänksam ;)
nu kanske jag hade fel
Ja ja .
-
något sätt att sänka alla lika mkt i % .. eller hmm.. ändras dom lika mkt i % om man kör link channels? eller behåller dom exakt
Link channels fungerar. Men post-insertarna kastar oxrumpa då. Möjligtvis också send-effekterna.
Om något måste höjas mer än de 6db som reglarna tillåter, finns ju pre-insert gainknoben till för det. Så bara för att en regel är i taket, behöver man inte tänka på att sänka alla andra.
-
kastar oxrumpa
Är det väldigt, väldigt inte bra?
-
kastar oxrumpa
Är det väldigt, väldigt inte bra?
Egentligen nog. En bra förklaring för kasta oxrumpa kunde vara att man får resultat som är oförutsägbara, men med ganska stor sannolikhet nära det totalt motsatta än vad man förväntade sig.
Det är alltså inte synonymt till "skit", per se.
(det finns en till gömd ordlek i denna post, förutom oxrumpan för de som vill leka sherlock :) )
-
När jag mixar skickar jag alltid alla kanaler till olika grupp-bussar i Logic, exempelvis trummor, gitarrer, synthar osv. Detta gör det enkelt att ballansera nivåerna sinsemellan plus att om hela mixen måste sänkas är det färre reglar att dra i. Dessutom brukar jag även mixa dessa bussar med eq, lite kompressor och kanske något schysst litet reverb. Vill man få ut riktigt hög volym ur mixen blir det det ofta bättre och om man redan här börjar jobba hårt med kompressor och limiter. Då behöver man inte ta i lika mycket vid mastringen och slipper därmed oönskade artefakter som pumpljud och annat.
-
Jag jobbar lika dant. Lättare att få översikt tycker jag. / Mikke
-
Måste bara få skjuta in en fråga.
Om man strävar efter att spela in allt på så hög ljudnivå som möjligt så uppstår ju ett problem. Saker och ting kommer ju att ha helt fel nivå i jämförelse till varandra. Om alla kanalreglar då ligger på noll så är det ju oerhört osmidigt att sänka mastern för att det peakar. Hur gör ni då om ni känner att "attan, den där kanalen skulle man höja massor"?
-
Måste bara få skjuta in en fråga.
Om man strävar efter att spela in allt på så hög ljudnivå som möjligt så uppstår ju ett problem. Saker och ting kommer ju att ha helt fel nivå i jämförelse till varandra. Om alla kanalreglar då ligger på noll så är det ju oerhört osmidigt att sänka mastern för att det peakar. Hur gör ni då om ni känner att "attan, den där kanalen skulle man höja massor"?
Om alla kanalreglar "ligger på noll" ligger inte allt på samma nivå då eller fattar jag fel? Varför skulle man vilja göra så?
-
Måste bara få skjuta in en fråga.
Om man strävar efter att spela in allt på så hög ljudnivå som möjligt så uppstår ju ett problem. Saker och ting kommer ju att ha helt fel nivå i jämförelse till varandra. Om alla kanalreglar då ligger på noll så är det ju oerhört osmidigt att sänka mastern för att det peakar. Hur gör ni då om ni känner att "attan, den där kanalen skulle man höja massor"?
Jag tror du är ute och vandrar nu.
Du strävar till att spela in allting med en peaknivå så nära (men inte exakt eller över) noll som möjligt. Sen är du klar med inspelningen. Punkt. Nu har du ditt råtamaterial.
Sen börjar du mixa - var god dra i alla reglar åt alla håll, helt hur du vill - tills din mix är perfekt. Vid detta skede kan det hända att mastern inte mera peakar vid noll - den kan vara rejält under eller rejält över. Du gör du slutlig korrigering med masterreglen, uppåt eller neråt tills du är ungefär vid noll. Peakarna kan/bör ligga mellan -6dB -> -0.1dB. Om du är under nollan, kommer ju (den oundvikbara) limitern vid masteringen att köra upp nivån. Endast ifall du är fatalt mycket under nollan (under -6dB), är det viktigt att ställa om mastern (ifall du tänker exportera en WAV och göra masteringen skilt, lägger du rakt av en limiter på mastern, behöver du aldrig höja mastern, limiterns threshold tar hand om nivån i detta fall). Är du jättemycket under nollan, är det troligt att du har gjort något på tok i mixen också, så det kan löna sig gå tillbaka.
-
Måste bara få skjuta in en fråga.
Om man strävar efter att spela in allt på så hög ljudnivå som möjligt så uppstår ju ett problem. Saker och ting kommer ju att ha helt fel nivå i jämförelse till varandra. Om alla kanalreglar då ligger på noll så är det ju oerhört osmidigt att sänka mastern för att det peakar. Hur gör ni då om ni känner att "attan, den där kanalen skulle man höja massor"?
Om alla kanalreglar "ligger på noll" ligger inte allt på samma nivå då eller fattar jag fel? Varför skulle man vilja göra så?
Allting ligger inte på samma nivå då. Allting ligger däremot på exakt den nivå det har spelats in på. Och fast triangeln och distgitarren skulle peaka på exakt samma nivå (låt oss säga -0.1dB), så kommer upplevd volym (perceived loudness) att vara olika. Så att säga att allt ligger på samma nivå, är inte rätt analys av situationen.
edit: korrigerade ett inte
-
Jag måste också få kasta in en fråga: När vill man använda post-inserts, och varför?
Den enda möjliga användning jag kan se är om man automatiserat (eller har för avsikt att ratta lite med) regeln och vill att inserteffekten ska "kasta lite oxrumpa".
Enlighten me, please.
-
Den enda möjliga användning jag kan se är om man automatiserat (eller har för avsikt att ratta lite med) regeln och vill att inserteffekten ska "kasta lite oxrumpa".
Just det. Personligen har jag aldrig använt postregel-insert. Men just grejen att kompressorn arbetar olika, beroende på regeln lär vara ett konkret exempel.
Två saker att ta i beaktande:
1. Om man var ute efter en effekt med post-insert, komme denna effekt att ändras betydligt när man sänker regeln. Så fast man VILL ha en effekt just med att leka med regeln, kommer effekten att ändras, troligen på ett sätt man INTE vill.
2. ALL automation på kanalreglarna måsta fixas om man vill dra ner alla reglar.
-
Om man aldrig ska röra masterregeln hade den ju inte behövts? Eller hur? Om den alltid måste vara benhårt på nollan, Det är dock ett bra mål att ha den kring nollan, men om du dämpar ett par dB för att det inte ska slå över så finns det nog ingen som kan höra den skillnaden.
Du ska ha peakarna i utsignalen nära men inte vid nollan (hur nära är smakssak, men nära i varje fall). Hur du styr masterregeln har ingen skillnad.
Måste du dra mycket ner på mastern för att inte få överslag kan och bör du titta över sättet du mixar på, alternativt lära dig använda kompressorer.
Har jag sagt något annat?? Det jag menade är att man kan justera mastern något för att peakarna inte ska slå över. Då ska man ligga med peakarna precis under nollan. Självklart gäller det att beakta mastern då man mixar, alla regla ska inte lika på +10, då är man fel ute...
Vet även hur man använder en kompressor...
-
link channel..låter som det jag var ute efter när jag startade den här tråden iallafall
bättre sent en aldrig folks...tack för hjälpen!! :D
:)
-
Dream exp, i ditt exempel skulle jag endera dra ned de reglar som är starka eller gaina ned dem (cubase har gain på varje kanal).
-
Jag rör aldrig masteregeln...den står alltid på noll...jag fokuserar på varje kanal istället. Vid stora projekt delar jag in instrumenten efter frekvensområde. :)
Min upplevelse är att det är lätt att tappa "punchen" i mixen om man reglerar volymen med hjälp av masteregeln.
Larsson - ett tips om din mix peakar här och var är att sänka basfrekvensen på så många kanaler som möjligt...det brukar vara en bra ände att börja i. :D
Mvh / djonas
-
Jag rör aldrig masteregeln...den står alltid på noll...jag fokuserar på varje kanal istället. Vid stora projekt delar jag in instrumenten efter frekvensområde. :)
Min upplevelse är att det är lätt att tappa "punchen" i mixen om man reglerar volymen med hjälp av masteregeln.
Larsson - ett tips om din mix peakar här och var är att sänka basfrekvensen på så många kanaler som möjligt...det brukar vara en bra ände att börja i. :D
Mvh / djonas
Du och jag jobbar på samma sätt.
Pratade med vår ljudtekniker och han sa exakt samma sak. man ska aldrig röra masterregeln utan mixa projektet så den håller sig så nära peak som möjligt för att nå absolut bästa resultat! så är jag lärd och så förblir det =)
Hej föressten du glade guralirare ! :D
Spelsugen snart igen? :D
-
Som så många andra sagt.. Ge tusan i att pilla på masterregeln. Börja alltid med att dra upp den på 0dB till att börja med och låt den stå där.. Sen fixar man kanal för kanal tills det låter bra. ;)
-
Så masterregeln har man bara för att sänka temporärt när någon ropar eller liknande händelse?
-
Så masterregeln har man bara för att sänka temporärt när någon ropar eller liknande händelse?
Masterregeln är toppen att använda vid fade outs!
Eller när man går hem för dagen. ;)
-
Usch på er när ni hämtar fakta från den analoga världen och gör det till en myt i den digitala.
-
Usch på er när ni hämtar fakta från den analoga världen och gör det till en myt i den digitala.
Jag som hoppades på någon att dela min humor med. :(
-
Usch på er när ni hämtar fakta från den analoga världen och gör det till en myt i den digitala.
Jag som hoppades på någon att dela min humor med. :(
Men göra rent läs- och skrivhuvud med isopropanol funkar väl? Och avmagnetisera hårddiskarna med jämna mellanrum...? :P Och visst finns det väl en 5-56-plugg man kan använda till att få bort digitalt regelknaster? :ph34r:
-
Ett annat knep är att koppla två hd's i raid 1 och sedan bromsa den ena något vid uppspelning genom att lägga handen på diskarna. Det ger en skön flanger-effekt!
-
Ett annat knep är att koppla två hd's i raid 1 och sedan bromsa den ena något vid uppspelning genom att lägga handen på diskarna. Det ger en skön flanger-effekt!
ska pröva me en gång.. :lol: