Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - basshole

Sidor: 1 2 3 4 5
1
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase tips
« skrivet: 20.01.2009, 01:47:42 »
"Starta om datorn". En klassiker när Cubase hänger sig och aktivitetshanteraren inte rår på eländet.

2
Studio, produktion och övrigt / SV: Reverb
« skrivet: 11.01.2009, 01:43:09 »
+1 på Breverb. Låter som reverb man inte hört på länge. I positiv bemärkelse!

3
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase 4 Edu
« skrivet: 05.01.2009, 11:06:08 »
Jag kör med C4 edu. Ingen skillnad bara billigare.

4
Studio, produktion och övrigt / SV: Bästa Produktionen
« skrivet: 28.12.2008, 01:33:42 »
Jeff Lynne är helt överjäklig.

Andra pålitliga producenter är Stephan Jenkins, Trevor Horn, Eddie Kramer och (faktiskt) Mutt Lange.
Det Leif Larsson fick ur Louise Hoffsten var snitsigt, likaså Eric Bazilian's låtskrivande/producerande av Joan Osborne.

5
Se till att ALLA reglar i den översta raden på RME-mixern är nerdragna.

6
Studio, produktion och övrigt / SV: Sustain som hänger kvar
« skrivet: 17.12.2008, 02:10:16 »
Har du dubbelklickat på midifilen och valt "Sustain" i rullgardinsmenyn nere till vänster? Då bör du se var sustainpedalen ligger och slaskar. Rita bort de blå fälten så ska det ordna sig.
Annars har jag ingen aning.

7
Studio, produktion och övrigt / SV: Bandmikrofontråden
« skrivet: 16.12.2008, 17:14:54 »
ursäkta men vad fan är det med dig asshole...

Crap! Jag visste att någon begåvad person tillslut skulle lista ut att det går att ta bort en bokstav ur mitt användarnamn...

8
Studio, produktion och övrigt / SV: Bandmikrofontråden
« skrivet: 16.12.2008, 16:49:29 »
Nej det är inga jä-a pärlor för svin, det är samma gamla uppmärksamhetsbehovstrådar som du alltid skrivit, oavsett användarnamn. Elof var vänlig, du var otrevlig, jag var ärlig.
Lägg för f-n inte upp nånting om du inte väntar dig något annat än hyllingar och bugningar. Vad hade du väntat dig?
En massa "ooooh!" och "ahaaa!"
Det du gjorde i med dina två nya mikrofoner är varken unikt eller nytt. Ditt mikrofonfynd är du heller inte själv om.
Inse att fler än du har bra grejer, musikalitet och tekniskt kunnande.

9
Studio, produktion och övrigt / SV: Bandmikrofontråden
« skrivet: 16.12.2008, 15:09:42 »
OK, man sätter upp 2 st 8:or så som man skall (du vet nog hur eller hur), man panorerar ena till vä och andra till hö och spelar in.
I DAW (eller i bordet om man gör en matrix) så kopierar man sedan ena kanalen av sidmicken och fasvänder den och lägger till hö medans originalt ligger till vä TEX, midside lägger man i mitten och detta kallas alltså för matrisering etc!

I din iver att försöka mästra Elof, som för övrigt är en av de mest kompetenta som hänger här, lyckades du nästan beskriva M/S tekniken. Mittenmicken kallas "Mid" inte midside och är sällan en 8 utan oftast en njure eller hypernjure.
Enl dina foton har du såvitt jag kan se en korrekt, stilig Blumleinuppmickning. Du har mao mickat med en teknik och hanterat det inspelade materialet med en annan. Inget fel med det. Tvärtom.

Om du förväntar dig stående ovationer för ditt kunnande och din utrustning varje gång du postar får du tyvärr räkna med att bli tjurig fler gånger.
Och ja Elof, M160 var en ruskigt trevlig bekantskap! Nu sitter jag och räknar på att köpa en M130.
För M/S inspelning på riktigt;)

10
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 08.12.2008, 20:22:57 »


Jess!
Tyvärr slut på lagret beräknad ankomst 31/12.. :rolleyes:
Så med tanke på postgången över julhelgen lär jag väl få se den i slutet av januari.
Hej då skärande diskant på akustisk gitarr!

Flyt. Den dök upp idag!
Maken till knarr på sång har jag sällan hört! Allt bra mellanregister som kinamickar av någon anledning scoopar bort finns med. Mina 421'or och min 441'a har liknande solitt mellanregister men inte alls så närgånget "träigt" som M160. 
På akustisk gitarr lät den magiskt, på elgitarr lät den förtrollande, på (min) sång lät den overkligt bra.

Kan vara placebo/nyhetens behag-effekt men jag får sällan riktiga AHA-upplevelser av mickar.

11
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 27.11.2008, 10:34:47 »
Japp den är byggd som en tank.
Den är också behagligt exakt, "dioden" ligger still utan att fladdra mellen ett par cent.

12
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 22.11.2008, 01:40:01 »

Marshall på burk. Låter organiskt, boosten var en ruskigt trevlig överaskning!


Jag blev övertygad vid första ackordet. Vilken kompetent pedal!


Inte min än. Jag ska inleda operation tjat på ägaren eftersom den låter väldigt bra på basförstärkare.

13
Studio, produktion och övrigt / SV: Preamp->compressor->preamp
« skrivet: 13.11.2008, 01:37:10 »
Förstår ni hur jag menar?

Nej inte riktigt. Preamp = förförstärkaren kommer ju ända finnas innan kompressorn och därmed inte påverkas av den.

Jo fast just i fallet 2BA-221 så ligger röret i utgångssteget alltså efter både ingångssteg och insert.
Om man då ställer input gain så att det inte styr över ens vid de hårda passagerna och insertar en kompressor som får jobba rätt hårt så borde röret få en någorlunda jämn ljuström att jobba med.
Du kan alltså ställa tube output så att det ger den färgning du vill ha eftersom kompressorn "skyddar" utgångsröret ifrån plötsliga peakar etc.

Enl vad jag förstått ang 2BA-221 i alla fall.

14
Studio, produktion och övrigt / SV: Gitarrpedal
« skrivet: 17.10.2008, 19:59:24 »
Måste det vara en multieffektpedal?

15
Studio, produktion och övrigt / SV: Bästa 4x12?
« skrivet: 06.09.2008, 17:14:25 »
Behöver det verkligen vara en 4x12?
Bygg två stycken 1x12 med olika element i båda.
Kostnadseffektiv variation!

16
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 03.09.2008, 12:49:38 »
Jazzräkor - i wish!
Nej sånt är jag för crappig för att kunna spela, däremot kommer det förhoppningsvis komma en och annan Harrison/Lennon-räka ur den!

17
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 03.09.2008, 12:18:34 »


Dyker förhoppningsvis in med posten idag  :)

18
Studio, produktion och övrigt / SV: Totalt analog inspelning...
« skrivet: 11.08.2008, 00:55:14 »
Behagligt som fasen!
En trevlig sak med tape är att inget KAN ligga för högt i ljudbilden, bara närmare. Det är sällan man hör en helanalog inspelning där något ligger störande/klantigt högt.

Rolig låt också!

19
Studio, produktion och övrigt / SV: Album man inte får bomma
« skrivet: 24.07.2008, 01:28:18 »
Beatles - White album
Sweet - Sweet Fanny Adams
Yes - 90125
Seal - Seal
U2 - Actung Baby
The Police - Outlandos d'Amour
U2 - Joshua tree
The Police - Synchronicity
Third eye blind - Out of the vein
Steve Miller - Fly like an eagle
Thin Lizzy - Vagabonds Kings Warriors Angels
Van Halen - 5150

osv.

20
"forward/rewind" eller "step" nånting om du vill ha takt för takt. Har inte suttit med logic på länge men nåt sånt i alla fall.

21
Ett par bra högtalare.

22
Studio, produktion och övrigt / SV: Reverb
« skrivet: 05.06.2008, 00:50:57 »
Breverb (nej jag stavade inte fel) testade jag en del på mitt gamla jobb och det lät väldigt jäkla bra. Första reverbet jag testat där presetsen var riktigt användbara.
Kostar dock €299 och iLok behövs.

23
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 31.05.2008, 21:28:36 »
Det blev inga prylar till barnet alltså :P ;) :)
Heh han har faktiskt fått en Gretsch goldtop samt en Höfnerbas. Fast det vet han ju givetvis inte om än.

24
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 30.05.2008, 01:36:27 »
Som relativt nybliven pappa inser jag att det kanske inte blir så jäkla mycket mer inköp på ett tag så idag drog jag till med en "sista" urladdning:


AT4040.
Ingen dyr mik alls men heller inte kinabillig. Jag behöver en kondensator, tyvärr, och den här får duga.


Blackstar HT Dual.
Jag har faktiskt bara hört några youtubeklipp av den. Men det och folks allmänna rekommendationer räckte för mig.


Adam A7.
Jag blir mer och mer allergisk mot diskant och har härlett allergin till:
a) Plugins som "hittar på" diskant.
b) Att mina Fostex är helt enkelt inte bra nog.
Hoppas nu att banddiskant (upp till 35khz) är som Otrivin mot min diskantallergi.


Tanglewood TW15NSB.
Återigen ett sk "förnuft-köp". Jag gillar inte alls att trubadura men ofta åker jag på att göra det i alla fall. Det är vettigt att ha en bra dreadnought, både i studion och framför trötta 50-åringar på firmafest.


Korg Pitchblack stage tuner.
Jag har kommit undan utan stämapparat i 22 år men nu har min gitarristkollega tröttnat på att "ge mig ett A" 12 sekunder innan första set.


Valley People Gain brain II. 2 st.
Jag kom över ett par monterade i låda med strömförsörjning samt dual mono/stereo-switch, till ett ruggigt bra pris. De låter fruktansvärt bra på det mesta men är inte lika lättjobbade på t.ex masterbussen.

25
Studio, produktion och övrigt / SV: Fasen! - pluggtips?
« skrivet: 27.05.2008, 01:00:39 »
Voxengo har nån plugg som heter pha-929 eller något liknande. Googla, dema och utvärdera.

26
Studio, produktion och övrigt / SV: EQ med analys...
« skrivet: 16.05.2008, 00:33:21 »
Hellpig ställde en fråga och jag svarade efter bästa förmåga.
Jag är inte intresserad av någon "vad ska det där vara bra för"- diskussion.

Jag säger varken bu eller bä till sk "Matching Eq's". Jag använder dem inte men man behöver ju inte lägga sådana eq's på masterbussen. Kanske har man hört ett skitbra basljud på introt på en låt? Släng på en matching eq och applicera på ditt eget basspår så har du i alla fall ett utgångsläge för egen Ekvalisering.

27
Studio, produktion och övrigt / SV: EQ med analys...
« skrivet: 15.05.2008, 21:30:28 »
Jag tror du pratar om "Eq-matching".
Voxengo Curve Eq fixar biffen.
Annars har du Har-Bal som är ett fristående program.

28
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 23.04.2008, 17:38:37 »
Tänkte bara flika in medans Elof och tsmalmbe är här: Kollegan köpte sig en 828mkIII och använder den som fristående AD/DA omvandlare. Så det funkade finfint!

29
Studio, produktion och övrigt / SV: Promotionlåt för kr
« skrivet: 21.04.2008, 03:38:29 »
Med risk för att låta skitotrevlig:
Lådan, inte ens du själv kan väl tycka att det där är bra?!

Så dåligt att jag blev irriterad.

30
Ajdå!

Jag fick tipset att 828mkII går att köra i standalone-läge av en kollega.
Vilket verkar stämma enl thomann's produktbeskrivning, fast frågan är ju vad "standalone" betyder i det här fallet.. Det verkar ju i alla fall INTE innebära 8-kanals AD/DA.. :rolleyes:

Tack för infon, nu får jag kasta mig på telefonen så att min kollega inte hinner köpa fel grejer!

31
Studio, produktion och övrigt / Är Motu 828 MkII nåt att ha..
« skrivet: 07.04.2008, 02:12:01 »
..som stand alone AD/DA komplement till mitt Multiface?
Jag har alltså inte tänkt använda varken preampar eller drivrutiner. Att den går på USB2.0 spelar heller ingen roll då den bara är tänkt som 8-kanalig ad/da.

Vad tror ni? Någon som kan säga något om dess omvandlare eller ännu bättre, hur den fungerar i just det sammanhang jag tänkt?

Den kostar typ 4700 i tyskland och lägger sig mao perfekt i mellanprisläge mellan behringer och "pinsamt-dyra-grejer".

32
Studio, produktion och övrigt / SV: DELAY - Det absolut bästa
« skrivet: 27.03.2008, 01:04:04 »
Shit va grejer psp hade gjort :o


Sjukt att hela effekten är 16mb stor och kan va så grym.. rätt fantastiskt ;)

Thank you H2O och NEMESiS ..... (inväntar kommentarer)

;)

Pajas.

33
Kom ihåg bara att INTE maximera cubase/Sonar etc om du vill ha mixern i en skärm och arrangeringsfönstret i en annan.
Tryck istället på knappen bredvid maximera "Återställ nedåt" tror jag den heter, och dra ut rubbet, alltså maximera manuellt, till dina två skärmar.

34
Studio, produktion och övrigt / SV: Producentens upphovsrätt...
« skrivet: 20.03.2008, 03:53:04 »
Jag har svårt att tänka mig att NÅN producent vill jobba med låtar som är "sjukt dåliga".
Jag gör det inte och kommer aldrig vilja göra det.

Jag kan mycket väl tänka mig att vissa snacka-vitt-och-brett producenter använder sig av det argumentet för att göra sin roll viktigare än den egentligen är och sin prislapp större.
"Asså, det här är en riktig skitlåt, men visst hostar du upp tjugo tusen och ger mig royalties kan jag väl göra ett försök". På en låt som producenten redan från början hört potential i fast det säger han/hon givetvis inte till låtskrivaren.

Lite grann som kohandlare på vendolin. "äh, den där Musicmanbasen från '76 du säljer är helt kass men ok, jag kan väl ge typ 1200:- för den".
En örfil skulle de ha!

35
Sen finns det ju gitarrister som går till ytterligheter bara för att ha "sitt" unika sound.
Carlos Santana t.ex. Hans vedervärdiga ko-ton är ju knappast nåt att eftersträva.
John McLaughlin är en annan som inte verkar bry sig om hur det låter, bara det är eget.

Sidor: 1 2 3 4 5