Kontrollrummet
Kategorier => Demolåtar => Ämnet startat av: 1up skrivet 16.02.2008, 02:33:14
-
Låtlänk:
http://coop.sundsbacken.com/skisser/1up_piano-06_grunge.mp3 (http://coop.sundsbacken.com/skisser/1up_piano-06_grunge.mp3)
Jay Thomas har lirat till snygga velocityändringar och lagt på grammofonemulering! :) Idéer, vart ska vi ta oss vidare?
1up's oroginalverre:
www.aurells.com/div/Daniel-Sorgsen.mp3 (http://www.aurells.com/div/1up-Sorgsen.mp3)
Concertstämt piano, i 441 hz. Klickat i noterna för hand i Cubase.
(https://www.kontrollrummet.com/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.claiborneone.org%2Fford%2Fimages%2FApr27%255E08.JPG&hash=a8e63c8c74647c1929b2bea6bff5aaf8)
>Beethoven eller? ^
(https://www.kontrollrummet.com/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.ballroomessentials.com%2Fimages%2FBallroom-Dancing-John-LaGatta.jpg&hash=f8f3db5c29037bd4d738e7d218b0c361)
-
länken :( :(
-
länken :( :(
LÄnken fixad. Sorry about that. Det händer jämt..
-
länken :( :(
LÄnken fixad. Sorry about that. Det händer jämt..
Japp, även den bäste
-
Fint stycke som vanligt MEN även det som vanligt, alldeles för mekaniskt. Du måste nog börja klicka i lite anslagsolikheter och lite timingskillnader. Skicka gärna över en midifil så kan jag titta på det. Kanske gör det mer levande i mina öron om det är ok? Hör nu också att vissa ackord inte är 16-1700tals ackord utan mer moderna, dock en petitess i sammanhanget...
G'morron.
-
Jou 1up!
Upplever en gammal Charie Chaplin film, där Charlie utsvulten vacklar omklring runt stadens fattigkvarter, och sen ger sin sista brödbit åt en liten tös, smutsig, sårig och med slarvig kjol.
Alltså summa = du lyckas igen en gång fånga lyssnarens attention! :)
KAn väl nog hålla med JT om att velocitet och anslagsskillnader skulle lyfta denna lilla låt mycket högre!
Men intensitet o känslor finns det så det förslår...
h. johan
-
Saknar initialt diskant men kanske är detta piano i avsaknad av diskant...
I passagen 0:46-0:59 är det tydligt att ett barn i pianoskola skulle få stycket mer levande, på ett önskvärt sätt. Är det möjligt att levandegöra stycket med den metoden du använder då du skapar.
2:57 kommer ett ackord jag inte känner igen från förr i tiden.
Jag är imponerad av hur man kan skapa musik som du gör!
-
mer liv helt klart behövs. annars rätt snyggt, men vad är det för ljud? tycker det låter lite sisådär...
en toffel, förlåt, taffel? :)
Kan vara det odynamiska som får mig att tänka casio, vet ej.
intressant inmatningsmetod dock :)
-
Fint stycke som vanligt MEN även det som vanligt, alldeles för mekaniskt. Du måste nog börja klicka i lite anslagsolikheter och lite timingskillnader. Skicka gärna över en midifil så kan jag titta på det. Kanske gör det mer levande i mina öron om det är ok? Hör nu också att vissa ackord inte är 16-1700tals ackord utan mer moderna, dock en petitess i sammanhanget...
G'morron.
.
Visst är det mekaniskt. Skickar gärna midi-fil. Hörde ett stycke av Beethoven framfört av någon rysk superpianist (nu bortgången) och där var det temposkillnader precis hela tiden. Jag har Cubaes SX 2, i trean kan man i realtid ändra tempot, det skulle göra det enklare för mig.
Jag har en bakgrund med den fantastiska datorspelsmusiken och där är allt 100% kvantiserat. Det finns en oerhörd charm i det. Att smaken är delad är också bekant. Nu låter det kanske som att jag vill ha det 100% kvantiserat och utan temposkillnad, fast det vore kul att höra en humaniserad levande version. ;)
Jo, några ackord är väl jazz-aktiga? Skarpt lyssnat. :) Tanken var väl aldrig att vara helt tidstypisk, det faller i så fall redan på att jag använder ett flygelljud från en japansk samtida flygel. :P
-
Jou 1up!
Upplever en gammal Charie Chaplin film, där Charlie utsvulten vacklar omklring runt stadens fattigkvarter, och sen ger sin sista brödbit åt en liten tös, smutsig, sårig och med slarvig kjol.
Alltså summa = du lyckas igen en gång fånga lyssnarens attention! :)
KAn väl nog hålla med JT om att velocitet och anslagsskillnader skulle lyfta denna lilla låt mycket högre!
Men intensitet o känslor finns det så det förslår...
h. johan
Härlig berättelse! Trodde först du snackade om Bellman. :)
Ja, tydligen tycker du och andra det funkar. Jag fattar inte riktigt. Dock trevligt. :) Tycker det låter lite tomt? Funderar på att lägga på Strausstråkar.
Jopp, det kan säkert liva till de.
-
Saknar initialt diskant men kanske är detta piano i avsaknad av diskant...
I passagen 0:46-0:59 är det tydligt att ett barn i pianoskola skulle få stycket mer levande, på ett önskvärt sätt. Är det möjligt att levandegöra stycket med den metoden du använder då du skapar.
2:57 kommer ett ackord jag inte känner igen från förr i tiden.
Jag är imponerad av hur man kan skapa musik som du gör!
När ett piano spelas svagt, svagt blir klangen mer dov. Det är alltså det det är frågan om här. Att jag valt patchen "soft" spelar också in.
Det är tydligt att ett barn med genomsnittlig uppfostran i hyfs, takt och stil kan framföra kritik på ett mer konstruktivt och mindre nedvärderande sätt i sammanhanget. Fast jag har säkert missuppfattat situationen. Underbarn som Mozart hade säkert hittat på en underbar passage. Det är inte lätt att klå hans talang.
Stycket är sparsmakat satt. Jag tycker det låter tunt. Funderar på Strausstråkar.
Trevligt att imponera. :) Vad är imponerande med det förresten? Alltså till skillnad från att skapa musik genom att spela det i realtid?
-
mer liv helt klart behövs. annars rätt snyggt, men vad är det för ljud? tycker det låter lite sisådär...
en toffel, förlåt, taffel? :)
Kan vara det odynamiska som får mig att tänka casio, vet ej.
intressant inmatningsmetod dock :)
mer liv, check.
Det är samma ljud som förut. The Grand, på softinställning, med svagare velocity.
Casio brukar inte direkt betyda ett gott betyg ljudmässigt. Någon som har ett ruskigt bra/intressant/passande pianoljud så kan jag skicka midi-fil!
Ja, jag tryckte pianot fullt med tofflor och falaffel så det är därför det låter så annorlunda. :P
mhm :) Den är intressant, inmatningsmetoden.
-
du kanske dock kan tänka på vad andra påpekat..låter det dovt eller osm jag tyckte, lite "billigt" så spelar det ingen roll vad man valt för patch. Däremot så får man ju välja vad man vill :D
:) jag är oxo imponerad att man kan tänka froam och klicka i musik. jag behäver ofta mer taktila metoder :)
fan, testa kankse skicka midifilen så kan vi ju kolla reason pianos :)
-
Har lite svårt för de lång pauserna och några "jazz-ackord" gör stilbrott annars mycket Beethoven. Gillar dynamiken (pianissimo - fortissimo). Vackert stycke som kanske skall renodlas mer i sin genre, vet inte riktigt... Ett tillvant öra tenderar nog att bli konservtivt. Mitt öra alltså. Annars för mig obegripligt hur man klicka fram musik.
-
du kanske dock kan tänka på vad andra påpekat..låter det dovt eller osm jag tyckte, lite "billigt" så spelar det ingen roll vad man valt för patch. Däremot så får man ju välja vad man vill :D
:) jag är oxo imponerad att man kan tänka froam och klicka i musik. jag behäver ofta mer taktila metoder :)
fan, testa kankse skicka midifilen så kan vi ju kolla reason pianos :)
Det kanske undgick att jag frågade om någon hade ett trievligt ljud så kunde jag gärna skicka midifilen? :) Jag är ute efter ett dovare sound. Sen om ljudet i sig låter tråkigt, well, jag har inget annat i mina lager. Så därför frågade jag om någon hade något bättre. Låter det som att jag inte tänker på vad andra påpekar då? :P
Ah, det att "tänka" fram bitar av musik, kanske är det som kan va imponerande då. :)
Skickar midi!
-
Har lite svårt för de lång pauserna och några "jazz-ackord" gör stilbrott annars mycket Beethoven. Gillar dynamiken (pianissimo - fortissimo). Vackert stycke som kanske skall renodlas mer i sin genre, vet inte riktigt... Ett tillvant öra tenderar nog att bli konservtivt. Mitt öra alltså. Annars för mig obegripligt hur man klicka fram musik.
mm, långa pauserna är väl kanske ingen superhit.
jag tyckte jazzackorden var kul avbräck, fast kanske känns lätt störande, när allt annat följer typ samma plan.
"Vackert stycke" :wub: Trevligt att dynamiken uppskattas. Ville börja soft och låta stycket få kraft allt eftersom. (Också ett billigt sätt att skapa variation i ett stycke.)
haha Borde göra en video så man kan följa processen när jag klickar musiken och dumpa den på You Tube? :)
-
du kanske dock kan tänka på vad andra påpekat..låter det dovt eller osm jag tyckte, lite "billigt" så spelar det ingen roll vad man valt för patch. Däremot så får man ju välja vad man vill :D
:) jag är oxo imponerad att man kan tänka froam och klicka i musik. jag behäver ofta mer taktila metoder :)
fan, testa kankse skicka midifilen så kan vi ju kolla reason pianos :)
Det kanske undgick att jag frågade om någon hade ett trievligt ljud så kunde jag gärna skicka midifilen? :) Jag är ute efter ett dovare sound. Sen om ljudet i sig låter tråkigt, well, jag har inget annat i mina lager. Så därför frågade jag om någon hade något bättre. Låter det som att jag inte tänker på vad andra påpekar då? :P
Ah, det att "tänka" fram bitar av musik, kanske är det som kan va imponerande då. :)
Skickar midi!
Ett inlägg tidiagre referarade jag till`. ville bara påpeka att de intentioner man har inte spelar nån som helst roll när andra lyssnar -de skapar egna ramar. Övertydligt efter det piska jag fick av DG där jag försökte förklara mina intentioner och han fortsatte totalsåga... :D så, det stycket görs om ;)
Mest det jag tänkte på , inte att du inte tog in information :)
-
du kanske dock kan tänka på vad andra påpekat..låter det dovt eller osm jag tyckte, lite "billigt" så spelar det ingen roll vad man valt för patch. Däremot så får man ju välja vad man vill :D
:) jag är oxo imponerad att man kan tänka froam och klicka i musik. jag behäver ofta mer taktila metoder :)
fan, testa kankse skicka midifilen så kan vi ju kolla reason pianos :)
Det kanske undgick att jag frågade om någon hade ett trievligt ljud så kunde jag gärna skicka midifilen? :) Jag är ute efter ett dovare sound. Sen om ljudet i sig låter tråkigt, well, jag har inget annat i mina lager. Så därför frågade jag om någon hade något bättre. Låter det som att jag inte tänker på vad andra påpekar då? :P
Ah, det att "tänka" fram bitar av musik, kanske är det som kan va imponerande då. :)
Skickar midi!
Ett inlägg tidiagre referarade jag till`. ville bara påpeka att de intentioner man har inte spelar nån som helst roll när andra lyssnar -de skapar egna ramar. Övertydligt efter det piska jag fick av DG där jag försökte förklara mina intentioner och han fortsatte totalsåga... :D så, det stycket görs om ;)
Mest det jag tänkte på , inte att du inte tog in information :)
Okey. :) Cool.
-
I passagen 0:46-0:59 är det tydligt att ett barn i pianoskola skulle få stycket mer levande, på ett önskvärt sätt. Är det möjligt att levandegöra stycket med den metoden du använder då du skapar.
Jag är imponerad av hur man kan skapa musik som du gör!
Det är tydligt att ett barn med genomsnittlig uppfostran i hyfs, takt och stil kan framföra kritik på ett mer konstruktivt och mindre nedvärderande sätt i sammanhanget. Fast jag har säkert missuppfattat situationen.
Trevligt att imponera. :) Vad är imponerande med det förresten? Alltså till skillnad från att skapa musik genom att spela det i realtid?
Kritiken är inte elak. Jag upplever att ett barn inte kan klå dig men jag menar att det skulle räcka med så enkla justeringar från det perfekta, som om stycket spelas av min son, då han omedvetet stannar till på nån ton innan han kommer på var han ska sätta fingrarna för att spela nästa ton. Jag tror att några sådana förändringar kan ge mer liv i stycket.
Jag hoppas du förstår att det jag menar är långt från din misstanke:
> hyfs, takt och stil kan framföra kritik på ett mer konstruktivt
> och mindre nedvärderande sätt i sammanhanget
Jag imponeras av hur mycket du kan göra utan att använda Midi-keyboard. Jag har försökt och vet att det kräver mycket. Här är ett exempel, där jag satt mååånga timmar för att försöka få till det (real audio-fil): http://w1.871.telia.com/~u87123084/music/sitadanz.ra (http://w1.871.telia.com/~u87123084/music/sitadanz.ra)
-
I passagen 0:46-0:59 är det tydligt att ett barn i pianoskola skulle få stycket mer levande, på ett önskvärt sätt. Är det möjligt att levandegöra stycket med den metoden du använder då du skapar.
Jag är imponerad av hur man kan skapa musik som du gör!
Det är tydligt att ett barn med genomsnittlig uppfostran i hyfs, takt och stil kan framföra kritik på ett mer konstruktivt och mindre nedvärderande sätt i sammanhanget. Fast jag har säkert missuppfattat situationen.
Trevligt att imponera. :) Vad är imponerande med det förresten? Alltså till skillnad från att skapa musik genom att spela det i realtid?
Kritiken är inte elak. Jag upplever att ett barn inte kan klå dig men jag menar att det skulle räcka med så enkla justeringar från det perfekta, som om stycket spelas av min son, då han omedvetet stannar till på nån ton innan han kommer på var han ska sätta fingrarna för att spela nästa ton. Jag tror att några sådana förändringar kan ge mer liv i stycket.
Jag hoppas du förstår att det jag menar är långt från din misstanke:
> hyfs, takt och stil kan framföra kritik på ett mer konstruktivt
> och mindre nedvärderande sätt i sammanhanget
Jag imponeras av hur mycket du kan göra utan att använda Midi-keyboard. Jag har försökt och vet att det kräver mycket. Här är ett exempel, där jag satt mååånga timmar för att försöka få till det (real audio-fil): http://w1.871.telia.com/~u87123084/music/sitadanz.ra (http://w1.871.telia.com/~u87123084/music/sitadanz.ra)
Ahaa, du menar så. Små tidsjusteringar hit och dit. Okey, då missuppfattade jag hela grejen helt och hållet. :P Sorry about that. Nätet är som bekant alla missuppfattningars paradis. Tack för förtydligandet.
Låten var trevlig. Får mig att tänka på Monkey Island-låtar. En sån där jazz-stil vad-den-nu-heter. Dixielandjazz kanske?
-
Det jag minns är hur pillrigt det var att försöka få det att låta som jag ville. Jag tyckte det var jättelurigt att sätta dit en ton på rätt ställe och få till det med rätt längd på den. I min lilla sequenser, Yamaha QY10 finns alternativen "step write" och "tap write" och jag väljer alltid "tap write" för det känns lättare.
(https://www.kontrollrummet.com/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmax.shivas.se%2Fmusik%2Futrustn%2Fimages%2Fqy10.jpg&hash=d4d8d78e034bcaa78413765cc0646a16)
Har du ett Midi-keyboard? Hur kommer det sig att du använder "step write" istället för "tap write"?
-
Tror något är på G... B)
-
Tror något är på G... B)
:)
Kikade lite festival. Snart kommer den.
-
Gör både och... Hittills sådär. <_<
-
Gör både och... Hittills sådär. <_<
:) Mjo. Småtrevliga bitar fast inte riktigt den stil som går hem hos mig. jag är ju ifrån Västerås. Är Västeråsare sådär glada som publiken var undar jag. :P..
-
Har lite svårt för de lång pauserna och några "jazz-ackord" gör stilbrott annars mycket Beethoven. Gillar dynamiken (pianissimo - fortissimo). Vackert stycke som kanske skall renodlas mer i sin genre, vet inte riktigt... Ett tillvant öra tenderar nog att bli konservtivt. Mitt öra alltså. Annars för mig obegripligt hur man klicka fram musik.
Håller med eq om det mesta här. Lite för enkelt kanske, möjligtvis mest för att det låter beethoven jag säger då, man föväntar sig oväntat plonkande övergångar tilll nya fraser och partier.
Mitten är mest njutbart att lyssna till.
Värt att jobba vidare!
Är detta sats 1/2? :)
Öhumm, sen att du stulit mitt patent på att sätta noterna. :angry: Är ju kul :)
-
Det jag minns är hur pillrigt det var att försöka få det att låta som jag ville. Jag tyckte det var jättelurigt att sätta dit en ton på rätt ställe och få till det med rätt längd på den. I min lilla sequenser, Yamaha QY10 finns alternativen "step write" och "tap write" och jag väljer alltid "tap write" för det känns lättare.
(https://www.kontrollrummet.com/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmax.shivas.se%2Fmusik%2Futrustn%2Fimages%2Fqy10.jpg&hash=d4d8d78e034bcaa78413765cc0646a16)
Har du ett Midi-keyboard? Hur kommer det sig att du använder "step write" istället för "tap write"?
Jag har Midi-keyboard! I den här låten har den dock varit avstängd. Har istället klickat i noterna direkt i Cubase med hjälp av musen.
Vad är skillnaden på "step write" och "tap write"?
-
Har lite svårt för de lång pauserna och några "jazz-ackord" gör stilbrott annars mycket Beethoven. Gillar dynamiken (pianissimo - fortissimo). Vackert stycke som kanske skall renodlas mer i sin genre, vet inte riktigt... Ett tillvant öra tenderar nog att bli konservtivt. Mitt öra alltså. Annars för mig obegripligt hur man klicka fram musik.
Håller med eq om det mesta här. Lite för enkelt kanske, möjligtvis mest för att det låter beethoven jag säger då, man föväntar sig oväntat plonkande övergångar tilll nya fraser och partier.
Mitten är mest njutbart att lyssna till.
Värt att jobba vidare!
Är detta sats 1/2? :)
Öhumm, sen att du stulit mitt patent på att sätta noterna. :angry: Är ju kul :)
Oki, förstår. Nya oväntade plonkningar till nya fraser får vi försöka få in. Mitten mest njutbar? :) Oki cool. För mig är det sista delen som är kuligast.
Sats 1 av 2? Vet inte. Var väl tänkt som sonat 2 efter sonat 1. Fast skiljer väl så i stil så passar sig kanske icke?
haha Ja, fy på mig, kopiera så där! Bra att vi kan vara två om det och fortfarande vara vänner. :P
-
I min lilla sequenser, Yamaha QY10 finns alternativen "step write" och "tap write" och jag väljer alltid "tap write" för det känns lättare.
(https://www.kontrollrummet.com/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmax.shivas.se%2Fmusik%2Futrustn%2Fimages%2Fqy10.jpg&hash=d4d8d78e034bcaa78413765cc0646a16)
Jag har Midi-keyboard! I den här låten har den dock varit avstängd. Har istället klickat i noterna direkt i Cubase med hjälp av musen.
Vad är skillnaden på "step write" och "tap write"?
Step write är att steg för steg "skriva" alltså klicka i noterna direkt i sequensern (till exempel i Cubase, med hjälp av musen).
Tap write är att trycka ner tangenter på ett midi-keyboard samtidigt som man lyssnar (en oktav i taget finns tillgänglig i den "fantastiska" lilla QY10).
-
I min lilla sequenser, Yamaha QY10 finns alternativen "step write" och "tap write" och jag väljer alltid "tap write" för det känns lättare.
(https://www.kontrollrummet.com/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmax.shivas.se%2Fmusik%2Futrustn%2Fimages%2Fqy10.jpg&hash=d4d8d78e034bcaa78413765cc0646a16)
Jag har Midi-keyboard! I den här låten har den dock varit avstängd. Har istället klickat i noterna direkt i Cubase med hjälp av musen.
Vad är skillnaden på "step write" och "tap write"?
Step write är att steg för steg "skriva" alltså klicka i noterna direkt i sequensern (till exempel i Cubase, med hjälp av musen).
Tap write är att trycka ner tangenter på ett midi-keyboard samtidigt som man lyssnar (en oktav i taget finns tillgänglig i den "fantastiska" lilla QY10).
Ah, thanx for info!
Jo jag använder step write ibland för det ger en helt annat form av musik. Musik som jag aldrig kommer på när jag spelar musiken på keyboarden. Man kan klicka i bara på måfå och med gehörets hjälp bygga något halvt vettigt av det.
Varje angreppssätt skapar olika musik, säkert så för andra? Plockar man upp en gitarr och plinkar på den blir det något annat stuk än om man spelar på en flöjt. :)
(Hell yeah! En oktavs omfång - vilken grej! :D)
-
(Hell yeah! En oktavs omfång - vilken grej!
QY10 är det enda man behöver ta med sig på semestern! Det är en makalös manick.
(https://www.kontrollrummet.com/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmax.shivas.se%2Fmusik%2Futrustn%2Fimages%2Fqy10_at_sea.jpg&hash=7cedbf224564dee3a0f0ed6838e72674)
Man hittar alltid på något nytt - då man trivs och befinner sig i rätt element.
(https://www.kontrollrummet.com/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmax.shivas.se%2Fmusik%2Futrustn%2Fimages%2Fqy10_at_the_porch.jpg&hash=e9ef859b73cf5deae4a6014abc11b490)
Då kompet är klart, är det dags för sångpålägg. Då sätter man mp3-spelaren på recording.
Kompet från QY10 spelas in via hörlurarna framför mp3-spelaren. Samtidigt lägger man sången så att allt spelas in via mp3-spelarens mikrofon.
Här ett exempel på hur det lät vid vår Mökki i norra Finland förra sommaren (då bilderna togs):
http://max.shivas.se/music/maxb_northern_light.mp3 (http://max.shivas.se/music/maxb_northern_light.mp3)
-
Oki, förstår. Nya oväntade plonkningar till nya fraser får vi försöka få in.
Ja, alltså enkelheten är som en spåga i ögat, när man vet vad du kan :) (Inget fel med enkelhet dock, beethovens 7a 2a satsen är ju jätteenkel, och början på 5an också osv :)
Mitten mest njutbar? :) Oki cool. För mig är det sista delen som är kuligast.
Sats 1 av 2? Vet inte. Var väl tänkt som sonat 2 efter sonat 1. Fast skiljer väl så i stil så passar sig kanske icke?
En sonat har fler än en sats .... T ex 3 eller 4 oftast
-
(Hell yeah! En oktavs omfång - vilken grej!
QY10 är det enda man behöver ta med sig på semestern! Det är en makalös manick.
(https://www.kontrollrummet.com/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmax.shivas.se%2Fmusik%2Futrustn%2Fimages%2Fqy10_at_sea.jpg&hash=7cedbf224564dee3a0f0ed6838e72674)
Ser mysigt ut. :)
Gillar speciellt kompet på låten.
-
Lyssnade på senaste verren..
Jo jag tycker att det låter bra.Visst kan man utveckla stycket men mera finesser,men då blir det ju något annat.Möjlige hade jag skippat "grammofon/LP knastret soundet"..Behövs inte då vi har bättre inspelnings möjligheter än det fanns förr.. :)
Nåväl,jag diggade detta.Kanske i kombination med ett mer orkestralt verk,typ stråk och så..
Men det är ju en smaksak.
Mvh
Micael
-
Lyssnade på senaste verren..
Jo jag tycker att det låter bra.Visst kan man utveckla stycket men mera finesser,men då blir det ju något annat.Möjlige hade jag skippat "grammofon/LP knastret soundet"..Behövs inte då vi har bättre inspelnings möjligheter än det fanns förr.. :)
Nåväl,jag diggade detta.Kanske i kombination med ett mer orkestralt verk,typ stråk och så..
Men det är ju en smaksak.
Mvh
Micael
Kul, tack! Jag satte dit knastret för att få den att verka lite gammal som en kul grej mest.
Det var dock bra terapiarbete att sitta att flytta not efter not med 1/128 precision, sätta individuella velocitys på dem och räta upp en hel del legato. Jag vet att vissa arbetar med två olika projekt för orkestermusik, ett som spelas och ett där partituret ligger. Det blev jag väldigt varse om klickande och kluckandes med detta stycke. Dessutom åkte jag på en otroligt irriterande bug i Cubase som har med tempospåret att göra. För många tempoändringar gör att projektet inte går att exportera alls, oavsett om det är .wav eller .mp3. :angry:
Nåja, jag skippade tempofluktuationerna och körde rakt istället, lite trist men då blev det ändå en mp3a.
-
tempoändringar:
spela upp hele fyfaderullan från någon sampler som kan spela stora wav.
Tempofluktuationer görs då enkelt med pitch bend (för att det skall funka som en gammal trattgrammofon måste ju ljudet pitchas upp när det går fortare). kan automatiseras och ritas. :)
-
tempoändringar:
spela upp hele fyfaderullan från någon sampler som kan spela stora wav.
Tempofluktuationer görs då enkelt med pitch bend (för att det skall funka som en gammal trattgrammofon måste ju ljudet pitchas upp när det går fortare). kan automatiseras och ritas. :)
Vore trevligt med en videotutorial i detta signerad Emu. :wub:
-
Hmmm. Jag är nog inte heller förtjust i grammofonemuleringen. Det låter ändå inte autentiskt med det omfång som själva pianoljudet har.
Svårigheten med den här typen av stycken är att det visst är vackert och lyssningsbart, men jag fattar liksom inte den musikaliska idén bakom det. Den följer inte konventioner vad gäller sonater, vilket både kan vara bra och dåligt. man skall ju frigöra sig från konventioner.
Min invändning blir nog mer att jag inte hör själva den musikaliska tanken. Vad gör du med temat? Vart är det på väg? Vart vill du att det skall komma? Vad vill du beskriva? Frågorna känns obesvarade och då blir det bara ett pianostycke bland andra som inte fastnar eller utmanar eller berör, mer än att; Jo det var fint. :)
-
Finns en version utan emulering här. (http://coop.sundsbacken.com/skisser/1up_piano-02.mp3)
Att ens försöka frasera som en pianist med hjälp av velocity, timing och pedal tar tid, mycket tid. Jag la c:a 2 timmar på detta och det skulle behöva 4-5 timmar till. Eller så skrivs noterna ut och en pianist får spela live.
-
Fantastiskt hur olika ett stycke kan spelas. Jag lyssnar på senaste länken Jay Thomas gav. Det låter utforskande och behagligt så här men jag fattar inte hur det är gjort och jag vet inte hur stora förändringar som är gjorda. Kul med "dolda" förändringsvindar.
-
Hmmm. Jag är nog inte heller förtjust i grammofonemuleringen. Det låter ändå inte autentiskt med det omfång som själva pianoljudet har.
Svårigheten med den här typen av stycken är att det visst är vackert och lyssningsbart, men jag fattar liksom inte den musikaliska idén bakom det. Den följer inte konventioner vad gäller sonater, vilket både kan vara bra och dåligt. man skall ju frigöra sig från konventioner.
Min invändning blir nog mer att jag inte hör själva den musikaliska tanken. Vad gör du med temat? Vart är det på väg? Vart vill du att det skall komma? Vad vill du beskriva? Frågorna känns obesvarade och då blir det bara ett pianostycke bland andra som inte fastnar eller utmanar eller berör, mer än att; Jo det var fint. :)
Stycket är en representation av en mans kaotiska inre med skissartade förtecken. Flyktigheten i tanken och skaparkraftens oförutsägbarhet ges särskild vikt!
;)...
Det är klurigt att skapa teman som med justering i tempo, rytm, frasering, mm. gradvis förändras, såsom en karaktär utvecklas i en bok eller film! Det är alltså brister i min förmåga :), ett område som kräver mer övning för att öka träffsäkerheten och genom att lära av mästare som Mozart kan jag förstå, vidarutveckla och realisera mina färdigheter inför hänförda öron på KR!
-
såsom en karaktär utvecklas i en bak
usch så äckligt... :D :D :D
-
såsom en karaktär utvecklas i en bak
usch så äckligt... :D :D :D
haha! Nu ser jag. :P