Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Niklas_J_Blixt

Sidor: 1 2 3 4
71
Jag är också tämligen ointresserad av registrering och sånt. Jag samarbetar mycket med Wernborg, och vi har sagt att vi delar rakt av på text & musik 50/50.

Vissa låtar har text, sång, musik, produktion och mix av mig, och bara en gitarr av W, ändå är det 50/50. I andra fall så är det helt tvärtom, jag kanske bara har ordnat trummor eller något enskilt ljud och får ändå halva :D

I övrigt så känns det som om inkomster av musiken för min del ligger avlägset, så intresset blir väl därefter :)

Så länge ni är översens om den fördelningen så här det ju inga problem. Men det är just då det är viktigt att man är överens när man anmäler sina verk och då slipper man bråk OM det skulle ramala in pengar.

72
Sen tror jag även att det är lättare att komma överens om vem som gjort vad, alltså bestämma procentsatsen innan det eventuellt börjar rulla in pengar.

Mitt tips gör ett avtal när ni är överens, sen behöver man absolut inte STIM anmäla allt man gör. Men om man har för avsikt att lägga upp den så att allmänheten kan lyssna på den på forumet eller vart det nu kan vara så är det sunt att anmäla vem/vilka som är upphovsmän, man vet aldrig i dessa internet dagar vart den låten kan ta vägen.


I övrigt vill jag bara säga förlåt för att ja har "spammat" den här tråden nu så här 4 år efter att senaste inlägget skrevs, men jag tycker att det är lite kul och viktig med just upphovsrätt och liknade. :wub:

73
Skulle även vilja att vi kanske poängterade hur viktigt det är att även fylla i SAMI listor om man kommer så långt att man spelar in låten och ger ut den, vare sig det är medlemmar här på forumet eller ej som spelar så har dom som medverkar på inspelningen som utgör själva utgivningen även vissa rättigheter som man ska var noga med.

STIM bevakar ju bara upphovsmänne/låtskrivarnas intressen när det kommer till musiker som medverkar på skivor som ges ut så har även dom rättigheter som bevakas av www.sami.se.

Ett litet exempel för att förtydliga det hela:

Låt oss säga att person A skriver in låt som han sedan anlitar person B,C och D för att spela dom instrument som inte person A spelar . Man spelar in person A's låt och man ger sedan ut just den inspelningen på skiva. Då ska det anmäla dels till STIM som bevakar låtskrivarens ekonomiska intresse, alltså person A's intresse. Men efter som det är en inspelning som ges ut så ska det även anmälas på en så kallad "Inspelningslista" till SAMI vilka musiker som spelat på inspelningen/skivan, alltså person A,B,C och D. Här innehar person A två olika roller, dels är han låtskrivare och ska således ha ersättning "STIM-pengar" om hans låt spelas ofentligt, och sen ska han även ha "SAMI-pengar" i det fall att just fonogrammet(inspelningen) spelas upp offentligt. "SAMI-pengar" ska även musikerna som medverkat på fongorammet ha, men dom har ingen rätt till "STIM-pengar" så vida dom ej medverkat till att skriva låten.

Det är alltså olika rättigheter som kan vara lite bra att ha lite koll på även om det i dom flesta samarbeten här på forumet handlar mest om att komponera låtar ihop men, det kan vara bara att i alla fall ha den här vetskapen i bakhuvudet om det skulle komma så långt att låten ges ut på "riktigt".


74
Ja taktpinnen är ju faktiskt dirgentens "instrument" så det är klart att dom också vill ha ett perfekt instrument. Men för utomstående är det nog lite som när jag försöker förklara för folk att det finns olika sorters trumstockar och det har tagit mig många år att hitta den stocken som jag tycker passar mig och min spelstil perfekt. Kan tänka mig att det är lite likadant för dirgenter att man gärna vill ha en taktpinne som känns helt rätt.

Om jag ska hålla mig till ämnet så får du gärna DM eller mejla mig på kontakt@niklasjblixt.com, jag känner lite folk som spelar dom instrumenten som du efter frågar så hör av dig så kanske jag kan förmedla kontakt om du vill.

75
Tjenix!

Om du skall ha helflytande golv bör du nog regla först, alltså markskiva, reglar liggandes på skivan, och sedan golvspån. DEt kan bli mycket knak och brak om väggarna skall stå på golvet också, men det kanske går att få till. Jag såg nån som byggde en studio i en gammal kvarn. De lade uttjockt med vanlig isolering, och sedan marksten (!) ovanpå, för att trycka ihop jämt. Sedan tror jag det låt lite isolering till för att jämna ut, och sedan lite reglar och spån.

kanske till och med kan vara vettigt att limma golvspånet med greenglue eller den där billigare varianten för att undvika att det spricker upp?

Jag satt och funderarde på eventuellt bygga ett rum i rummet, men det är ju en helt annan kostnad. Men jag vet inte om det behöver var så mycket mer än ett lager markskivor då jag inte tror att det kommer att vara så mycket mer än "stommljud" som jag behöver minimera. Så tanken just nu är väl att bygga ett flytande trummpodium till att börja med. Sen kommer jag nog göra en liknande konstruktion för hela golvet.
Men det är som du säger, jag tror att det kan vara aktuellt att regla golvet. I alla fall om man ska ha hela golvet "flytande" så att det blir lite stabilare. Man vill ju att golvets ytskickt ska vila ovanpå markskivorna som ska ska absorbera vibrationer så att dom inte fortplantar sig i byggnadens konstruktion.
Ska försöka posta lite ritningar på mina tankat så att det är lättare att förstå vad jag menar.

76
Medlemmar / SV: Emil Stenholm
« skrivet: 08.03.2013, 23:28:19 »
Hejs svejs!

77
Studio, produktion och övrigt / SV: Musikundret bygger 15m2
« skrivet: 08.03.2013, 01:23:00 »
När blir du klar? Man vill ju se bilder på när du är klar och börjar skapa musik i studion. MVH "Otålig"  :blink:

78
Jag påstår att trummorna är tajta. Det får i alla fall mig att omedvetet att börja stampa takten och då gör trummisen helt rätt. Tycker att det är bra som många redan påpekat i denna tråden att vi ska försöka komma ifrån dom här hårt kvantiserade trummorna som man hör i alla låtar på radio.
Börjar det tycka i foten så är det bra. Punkt!


Edit: Det är just 8-delarna trummisen markerar på Hi-hat. Men han markerar bara den andra 8-delen som inte ligger på pulsen, han spelar så kallat off-beat på hi-hat.

79
Ja det lutar åt att det bli markskivor med golvspån ovan på och sedan en heltäckningsmatta ovan på. Men har inte bestämt mig än, tror iof att spånskivan blir billigast och bästa lösningen. Jag återkommer i ämnet.

80
Spännande!

jag hade valt golvspånskiva. Den har förvisso lägre densitet, men är å andra sidan inte alls lika styv som mdf. MDF-golv ger högre problem med flanking, alltså att ljuded skickas vidare genom stommar etc. De ljud som en mdf "spelar in" genom att vibrera av ljudvågen, spelar den också upp högre än vad motsvarande spånskiva gör. Googlar du lite på högtalarbyggen finns spaltkilometrar att läsa :)

En anna fördel med spånet är att det är lättare att dra ner skruven en bit i skivan, och sedan klutta i lite fog eller ännu hellre green glue där skallen gått ner!

Åh. Kanoners. Tack för dina tips. då får det nog bli golvspån.

Min take är egentligen att golvet ska vara helt "flytande" Hade tänkt att jag skulle slippa regla golvet och golvet skulle mer eller mindre vila på markskivorna. Vad tror vi om det? Är det vettigt eller är det en helt galen idé?

81
Studio, produktion och övrigt / SV: Ett litet studiobygge till...
« skrivet: 04.03.2013, 20:29:39 »
Det där rummet ser ut att kunna bli riktigt trevligt. Jag gissar att det skulle fungera fint för för trummor med tanke på den generösa takhöjden.

82
Har själv ingen erfarenhet av att spela in trummor men markskiva/hård skiva/matta låter som att det skulle kunna isolera vibrationer. Vet inte om MDF håller ihop så länge om det belastas men skulle nog funderat på plyfa, plywood eller liknande. Om du ska spela efter kontorstid kanske det finns möjlighet att stänga av ventilationen?

Ja tjocka marskivor tror jag absoluta ska funka. Har både läst och sett på olika ställen på nätet att man valt att använda markskivor med gott resultat. Och min tanke var att MDF skulle fungera fint då dom är rätt tunga vilket gör att dom bidrar något till ljuddämpningen. Men det kanske är så pass lite att det knappt gör skillnad. det kanske är bättre att köra golvspånskiva, hade ändå tänkt lägga någon typ av heltäckningsmatta på hela köret sen.

Vad gäller ventilationen vet jag faktiskt inte hur mycket "problem" det kommer att bli, men jag tror att jag vill ljudämpa den hur som helst. Men det är som du säger att man kanske kan stänga av den när jag spelar i början och fokuserar på allt det andra till en början.

Tack för svar i alla fall.

83
Dags att uppdatera tråden lite. Jag har nu hittat en lokal som ligger i en gammal kontorsbyggnad. Huset hyrs av en teaterförening som håller till med den största delen av sin verksamhet i källaren och deras plan är att hyra ut övriga kontorsutrymmen. Så jag har nu fått hyra ett kontor som ligger i ett hörn utav byggnaden. Så att jag har bara grannar åt två håll egentligen, direkt under mig och åt ena hållet och ytterväggar eller korridor åt dom andra hållen. Jag kommer att genomföra bygget i olika etapper, dels av ekonomiska skäl och dels för att jag inte behöver ljudisolera den i första läget då jag i början kommer att vara ganska ensam i med min verksamhet och kommer dessutom att anpassa mig och vara mest verksam utanför ordinarie kontorstid för att inte störa övrig verksamhet för mycket. Men över tid är tanken att lokalen ska byggas om så att det går att använda lokalen mer eller mindre dygnet runt.
Men som sagt i första fasen handlar det egentligen om tre saker:

-Dämpning av stommljud.

-Dämpning av ventilation.

-Korrigering i problemområden.

Min primära tanke är att bygga ett podium till trummorna genom att lägga markskivor av stenull på golvet och sedan ett lager av 22mm MDF ovanpå sedan en matta på det. Vad tror ni om det? Eller ska man kanske göra hela golvet "flytande"?

Ventilationen måste jag titta närmare hur den är konstruerad och tänkte återkomma med lite bilder och så för att få lite tankar och idéer om hur man ska dämpa den på bästa sätt.  Tänkte passa på att åka dit vid tillfälle för att mäta rummet så att jag kan ge er lite mått smaka på. Tänkte även ge er lite mätresultat och sådant gottis som ni gillar.
Men först och främst vill jag ha tankar, idéer och tips på dämpningar av stommljud. Tills dess tänkte jag bjuda på lite bilder som jag tog när jag var och skrev kontraktet. Håll till godo.













 

84
Hej kära forum medlemmar!

Ni som är duktiga och följer mig via min hemsida http://niklasjblixt.com vet förhoppningsvis att jag är full färd att starta företag.
För er andra kan jag berätta det nu att jag håller på att starta upp ett litet företag där jag ska bland annat ska frilansa som trummis och även erbjuda olika musik och ljudproduktions tjänster vad det lider.
Som ett steg i detta så "lanserar" jag nu mitt nya lilla projekt. Jag tänkte alltså att jag skulle bygga en studio som i första hand ska användas till truminspelning, i alla fall till en början. Jag har för visso redan en lokal idag dom jag använder till det men den ligger långt i från stan och och jag känner att det skulle var praktiskt att ha en lokal närmare centrum dels för att jag ska få närmare till studion, har 20 minuter med bil som det är nu. Men även att det ska bli närmare för folk som kommer utifrån stand exempelvis med tåg ska kunna ta sig till studion lättare.
Så jag tänker nu ta hjälp av er kära medlemmar dels om någon har tips på lokaler i Eskilstuna där jag håller till som skulle kunna vara dugliga till mina ändamål. Det skulle också vara intressant att hör hur ni som har studios idag, hur ni gjorde för att få tag på lokalen ni har idag. Jag tar gärna emot tips då jag har kontaktat väldigt många fastighetsägare här i stan, men det är oftast kalla handen när man berättar vad man ska ha lokalen till.
När och om(?) jag får tag på en lokal kommer nu kunna följa utvecklingen dels på min hemsida http://niklasjblixt.com men jag ska även göra mitt bästa för att även uppdatera er här i denna tråd också.
Jag kommer säkerligen behöva ett och annat tips av er när jag kommer igång med själva bygget också.
Men tills dess vill jag ha alla era tips och idéer om hur och var man kan få tag på en lokal i Eskilstuna, och även generella tips från er som lyckats att skaffa en lokal någon stans. Hur gjorde ni för att få tag på en lokal? Skriv era tips i den här tråden, DMa eller mejla till kontakt@niklasjblixt.com .

Ni är naturligtvis redan välkomna att kontakta mig även om ni redan nu behöver mina tjänster som trummis:)

Mycket nöje.

85
Jag kan inte ge definitiva svar förrän jag vet datum, men beroende på vad man vill ha för nivå lirar jag piano/keyboard o gitarr samt skriver gärna. Trummor o bas lämnar jag gärna över till någon annan.

Jag är också eventuellt på, men det beror helt på vilket/vilka datum det blir. Om jag kommer så kan jag gärna lira lite trummor. Men som sagt jag måste veta datum om jag kan då.

86
Trummorna låter addictive drums med ett snyggt rumsreverb - vilket betyder bra ljud.Inget att anmärka på i liret/programmeringen eller hur det nu är gjort.

Mike

Dom är spelade, jag tolkar det som att du tycker att dom var bra! ;)

87
Medlemmar / SV: Rebecca - Sångerska lite låtskriverska
« skrivet: 21.01.2013, 20:49:40 »
Välkommen!

Du skriver att du går musikgymnasium och tänker söka vidare till musikhögskolan. Och det är ju jättebra. Men jag tänkte dela med mig av ett tips jag fick av min jazzlärare när jag gick på folkhögskola.
Vänta med musikhögskolan tills du är typ 25 och gå på folkis direkt efter gymnasiet. Dels för att man hinner mogna som människa och på folkis hinner man spela en hel massa. Han sa även att man ska var förberedd på att på musikhögskolan är det, även om det handlar mycket om musik, även mycket pluggande som inte handlar om musik. Så man ska veta vad man vill innan man söker, typ 90% av alla som söker musikhögskolan kommer in på lärarprogrammet. Det är väldigt få som kommer in på det rena musikerprogrammet. Så att om man vill bli musiker och inte musiklärare som också spelar mycket så har man större chanser att lyckas med det om man inte går på musikhögskolan utan tar andra vägar.
Med det sagt vill jag bara säga att jag inte menar att avskräcka dig från att söka musikhögskolan, men var klar över om det är musiklärare eller musiker du vill bli. Även om man kan bli musiker efter att ha tagit musiklärarexamen, vilket min jazzlärare kan intyga då han flera gånger tagit tjänstledigt för att vare med i stora musikalproduktioner.
Men som sagt det är mycket pedagogik och dylikt om man går musiklärarprogrammet vilket dom flesta gör. Min jazzlärare sökte musikerlinjen men kom inte in så han fick gå lärarprogrammet, men som  sagt han hävdar att det är lättare att lyckas att bli musiker på heltid om man inte går musikhögskolan.
Jag själv gick för visso inte musikgymnasium, men jag har spelat trummor sedan 1998 och gick på folkis för att sedan söka musikhögskolan för som jag inte kom in på. Vilket jag tror att jag skulle göra idag om jag sökte lärarutbildningen, men jag har insett att jag inte är jätte intresserad av att vara lärare utan jag är mer intresserad av att spela själv och att pyssla med musikproduktion. Vilket har lett mig till att jag läst en del olika musikkurser på högskolenivå.

Förlåt för det långa utlägget, men ja bara tänkte bidra med ett lite tips som kanske kan hjälpa dig på vägen mot din dröm.
Kom ihåg låt ingen annan ta beslutet åt dig, men se till att det beslut du tar är välgrundat och sen ger du järnet så sak du se att det kommer att gå.

Återigen välkommen hit!

88
Medlemmar / SV: Presentation: Josef Öhlmér - Altsax
« skrivet: 21.01.2013, 20:32:04 »
Välkommen!

Själv har jag ärvt min fars fascination för hur mycket ljud man kan få ut ur ett vattenlås;)

Skämt åsido, välkommen hoppas du ska trivas!

89
Vore kul att höra vad andra tycker om mina trummor också!
Genom feedback utvecklas man.

90
Va kul att höra det färdiga resultatet på detta mycket spännande projekt!

Och det låter riktigt bra! Men om jag ska vara ärlig så tycker jag att det händer tillräckligt mycket i låten utan sång. Så att sången blir lite "too much" kanske skulle det vara en enklare sångmelodi eller en ingen sång alls. Det blir liksom svårt att få ihop det i hjärnan. Men där det bra är instrumentalt tycker jag att det är riktigt bra, både musikaliskt och mixmässigt. Nu är jag ju i och för sig lite partisk ;)

Men det var mycket kul att få vara med på detta experiment.

91
Demolåtar / SV: Online Jam Session
« skrivet: 29.11.2012, 22:30:56 »
Halloy kul med "jam"

om du lägger upp trumspår här kommer det bli många som hakar på

Mvh Ola

Absolut, kanske lägger upp något i mån av tid. Och om jag känner att jag har nått bra på G.

92
Demolåtar / Online Jam Session
« skrivet: 28.11.2012, 23:51:26 »
[mp3=200,20,0,center]https://dl.dropbox.com/u/29245138/Jam.mp3[/mp3]

Ja så här kan det låta när jag pxm och jevaldsson(från studio forum) ger oss på att försöka jamma över internet. Det började med att jag spelade in trummor helt själv utan någonting annat än ett click sen fick dom andra spela in sina delar.
Och det blir en helt annan grej än att jamma på riktigt när alla står i samma rum där man kan interagera med varandra på ett sätt som inte gick här. Men det var sjukt kul och lärorikt. Och det är absolut något som jag gör flera gånger.
Berätta gärna vad ni tycker både rent produktionsmässigt och rent musikalsikt.

Mycket nöje ;)

93
Studio, produktion och övrigt / SV: Avtal vid broadcasting?
« skrivet: 18.10.2012, 20:30:58 »
Mitt tips till dig är att gå med i musikerförbundet även om du inte livnär dig på musik utan bara har det som en kul hobby som ger en extra inkomst.

Dom hjälper dig med exakt dessa frågor så slipper du sätta dig in i en massa juridik för utan kan helt enkelt bara ägna dig åt att skapa och spela musik.

Men tumregeln är ju att om någon annan kommer tjäna pengar på dina låtar så ska du också har pengar för det. OM det inte är så att du har frånsagt dig att du vill ha det. MEN det ska ALLTID framgå med alla önskvärd tydlighet vem som äger upphovsrätten till låten. Upphovrättsägaren är ALLTID den som har skrivit låten det är inget något skivkontrakt i världen kommer förbi. Däremot brukar många minder seriösa aktörer vara duktiga på att lyckas köpa loss dom ekonomiska rättigheterna från låtskrivare.

Men som sagt mitt tips heter Musikerförbundet dom ärr jätte trevliga att ha att göra med och hjälper gärna till.

94
Demolåtar / SV: pxm - "Rock"
« skrivet: 17.10.2012, 22:55:33 »
Basfilen kom alldeles nyss...Den är toppen bra !!!
Det här blir en spännande mix, Nilsson !!!
Annat än min slask här med mitt sega gitarrspel..
Den här kan bli riktigt bra ....

mvh


Det ska verkligen bli intressant att höra slutresultatet!

95
Demolåtar / SV: pxm - "Rock"
« skrivet: 14.10.2012, 01:29:59 »
Härligt att höra ,Niklas !!! :)
Du är en klippa !!!!
 Tycker också att det blir spännande att höra - jag kommer inte att spela något själv
i den här, eller mixa......
Men jag försökte ge en liten utmaning för alla inblandade.... :)


mvh

Ja en utamaning var det allt ;)

96
Demolåtar / SV: pxm - "Rock"
« skrivet: 14.10.2012, 00:23:16 »
Sitter och skickar mina filer i detta nu! Jag kan bara säga att det här var galet :rolleyes: Ska bli intressant att hör hur det blir när alla instrument är mixade. :D

97
Medlemmar / SV: JanOlof - presentation
« skrivet: 27.08.2012, 11:45:39 »
Hej och välkommen in i stugvärmen;) Hoppas du ska trivas!

98
Medlemmar / SV: zzeb - presentation
« skrivet: 14.08.2012, 20:25:41 »
Välkommen in i stugvärmen;)

99
Tack för alla åsikter och synpunkter som lagts fram. Många bra saker har framkommit.

Nu är tärningen kastad och jag överlät helt enkelt köparen att välja hur mycket han vill betala för låten. Jag tycker det är juste, och det uppfyller syftet att sprida låten vidare, så man inte säger ett pris köparen tycker är oskäligt. Vill man prata prisstrategier är det värdebaserad prissättning även om jag nu delegerat prissättningen till köparen. Jag kanske tom får mer än jag väntar mig. Återkommer när/om affären blir av. Betalning kommer ske via PayPal för den som undrar.

Syftet är privat spelande på sin mobil säger den franske köparen.

Jag kommer inte STIMMA denna i detta läget.

Tack igen för all support. Man är klok själv, men flera är klokare. :)


Jag förstår hur du tänker med att han bara har tänkt att den bara ska användas för privat bruk och den ger dig så att säga bra reklam.
MEN, man vet aldrig när den där låten kanske dyker upp igen och någon har tjänat pengar på den. Att STIm- anmäla en låt betyder ju inte automatiskt att det kostar pengar får den som vill spela upp låten. Det handlar egentligen om att om någon använder din låt i ett sammanhang där den personen direkt eller indirekt tjänar pengar på din låt så är det ju inte mer än rätt att du också får en bit av kakan. Om den personen du säljer låten till bara kommer använda den till privat bruk så kommer det inte kost honom ett öre mer än det han betalade till dig vid köpet och då är det ju hel okej för båda parter.
Men lek med tanken  att personen du säljer låten till spelar upp den på en fest eller dylikt. På den festen finns det en filmproducent som gillar låten och vill ha den med i sin film. Låten blir med i filmen och filmen drar in en del pengar på biografer runt i världen. Filmproducenten sköter sin rapportering till STIM(eller motsvarande i sitt hemland) och betalar det som betalas ska så att säga. Men efter som du inte har registerart låten hos Stim så får du inga pengar.
Jag tycker att det är en relevant tanke, man ska vara rädd om sina rättigheter även om syftet från början inte var att den skulle vara med i soundtracket till en film.


Men hur som helst är det en bar början att någon vill köpa låten av dig så du får lite betalt i alla fall för ditt verk.

100
Ta betalt!

Några hundralappar vore det väl värt (för killen som vill köpa). Sen som Eddi säger nåt förbehåll om din musik används i kommersiella syften. Betalt per tillfälle/minuttaxa. Att ditt namn ska nämnas som kompositör etc.

En idé vore att någon med lite högre juridisk utbildning/kunnande (än jag själv) skulle kunna hjälpa oss hur man kan formulera detta och inte minst det vi inte tänker på att vi inte tänker på.  :rolleyes:

Mitt tips är att Stim registrera din låt. Och sen äger man ALLTID upphovsrätten till sina verk, det betyder egentligen att inget kontrakt i världen komma runt. Men man kan där emot alltid "klants" till det och skriva bort den ekonomiska rätten till sina verk. D.v.s man kanske inte har rätt till den ersättning som låten inbringar genom att den spelas på ställen som sköter sitt stim-rapporterande ordentligt osv. Men det ska alltid framgå med önskvärd tydlighet vem som är upphovsman.

Men som ni säkert vet så fuskas det en hel del med detta, men istället för att sitta och muttra över det kan vi väll alla lova att vi alla försöker bli bättre på detta. Det kommer alla tjäna på!

101
Visp-slag på pukor ska väl gå ganska bra, så köp en riktig virveltrumma o kör vispet på om det är ren inspelning vi talar om, annars blir det ju svårare ;)

Exakt! Eller ring en trummis som fixar biffen :rolleyes:

102
Kan fortfarande inte kan få till vispljud med digitalset?

Vissa moduler har vispljud, men vispar dröjer det nog bra många år in det blir realistiskt. När det kommer till vispspel så är det en hel vetenskap i sig!

103
Jag tycker att du tänker helt rätt med att försöka skaffa dig ett trumset, jag tycker att det 9 gånger av 10 bli bättre när man spelar in det på ett digitalkit. Men som trummis tycker jag ju ändå att det bästa är att spela in riktiga trummor med en riktig trummis. Har man inte den möjligheten så tycker jag ändå att man ska försöka skaffa sig ett digitalkit, och jag håller med om att har man inte råd med att skaffa trummor med "meshheads" på hela kitet så ska man i alla fall se till så att virveln har det. Så att det blir så likt en riktig virvel som möjligt.

Över lag så tycker jag att Roland V-drums är gymma även dom lite billigare kitten. Annars börjar Yamaha's kit bli riktigt bra och komma ner i pris. Men det bästa är ändå att gå till en musik affär och be om att få prova lite olika kit och sen köra på det som känns bäst. Det spelar inge roll om det är billigt eller dyrt om du ändå inte tycker att det är en okej känsla i grejorna när du spelar så kommer det nog sluta med att du inte använder dom över huvudtaget hur mycket eller lite du än har betalat för det.

- Kloka ord. Problemet är väl att Roalnds grejor överlag är utanför min budget förutom HD1 o HD3 "lite" varianterna. Jag har provspelat dessa och medan känslan i dem är helt okej så är det lite för tajt om och litet, iaf för pengen. Yamahas har jag inte haft möjlighet att provspela ännu, stod något enkelt på ett av ställena men det var bara rubber rakt igenom så jag tyckte inte att det var aktuellt. När man väl provat en mesh snare o sätter sig vid en av gummi ställer man sig bara upp o går direkt.

Sen har vi ju de här Millenium trummorna. Där kan jag få ett kit med mesh på alla pukor till ett rimligt pris o medan det SER bra ut kan jag ju inte veta hur det känns o finns ju ingen möjlighet att prova det någonstans. Man kan ju alltid skicka tillbaka det om man inte är nöjd men det kostar tid o framförallt massa pengar för frakt. Så ja helt enkelt klurigt. Klart är iaf att mesh snare är ett klart krav och då känns det som att alternativen bland Roland o de andra finmärkena är få om jag inte hittar något beggat.


Ja det kostar ju lite mer med dom kändare märkena, men det brukar var lite mera hållbar grejor tycker jag. Fästskruvar och dylikt brukar vara av lite bättre kvalitet. Men det som jag tycker är största skillnaden när man går upp i pris är ju själva ljudmodulen och den har man ju ingen jätte användning av om man ändå bara har tänkt att använda midisignalen och använda andra trummbibliotek. Så som sagt mesh heads är väl det man ska skikta på.

104
Jag tycker att du tänker helt rätt med att försöka skaffa dig ett trumset, jag tycker att det 9 gånger av 10 bli bättre när man spelar in det på ett digitalkit. Men som trummis tycker jag ju ändå att det bästa är att spela in riktiga trummor med en riktig trummis. Har man inte den möjligheten så tycker jag ändå att man ska försöka skaffa sig ett digitalkit, och jag håller med om att har man inte råd med att skaffa trummor med "meshheads" på hela kitet så ska man i alla fall se till så att virveln har det. Så att det blir så likt en riktig virvel som möjligt.

Över lag så tycker jag att Roland V-drums är gymma även dom lite billigare kitten. Annars börjar Yamaha's kit bli riktigt bra och komma ner i pris. Men det bästa är ändå att gå till en musik affär och be om att få prova lite olika kit och sen köra på det som känns bäst. Det spelar inge roll om det är billigt eller dyrt om du ändå inte tycker att det är en okej känsla i grejorna när du spelar så kommer det nog sluta med att du inte använder dom över huvudtaget hur mycket eller lite du än har betalat för det.

105
Studio, produktion och övrigt / SV: Ett litet studiobygge till...
« skrivet: 22.07.2012, 22:50:32 »
Ser mycket intressant ut. Vart i sverige kommer denna studio att finnas och när ska man komma på invigning och lägga lite trumbeatz :P

Sidor: 1 2 3 4