Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Dan Ö

Sidor: 1 2 3 4 5 6
36

Jag använder logic 8 och är ganska nybörjare funderar över hur ni brukar göra.

Ibland jobbar jag i min studio för att sedan jobba vidare på min hemmastudio. Än så länge så har jag gjort så att jag har kopierat hela låtprojektskatalogen till usb sticka för att sedan lägga in den på min andra dator. Det känns bara som att det ibland blir lite rörigt.

Det har också hänt att jag gjort något hemma plus något i studion på samma låt som jag sedan vill sammanföra. Hur gör man sånt här smidigast för att man inte ska sluta upp med en massa projektmappar och en enda röra.

Hur brukar ni göra?

37
Om kontrollrummet.com / SV: tycker det är färdjävligt
« skrivet: 06.03.2010, 11:54:51 »
fantastiskt att detta ställe finns o drivs på ideell basis o många tack till tsamble o moderatorerna för att ni orkar bry er o engagera er så detta funkar
det har varigt en del trådar om både det ena o andra om det etiska uppträdet osv på detta forum men tyckar att det glöms lite i klagosången
att några personer ser till att detta överhudtaget existerar att  kunna klaga eller älska o allt där i mellan
så ett stort tack till alla som gör att vi har en plattform o vara mänskliga på :wub:

tony

Fjäskigt, men sant!  :)

Stort tack till er som driver kontrollrummet! (Bara för att det är gratis så ska man ju inte ta det för givet.)

/Dan


38
Studio, produktion och övrigt / SV: Tips på plugins till logic
« skrivet: 21.02.2010, 19:28:32 »
Hej!

Jag sitter och kikar på effektplugins till mac/logic och det känns lite som en djungel.

Vilka är det som håller den bästa kvalitén? Både bland gratis och köpes? T-racks och spl dök upp. Är det någon ni speciellt kan rekommendera?

Jag behöver nog framförallt compressorer/limiter/dynamics effekter.

(De flesta jag hittar verkar vara vst, men jag antar att det är au jag ska leta efter!?)

MVH

WaveArts kanalstrippar är skitgrymma, kan verkligen rekommendera!

Ok, tack för tips. Jag ska kolla in dem!

Vintage Warmer och Oldtimer från PSP.
Vintage Warmer är en av få pluggar jag testat som verkligen kan tillföra nåt som låter "på riktigt" i dist- och kompressionsväg...

Ok, jag ska kolla in dem. Tack!

39
Studio, produktion och övrigt / SV: Tips på plugins till logic
« skrivet: 21.02.2010, 15:17:13 »
Hej!

Jag sitter och kikar på effektplugins till mac/logic och det känns lite som en djungel.

Vilka är det som håller den bästa kvalitén? Både bland gratis och köpes? T-racks och spl dök upp. Är det någon ni speciellt kan rekommendera?

Jag behöver nog framförallt compressorer/limiter/dynamics effekter.

(De flesta jag hittar verkar vara vst, men jag antar att det är au jag ska leta efter!?)

MVH

WaveArts kanalstrippar är skitgrymma, kan verkligen rekommendera!

Ok, tack för tips. Jag ska kolla in dem!

40
Studio, produktion och övrigt / Tips på plugins till logic
« skrivet: 21.02.2010, 15:05:12 »
Hej!

Jag sitter och kikar på effektplugins till mac/logic och det känns lite som en djungel.

Vilka är det som håller den bästa kvalitén? Både bland gratis och köpes? T-racks och spl dök upp. Är det någon ni speciellt kan rekommendera?

Jag behöver nog framförallt compressorer/limiter/dynamics effekter.

(De flesta jag hittar verkar vara vst, men jag antar att det är au jag ska leta efter!?)

MVH

41
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken rytm?
« skrivet: 09.02.2010, 22:33:59 »
Jag hör 6/8.

42
Tack för bra svar!

Tycker du alltså att jag ska ha projekfilerna på den som är 160?, alltså den som innehåller op systemet? Tar inte projektfilerna mycket plats?

43
Ska precis sätta igång och installera. Vill gärna dela upp det lite då min "huvudhårddisk" inte är så stor, plus att jag har hört att det kan funka bättre om man delar upp det.
Den med op systemet är på 160gb. Sen har jag två interna på vardera 500gb.

Hur lägger man upp det?

44
Studio, produktion och övrigt / SV: Studiomonitorer aktiva
« skrivet: 21.08.2009, 01:15:37 »
Jag kör med ett par yamaha hs-50 hemma  som jag är nöjd med. Billiga och bra. Låter inte vackert men spretigt och bra. Döljer inte så mycket (bortsett ifrån i basregionerna). Känns som att det mest handlar om att lära sig monitorerna.

45
Kompressorn är mycket, mycket bättre.
Sen kan väl Delay Designer vara kul.
Det och några smarta funktioner när man ska skapa kanaler och bussar, och drag n drop i samplern.
Men det är nog mycket roligare och smartare att gå direkt till 9an...




Det där med kompressorn var intressant. Tror du det går att flytta den pluggen till sjuan? Har fortfarande inte riktigt hunnit sätta mig in i hur det funkar.

46
En liten fjuttsak kanske men jag tycker det är behändigt att kunna krafsa ned text i nya Notes (9:an), dels för hela projektet, dels för varje Track, sångtexter, anteckningar ominställningar osv.
Men tråden var om 7->8 pluggkvalitet ja, sorry ;)

 :) Ändå intressant att läsa.

47
sant! Men det var inte det jag frågade om.  :)

men visst. Kan vara intressant och höra ifall någon även vill jämföra med nian...

48
och kan man förresten på något sätt exportera pluggarna ifrån logic 8 till 7?

Funderar lite på vad det finns för värde i att byta ifrån 7 till 8..

49
Två stycken 1920x1600 (16:9) eller två stycken 1600x1200 (4:3). Själv föredrar jag 4:3, det blir lite för brett annars. Men det är smaksak. Två stycken 1600x1200 (4:3) ger mera effektiva pixlar än två 1680x1050 (16:9).

Tumstorlek kollar du efter hur stora pixlar du vill ha (hur bra syn du har, hur långt ifrån dig skärmarna placeras). Resolutionen avgör hur mycket du får att rymmas på skärmen.

Att köpa stora skärmar med leksaksresolution är bortkastade pengar (ifall man inte har jättedålig syn eller jättekänsliga ögon).


Intressanta aspekter, ska läsa lite och återkomma, men om jag förstår dig rätt. Lägre resolution=Större text.

50

Ok, tack för synpunkterna!

Tror du att 22" wide kan bli för stora, eller för avlånga? eller borde man satsa på typ 19" 4:3?

Två st 22" är inte onormalt stort/brett enligt mig. Lite trångt med utrymme på 19"

ok, känns som två 22" wide kan bli bra. Två 23 el 24 kanske blir lite overkill.

51
En poäng har du där men jag är ute efter både redundans och separering. Dessutom tror jag inte på skärpan i 32" som datorskärm jämfört med 22".

Men som mycket annat i livet är det tycke och smak som avgör... ;)

Ok, tack för synpunkterna!

Tror du att 22" wide kan bli för stora, eller för avlånga? eller borde man satsa på typ 19" 4:3?

52
Ok, och det hade inte blivigt bättre om du hade en 32" ?

Det är möjligheten att separera som du vill åt?

53
Hej!

Ska köra logic på mac och ganska stora projekt med ca 24 audiospår. Vilket är smidigast att jobba med? En stor skärm typ 32" widescreen eller två st. typ 22" widescreen?

Kommer att sitta ganska långt ifrån skärmarna. Inte jättelångt ifrån men ändå på lite längre avstånd än vad man annars i regel brukar göra om skärmen står på ett skrivbord. Kan man förstora upp texten i logic på något smidigt sätt eller vad rekommenderar ni?

54
Studio, produktion och övrigt / SV: om att patcha mikrofonsignal
« skrivet: 30.07.2009, 13:53:29 »

En kort fråga, mitt i allt...

Finn det något smidigt/billigt sätt att skarva två balanserade kablar som det inte sitter några kontakter på?

Typ med hjälp av sockerbitar eller liknande. Eller bara löda ihop dem och tejpa?

(Gäller ett antal tunna sladdar i en multikabel.)

55
Studio, produktion och övrigt / SV: om att patcha mikrofonsignal
« skrivet: 30.07.2009, 12:34:03 »
Det beror lite på. Risken för skador ligger i fantommatningen. Sitter det i en patchbay, så glömmer man helt säkert bort att stänga fantommatningen ibland medan man kopplar om. Är patchbayen dessutom med TRS och inte XLR, så kommer man att kortsluta eller få fantommatning in på fel pinnar medan man trycker in kontakten - och det är inte säkert att alla micar tål det.

Sedan finns förstås alltid risken att man får in störningar. En patchbay brukar inte vara helskärmad - och har man då inte skärmad kabel med tvinnade ledare i patchbayen (kontakterna brukar sitta på ett kretskort så att kretskortsbanorna löper bredvid varandra - alternativt så är det lösa kablar som sitter mellan fram- och baksidan), så kan störningar komma in på samma sätt som med en obalanserad kabel - och det är inte bra när det handlar om så svaga signaler.

Ang. det här med riskerna... Om en mikrofon får dubbel fantommatning dvs. både ifrån t.ex. mixerbord och en extern preamp. Är det också skadligt?

56
Om kontrollrummet.com / SV: Detta forum.
« skrivet: 18.07.2009, 14:59:18 »
Här finns klart färre aktiva medlemmar men det är betydligt trevligare.

Tycker också att det är trevligt här. Brukar också få många kompetenta svar här.

57
Såg precis att Behringer har en variant som även har "normal mode"

http://www.thomann.de/se/behringer_px3000_ultrapatch_pro_patchbay.htm

Frågan är om det är mer användbart än half-normal.

Är inte så tokig i Behringer direkt. Någon som testat denna?

Jag har en sån. Den första jag fick hade glappkontakt på några kanaler..returnerade och fick en som fungerar. Den är lite halvracklig men funkar fortfarande..





Ok, tack för svar! Tyckte att Behringen är lite för "billig för vara sann". Får se hur vi gör. Tror i och för sig inte att vi kommer att hålla på och patcha så mycket, så kanske den håller men glapp-problem kan ju vara jäkligt tjatigt.

Har letat efter en neutrik med "normal" läge. Fattar inte varför de inte har en sån modell.

58
Samson S-Patch Plus rekommenderas (över billiga behringer och neutrik).

ok. varför rekommenderar den? Den är ju mer än dubbelt så dyr som ex. neutrik om jag inte minns fel...

59
När kan man förresten ha glädje av split funktionen? När kan vilja man slå ihop två signaler?

60
Såg precis att Behringer har en variant som även har "normal mode"

http://www.thomann.de/se/behringer_px3000_ultrapatch_pro_patchbay.htm

Frågan är om det är mer användbart än half-normal.

Är inte så tokig i Behringer direkt. Någon som testat denna?

61
Studio, produktion och övrigt / SV: PCI eller Firewire
« skrivet: 12.07.2009, 12:49:16 »
Ok, det känns som att alternativen börjar klarna.

En fråga till;

Om man t.ex. kör 24 i/o med PCI från Motu och sedan petar in ett 828 firewire kort, går det att kombinera? Eller krockar det då?


Med ASIO-drivrutiner blir det antingen eller. Bäst är säkert att göra två HW-profiler, den ena med FW enablerad, den ena med PCI-kortet enablerat.

Tack! Då förstår jag.

62
Tack för alla svar!

Svaren har dock kommit lite från det jag var ute efter. Om man till exempel köper ett MOTU HD192 - märker man då stor skillnad på att köra det i 192 jämfört med 96 khz? Alltså ett kort som kan hantera 192 på ett bra sätt (om nu HD 192 ens räknas till ett sådant)

(Det som ligger bakom frågan är egentligen om jag ska satsa på ett motu 24 I/O eller köpa ett HD 192.)

63
Känns som att vi börjar få klart för oss hur vi ska koppla.

Sitter nu och jämför multialternativen. Tänkte först löda själv, men börjar nu bli tveksam. Kanske att man ska köpa en jäkla massa sådanda här:

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_skb_1745m_8_snake_steste.htm

Hade dock velat att de var 6 meter långa istället. Är det någon som känner till något annat liknande prisvärt alternativ? Kanske någon annan återförsäljare?

Eller ska man kanske löda en multi direkt på patchbayen?

64
Det verkar vara rörigt med bandare och grejor blir det bättre ljud med det eller... ?
Jag kör allt "internt" på datorn och ljudkortet min mixer använder jag egentligen inte har jag upptäckt Jo den är inkopplad men kan lika gärna kopplas bort. Ja jag fattar väl inte men varför måste man krångla till det?
Eko

En stor fråga som kan ge många svar...

Kortfattat, så gillar vi hur det låter och tycker det är roligt att jobba med.

65
kanske det var just såhär hägge menade, men du kan ju använda din (nykopplade) patch så att istället för signalsplit (-6dB), så tappar du ut signalen från bandaren vidare till datorn.

Kan du utveckla lite, fattar inte riktigt? Vad menade Hägge, vilket alternativ på bilden?

66
Du behöver inte fundera över det, utan Dan Lavry har total koll på det och reder ut begreppen här: http://www.lavryengineering.com/documents/Sampling_Theory.pdf  :)

Bra länk. Det börjar klarna. Tack!

67
Studio, produktion och övrigt / SV: PCI eller Firewire
« skrivet: 11.07.2009, 13:27:49 »
Ok, det känns som att alternativen börjar klarna.

En fråga till;

Om man t.ex. kör 24 i/o med PCI från Motu och sedan petar in ett 828 firewire kort, går det att kombinera? Eller krockar det då?

68
Studio, produktion och övrigt / SV: PCI eller Firewire
« skrivet: 11.07.2009, 12:46:49 »
Det som alltid är snabbast (och därmed bäst om man behöver kunna köra många I/O), är och förblir PCI/PCIe. Detta för att kortet sitter direkt på bussen och inte behöver ta en omväg via ett annat interface.

Ok, så om man jobbar med ett projekt med 24 chan. in och ut. Borde man kanske satsa på pci då?

Skulle du avråda från att köra ett motu 828 firewire kort med 16 kanaler firewire påbyggnad?

69
Farför måste du splitta signalen? Bandar du samtidigt på darorn som på bandaren, de e de enda jag kan tänka mig?

De e ju bara att patcha om från dator-mixer, bandare-mixer, bandare-dator beroende på vilket arbetsskede du är i. När du kör över från band till dator så kan du monitorera signalen via konvertern utan signal förlust.

Men om du vill splitta så behöver du en aktiv splitter som  man använder i livesammanhang när man delar signalen mellan monitorbordet och FOH.

Hägge

Du har rätt, jag behöver nog inte splitta signalen. Lite trögt i hjärnkontoret, men det börjar klarna. Har dock fortfarande inte riktigt listat ut i vilket läge patchbay:en ska stå i.

Här ser du alternativen.


70
Sitter och funderar på hur mycket samplingsfrekvensen gör. Är det ingen som gjort något ljudtest?

Sidor: 1 2 3 4 5 6