Kontrollrummet

Kategorier => Demolåtar => Ämnet startat av: morgonte skrivet 15.04.2011, 20:42:39

Titel: morgonte - Purcell: Chaconne
Skrivet av: morgonte skrivet 15.04.2011, 20:42:39
LÅTNAMN: Chaconne
ARTIST/GRUPP: morgonte
GENRE: Barock
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR:Henry Purcell
PRODUCENT:morgonte
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:2011
FORMAT: mp3

Jag fick lust att plocka fram blockflöjten och spela in det här underbara lilla stycket av Henry Purcell. Fullständigt namn är "Chaconne. Two in one upon a ground" ur "Dioclesian".
Jag hör några problemområden, men vill inte lägga orden i mun på er, så jag väntar med att redovisa dom, och då får jag se om ni hör samma som jag.
Cellon och cembalon är från Garritan, altblockflöjten från Moeck (Jag är från ... Västmanland :ph34r:)
http://www.box.net/shared/fdok5kax93 (http://www.box.net/shared/fdok5kax93)
Lagt lite EQ på flöjterna
http://www.box.net/shared/6x748dqcx7 (http://www.box.net/shared/6x748dqcx7)
Titel: SV: morgonte - Purcell: Chaconne
Skrivet av: Eddi skrivet 15.04.2011, 23:05:26
Det är säkert fint spelat men jag tycker att du ska EQ:a ner flöjtarna de låter skrikiga.
Titel: SV: morgonte - Purcell: Chaconne
Skrivet av: morgonte skrivet 17.04.2011, 08:47:43
Det är säkert fint spelat men jag tycker att du ska EQ:a ner flöjtarna de låter skrikiga.
Yes, Eddi! Ny version uppe. Nu har jag dämpat lite i de höga registren. Blev det skönare så? :)
Titel: SV: morgonte - Purcell: Chaconne
Skrivet av: Piddleton skrivet 18.04.2011, 12:03:22
Det blev skönare så. jag tror att du kan sänka volymen på dem en aning också.

Trevlig bit, förresten. :)
Titel: SV: morgonte - Purcell: Chaconne
Skrivet av: SYNTH skrivet 23.04.2011, 09:23:24
Skön Barockmusik till frukosten att lyssna till är inte illa gillar det men lite skrikig flöjt
Kan jag instämma i annars bra!  :)
Titel: SV: morgonte - Purcell: Chaconne
Skrivet av: Mr Artrock skrivet 23.04.2011, 09:55:25
Ett vackert stycke som drunknar i reverb men det som slår mig först är att detta är en samplad cello, har du provat EW?
(där slipper du denna syntetkänsla kan jag lugnt säga)
Det som också gör att kvalitetsintrycket dras ner en aning i mina kräsna öron är att det låter surt mellan flöjter och resten, dom är aningens aningens för låga???
Att dom låg lite högt nivåmässigt i första mixen kan bero på att du stod för nära micken när du tutade i Moeckluren, prova ett avstånd på 2-3 m, använd samma reverb på alla instrument som om det var inspelat samtidigt i samma rum/sal MEN inte i en katedral som nu, alldeles för lång rev. tid + dra ner lite effekt på varje instrument så man bara förnimmer reverbet och försök tuna det så det blir barocksal/kammare istället för katedral/big cave*
Skall man vara ytterligare petig så spelas cembalo med betydligt mer utsmyckning i Händel/Bach/Scarlatti/Couperin och Rameau's musik, det är lite stiff som det är nu men helt ok och lyssningsbart, kul med en flöjtist på forumet, spelar du tvärflöjt också???
Keep it up det kan bara bli bättre***
 :)
Titel: SV: morgonte - Purcell: Chaconne
Skrivet av: spacetrucker skrivet 23.04.2011, 10:08:42
Hmmm... jag fann detta jobbigt att lyssna på. Kan ha nåt att göra med flöjterna, dom är för högljudda för min smak.

Tråkig kritik, sorry

Space
Titel: SV: morgonte - Purcell: Chaconne
Skrivet av: MaxB skrivet 23.04.2011, 10:12:37
Mr Artrock det finns en till, Jonte i Uppsala, som spelar tvärflöjt. Han arbetar dessutom kanske som pianostämmare.

Morgonte, jag har lite svårt för denna kombination av flera flöjter som verkar inom samma frekvensrymd tror jag, eller så är det jag som är ute och cyklar. Det som Mr Artrock säger om rymden i rummet tror jag är bra tips att ta till sig. Då kanske inte flöjterna blandar sig med varandra så mycket?

Västmanland skriver du - storstad eller landsbygd?
Titel: SV: morgonte - Purcell: Chaconne
Skrivet av: morgonte skrivet 23.04.2011, 13:53:37
Det blev skönare så. jag tror att du kan sänka volymen på dem en aning också.
Skön Barockmusik till frukosten att lyssna till är inte illa gillar det men lite skrikig flöjt
Kan jag instämma i annars bra!  :)
Hmmm... jag fann detta jobbigt att lyssna på. Kan ha nåt att göra med flöjterna, dom är för högljudda för min smak.
Hmmm...Jag får nog lov att sänka flöjterna...  :)

Ett vackert stycke som drunknar i reverb men det som slår mig först är att detta är en samplad cello, har du provat EW?
(där slipper du denna syntetkänsla kan jag lugnt säga)
Jodå, att det låter synt om cellon är en av orsakerna att jag lagt flöjterna högt... Ska titta på EW. :)

Det som också gör att kvalitetsintrycket dras ner en aning i mina kräsna öron är att det låter surt mellan flöjter och resten, dom är aningens aningens för låga???
Precis, jag hörde det när jag bytte högtalare, men inte i mina monitorer, så jag blev osäker på om det var lyssningen, men nu fick jag det bekräftat. Tack för det!
Blockflöjter är ju svåra att stämma rätt iom att tonhöjden varierar dramatiskt beroende på hur starkt man blåser. När man spelar live blir det enklare då man jämkar sig samman under styckets gång. Men det får inte vara surt!

Att dom låg lite högt nivåmässigt i första mixen kan bero på att du stod för nära micken när du tutade i Moeckluren, prova ett avstånd på 2-3 m, använd samma reverb på alla instrument som om det var inspelat samtidigt i samma rum/sal MEN inte i en katedral som nu, alldeles för lång rev. tid + dra ner lite effekt på varje instrument så man bara förnimmer reverbet och försök tuna det så det blir barocksal/kammare istället för katedral/big cave*
Problem där...min studio är nästan helt obehandlad och för liten, därför har jag spelat in så nära jag kan för att slippa rummet och kunna lägga på reverb. Reverbet är ett Hall, vad jag minns, och visst är det mycket, det är ju så härligt med mkt reverb på flöjter :wub:...men jag ska försöka hålla mig i skinnet.... :rolleyes:

Skall man vara ytterligare petig så spelas cembalo med betydligt mer utsmyckning i Händel/Bach/Scarlatti/Couperin och Rameau's musik, det är lite stiff som det är nu men helt ok och lyssningsbart, kul med en flöjtist på forumet, spelar du tvärflöjt också???
Jo, nu är det ju en slinga som går hela tiden, hade inte tid att göra det ordentligt, och sen spelar jag inte cembalo på riktigt (dålig bortförklaring). Likaså ska ju cellon spelas genom hela stycket och inte vara en slinga.

Morgonte, jag har lite svårt för denna kombination av flera flöjter som verkar inom samma frekvensrymd tror jag, eller så är det jag som är ute och cyklar. Det som Mr Artrock säger om rymden i rummet tror jag är bra tips att ta till sig. Då kanske inte flöjterna blandar sig med varandra så mycket?
Jo, fast nu ska ju flöjterna blanda sig med varann, det är ju en kanon. Men man kan använda två olika flöjter och kanske panorera ut dom mer, så blir det lite skillnad.

Västmanland skriver du - storstad eller landsbygd?
Kolbäck... :wub:...men jag bor utanför Sundsvall.


Tack allihop för bra kritik! Jag fick lite att göra nu, så det kan dröja innan en ny verre kommer upp, men ska försöka... :)
Titel: SV: morgonte - Purcell: Chaconne
Skrivet av: Rattlesnake skrivet 26.04.2011, 00:30:59
Jag älskar Purcell, Fairest Isle tycker jag är en av de vackraste melodier som någonsin gjorts!
Den här hade jag inte hört förut men den var trevlig den med.

Mina intryck av inspelningen var lite negativa till att starta med, då jag har tröttnat på Garritans starka statiska vibraton på solostråken. EWQLSO som mr Artrock är inne på har bättre uttryck, men skulle med sitt store reverb inte ha passat i i kammarmusikkänslan du har här. Viennas bibliotek hade funkat bättre.
Blockflöjterna glider i och omkring varandra och bildar vid några tillfällen en väldigt homogen klang som jag tror man inte brukar höra om det är två olika flöjtister och olika flöjter. Men hade de varit utpanorerade hade jag kanske inte reagerat så.

Fantastiskt bra spelat. Lät lite otajt bara på ett ställe alldeles mot slutet.