Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Danne

Sidor: 1
1
Studio, produktion och övrigt / SV: Intressant intervju med Satan
« skrivet: 25.04.2008, 07:01:24 »
Dom är så pompösa dom här killarna - det är inte helt enkelt ett fildelningsnätverk, det är en filosofi!
 :lol:
 edit: Och vilken slutkläm! Killen har uppenbarligen lika lite erfarenhet av musikbranschen som jag har av fildelningsvärlden, ändå är han expert och känner sig manad att förklara hur det ligger till. Suck.

2
Hade hans o hans likars möjlighet att ta betalt för sina tjänster hotats på samma sätt som upphovsmännens så hade det varit annat ljud i skällan.
Precis som att dagstidningar kan skriva populistiska debattartiklar där man basunerar ut upphovsrättens förlegande - men säger en helt annan sak när man frågar om deras eget material får användas hur som helst.
Det ligger stora penningintressen bakom viljan att ha en stor kundkrets som fortsätter tanka hej vilt o köper snabbare o snabbare bredband.
Bra skrivet, jag håller helt med dig när det gäller Schwartz.
Men jag gillar inte den föreslagna lagändringen. Vi borde kunna lösa frågan utan mer övervakning och förbud.

3
Studio, produktion och övrigt / SV: DN om piratkopiering
« skrivet: 28.11.2007, 21:57:48 »
är det någon på detta forum som skulle se det som ett misslyckande om man hittade sin musik på varenda dc hub?? :unsure:

Absolut inget misslyckande. Däremot känns det lite surt när låtarna sprids före releasedatum.

4
Danne: Homedownloads kanske har tekniken att registrera allt men STIM gör idag ingen enskild registrering av digitalt distribuerad musik. Lösningar är på väg men finns ännu inte.
Är du säker på det? Jag får nämligen utbetalningar med poster baserade på digitalförsäljning.
Visserligen off-topic men ändå inte... Stim framställs ju ofta i sådana här debatter som tandlösa antika tigrar (eller nåt :D) men jag tycker inte det stämmer.

5
Jo, men att betala för tillgången av något jag inte använder känns inte heller så kul. :) Bredband är ju inte lika med fildelning, och frågan är hur mycket man vill kollektivbestraffa alla användare. Som sagt, jag tycker det finns många frågetecken.

6
Jag skulle tro att den nya billiga tekniken är ett större problem för småstudios än den eventuella konkurrensen från kommunala ungdomsprojekt.

7
Studio, produktion och övrigt / SV: Madonna lämnar warner?
« skrivet: 13.11.2007, 19:54:19 »
Jag håller med Mr Phil. Svårt att se det sensationella i att Madonna skriver på för ett nytt bolag, förutom kanske att någon vill slänga 800 millar på en artist som definitivt inte står på toppen av sin karriär. ;)

8
Hos varken PirateBay (olaglig, gratis) eller Homedownloads (laglig, betaltjänst) kommer Waters att få några pengar för sitt komponerande (i det senare fallet eftersom STIM och motsv. går på standardlistor utfrån vad som spelas på radio etc, något som i alla fall håller på att förändras).
För det första lär nog Pink Floyd finnas med i exakt all sampling som ö h t görs på all världens radiokanaler ;) men sen tror jag nog att Home Downloads både betalar och detaljrapporterar.

Själv tycker jag "bredbandslicensen" är ganska knepig. Personligen har jag ingen större lust att betala för något jag inte använder, och tanken på att trafiken skulle scannas känns inte lockande.

9
Studio, produktion och övrigt / SV: Fasutsläckning
« skrivet: 06.11.2007, 21:25:31 »
Jag som aldrig tidigare intresserat mig för akustikproblem har faktiskt missat dessa mantran, men tar nu till mig alla tips jag får. Tack för att du svarar i tråden!

Högtalarna står nu parallellt med bakväggen men riktade lite snett inåt, så som du efterlyser. Problemet kvarstår delvis så jag ska ta era tips på allvar och ordna någon sorts dämpning i hörnet.

10
Studio, produktion och övrigt / SV: Fasutsläckning
« skrivet: 06.11.2007, 16:09:08 »
Nu har jag flyttat allt 3 decimeter åt höger. Ljudet är bättre, även om jag upplever att vissa frekvenser släcks ut fortfarande. Ska testa med dämpare bakom. Tack alla.

11
Studio, produktion och övrigt / SV: Fasutsläckning
« skrivet: 06.11.2007, 12:47:43 »
Materialet är det inget konstigt med, funkar fint i lurar.
Basen är inte bumlig, tvärtom helt utsläckt när jag sitter mitt framför monitorerna.

Men i lurar kommer ju inte ljudet att krocka med varandra. Fasutsläckning är ju ett akustiskt fenomen och inte något upplevt i huvudet.
Ja ok, låt mig förtydliga: Jag är säker på att det som skickas in i monitorerna har både centerinformation och bas. :) (Claes - har även bytt kablarna nu sedan ditt inlägg.)
Får väl överge hörnet helt enkelt.

12
Studio, produktion och övrigt / SV: Fasutsläckning
« skrivet: 06.11.2007, 11:44:03 »
Dom är ju aktiva... och allt låter bra "ur vinkel". Tror inte det är problemet, även om jag också gjort det felet många gånger.  ^_^

13
Studio, produktion och övrigt / SV: Fasutsläckning
« skrivet: 06.11.2007, 10:53:04 »
Inte mycket, konstigt nog. Ska prova ännu en omflyttning och återkomma med resultatet. Tack för er hjälp så långt!

14
Studio, produktion och övrigt / SV: Fasutsläckning
« skrivet: 06.11.2007, 10:05:02 »
Ska säga också att jag testat placera frigolitskivor direkt bakom monitorerna, men till ingen nytta. Kanske är inte frigolit den bästa absorbenten ;) men jag ville ändå se om det påverkade något.

15
Studio, produktion och övrigt / SV: Fasutsläckning
« skrivet: 06.11.2007, 10:03:11 »
Materialet är det inget konstigt med, funkar fint i lurar.
Basen är inte bumlig, tvärtom helt utsläckt när jag sitter mitt framför monitorerna.

16
Studio, produktion och övrigt / SV: Fasutsläckning
« skrivet: 06.11.2007, 10:02:11 »
Så här:


17
Studio, produktion och övrigt / Fasutsläckning
« skrivet: 06.11.2007, 09:40:05 »
Nu behöver jag hjälp av er akustikrävar! Jag upplever en viss utsläckning av centermaterialet när jag sitter framför högtalarna. Problemet försvinner om jag ställer mig upp och lyssnar en meter ovanför monitorerna, eller i en annan del av rummet.
Möjligen a big no-no, men jag har nyss flyttat mina grejer till ett hörn. Kan det spela någon roll?
Har testat monitorerna i lite olika positioner men inte hittat någon klar förbättring
Hur löser jag detta bäst?

18
Om kontrollrummet.com / SV: (smyg)REKLAM
« skrivet: 31.10.2007, 16:48:15 »
jag har fått min beskärda del av hans drypande ironiska kommentarer som syftade till att så vitt kunde förstå var en gammal kärring som helst läste ICA kuriren.
:lol: Det lät faktiskt lite kul.

För övrigt borde alla ta det lite lugnt. Och Claes, jag återkommer om SM Pro Audio MP2. ;)

19
Jag tittar in och läser lite ibland men sådana här diskussioner känns alltid svåra för mig att relatera till. Det jag sysslar med delar nästan inga av popvärldens problem eller arbetssätt, låtar kan breaka och plötsligt dyka in på topp 40 utan en enda radiospelning till exempel.

Som sagt så tror jag den här diskussionen hade sett helt annorlunda ut om det var folk i dansbandssvängen som diskuterade, eller metalbolag och det gör det hela lite svårhanterligt.

20
Vad jag från början ville säga (och säkert sagt i alldeles för många och inte alltid bra ord...) var att skivkontraktet, som den extremt glorifierade sak det har varit, inte är lika viktigt idag som för 20 år sen och att det inte bör vara varje uppkommande akts fokus.
Det håller jag med om!
Att ett storbolag upptäcker en talang och satsar massor på att utveckla den artisten - det existerar som vi alla vet nästan bara i Idol-formatet idag. :) Att drömma om den sortens hjälp och backup från ett skivbolag är inte rimligt, om man nu inte är speciellt intresserad av att sjunga mainstreampop.

Annars tror jag att det är väldigt svårt att beskriva mellanskiktet i musikbranschen idag, eftersom det ser så olika ut beroende på vilken genre man talar om.

21
Jag som driver ett (visserligen pyttelitet) skivbolag känner inte riktigt igen mig i din beskrivning. Kontakterna jag förvärvat genom åren är min största tillgång, underskatta inte det. Jag tror skivbolag behövs på fler sätt, kanske inte alltid uppenbara grejer...

Att få ett skivkontrakt idag är lättare än någonsin: Hooka upp med ett par driftiga polare och starta ett bolag!
Känns inte det där som en ganska hård förenkling? :)
Det svåra är ju inte att registrera enskild firma och kalla sig skivbolagsdirektör - vi är nog många hobbymusiker med hundratals osålda skivor i garderoben - att hitta till sina kunder är den verkliga utmaningen. För att inte tala om distribution, som på många vis är det nya skivkontraktet...


Skivkontraktets roll har förändrats och håller på att förändras. Det heter just SKIVkontrakt, tänk på det. Färre och färre är intresserade av att köpa musik som distribueras på en plastbit.
"Skivkontrakt" är ju bara ett ord. Lite som "a&r" som ju sällan sysslar med att matcha förlagets repertoar mot olika artister. :)
Jag själv säljer i princip bara digitala nedladdningar, och en och annan vinylskiva.

Det jag kan göra för artisterna är att sätta deras musik i händerna på rätt folk, att administrera och att göra deras musik tillgänglig för konsumenterna. Det tror jag inte en random polare med sinne för marknadsföring klarar och jag tycker inte du ska förringa oss som gör ett bra jobb här.
Mina två cent.

22
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 23.09.2007, 04:49:10 »

Ett par ESI nEar05 blev det. Inte alls dumma!

23
Studio, produktion och övrigt / SV: CDR, tillverkning
« skrivet: 20.09.2007, 11:32:33 »
dessa kan du pressa priset på
http://www.skivtryck.se/
har för mig vi kom ner till 12kr/CD - men då var antalet iofs större.
De är iaf inte omöjliga att prata med.

Bra tips, tack!

24
Studio, produktion och övrigt / CDR, tillverkning
« skrivet: 20.09.2007, 06:54:28 »
Jag undrar om någon kan rekommendera en CDR-tillverkare?
Jag gör ofta 50-100 skivor och skulle vilja komma ner till typ 10 kr styck inkl moms och frakt, tryck och plastficka. Är det möjligt eller är 20 kr den nivå som gäller?

25
Tack. :)
Nej jag använder nästan aldrig Reason numera, men kom på att just basljudet i den där låten är en ensam Subtractor, som ju är en synt många klagar på. Själv gillar jag Subtractorn, tycker den håller lika god klass som de flesta motsvarande VSTi:erna.

26
Det går att göra feta ljud i alla sequencers - Reason, FL, Cubase, Buzz, you name it! :)
Visst finns det VSTis som gör en del jobb åt dig gratis, som att fläska med inbyggda effekter osv, men det är absolut möjligt att brassa hits enbart i Reason.
Som vanligt är det trista svaret sant - det finns inga genvägar, inga generella tips att ge. Bara att öva.

PS. Basen i "Dirty Beat" på min myspace är en ensam Subtractor. Jag tycker den blev helt ok, lyssna väl.

27
En regelrätt ommixning av befintligt material kallas aldrig remix idag.
Vad kallas det då idag?

Ett bra sammanfattande inlägg i övrigt!

Vet faktiskt inte, kan inte påminna mig att jag sett någon sådan credit på länge. New mix kanske? :)
"Remix" om en ommixning kan möjligen funka i en genre där man aldrig skulle kunna misstänka en dansvariant, som en cd-reissue av en sextiotalsplatta eller så. Men nu är jag utanför mitt område.

28
Jag skulle vilja säga att ordet remix här i tråden felaktigt associeras till olagligheter och bootleggande, när begreppet inom (framförallt) dansmusiken står för att kreativt omarbeta en låt. Ett jobb som beställs av originalartisten eller hans skivbolag.

Från början var remixandet just vad ordet betyder, att mixa om. Som inom discon, då man helt enkelt höjde bastrumman i en phillylåt och kallade det Special Disco Version eller nåt liknande. :)
Senare utvecklades remixen till att innehålla allt mer unika och nya beståndsdelar, tillsatta av remixaren (som i mitten av 70-talet också började få credit på skivorna); Tom Moulton 1975 lade till lite percussion, Jellybean 1984 bytte ut hela rytmspåret och så småningom blev remixen en helt ny låt med bara små fragment kvar av originalet.
Det där skrev jag om i Studios remixskola häromåret.

Idag är remixandet antingen ett sätt för ett skivbolag att köpa underground kredd (tänk sunkig popartist remixas av cool technokille) eller ett sätt för dansfolket att arbeta tillsammans (tänk technokille remixar technokille) eller ett sätt att anpassa material för dansgolvet (tänk radiodänga förlängs med trumintro/outtro och tydligare beats) osv osv.
Kort sagt finns det många sorters remixer, och det gemensamma är alltså den kreativa biten - man lägger till och tar ifrån. En regelrätt ommixning av befintligt material kallas aldrig remix idag.

Mina två korvören. ;)
/Danne

29
Studio, produktion och övrigt / Midikontroll av 'navigering'?
« skrivet: 29.06.2007, 12:34:49 »
Nån som vet om man kan midimappa det som piltangenterna gör, att stega mellan klippen?
Har en pinne på en controller jag skulle vilja använda till det.

30
Jag tycker de allra flesta samplingsskivor är dåliga och dyra. Bara ett fåtal är bra men så hörs dom också i var och varannan produktion.
Tror inte marknaden är mättad, tvärtom finns det stora hål att fylla.

Sidor: 1