Vissa har uppenbarligen otroligt svårt för att skruva upp volymen... och jag kan hålla med om att man antagligen trillar ur stolen om man lyssnar på ett "glest" spår på hög volym och det kommer en "normalt mastrad" låt efteråt... Men hur låter det egentligen? Hela den här karusellen - Loudnessrace" - har väl sin upprinnelse i EBU´s normer för radiosändningar och där tog man enbart hänsyn till toppnivån. Nu lär det komma nya regler - det finns i alla fall ett förslag... som ska ta hänsyn även till medelnivån (RMS).
Det är inte svårt att förstå att skivbolagen velat att just deras musik ska tränga igenom och nå ut så att man faktiskt hör den. "Vi" är i allmänhet inte aktiva lyssnare längre utan lyssnar på bakgrundsskval genom usla anläggningar medan vi håller på med annat...
Jag är inte så värst påläst om det här men tänkte att det vore intressant att lära sig mer och även vara uppmärksam på hur man upplever saker och ting. Hoppas vi kanske kan få en intressant diskussion kring hur vi hanterar våra låtar.
Så, jag började mina irrfärder med att testa ReplayGain. Det är en funktion som ställer volymen för ljudfiler efter medelnivån för att det inte ska bli våldsamma skillnader mellan olika låtar i ett mediaarkiv. Har man blandat nya och gamla inspelningar är detta helt säkert ett problem. Funktionen ReplayGain finns tex i den vanliga musikspelaren Foobar2000 som jag har använt för att processa en del låten Rising om vilken också diskussionen uppstod.
Mix:
[mp3=200,20,0,center]http://privat.infocenter.org/jocke134/Mastring/Mix.mp3[/mp3]
Mast:
[mp3=200,20,0,center]http://privat.infocenter.org/jocke134/Mastring/Mast.mp3[/mp3]
Hur låter det?
När jag efterbehandlar (mastring låter lite pretto för en hobbyproducent) en mix använder jag kompressorer, limiters, soft clipping och equalizers (gärna både före och efter). Jag installerar dem gärna parallellt som send för att kunna "smyga in kompressionen" och låta lite av topparna bli kvar. Det är ju trots allt så att mycket av ett instruments karaktär ligger i anslaget och utan toppar - ingen karaktär. Jag skruvar upp, jämför och när det låter illa "backar jag"... Har ännu inte hittat något sätt att "mastra" som jag tycker låter bra...
I audiofilkretsar används ofta ett program som heter MasVis för att verkligen ondgöra sig över hur skivbolagen vanemässigt förstör bra musik. Programmet är skrivet av Svante Granqvist som jag refererat till förr och finns att ladda ner här:
http://lts.a.se/lts/masvisMan kan göra enkla jämförelser för att se hur hårt komprimerad en fil är:
Detta ser vi ju vanligtvis rätt bra i vår DAW men det finns mer detaljerad info att få ut om man är intresserad. Har dock inte satt mig in i vad allt innebär...
http://privat.infocenter.org/jocke134/Mastring/MIx.jpghttp://privat.infocenter.org/jocke134/Mastring/Mast.jpgKanske någon av er andra har tips på bra verktyg och metoder för mastring?