Kontrollrummet

Hip-hop av Memphis

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tjena. Gjorde en Hip-hop låt häromdagen och skulle gärna få lite kritik. Jag eller min bror tänker lägga på sång i form av rapp såklart   :P  men ingen av oss är jättebra på det egentligen.. kanske någon här är det?  :rolleyes:  Hörde att det var någon rapptävling eller något liknande här på Kr för ett tag sedan.. var det på seriös nivå? :unsure: :D

Hade varit kul iaf..

Kommentera gärna. Den är förresten gjord i reason 4. Jag jobbade mycket med EQ och kompressorer för att få en fet ljudbild utan att få det låta överkomprimerat. Hoppas jag lyckades..  :mellow:

Mvh

Mempis

http://www.speedyshare.com/618685258.html


Uppdatering: Nu har denna samlat damm länge och nu har den fått rappsång och låten heter istället 1971! Sången är av killarna i Noreply (http://www.myspace.com/noreplyswe)  :)



« Senast ändrad: 27.05.2008, 14:55:46 by Memphis »


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
 :( :(  låtlänken funkar inte  :(  :(
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Memphis är och styrketränar..

Om det nu är samma som du skickade, så tycker jag det låter rätt bra. Speciellt pianoliret.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Memphis är och styrketränar..

Om det nu är samma som du skickade, så tycker jag det låter rätt bra. Speciellt pianoliret.

Haha, precis, jag var o tränade  :lol: :D Nu är jag här och med mig hade jag en ny länk som fungerar. (Se längst upp)

Ge min länk en chans till..  snälla..  :P

/M
« Senast ändrad: 19.01.2008, 23:07:57 by Memphis »


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
rätt mysig låt! Får man säga mysig om en blivande rapp-låt?  :huh: Det är positivt menat iallafall  :)
Pianot blev lite enformigt att lyssna till ibland när det var samma-samma men funkade ändå på nåt vis! När det blev mer utbroderat: superbra! Ska bli intressant att höra någon rappa till den här!
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
rätt mysig låt! Får man säga mysig om en blivande rapp-låt?  :huh: Det är positivt menat iallafall  :)
Pianot blev lite enformigt att lyssna till ibland när det var samma-samma men funkade ändå på nåt vis! När det blev mer utbroderat: superbra! Ska bli intressant att höra någon rappa till den här!

Tjena Åsa! Klart man kan säga mysig till en Hip-Hop låt  :P  Tack för din kommentar. Ja, håller med faktiskt, pianot är lite enformigt men ändå inte så farligt på något sätt. Men jag skall fundera på att kanske utveckla pianot i låten ändå.

Tack för din kommentar! 

Mvh

Memphis


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Gillar trummorna och basen! Glatt tonläge sprider sig ur högtalarna. Till hörandes rätt enkel låt i byggnaden men ger också ett starkt intryck av låten. Lite mer utspel på pianot skulle vara kul! Varför inte ett solo? :) Kan ju lägga solo med elpino/rhodes t.ex.


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Gillar trummorna och basen! Glatt tonläge sprider sig ur högtalarna. Till hörandes rätt enkel låt i byggnaden men ger också ett starkt intryck av låten. Lite mer utspel på pianot skulle vara kul! Varför inte ett solo? :) Kan ju lägga solo med elpino/rhodes t.ex.

Men Hip-Hop ska ju vara enkelt och enformigt!  :lol: :P  Haha. Tack din kommentar 1up. Jo, det är en enkel låt men jag ville hålla den rätt enkel men visst kan man lägga på något mer så det inte blir för tomt kanske.. :unsure: Kanske lite mer trum-fill-in, någon unizon övergång, och kanske som du sade.. ett pianosolo!  :o  eller någon melodi iaf.. :)  Får se på det. Du känner förresten ingen som är bra på att rappa?

:rolleyes:

/M
« Senast ändrad: 20.01.2008, 01:50:20 by Memphis »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou Memphis!

Nice groove i detta, snygga pianorolls, några felslag här o där, icke störande dock ;)
Mixen är kanske lite dundrande i nedre registret, kanske baskaggen o basen slåss om utrymme,
Snyggt intro, kunde vara ännu mera burksound på första takterna så blir kontrasten till själva låten dramatiskare.

Och sången/rappet kunde su skruva upp lite till, har lite svårt att höra solisten nu.. :P
Nu kan man ju fantisera sig till egen sång, vilket ju inte heller är dåligt!


Bra jobbat ivf!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Jou Memphis!

Nice groove i detta, snygga pianorolls, några felslag här o där, icke störande dock ;)
Mixen är kanske lite dundrande i nedre registret, kanske baskaggen o basen slåss om utrymme,
Snyggt intro, kunde vara ännu mera burksound på första takterna så blir kontrasten till själva låten dramatiskare.

Och sången/rappet kunde su skruva upp lite till, har lite svårt att höra solisten nu.. :P
Nu kan man ju fantisera sig till egen sång, vilket ju inte heller är dåligt!


Bra jobbat ivf!

h.   johan

Tack Mahan! Jo, det du sade om introt var ingen dum idé.. :) Tar o slänger på lite dist och dra ner diskanten mer eller nått. Och jo, jag ska höja sången :P

Det här med mixning är inte lätt men jag ska se över frekvenserna på bas o trumkagge.. kan mycket väl vara så. 

Thanks  B)

/M


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Du känner förresten ingen som är bra på att rappa?

:rolleyes:

/M

hmm, låt mig tänka efter.... eeeehm, ööööh, kanske de! Om andan faller på så! :=)


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Du känner förresten ingen som är bra på att rappa?

:rolleyes:

/M

hmm, låt mig tänka efter.... eeeehm, ööööh, kanske de! Om andan faller på så! :=)

Men om du hör någon som e duktigt på att rappa och letar efter ett färdigt beat att testa med så får du gärna hojta.  :)

/M


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
sure, will do!

Började på en humoristisk text innan inspirationen kom av sig! :D Läs och njut!

se Nu kommer glassbilen och spelar sin gla'a trudilutt
ja nu se kommer glassbilen och vi blir sugna på nått kallt å sött

se nu kommer gänget ned och slantar upp för strut och grädde
hela hooden börjar gunga med till groove i dur och farmor ledde...

...hela packet till en seger över grannskapet i ära å heder

öhm :P fortsättning...?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ingen låt att lyssna på :(  testa att tanka upp på kr?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
ingen låt att lyssna på :(  testa att tanka upp på kr?

 :huh:

Länken funkar ju visst fortfarande.. åtminstone för mig.. :mellow:

 Jag tänker ändå göra en del ändringar på den iaf och efter det tar jag och laddar upp den på färdiga demon.

/Memphis


freddy

  • Gäst
Kan bli fett med lite fläskrhymes på denna bakgrund. Trummorna låter metal, speciellt kaggen. Men det gillas ändå :P 


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Snällt och mysigt beat, tror det kan funka alldeles prima med en lite "mollig" text :)

Ingen på G ?

/david
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Kan bli fett med lite fläskrhymes på denna bakgrund. Trummorna låter metal, speciellt kaggen. Men det gillas ändå :P 

Ja, trummorna är ett rockkit så det e kanske därför..  :rolleyes: :P


Snällt och mysigt beat, tror det kan funka alldeles prima med en lite "mollig" text :)

Ingen på G ?

/david

Jo, nu har jag hittat en kille på SF som kan rappa. Han skall bara bygga färdigt sin lilla studio.   :)

Fortsättning följer.. B)


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Uppdatering: Nu har denna samlat damm länge och nu har den fått rappsång och låten heter istället 1971! Sången är av killarna i Noreply (http://www.myspace.com/noreplyswe)  :)

http://www.speedyshare.com/323498279.html

Om det nu är någon som alls uppskattar hip-hop här..  :rolleyes:

Mvh

Memphis




Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
har nu lyssnat på låten, och som jag hade för mig så diggade jag inte rösten och de stämde.. uttalet var alldeles för dåligt tycker jag också!
Sysslar själv med rap musik så..

Beatet i sig va väl helt okey, dock inte min smak , vilket gjorde att jag kanske inte heller fastnade för låten!

allt för mig

/ fridens liljor @ Ejremar

Tack för comment Ejramar! Lyssnade en del på din sida, förstår varför du inte riktigt diggade den här stilen då. :) Du hade en del väldigt sköna låtar men personligen gillar jag inte alls rapp på svenska. Angående min låt så tror jag uttalet är en smaksak, tycker själv om den lite slarviga amerikanskan faktiskt, kanske lite svårt att höra vad som sägs ibland men det har sin charm. :D

Tack för din input.

Mvh

Memphis




Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
detta är inte riktigt hiphop för mig? nån Just-D variant känns det mer som, en snäll beat och en svensk som försöker ha lite attityd men det grötar och blir lite mjäkigt. tror nog mer på att ta det åt hållet där glimten finns i ögat (har precis läst meningsbyggnad A)

Beates sound är lixom för snällt för at det skall kännas hiphop för mig...

men, soundet, ljuden, mixen är skitbra! kanske nån melodisk sång på detta också, kvinnlig?

bra jobbat, men lite off genre eller hur fan jag nu skall skriva :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra rytm i rapen, men uttalet låter hemmabygge på nåt sätt.

Pianot är underbart spelat - Kanon!!

Trummorna helt fel till låten. Mer maskin efterlyses, eller verklighetstroget akustiskt.

Låtens uppbyggnad tycker jag hamnar mer i nåt slags vuxenamerikanskt västkustsväng om man bortser från rapen. Jag hade sänkt tempot rejält och bytt ut trummorna för att förstärka hiphopkänslan.


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
detta är inte riktigt hiphop för mig? nån Just-D variant känns det mer som, en snäll beat och en svensk som försöker ha lite attityd men det grötar och blir lite mjäkigt. tror nog mer på att ta det åt hållet där glimten finns i ögat (har precis läst meningsbyggnad A)

Beates sound är lixom för snällt för at det skall kännas hiphop för mig...

men, soundet, ljuden, mixen är skitbra! kanske nån melodisk sång på detta också, kvinnlig?

bra jobbat, men lite off genre eller hur fan jag nu skall skriva :)

Tjena Emu! Tack för en bra och ärlig kommentar. Förstår vad du menar, lite snällt är mitt beat men killarna på sången ville inte ha något "gangsta beat" heller men att ändå ha attityd i sången. Visst är det amatörmässigt men jag tycker ändå det är bra för att vara på hobbynivå. Det var roligt tycker vi och tänkte fortsätta o se vad som händer. Kanske blir det bättre o bättre och inte lika grötigt o mjäkigt?     :mellow:

 Tack för kommentaren :)

Mvh

Memphis

Bra rytm i rapen, men uttalet låter hemmabygge på nåt sätt.

Pianot är underbart spelat - Kanon!!

Trummorna helt fel till låten. Mer maskin efterlyses, eller verklighetstroget akustiskt.

Låtens uppbyggnad tycker jag hamnar mer i nåt slags vuxenamerikanskt västkustsväng om man bortser från rapen. Jag hade sänkt tempot rejält och bytt ut trummorna för att förstärka hiphopkänslan.

Wernborg enters!  :) Tja och tack. Nya saker kritiseras vilket är väldigt intressant. Detta är en ny genre jag gett mig på och har såklart mycket att lära. För högt tempo och fel trummor säger du..  :rolleyes:
Ligger mycket i det tror jag men sedan beror ju det lite på vad för slags känsla man vill ha i det. Jag hade medvetet ganska högt tempo för att ge det lite mer fart och liv än det vanliga och typiska hiphop-stuket. Vet inte, kanske inte funkade då..  :unsure: Eller så låter det bara bättre med andra trummor.  :mellow: Jag skall testa lite mer och se vad som händer. :)

Tack igen

Mvh

Memphis

Edit: stavfel o rättade meningar
« Senast ändrad: 27.05.2008, 00:54:54 by Memphis »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
INte alls min bag men en bra låt är alltid en bra låt - och det är den här, justa beats och bra rap till en bra text. Om det sen är för lite maskinljud eller metaldrums bryr jag mig inte så mycket om - kör gärna vidare med stilen så kanske rapen tar till sig lite nyheter också, det kan ju vara dax kanske?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Som troligen sa förut, gillar beatet  :D

Håller inte med emu om att detta inte är hiphop.... tycker det funkar perfa!
visst det är inte USgangstarap, men varför ska man köra den stilen ;)

Vet inte om jag heldiggar slarvamerikanskan, men det är ju en smaksak.

Trummorna tycker jag nog passar bra, maskintrummor på denna blir inte lika shysst..


//
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tack Eko och David för era kommentarer. Väldigt delade åsikter märker jag, också intressant.  :)

Fortsättning följer..  ^_^

Mvh

Memphis


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ser en svart donna som inte lyckas "shake that ass" för att BPM är för hög och går runt och muttrar i videon istället... Men varför skall det nödvändigtvis låta på ett speciellt sätt när det är hiphop, tycker ändå det funkar bra... Får lyssna några gånger till dock..

Gillar ansatsen..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Gillar låtens uppbyggnad, tycker jag funkar. Stör mig lite på ett spelfel på pianot i början, bara en litet snubbel, men det hörs ändå... Tempot lite högt men stör inte. Uttalet låter hemsnickrat, med en blandning av amerikanska och brittiska...
DON'T PANIC


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tack Divi för coment.  :)

Gillar låtens uppbyggnad, tycker jag funkar. Stör mig lite på ett spelfel på pianot i början, bara en litet snubbel, men det hörs ändå... Tempot lite högt men stör inte. Uttalet låter hemsnickrat, med en blandning av amerikanska och brittiska...

Tja Rattlesnake, jo snubblingen i pianot kunde jag såklart fixat till, vet inte riktigt varför jag inte gjorde det.  :blink: Och angående uttalet delar vissa andra också din uppfattning. Hm..  :mellow: Jaja, är väl kanske svårt att ändra på.  :D

Tack för inlägg.  :)

/M