Kontrollrummet

Skiva/or som förändrat din syn på livet?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Det här var första skivan jag fick när jag var 11.



Det var aldrig någon som propsade på att jag skulle lyssna på Beatles, utan jag hade råkat lyssna på morsans instrumentalplatta "Herb Albert and his Tijuana brass band plays Lennon McCartney" och tjatade om att få höra mera. Trodde först att de två var samma som Gilbert O'Sullivan ( Gilbert Lennon och Sullivan McCartney!), och hade ingen aning om att de två hade ett band som hette Beatles, eller att det fanns texter till låtarna.

Det är ju en helt fantastisk samling låtar som ryms på dessa två bitar plast. Alla plattor jag har köpt sen den har ju faktiskt varit sämre...

Skivan ändrade mitt liv på så sätt att jag blev helt sjukt intresserad av musik och ville börja spela gitarr osv. Innan dess var jag helt ointresserad och kunde knappt skilja på en biltuta och en fiol.
DON'T PANIC


DåligtGehör

  • Gäst
...

Jan Garbarek - dis
En av låtarna på den plattan (har slarvat bort den) är något av det vackraste jag hört i hela mitt liv. 10-12 minuter, en ganska kort fras som spelas vid två (?) tillfällen. Allt mellan är uppbyggnad. Grymt jobbig och krävande att lyssna på.

...

Allt med Tom Waits får mig att enbart vilja göra musik jag vill göra.
...

Dis som jag inte lyssnat på ca: 20 år är en återupptäckt favorit. Jag tycker ännu bättre om den nu. Tidlös. Inte bara Garbareks smärtsamma, sökande horn. Ralph Towners gitarrer, vindharpa och mässingsblåsarna är utsökta. Fast jag tycker inte att den är jobbig alls. Krävande kan den nog vara om man är van vid mer traditionalla strukturer och ljud.

Ja Waits är inte bara skön att lyssna på han har faktiskt den effekten som du beskriver även om jag inte gjort mycket i just hans anda.


DåligtGehör

  • Gäst


den här skivan blåste verkligen skalet av mig en gång i tiden  (var är r@ffe förresten?)

 :lol: :wub:

För mig fanns inget "före" eller "efter Tore". Han har alltid bara funnits där. En institution med sin käckhet som många förväxlade med ytlighet men retrospektivt framstår han som trovärdig och många med mig var bara trångsynta
surbullar med oförmåga att uppskatta hans rättframma, vitaminpilleraktiga och sunda framtoning. Jag har nog haft en problematisk relation till Tore Skogman och det var skönt att få bikta sig.  :rolleyes: Vad hette förresten den där Mary Poppinslåten han översatte? Den var kanon!

Jokkmokks-Jokke då?


Utloggad Marc

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Jag tycker johnny fiasco och brett johnsson gör ganska grymma grejjor, men det är väl inte en jävel här som vet vilka det är?


Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
Deep Purple - In Rock
Deep Purple - Burn
Tommy Bolin - Teaser
Yes - Going For The One
Yes - 90125
Camel - Nude
U2 - The Unforgettable Fire
Billy Idol - Rebel Yell
Accept - Metal Heart
Kate Bush - The Dreaming
Rebecka Thörnqvist - Good Thing
Act - Today´s Report
Ritual - Think Like A Mountain
Rammstein - Mutter
Soilwork - Stabbing The Drama

Det finns fler.


Utloggad Mumin

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
  • analogt mumintroll
    • Visa profil
Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
Pink Floyd - Dark Side of the Moon
Jean-Michel Jarre - Oxygene
Kraftwerk - The Man Machine
TSOOL - Welcome to the Infant Freebase

De har alla haft inverkan på mitt sätt att tänka och vara. Tänker dock inte bli för personlig och avslöja hur. :P


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Det finns absolut ingen skiva/låt som fått mig att förändra min syn på livet.. Däremot finns det låtar som fått mig att förändra vägen genom livet.
I kronologisk ordning då..

1. Oppblåsbara barbara med Robban Broberg.. Första LP skivan jag fick i mitt liv.. Fick mig att fundera på det här med att göra musik.
2. Son of my Father med Chicory Tip.. Fick mig att upptäcka synten.. En stor svart moogmachine med massor med rattar och patchkablar.. Viktig milstolpe i mitt liv. Gjorde t.o.m med att jag valde teknisk inrikting i mina fortsatta studio så att jag skulle kunna bygga en egen (vilket jag också gjorde).
 
Andra viktiga låtar som är milstolpar i mitt liv..

1. My White Bicycle med Nazareth, Första kasettbandet jag fick av min syrra.. Den fick mig att upptäcka känsla i musik.
2. Lady of the lake med Sweet. En midsomarnattsmardröm.. Jag var kidnappad under knivhot av ett par biltjuvar som spelade denna låt i stereon.. Fast jag fann trygghet i låten.
3. Higway star med Deep Purple... Fick mig att inse att man absolut inte är en tönt bara för att man spelar orgel.. Long live John Lord :D


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Jag tycker johnny fiasco och brett johnsson gör ganska grymma grejjor, men det är väl inte en jävel här som vet vilka det är?

Bah.
"Förändrat din syn på livet" var rubriken. Hur många Johnny Fiascotolvor har gjort det?


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Tror nästan att Björks nya skiva "Volta" håller på att förändra min syn på livet...
Sjukt bra!! B)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick

Jokkmokks-Jokke då?

Jorå men lite one-hit-wonder med sin två-rum-och-kök och hans frälsisaktiga gitarrspel frälste aldrig mig. Jag passar vidare med Carli Tornehave.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Depeche Mode, Black celebreation samt violator och songs of faith and devotion, och music for the masses, och.....OK. räcker nog så ;)

Recoil...Unsound methods.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Family Four



Inte för att den är världens bästa skiva utan för att den fick mig att förstå att det fanns annat än Mors lilla olle och Gullan Bornemark. Börja kort därefter trumma på allt, bygga låtsatgitarrer och "skriva låtar"....  :lol:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Metallica - And justice for all... (Bästa hårdrocksskivan som gjort, men fruktansvärt starka känslor förmedlade i text och musik, lite samhällskritik också)

Och så får jag dra till med:

Wagner - Die Walküre  (Köpte när jag var 19 och sett ett program där de frågade Birgit Nilsson vad hon tyckte om dagens pop. "Usch det tycker jaginte om"... Drog slutsatsen att det måste finnas något bra med opera och alla nötter som vanligt (på 19-åringsvis) inte har en aning om hur man skall värdera bl a musik.

Fick köpa alla 4 operorna i Niebelungenringen efter en helg med de 4 cd-skivorna.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
T.Rex
1971 - Electric Warrior, 1972 - The Slider.
Fick mej att plötsligt förstå att musik var nåt mer än att vissla till. Marc Bolan var ingen stor musiker men han skrev lättsmälta rock & pop låtar och de var relativt lätta att härma på gitarr även för en total newbie.

Det som fick mej intresserad av inspelning på riktigt var:

Scritti Politti
Cupid & Psyche 85
En makalös pop platta med ett superbt sound. Även Provision från 1988 gav mej en kick att skapa musik och att bli bättre på inspelningsteknik.

Inspiration har man ju även fått från: Ac/Dc ( BiB ). Queen. Prince. WackoJacko. Elton m.fl.

/ Mikke


DåligtGehör

  • Gäst
Family Four



Inte för att den är världens bästa skiva utan för att den fick mig att förstå att det fanns annat än Mors lilla olle och Gullan Bornemark. Börja kort därefter trumma på allt, bygga låtsatgitarrer och "skriva låtar"....  :lol:

När du skriver det här så undrar jag om det för mig inte var tv-showen 'The Monkees' som egentligen var den ursprungliga inspirationen. Vi pladdrade en hel massa om vem vi skulle vara och vilka instrument vi helst skulle vilja spela osv.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Family Four



Inte för att den är världens bästa skiva utan för att den fick mig att förstå att det fanns annat än Mors lilla olle och Gullan Bornemark. Börja kort därefter trumma på allt, bygga låtsatgitarrer och "skriva låtar"....  :lol:

När du skriver det här så undrar jag om det för mig inte var tv-showen 'The Monkees' som egentligen var den ursprungliga inspirationen. Vi pladdrade en hel massa om vem vi skulle vara och vilka instrument vi helst skulle vilja spela osv.

Var är Marie Bergman när kom hon med? Vita Vidder vet jag att hon sjöng på.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Family Four



Inte för att den är världens bästa skiva utan för att den fick mig att förstå att det fanns annat än Mors lilla olle och Gullan Bornemark. Börja kort därefter trumma på allt, bygga låtsatgitarrer och "skriva låtar"....  :lol:

När du skriver det här så undrar jag om det för mig inte var tv-showen 'The Monkees' som egentligen var den ursprungliga inspirationen. Vi pladdrade en hel massa om vem vi skulle vara och vilka instrument vi helst skulle vilja spela osv.
Ingen som kommer ihåg TV-serien "The Goodies"?
BBC:s svar på Monkies. Jo det var nog då man blev såld. Det lätta livet.
Max 300; tecken återstår


DåligtGehör

  • Gäst
Jo lite, fast minnet är rätt blekt. Säkert klart bättre än Monkees.


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar

1. My White Bicycle med Nazareth, Första kasettbandet jag fick av min syrra.. Den fick mig att upptäcka känsla i musik.
ööh, det är väl en cover på Tomorow, där Stewe Howie spelade gitarr?
Max 300; tecken återstår


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det är kanske lite OT, eftersom det inte rör sig om någon skiva, men jag måste säga att jag ändrade min syn på opera när jag var kanske 12 eller något - och plötsligt blev musikvärlden enormt mycket större. Hade tyckt att det var mest skrikande och en massa musik som aldrig kom igång på allvar, eftersom det inte fanns något fast trumbeat... :rolleyes:

Varför blev det en så stor omvälvning? Jo - för att jag hade den stora förmånen att uppleva Aida på Arena di Verona - en gammal amfiteater utomhus under bar himmel, mitt i Verona. Jag säger "uppleva", eftersom det inte alls var att se och lyssna, utan det var något mycket större, som verkligen grep tag i mig. Efter det har jag även sett både Il Trovatore och Madama Butterfly i Verona - och det har varit en magisk upplevelse varje gång. Jag önskar verkligen att alla musikälskare kunde få möjlighet att åka dit någon gång i livet och få denna härliga upplevelse serverad på bästa tänkbara sätt. B)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


DåligtGehör

  • Gäst
Det är kanske lite OT, eftersom det inte rör sig om någon skiva, men jag måste säga att jag ändrade min syn på opera när jag var kanske 12 eller något - och plötsligt blev musikvärlden enormt mycket större. Hade tyckt att det var mest skrikande och en massa musik som aldrig kom igång på allvar, eftersom det inte fanns något fast trumbeat... :rolleyes:

Varför blev det en så stor omvälvning? Jo - för att jag hade den stora förmånen att uppleva Aida på Arena di Verona - en gammal amfiteater utomhus under bar himmel, mitt i Verona. Jag säger "uppleva", eftersom det inte alls var att se och lyssna, utan det var något mycket större, som verkligen grep tag i mig. Efter det har jag även sett både Il Trovatore och Madama Butterfly i Verona - och det har varit en magisk upplevelse varje gång. Jag önskar verkligen att alla musikälskare kunde få möjlighet att åka dit någon gång i livet och få denna härliga upplevelse serverad på bästa tänkbara sätt. B)

Det låter helt underbart!


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag tycker johnny fiasco och brett johnsson gör ganska grymma grejjor, men det är väl inte en jävel här som vet vilka det är?

Bah.
"Förändrat din syn på livet" var rubriken. Hur många Johnny Fiascotolvor har gjort det?
Hur många skivor har öht ändrat synen på LIVET!?


Utloggad DrHans

  • DrHans studio
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
    • DrHans Studio
PANTERA "Far Beyond Driven"
DrHans Studio - Inspelningsstudio i Stockholm
Inspelning - Mixning - Re-amping
http://drhansstudio.com
Facebook: http://facebook.com/DrHansStudio


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Family Four



Inte för att den är världens bästa skiva utan för att den fick mig att förstå att det fanns annat än Mors lilla olle och Gullan Bornemark. Börja kort därefter trumma på allt, bygga låtsatgitarrer och "skriva låtar"....  :lol:

När du skriver det här så undrar jag om det för mig inte var tv-showen 'The Monkees' som egentligen var den ursprungliga inspirationen. Vi pladdrade en hel massa om vem vi skulle vara och vilka instrument vi helst skulle vilja spela osv.

Var är Marie Bergman när kom hon med? Vita Vidder vet jag att hon sjöng på.
Det är väl Marie Bergman längst upp till höger?  :unsure:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
 :lol:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Hm...
Möjligen Imperiet - GryningsTid
eller kanske EVAS STORY med Dr-Kosmos:P
http://web.me.com/julle128


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick

Din bild Wernborg är nog från 1964-66 med ursprungsmedlemmarna Berndt, Inger, Stig och Siw Öst. Marie Bergman (längst ned till vänster) kom tydligen med 1969. Längst upp till höger är Agnetha Munther och till vänster högst upp Pierre Isaksson som dog på Estonia. Berndt Öst, längst ned till höger.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Din bild Wernborg är nog från 1964-66 med ursprungsmedlemmarna Berndt, Inger, Stig och Siw Öst. Marie Bergman (längst ned till vänster) kom tydligen med 1969. Längst upp till höger är Agnetha Munther och till vänster högst upp Pierre Isaksson som dog på Estonia. Berndt Öst, längst ned till höger.
Skönt med nån som har koll på läget.  :P


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
min store syrra skickade mig ett kasset band med Black sabbath när jag var på kollo i 10års åldern
året efter köpte jag min första elgitarr..

men innan dess var jag helt såld på Elvis & ebba Grön :D

edit: så om det ska vara en specifik skiva så är det "Paranoid" med Sabbath

Hand Of Doom :wub:
« Senast ändrad: 18.05.2007, 10:24:09 by Larsson »
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Silkwood

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
    • Pettersson & Fredriksson
Alice Cooper, "The man behind the mask" (låten) - Första hårdrocksupplevelsen. Tjuvlyssnade på Joels storasysters kassett.

At the gates, Terminal spirit disease+the red in the sky is ours. - Märkligt upplyftande...

Entelis självbetitlade album - första gången jag hörde Ale och mandolan. Ville ha!

Kebnekaise, samlingsplatta - ooh, man kan spela sånt här på elgitarr också!

Hedningarna, Kaksi - Fortfarande den bästa world/folk-plattan!