Forum > Demolåtar
En fråga om texten till min nya låt innan inspelning...
Kornstad:
Burnin Sven:
Text idén/storyn i sig är kanon vill jag bara säga först så du inte blir sur på mig Ingen risk. Lade ut den för att få synpunkter/kritik och är bara glad att ngn orkar göra sig besväret
Typ första versraden kanske
Some people allways try to change me Fast det blir mer som att "vissa (en viss grupp) personer försöker alltid att ändra på mig. Jag syftar mer på folk i allmännhet, i olika situationer, hemma, arbete osv.
Får ett intryck av att det blir lite motsägelsefullt oxå, först så säger texten på nåt sätt att man ska stå stark och att det vore ett misstag att följa råd som folk skyfflar på en. Sen går det över lite mot att man ska välja ut dom råd som för en framåt mot en bättre personlighet. Det är här det är RIKTIGT svårt att få det bra. Tanken är att man måste försöka stå emot i de flesta situationer annars blir det till slut inget kvar av ens riktiga jag, men man kan inte hålla fast i allt då man faktiskt måste inse att vissa sidor/egenskaper kanske inte är sådär jättebra. Helt hopplöst att försöka få fram det på ett bra sätt. :wacko:
Kornstad:
Tack alla som läst och kommenterat!
Hade tänkt att lägga in en slaskspelning så ni kunde få en hum om hur det är tänkt att låta, men det gick inte på halvfärdiga demos. Man måste visst ha den upplagd på en annan sida och länka till den. Har tyvärr ingen sådan så jag får presentera det färdiga resultatet sedan istället. Blir nog en viss omskrivning av texten iallafall verkar det som.
Danny Cort:
Vadan denna konsonantonani?
Helt ärligt, så är inte detta en särskilt bra text och jag har svårt att se hur den skulle kunna fungera i ett musikaliskt sammanhang. Det är dålig rytmik i texten om man läser den, då funkar det sällan som låttext.
Har du testat att skriva på svenska?
Temat är fint, men som någon anmärkte så är det lite rakt på och styltigt utan omskrivningar och metaforer, särskilt det sistnämda är ju det som i många fall "gör" en bra låttext.
Ett tips är att läsa ett par riktigt bra böcker på engelska, gärna av amerikanska moderna författare som har ett grymt flyt och oantastlig problemlösning. Kolla t.ex. Saul Bellow, Norman Mailer, Ray Bradbury och James Purdy. Att läsa böcker på amerikansk engelska gör at man får en fin känsla för synonymer, metaforer och conclusions/solutions som fungerar även i musiksammanhang.
Och beställ genast Jim Webb's bok "Tunesmith", särskilt kapitlen om textförfattande är fantastiskt utvecklande läsning.
Det ska i vilken fall som helst bli spännande att höra din färdiga demo för att få se hur du har tänkt texten med musik.
//DC
Still ballin'
Burnin Sven:
--- Citat från: Kornstad skrivet 01.03.2007, 22:53:47 ---Burnin Sven:
Text idén/storyn i sig är kanon vill jag bara säga först så du inte blir sur på mig Ingen risk. Lade ut den för att få synpunkter/kritik och är bara glad att ngn orkar göra sig besväret
Typ första versraden kanske
Some people allways try to change me Fast det blir mer som att "vissa (en viss grupp) personer försöker alltid att ändra på mig. Jag syftar mer på folk i allmännhet, i olika situationer, hemma, arbete osv.
Får ett intryck av att det blir lite motsägelsefullt oxå, först så säger texten på nåt sätt att man ska stå stark och att det vore ett misstag att följa råd som folk skyfflar på en. Sen går det över lite mot att man ska välja ut dom råd som för en framåt mot en bättre personlighet. Det är här det är RIKTIGT svårt att få det bra. Tanken är att man måste försöka stå emot i de flesta situationer annars blir det till slut inget kvar av ens riktiga jag, men man kan inte hålla fast i allt då man faktiskt måste inse att vissa sidor/egenskaper kanske inte är sådär jättebra. Helt hopplöst att försöka få fram det på ett bra sätt. :wacko:
--- Slut citat ---
Kanske skulle vara en bra idé ändå att lägga ut texten (och musik om du har) på the Muses muse för kritik av engelskspråkiga. Tror ärligt talat att du får bäst svar där ang. engelsk text. Det är trevligt folk där borta så det är lungt dom fattar läget och blir ofta lite impade av att vi behärskar språket så pass bra som vi ändå gör. Det går även bra med lite så kallade "slaskigare" demos.
Göran
http://www.musesmuse.com/forums/index.php
Kornstad:
Jag skall testa att lägga in texten där och se vad de säger.
Tack för tipset.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida