Kontrollrummet

En fråga om texten till min nya låt innan inspelning...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hur tolkar ni texten? Är det någon som fattar vad jag vill säga? Gör det knappt själv längre känns det som.  :blink:  Annars blir det till att skriva om alltihop igen..... för tredje gången..... hmmmm....hoppas!    :rolleyes:

Titel: It's holding me down to wear a crown of pride.

There are always people who try to change me
But I've got to stand my ground
If i should follow every piece of good advice I'd be a lie

I try to find a balance within myself
and try to make the best of what's my own
and use the advice that I think will make me a better man

Because it's holding me down...
holding med down...
to wear a crown, a crown of pride.

But it's not easy to be open minded
to see the flaws they're pointing out
instead of pointing back at those who have just spoken
to keep my pride.

It's so easy just to close my eyes
ignore the facts and choose the things I like
But everytime I listen I grow as a man

Because it's holding me down...
holding med down...
to wear a crown, a crown of pride

plus lite till som inte är klart än.
« Senast ändrad: 02.03.2007, 00:09:32 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
mkin först tanke eller tankar...

en man som alla säger till hur han skall vara men de säger olika saker till honom  från olika utgångs punkter. Han vet inte vem han skall lyssna på ...egen fundering  han kanske inte har hittat sin egna inre röst... men istället för att ta till sig råden hållar han huvudet högt o tar till sig råden som gör honom till en bättre man(där blir det lite konstigt kanske) vem nu som avgör vad som är bra o dåliga råd är ju en fråga?

känns lite som en text tänkt på svenska skriven på engelska.
även ämnen känns mer svensk i denna tappning.
kunde vara lite mera målande kanske inte så rakt på sak att man har svårt att se den..

Jag är inte alltid så tydlig hoppas med överseende med det .
Jätte roligt att få tycka om en text tan musiken ..iofs gör ju musiken en del av förståelsen oxå.
till slut jag tror jag förstårr vad du vill såga...det är svårt att lita på sig själv men man har inget val..
ha det gott//   ynot
att leva är att dö


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tack Ynot!!

Huvudtanken har gått fram ser jag. Skönt! Vissa texter är bara så himla bråkiga så man blir ju knäpp på dem.
Gjorde texten mer vag från början, men då var det ingen av de som fick läsa den som fattade ett dugg av vad jag ville få fram...

Min tanke är väl den att personer omkring en, i all välmening eller i sina egna syften försöker påverka en på olika vis.
Ibland träffar någon en känslig punkt som man egentligen vet stämmer, men det är lättare då att hugga tillbaks och peka ut deras egna brister istället för att svälja stoltheten och göra ngt åt sina egna.

Den som håller huvudet högt och blundar tror jag blir en "mindre" person i längden, medan han som vågar sänka garden
och se sina brister har en chans att åtgärda det och växa betydligt.
Problemet är att hitta balansen och kunna ta till sig "lagom" mycket och av "rätt" saker.
Finns ju inget facit så man får ta till sig av det som man tror är rätt (inre rösten där, lätt att blunda för) och följa den vägen.
Längre fram lär man väl märka om man gjorde rätt eller fel och då är det bara att försöka igen...och igen...
Me, Myself & I


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tror texten är bra, får tanken på en som försöker gå sin egen väg....men ta in lagom mycket..men vad ska man ta in?

kanske tänkt på svenska och skriven på engelska som sagts ovan. Vi svenskar har ju vissa saker att brottas med vid engelsk text......alla goda råd blir everypiece of....etc.

Men jag tycker helt klart den funkar, betydligt mer innehållsrik och ärligt än merparten av texter!


kul att höra låten sen...då blir texten mer nyanserad beroende på sång pch klang..melodi etc.

bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Burnin Sven

  • Gäst
Jag tycker det går fram ganska OK men jag undrar som nån annan oxå påpekade om Engelskan blir 100% med tanke på en del "bilder"  du använder. Text idén/storyn i sig är kanon vill jag bara säga först så du inte blir sur på mig  :P för jag har några synpunkter. Själv skulle lagt ut den på the Muses muse en stor engelskspråkig site om jag va du för att få feedback av folk som talar språket i vardan. Den ligger nere för underhåll nu men beräknas vara uppe så fort det går enligt "personalen" där.
 
Typ första versraden kanske
Some people allways try to change me
Men jag vet det handlar ju om melodin oxå och då kanske orden måste komma på ett visst sätt så kort sagt det är svårt med bara texten, du har ingen sång+gura demo?

Får ett intryck av att det blir lite motsägelsefullt oxå, först så säger texten på nåt sätt att man ska stå stark och att det vore ett misstag att följa råd som folk skyfflar på en. Sen går det över lite mot att man ska välja ut dom råd som för en framåt mot en bättre personlighet. Ju längre i texten man kommer så blir det mer mot att det är dumt att vara stolt och inte lyssna på råd för stolthetens krona kan vara tung att bära. Får för mig att det är sånt som dom kanske skulle påpeka lite omkring över där men jag är ingen expert på engelska.
Som sagt det skulle vara spännande att få höra en liten för-demo gillar ide´n skarpt. Lycka till
Göran



Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Burnin Sven:
Text idén/storyn i sig är kanon vill jag bara säga först så du inte blir sur på mig  Ingen risk. Lade ut den för att få synpunkter/kritik och är bara glad att ngn orkar göra sig besväret

Typ första versraden kanske
Some people allways try to change me    Fast det blir mer som att "vissa (en viss grupp) personer försöker alltid att ändra på mig. Jag syftar mer på folk i allmännhet, i olika situationer, hemma, arbete osv.

Får ett intryck av att det blir lite motsägelsefullt oxå, först så säger texten på nåt sätt att man ska stå stark och att det vore ett misstag att följa råd som folk skyfflar på en. Sen går det över lite mot att man ska välja ut dom råd som för en framåt mot en bättre personlighet.   Det är här det är RIKTIGT svårt att få det bra. Tanken är att man måste försöka stå emot i de flesta situationer annars blir det till slut inget kvar av ens riktiga jag, men man kan inte hålla fast i allt då man faktiskt måste inse att vissa sidor/egenskaper kanske inte är sådär jättebra.  Helt hopplöst att försöka få fram det på ett bra sätt.    :wacko:
Me, Myself & I


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tack alla som läst och kommenterat!   
Hade tänkt att lägga in en slaskspelning så ni kunde få en hum om hur det är tänkt att låta, men det gick inte på halvfärdiga demos. Man måste visst ha den upplagd på en annan sida och länka till den. Har tyvärr ingen sådan så jag får presentera det färdiga resultatet sedan istället.  Blir nog en viss omskrivning av texten iallafall verkar det som.
« Senast ändrad: 04.03.2007, 15:20:18 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad Danny Cort

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 13
  • verbal kampsportsmästare
    • Visa profil
Vadan denna konsonantonani?

Helt ärligt, så är inte detta en särskilt bra text och jag har svårt att se hur den skulle kunna fungera i ett musikaliskt sammanhang. Det är dålig rytmik i texten om man läser den, då funkar det sällan som låttext.

Har du testat att skriva på svenska?

Temat är fint, men som någon anmärkte så är det lite rakt på och styltigt utan omskrivningar och metaforer, särskilt det sistnämda är ju det som i många fall "gör" en bra låttext.

Ett tips är att läsa ett par riktigt bra böcker på engelska, gärna av amerikanska moderna författare som har ett grymt flyt och oantastlig problemlösning. Kolla t.ex. Saul Bellow, Norman Mailer, Ray Bradbury och James Purdy. Att läsa böcker på amerikansk engelska gör at man får en fin känsla för synonymer, metaforer och conclusions/solutions som fungerar även i musiksammanhang.

Och beställ genast Jim Webb's bok "Tunesmith", särskilt kapitlen om textförfattande är fantastiskt utvecklande läsning.


Det ska i vilken fall som helst bli spännande att höra din färdiga demo för att få se hur du har tänkt texten med musik.


//DC

Still ballin'


Burnin Sven

  • Gäst
Burnin Sven:
Text idén/storyn i sig är kanon vill jag bara säga först så du inte blir sur på mig  Ingen risk. Lade ut den för att få synpunkter/kritik och är bara glad att ngn orkar göra sig besväret

Typ första versraden kanske
Some people allways try to change me    Fast det blir mer som att "vissa (en viss grupp) personer försöker alltid att ändra på mig. Jag syftar mer på folk i allmännhet, i olika situationer, hemma, arbete osv.

Får ett intryck av att det blir lite motsägelsefullt oxå, först så säger texten på nåt sätt att man ska stå stark och att det vore ett misstag att följa råd som folk skyfflar på en. Sen går det över lite mot att man ska välja ut dom råd som för en framåt mot en bättre personlighet.   Det är här det är RIKTIGT svårt att få det bra. Tanken är att man måste försöka stå emot i de flesta situationer annars blir det till slut inget kvar av ens riktiga jag, men man kan inte hålla fast i allt då man faktiskt måste inse att vissa sidor/egenskaper kanske inte är sådär jättebra.  Helt hopplöst att försöka få fram det på ett bra sätt.    :wacko:

Kanske skulle vara en bra idé ändå att lägga ut texten (och musik om du har) på the Muses muse för kritik av engelskspråkiga. Tror ärligt talat att du får bäst svar där ang. engelsk text. Det är trevligt folk där borta så det är lungt dom fattar läget och blir ofta lite impade av att vi behärskar språket så pass bra som vi ändå gör. Det går även bra med lite så kallade "slaskigare" demos.
Göran

http://www.musesmuse.com/forums/index.php


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag skall testa att lägga in texten där och se vad de säger.
Tack för tipset.
Me, Myself & I


Utloggad Danny Cort

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 13
  • verbal kampsportsmästare
    • Visa profil

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
just, varför inte? dåliga erfarenheter eller vad?

 :unsure:
https://soundcloud.com/secondary-protocol