Kontrollrummet

Forumfestival #5 - Recyclingsfestival - RÖSTNING!!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Faktum är att man börjar gilla den där ackordsföljden efter att ha lyssnat på 19 låtar med
den  :)

DEssa låtar kom i fråga om poängsättning:

Låt 1. Cadello-DivineCo... Sprallig.
Låt 2. Jonnerstone.. Lite galen beatles-valrosskänsla
Låt 4. Lindpop.. Kul. Bra.
Låt 6. Jocke. Innovativt att anlita Stephen Hawking.
Låten i övrigt är liksom hookig i sig, helt och hållet.
Låt 8. Ynot. Coolaste låten i festivalen.
Låt 10. Mahan.. Introt är väldigt bra, resten helt

ok. Lite musikal från 50-talet, låter som du snackar med nån ;). MEd synthar.
Låt 11. Wernborg.. Intressantaste låten nästan. Dåligt intro, resten jättebra.
Låt 12 Freddy. DEnna måste få poäng. Väldigt kul.

Gillar den utdragna tonen där i början, som sätter

tonen för resten.
Låt 13. Roennlund.. Sticker ut, annorlunda men nog grundat i musik(stilar) som redan finns, men jag
aldrig lyssnar på. Borde få poäng.
Låt 14. Egghuvud. Funkar, tur det. :)
Låt 15. Plinka. Mysko. Gillar. Lite vibbar från

1500-talets munkkloster.
Låt 16. Rattlesnack och marr. Bra, bättre än allt

annat vad gäller hookighet. SKönt gung rakt igenom.
Låt 17. Flabb. Rolig sång och kul gitarr.


Följande låtar fick poäng:

5p, låt 6, Jocke.
3p, låt 11, Wernborg
3p, låt 16, Rattle och marr
1p, låt 13, rönnlund
1p, låt 8, ynot
1p. låt 15, Plinka




F ö är det assvårt ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
en synpunkt: kan inte david (nr 13) ordna en version med normal volym? jag blev fan döv av låten efter...

Jo, det borde han  :rolleyes:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
en synpunkt: kan inte david (nr 13) ordna en version med normal volym? jag blev fan döv av låten efter...

Jo, det borde han  :rolleyes:

Får man mixa om sin låt, det finns kanske fler som behöver?  :rolleyes:  ;)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Lille Brynolf röstar så här:

5 poäng till låt 18 - Aah, yes! Årets beat!
3 poäng till låt 02 - Fina melodier och snyggt arrangemang och bra mix och så vidare
3 poäng till låt 13 - Sjukt mysig bit, det här
1 poäng till låt 14 - Bäst mixade bidraget
1 poäng till låt 19 - Skitsnygg mix och bra låt men lite stela trummor
1 poäng till låt 10 - Bra låt och en gullig liten synt mitt i alltihopa


Aettan

  • Gäst
Nä jag vägrar det var jävulen så ända in i Hvitte bra alla bidrag är. Det blir helt fel för mig att sätta betyg på dom här, en sån makalös samling talangfulla musikmakare på samma forum det är inte sant helt enkelt. Fantasin och gengrebegreppet har gått in i en helt ny fas, kort sagt riktigt jäkla häftigt att få lyssna men få mig att säga vem som är bäst glöm det :D. Det behövdes inte många sekunder per låt för att fatta det och detta bekräftar en gång för alla man kan inte tävla i musik, det är kört helt enkelt. Så nu har jag inte tid med er längre måste lyssna nu. Ha det bra, riktigt bra alla häftiga musikmakare.


Utloggad carl cadello

Nä jag vägrar det var jävulen så ända in i Hvitte bra alla bidrag är. Det blir helt fel för mig att sätta betyg på dom här, en sån makalös samling talangfulla musikmakare på samma forum det är inte sant helt enkelt.

------

Det behövdes inte många sekunder per låt för att fatta det och detta bekräftar en gång för alla man kan inte tävla i musik, det är kört helt enkelt.

Men...... Det är ju faktiskt så att utan denna tävlingen hade inte denna makalös samling talangfulla musikmakare INTE satt sig ned för att göra dessa verk.

Utan denna tävlingen hade Fantasin och gengrebegreppet (aldrig) gått in i en helt ny fas.

Det kanske inte är så att själva poängsättningen och platsplacerandet är själva poängen med att tävla i musik utan den ATT DET BLIR NÅGOT ÖVERHUVUDTAGET! Dessutom är en forumfestival samma sak som att dricka te för andra - en social sysselsättning, men denna gång för oss musiknördar.

Hepp!


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Stämmer, jag hade aldrig satt ihop den låten annars
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Utloggad DivineCo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Här kommer mina röster. Måste säga att det har varit väldigt svårt då bidragen är så olika och är så pass bra i sin egen rätt. Därför har det tagit flera dagar av lyssning - på jobbet visserligen så ljudkvalitet har inte varit avgörande men det är det aldrig för mig - innan jag äntligen kunde bestämma mig.
Det jag har prioriterat är vad man gjorde med tävlingens föutsättningar och om man inte bara pliktskyldigt la in akord och text utan snarare utvecklade förusättningarna ytterligare.

5p, Låt 2. A fish called Benny
Den här låten utvecklade verkligen temat och skrev en riktigt bra låt både med avseende på melodi och text. Kompetent och konsekvent och här berättas verkligen en historia.

3p Låt 10. A Fishy Thing
Älskar Peter Hamill och jag tycker mig höra mycket av det här. Gamal fin hederlig progressiv rock men definitivt också en låt med fina egna kvaliteter i sin egen rätt. Ett litet kammardrama.

3p Låt 14. Wade in the Water
Det givna texttemat är inte så elegant hanterat melodimässigt som i vissa andra låtar men det här känns ändå som en helgjuten låt. Älskar även introt och i synnerhet det lugna partiet vid 01.10

1 p Låt 18. Gone Fishing
Är svag för chillout och den här låten är min absoluta favorit. I mina öron fantastiskt fin musik helt enkelt.
Men efter som jag har utgått ifrån ett mer traditionellt låtperspektiv och hur väl den obligatoriska texten är hanterad när jag har bedömt dom andra låtarna kan jag inte ge mer än 1p. Även om det känns som att solen tittar fram när den väl kommer så känns den lite för pliktskyldigt instoppad.

1p Låt 11. Am I Alive
Gillar det här och tycker att texten känns väl hanterad melodimässigt även om låten i mitt anlagda traditionella låtperspektiv brister en del.

1p Låt 15. Preacher's speach
En låt som berättar en historia och definitivt fungerar utan konstigheter även om körarret är långt intressantare än de brukar vara i så kallade vanliga låtar. För mig är det i alla fall fint.

Listan hade sett anorlunda ut om jag hade valt andra bedömningskriteria men så här fick det bli.
Tack för en finfin festival!


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Låt nr 19 av Vallhagen - 5 p  :P
Ahhh, snyggt gjort Vallis. Det ska märkas när en gammal rockräv kliver in och ställer ner skåpet... ;)

Låt nr 14 av Egghuvud - 3 p   :P
Shit, det var tuff konkurrens om 5:an och det var nära att denna låten knep den poängen... ;)

Låt nr 08 av Ynot - 3 p  :wub:
Oh, so laidback, so thrashy, so broken, so drunk... :P

Låt nr 07 av max - caroline - 1 p
Jag har insett faktum sen länge: Tjejer sjunger bättre!!! Och den här kan bli riktigt, riktigt bra... ;)

Låt nr 12 av freddy - 1 p
Härligt stökig och småslammrig... B)

Låt nr 18 av 1up - 1 p
Dreammusic... :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo det vart väldigt svårt... Efter tredje lyssningen slängde jag alla bidrag som inte fastnade och kvar blev följande:

Låt nr 19 av Vallhagen           5 p
Jag är svag för det här lite megadeathinspirerade soundet. Sången är inspirerad, mycket coola gitarrer och vansinnigt snygga harmonier + en bra mix och en helt okej texttolkning  ;)

Låt nr 16  av Rattlesnake och Marruschkka-   3 p
Jag gillar verkligen Rattlesnakes melodier. De äter sig in i hjärnan och stannar där.

Låt nr 10  av Mahan              3 p
lekfullt och tilltalande

Låt nr 12  av Freddy                                 1p
Om igen lekfullt och innehållsrikt.
          
Låt nr 01 av Cadello Divineco -       1 p
Tom Waits på metangas ..Javisst!!

Låt nr 18  av 1up                     1 p
Mycket snyggt producerat även om själva texten inte fann sig så väl in.

I övrigt så var det många bubblare och jag instämmer med många ovan att det var mycket svårt att rösta denna gången

Detta var en av de roligaste tävlingarna någonsin. Just med tanke på att det var så många bidrag. Det livar verkligen upp. Hopppas vi kan hålla denna standarden även i kommande tävlingar.


Aettan

  • Gäst
Nä jag vägrar det var jävulen så ända in i Hvitte bra alla bidrag är. Det blir helt fel för mig att sätta betyg på dom här, en sån makalös samling talangfulla musikmakare på samma forum det är inte sant helt enkelt.

------

Det behövdes inte många sekunder per låt för att fatta det och detta bekräftar en gång för alla man kan inte tävla i musik, det är kört helt enkelt.

Men...... Det är ju faktiskt så att utan denna tävlingen hade inte denna makalös samling talangfulla musikmakare INTE satt sig ned för att göra dessa verk.

Utan denna tävlingen hade Fantasin och gengrebegreppet (aldrig) gått in i en helt ny fas.

Det kanske inte är så att själva poängsättningen och platsplacerandet är själva poängen med att tävla i musik utan den ATT DET BLIR NÅGOT ÖVERHUVUDTAGET! Dessutom är en forumfestival samma sak som att dricka te för andra - en social sysselsättning, men denna gång för oss musiknördar.

Hepp!


Jaha då får jag väl be om ursäkt då jag tar tillbaka det jag sa.


Utloggad carl cadello

Nä jag vägrar det var jävulen så ända in i Hvitte bra alla bidrag är. Det blir helt fel för mig att sätta betyg på dom här, en sån makalös samling talangfulla musikmakare på samma forum det är inte sant helt enkelt.

------

Det behövdes inte många sekunder per låt för att fatta det och detta bekräftar en gång för alla man kan inte tävla i musik, det är kört helt enkelt.

Men...... Det är ju faktiskt så att utan denna tävlingen hade inte denna makalös samling talangfulla musikmakare INTE satt sig ned för att göra dessa verk.

Utan denna tävlingen hade Fantasin och gengrebegreppet (aldrig) gått in i en helt ny fas.

Det kanske inte är så att själva poängsättningen och platsplacerandet är själva poängen med att tävla i musik utan den ATT DET BLIR NÅGOT ÖVERHUVUDTAGET! Dessutom är en forumfestival samma sak som att dricka te för andra - en social sysselsättning, men denna gång för oss musiknördar.

Hepp!


Jaha då får jag väl be om ursäkt då jag tar tillbaka det jag sa.

Nej gör inte det! Det var ingen tillrättavisning utan bara en förklaring hur jag ser på detta med festivaler.

Jag skiter faktiskt i om jag kommer tvåa, näst sist eller där emellan. Det viktigaste i en sån här "tävling" är att delta, att inte komma sist och att inte vinna.

Deltar man inte känner man sig utanför, kommer man sist känns det inte helt bra då heller och vinner man får man dra runt hela skiten nästa gång.  ;)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Nu har jag lyssnat.... och lyssnat... och lyssnat..... och...

Dethär var inte lätt men nu är jag nästan säker att jag tror att det är såhär jag vill lägga mina röster :wub:

Låt nr 1:    5p.
Låt nr 10:   3p.
Låt nr 12:   3p.
Låt nr 7:    1p
Låt nr 11:   1p
Låt nr 14:   1p

Tänker inte ens försöka kommentera låtarna men om låt nr 1 vill jag ändå säga att jag av nån märklig anledning ställvis kom att tänka på Godley&Creme

eders
Krister
Life is too short to remove USB safely


Utloggad carl cadello


Tänker inte ens försöka kommentera låtarna men om låt nr 1 vill jag ändå säga att jag av nån märklig anledning ställvis kom att tänka på Godley&Creme

Tänka sig! Hjärna och hjärta i 10CC - Bättre kommentar kan inte JAG tänka mig  :) Bugar och tackar.


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Så var det dags att rösta.

Det var svårt. Jag har en rätt tydlig topptre (med given etta), men sen kommer flera stycken som drar jämt skägg i min smakburk, hur jag än vrider och vänder på det.

Här är låtarna jag gillade mest (utan "rangordning")

01 – Cadello … Jösses. Fullständig galenskap och en fantastisk refräng. Startfältets mest vridna och kanske också bästa. Spelar du på läppen vid 2:45?

02 – Jonnerstone … Smutt och snyggt. Borde bräkt på med 40 körsångare. Men den är inte färdig? Den tar liksom bara slut... En låt med den där lite märkliga egenskapen att jag inte kan bestämma mig för om jag gillar den mycket eller inte alls.

08 – ynot … kör sin egen laidback blueswail… och är nog bäst på det norr om Pecos. Och en förmåga att alltid vara spontan. Liiite ofärdigt blir baksidan av spontaniteten.

10 – Mahan … Bra lir och lite arrad experimentlusta. Och bra sång.

11 – Wernborg … ÄNTLIGEN lite jävlabra gitarrlir. Befriande, tack för det:) . De instrumentala delarna är … bäst.

12 – Freddy … jomenfan, det här är bra. Jag associerar kanske långsökt till Infectious Grooves och Fishbone; temat hjälper möjligen till. Fan fan… gosigt studs i verserna, åsså lite galenskap o go musikalitet.

14 – egghuvud … Slamrig jävligt bra muskelrock. Åren kring 1990 var förbannat bra hårdrocksår, och denna för mig ditåt.

16 – Rattlesnake Marruschka … Trevlig gitarrock med mersmak.

18 – 1up … Läckert. Synnerligen gediget ljudlandskap. Startfältets mest självklart profesionella skapelse. Lite sökt när regelverket klämmer in sången. Inte min bag, men… bra!

... och poängen fördelas:

01 Cadello; 5p
12 Freddy; 3p
14 Egghuvud; 3p

sen hmmmm

11 Wernborg; 1p
18 1up; 1p

**************

Jag måste säga det igen: Det var SVÅRT att rösta. Och nånstans så förstår jag aettans inlägg ovan, det känns inte självklart att rangordna när så mycket är bra. Även (resten av) bidragen jag inte nämnt ovan är fan värda ett omnämnande allihopa.

...fast mest är det ju kul :P ... Fan va bra vi är :D

Nu trycker jag <Posta> ... så är det gjort!
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Jävlar, jag glömde dela ut en etta till. Vill av etiska skäl inte editera i en "röstpost" så jag lägger till:

02 Jonnerstone; 1p

*********

Tjing
Bengan
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad asmo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
"PS. Jag begick ett otroligt misstag  :mellow: häromdagen. Kollade på semin i melodifestivalen. Ni vet det där programmet som ingen har sett men som alla har en åsikt om!  ;) Maken till smörja! Nästa år kan de gott sända direkt från "Kontrollrummet" för att höja kvalitéen!  :) Tycker att alla varit duktiga!"

Jag deltog i en forumsadministrerad terrorattack mot nationen och röstade upp ca 50 SEK på Christer Sjögren - I love europe. Har ni glömt den hemska slagdängan så finns den att ta del av här:
« Senast ändrad: 24.05.2008, 23:16:09 by asmo »


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
"PS. Jag begick ett otroligt misstag  :mellow: häromdagen. Kollade på semin i melodifestivalen. Ni vet det där programmet som ingen har sett men som alla har en åsikt om!  ;) Maken till smörja! Nästa år kan de gott sända direkt från "Kontrollrummet" för att höja kvalitéen!  :) Tycker att alla varit duktiga!"

Jag deltog i en forumsadministrerad terrorattack mot nationen och röstade upp ca 50 SEK på Christer Sjögren - I love europe. Har ni glömt den hemska slagdängan så finns den att ta del av här:

Skön låt  :rolleyes:
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
jädrans fina låtar allihop håller på o lyssnar in mig men internäät leverantören ville inte ge mig nått i helgen.
så man bara diggar vidare

ynot
att leva är att dö


freddy

  • Gäst
Nu kan inte alla fina bidrag få poäng, däremot så får ni lite spontana kommentarer av mig. Det är väl det minsta man kan ge tillbaka efter allt slit :)

1. Cadello/DiveneCO - Im a man, yes I am

Härligt drag i denna, vinylknaster-sväng på hög nivå. Intressanta "bubbel-effekter" på bryggan. Refrängen känns inte riktigt i klass med resten dock, verserna tycker jag svänger sjukt bra med hur grym sång som helst! Avslutningen är helt underbar!
Extremt nära poängpall denna...   

2. Jonnerstone - A fish called Benny   

Lite snygga industritrummor inleder denna, snygg sång med sköna effekter. Tycker nog "beeep-ljudet" på verserna är lite störande. Hey-ya partiet var helt otippat, klockrent! Kul och bra framfört överlag. Känns dock lite kort låten, oklar..   

3. Martinm - Big fat fish

Denna låt känns rå och otajt. Dock en skön röst, fin ton i rösten. Känns även som låten skulle må bra av att gå några BPM snabbare, den är lite trött i nuläget. Djävligt snyggt Beatles-parti i mitten, som lyfter låten grymt, snygg sång även här. Bästa delen i låten tycker jag. Tycker även att det var ett konstigt slut på låten.

4. Lindpop - Big fish

Det första man lägger märket till är att gitarren tyvärr är ostämd och aningens otajt i rytmiken, syntplinket på verserna ligger även lite högt i mixen tycker jag. Skön behaglig röst är min andra reflektion. Mysig låt men den känns inte riktigt klar, aningen enformig också. Lite mer jobb på denna så kunde den varit farlig. 

5. Cadello/DiveneCO - Im a man, yes I am (dansversion)

Inte speciellt kul version, den första var riktigt bra och svängde fint. Denna kommer inte ens i av den närheten enligt mig. Svårt att förstå varför denna låt skickades in faktiskt. Första versionen räcker bra...

6. Jocke - Oh yeah!

Första som slår mig är trumljudet som låter ganska fel för låten. Men låten lyfter efter ett tag, börjar svänga härligt - även om trummorna skulle kunna bidra lite mer. Härlig låt som man blir lite glad av, sommar-vibbar.

7. Max/Caroline - growing up

Skönt med lite amerikansk highschool-rock nu efter lite skumma bidrag. Kul text och helt ok sång. Inga direkta konstigheter här, låter som det distar lite på fel sätt i slutet av låten, men det kanske är mina lurar som lägger till den disten :D
Enkel och direkt låt som funkar!

8. Ynot - Fat fish

Redigt surt bitvis, men sjukt härlig röst. Jammigt och skönt. Dock alldeles för kort och det känns som den aldrig riktigt kommer igång. Känns halvklart.

9. Humleklo - Tranny mom and the big fish

Titeln ger direkt höga förväntningar :)
Skön humor. Gitarren är alldeles för låg tycker jag vilket är lite tråkigt. Skönt ös med mycket attityd. Skönt snack med i mitten också, kul text! Verkar som fantasin har flödat helt fritt :) Sången ger mig en hel del M Jagger-vibbar måste jag säga.

10. Mahan - A fishy thing

Skönt intro med en väldigt mysig synt. Versmelodin är snygg! Blandningen av instrument känns helt otippad, men det är kul och funkar fan bra. Lekfullt och mycket humor i låten, låter som du hade kul med denna. Little-fish delen var skön :)
Är nog en av dom bättre låtarna jag hört med dig mannen, bra jobbat.   

11. Wernborg - Am I alive

Lite nasty sågsynt, härligt. Skiftar fort mellan olika stämningar i denna låt. Jammig och skönt sväng. Riktigt bra gitarrsolo. Riktigt bra riff där i mitten, rockar fett! Avslutningen är även den redigt skön, hoppades på att det skulle komma lite feta trummor på det riffet dock, skulle vara hur bra som helst. Kul låt som är full av snygga grejer, känns aldrig enformig eller tråkig.

13. David Rönnlund - Ropa lilla sjö

Skönt avbrott i rockkavalkaden :) Snygg slinga som går, bra sväng på trummorna. Drömsk och vacker på samma gång. Nog den bästa låten jag hört av dig detta. Riktigt bra faktiskt. Skulle jag bara gå på hur bra låten var så skulle denna nog ligga i topp allt. Känns som filmmusik eller liknande, lite enformig också. Skulle behöva ett B-tema tycker jag, alternativt vara aningen kortare.

14. Egghuvud - Wade in the water

Fett intro, gillas! Kul låt med många roliga inslag, lite curry-rock också :)
Sen jävlar blir det ett ösigt gitarrsolo med tapping och grejer, aldrig fel! Sången är inte alls dum den heller, jag får lite Chris Cornell-vibbar av din röst, inte illa!
Bra ös..

15. Plinka - Preacher's speach

Ännu ett skönt avbrott i rocken, mysigt intro. Elgitarren låter verkligen crap, lajnat :) Den behövs inte där, bortbort! Gillar stämsången och låten, inte alls dumt detta. Hamnar nog precis under poängpallen tyvärr, men en mysig låt som jag gärna lyssnar flera gånger på.

16. Rattlesnake/Marruschkka - In a dream

Skränig och slamrig gitarr. Härlig känsla i låten. Känner att gitarrljudet kunde varit bättre, samma under solot, tonen låter lite död. Annars gillar jag produktionen, låter levande och bra. Sången är härlig och behaglig. Låten har en bra helhet.

17. Flabb - Weird dream

Känns som denna låt skulle tjäna på lite mer ös och attityd i sången. Charmig text!
Sololjudet låter gamla Thin Lizzy, skitbra!  Solot innan sista refrängen är riktigt läckert. Annars fick jag lite Ramoes-vibbar av låten.

18. 1up - Gone fishin

Det här var sköna tongångar, mysigt och lite drömskt även här. Lite härligt skivknaster med, snyggt fylligt ljud och bra balans i mixen. Pratet/sången i slutet passar inte riktigt in känner jag, vilket drar ner en annars fin låt.

19. Vallhagen - So the story goes

Nu jävlarns! Bra drag nu, fräscht ljud med, rätta klicket på kaggen! Bra låt, även jag får lite Megadeth-vibbar av denna, denna grupp var en tonårsfavorit så...
Bra sång med. Vi har en vinnare...

Så till mina poäng (poängpallen :D):

Låt nr 19 av Vallhagen - 5 p

Låt nr 2 av Jonnerstone - 3 p
Låt nr 14 av Egghuvud - 3 p

Låt nr 11 av Wernborg - 1 p
Låt nr 10 av Mahan - 1 p
Låt nr 13 av David Rönnlund - 1 p

Det var allt från Uppsala-freddy!  B)
« Senast ändrad: 26.05.2008, 18:11:26 by freddy »


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Mina poäng har jag nästan glömt fördela, för det var svårt, men de trillar dit så här då:

5p låt - 19 so the story goes
3p låt 4 - bigfish
3p låt 14 - wade in the water
1p låt 3 - big fat fish
1p låt 12 - big bad (ass?) :) fish




Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Dags att rösta nu pojkar och flickor. Alla som har deltagit vill vi se också. Kom igen...

 :D


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
För att serva eventuella taktikröstare, kompisröstare, tröströstare, antiröstare, motvallsröstare, slöröstare, proffsröstare, amatörröstare, whateverröstare osv  så kommer här en statusställning:

låt 19: 51p
låt  2:  50p
låt 14: 40p
låt  1:  31p
låt 10: 28p
låt 18: 26p
låt 12: 26p
låt 16: 22p
låt 13: 19p
låt 11: 18p
låt  7: 17p
låt  6: 16p
låt 15: 10p
låt  8:  8p
låt  4:  6p
låt  3:  5p
låt  9:  2p
låt 17: 1p
låt  5:  0p


48 "skälvande" timmar kvar att rösta  :rolleyes:

 
« Senast ändrad: 26.05.2008, 23:24:29 by tsmalmbe »
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

Jag fixa ditt inlägg så att finns spoiler-skydd.

(väl flabbs inlägg så ser ni texten i klarspråk)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
1.  :) Det här blir man glad av - psykedelisk dixieland. Mycket bra produktion, många roliga partier. Stenkakan i början är mycket skum i hörlurar! Den galna stämningen påminner ju en hel del om "You know my name"  Beatles. Jazzorkestern låter fantastiskt naturtrogen!
Hittar inte ackordföljden.

2.  Påminner lite om originalet iom vocoodersången. Låter fantastiskt bra om låten fram till jojkpartiet som låter som något överblivet från kulturkrockfestivalen...  :huh: Hör inte hela ackordföljden.

3. Otajt på bas och trummor, låter inte alls bra. Mix OK, om än lite tunn. Ackordföljden finns. Sticket är otroligt vackert, stämsången passar fantastiskt fint. Behåll sticket och skrota resten av låten.

4. Blipp! Skön sång, oväntade harmonier. Även här ett snyggt stick, men det påminner starkt om någon Donna Summerslåt. Lite väl långt mellanparti. Hittar ackordföljden, men låten vill inte fastna. Bra mix dock.

5. Mest märkliga ljud. Har inget att säga.

6. Någon slags mekanisk reggae som låter som ett schlagerbidrag från en tysk/turkisk grupp. Rätt kul och finurligt gjort dock. Bra mix. Ackordföljden OK.

7. Här drar produktionen ner helhetsintrycket. Mixen är dov och överstyrd. Sången är OK, men distar ibland och känns för melankolisk. Hittar ackordföljden.

8 Knasig låt! Gillar kompressorgitarrens bett och den lite urflippade sången. Bra mix och ackordföljden finns. Dock blir låten tradig efter bara någon minut, och känns mycket längre än vad den är.

9 Här var det lite lägre volym än grannspåren. Tycker inte Humleklo når upp till sin höga nivå vad gäller produktion. Trots Bo Diddley-takt och inspiration från Sympathy for the Devil, fastnar låten inte. Ackordföljden låter lite inslängd.

10 Lite annorlunda takter.. Men jag vet inte, får mest associationer till tango och låtar som "levande charader". Dovt ljud över mixen, lite låg tonart också. Trevliga moog-ljud och harmonierna ger 70-talsfeeling. Ackordföljden finnes.

11 Lite dovt ljud här också. Lite för trasig ljudbild för min smak. Kul jazzparti. Kompetent bygge, som känns baserat på ackordföljden.

12 Mest annorlunda hittills. Lite låg RMS men feta ljud. Stilarna växlar från industri, speedkåntry till metal. Inte min kopp te, men jag är ruggigt impad över låten och att allt låter så snortajt. Uppfattar inte ackordföljden.

13 Snygga trummor. Kul form av symfoni-elektronika. Orglarna sväller snyggt, får mig att tänka på Bo Hansson.  Men varför så lågt...? Gm:et i ackordföljden går mig förbi.

14 Oj, vilket tryck!! Egget vinner volymtävlingen, utan att det låter förstört. Sången är det bästa jag har hört med den herrn, och äggmackorna i solot är rejält kryddade. Tycker mig höra ackordföljden i början. Mixen är ren och klar, perfekt i balans.
Det enda jag har att klaga på är trumljuden. Det låter som det blev tidsnöd och EZ' standardkit fick duga? Lite mera trumprod hade varit trevligt.

15 Hmm, annorlunda  :) Roligaste tonsättningen av texten. Häftiga körer. Nån sur ton, men va fan. Det är så annorlunda och genialiskt lekfullt. Jefferson Airplane-feeling. Ackordföljden är svår att missa.  ;)

17 Tänker på Devo och även på Torsson. Produktionen låter som hämtad med tidsmaskinen från en bra demostudio, slutet av 80-talet. Kanske avsaknad på mastring som gör det. Men rätt kul och galen låt som växer med antal lyssningar. Hittar ackordföljden först efter att ha tittat i facit.

18 Här var det subbas! Snygg produktion, gillar när stereobreda pads leker växelspel med monotrummor. Låter proffsigt, vinjettmusik till ett diskussionsprogram med låga fåtöljer. Sången påminner om Olle Ljungström. Hittar inte ackordföljden.

19. Vidriga samplade störningar i början  :blink: Men Who-partierna och baklängesreverb får mig raskt glad igen! Gillar inte baskaggeklicket, låter inte trummor utan bara som en fläskkotlett i en marmorvägg. Produktionen är dock riktigt bra! Missade ackordföljden.


Skulle velat haft lite fler poäng att dela ut, men de jag har kommer så här:

5 poäng: låt nr 1. Cadello/DiveneCO - Im a man, yes I am
3 poäng: låt nr 14 Egghuvud - Wade in the water
3 poäng: låt nr 15. Plinka - Preacher's speach
1 poäng: låt nr 3. Martinm - Big fat fish
1 poäng: låt nr 12. Freddy - Big Bad Fish
1 poäng låt nr 13. David Rönnlund - Ro på stilla sjö








DON'T PANIC


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

2.  Påminner lite om originalet iom vocoodersången. Låter fantastiskt bra om låten fram till jojkpartiet som låter som något överblivet från kulturkrockfestivalen...  :huh: Hör inte hela ackordföljden.



Jodå, ackordföljden inträffar två ggr i låten...... första gången mellan  0:25 och 0:42.
Jojkpartiet är en rysk sorgekör....den stackars firren dog ju (Hans mamma också) Trodde det gick fram klart och tydligt  :lol: :lol:

Finns det ett original?????


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Men varför så lågt...?
Gm:et i ackordföljden går mig förbi.


Den ska inte vara låg, men jag hade låg nivå på mastern när jag bouncade... eller man kan säga... varför är alla andra SÅ HÖGA :)
Har du inte senaste versionen av låten? Bytte till en med högre volym för några dagar sedan, fortfarande för lågt??

gm:et är i introt

"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Finns det ett original?????

Ja för sjuttsingen.  :lol: Kolla första inlägget i denna tråd.

Under water (där texten är hämtad i från....)
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=4859.0
Undertecknad är skyldig.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

2.  Påminner lite om originalet iom vocoodersången. Låter fantastiskt bra om låten fram till jojkpartiet som låter som något överblivet från kulturkrockfestivalen...  :huh: Hör inte hela ackordföljden.



Jodå, ackordföljden inträffar två ggr i låten...... första gången mellan  0:25 och 0:42.
Jojkpartiet är en rysk sorgekör....den stackars firren dog ju (Hans mamma också) Trodde det gick fram klart och tydligt  :lol: :lol:

Finns det ett original?????

ackordsfäljden akn vi tacka mrphil för. jag gjorde en låt ifrån något han skrev i en tråd. finns nog i samma inlägg som wernborg nämnde :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst

12 Mest annorlunda hittills. Lite låg RMS men feta ljud...

Tackar mannen för ditt fina omdöme, men jag undrar lite över denna RMS?
Skulle du kunna utveckla hur du fick fram detta och hur man kan eventuellt åtgärda nästa gång? Man måste ju ha bra RMS, right? :D


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Finns det ett original?????

Ja för sjuttsingen.  :lol: Kolla första inlägget i denna tråd.

Under water (där texten är hämtad i från....)
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=4859.0
Undertecknad är skyldig.

2.  Påminner lite om originalet iom vocoodersången. Låter fantastiskt bra om låten fram till jojkpartiet som låter som något överblivet från kulturkrockfestivalen...  :huh: Hör inte hela ackordföljden.



Jodå, ackordföljden inträffar två ggr i låten...... första gången mellan  0:25 och 0:42.
Jojkpartiet är en rysk sorgekör....den stackars firren dog ju (Hans mamma också) Trodde det gick fram klart och tydligt  :lol: :lol:

Finns det ett original?????

ackordsfäljden akn vi tacka mrphil för. jag gjorde en låt ifrån något han skrev i en tråd. finns nog i samma inlägg som wernborg nämnde :)



Ahhh....har jag missat. Vilken go låt. Gillade verkligen version2.
EMU, finns din låt med ackordföljden nånstans....skulle vara kul att höra  :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ackordföljden föddes här: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=1313.msg31168#msg31168

Här är en låt baserad på ackordföljden: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=2454.0


ihopslängt på nån timme :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
morr. grrr. arg. usch. det är INTE lätt att rösta. Däremot finns några i topp...och en massa som borde få poäng. Men, så här lyder poängen från uppsala denna gång:

02 Jonnerstone 5p
12 Freddy         3p
14 Egghuvud    3p
19 Vallhagen    1p
11 Wernborg    1p
1 Cadello/Dev. 1p

Hade nog lika många till som förtjänade poäng, men alla får inte påsar :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol