Kontrollrummet

1up-Symfoniorkester

1up · 13 · 11043

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
LÅTNAMN: Symfoniorkester
ARTIST/GRUPP: 1up
GENRE: Filmmusik, klassiskt
LÅTLÄNGD: 6
KOMPOSITÖR: 1up
PRODUCENT: 1up
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Du vet det där varma filmmusiksoundet som Zimmer har? Det har varit en stor inspirationskälla. Har letat och placerat ljuden för att få ett rent och varmt ljud. Jag använder som vanligt suveräna EWQL gold och nu lagt till en djup baspad med resonans i och skön hummande kvinnoröst så det låter ännu djupare och större nu. Läskiga ljudeffekter finns i introt bland annat.

Önskar feedback på lyssnarbarheten, och om låten väcker några specifika känslor.

Största bristen tycker jag själv är flödet mellan ackord som ibland låter stolpig och lite plötslig. Hur är det med den röda tråden, kollrar jag bort lyssnaren? Kanske gör jag det. :)

Det här är alltså mitt första försök att göra en längre sammanhängande låt inom ett och samma tema som känns som en enda låt som skulle platsa i en film. :) Är ruskigt nöjd med huvudtemat, skulle vilja ha Jessica på sång där. :D Borde fråga henne.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
fantastiskt bra ljud. lite durrigti basen i introt kansek, men detta är nog det mest zimmerska jag hört, även lite åt howard shore -även om han kanske alltid spelar mer minimalistiskt i övergångar mellan temata (heter det så?)

enya may it be borde vara en ledstjärna här? lyssna lite på den. Och 1492-conquest of paradise + 28th parallell.

väcker inte några specifika känslor just nu (hockey på tv, men skall ge det fler chanser) annat än att jag är imponerad över hur  "bio" det låter.

skulle vara kul om du gav dig in på 5.1 med denna.


wow !
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tja 1up!

Härligt att du fortsätter på detta spår! :) Nu har jag lyssnat flera gånger men det är inget som sätter sig.  <_< Inget tema eller någon melodi som fastnar tyvärr. Men härligt musik var det! Skulle passa bra i en film där musiken eftersom musiken inte skall ta någon större uppmärksamhet utan bara höja och förstärka stämningen.
Kul att du verkligen kommit igång med din kreativitet, låt inget hindra detta!  :)

Edit, Tillägg: Och visst hör man Zimmer-influenser här o där men jag tycker ändå att detta var ganska eget.


Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 17.05.2008, 01:41:46 by Memphis »


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
EMU

Durrigt i basen?

"Temana" skulle jag säga. :)

Enya? Jodå, alltid bra med fler inspirationskällor att benchmarka ljudet mot. Vet att soundet kunde vara mer luftigt i diskanten och kan skära lite djupbas från 60 hz och nedåt.

5.1 låter spännande. :) Har tyvärr inget 5.1 system själv, kan kolla om det går att få till i SX2 med surround på ett från början stereoprojekt. Kan lägga rösten som center och ljudeffekterna i diskanterna.

Memphis
Får 1ups musik ära dig när du pluggar? :D

Japp riktigt skönt driv har jag just nu på produktionerna. Ja, det blev en mer bakgrundsmusiklåt. Temat tror jag är starkare hos mig eftersom jag hört hur det låter när man spelar det på piano, det är lite tydligare då.

Inget ska få stoppa mig. ;) Tackar för lyssning och trevlig kommentar.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
BUMP!

hur är det möjligt att detta går olyssnat?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Extremt stämningsfullt. Extremt bra ljud. Det är allt det är. KRAM!
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Extremt stämningsfullt. Extremt bra ljud. Det är allt det är. KRAM!

:-o  :wub: Tackar hjärtligast!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnar noggrannt.

Känns filmmusik, stämningsbyggare i viktigt skede i filmen.. Jädrigt bra ljud. Du har nått målet (ang. Zimmer)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Dividend

Man tackar för noggrann lyssning, så jag har mått målet? Skönt att höra.  B)


Utloggad Lindpop

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
    • Lindpop
Tycker det är väldigt bra, ljudmässigt och musikaliskt. Jag ser ett känsligt/viktigt skede i en drama film framför mig.
MVH


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Japp 1 up:en,här har du fått till det!

Det låter riktigt bra om detta.Helt klart nåt filmiskt..

Sounden grymma,liret inte riktigt lika grymt..Kom ihåg inställningarna när du ger dig på mästerverket,för här har du rätt sound.

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou 1up!

Lyssnar tillbakalutad och känner hur jag förs iväg av stämningen, verkligt skönt arrat o lirat detta.
Enormt bra sound, glömmer ju att det är framkallat av 1up+maskin.... allt låter så jäkla autentiskt, som att sitta på live konsert.
Jisses va du har spurtat framåt i din musikaliska utveckling, stor tumme upp! :)

Snyyyyyygt jobbat!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
lindpop
Tackar, och vad roligt att det går hem! :)


mahan
Trevligt att musiken lyckas så hos dig. :) Här spurtas det för glatta livet. ;)

hm
Danke sehr. Piano skulle kunna funka för att tydliggöra melodin.


Själv älskar jag soundet. Vid referenslyssning verkar djupbasen lite för djup. Kan skära lite där, tror det kommer kännas luftigare och lite mer lättlyssnat då.

Blir så glad att visionen når fram till er andra!