Forum > Färdiga produktioner
1up-Hans Zimmer (Filmmusik)
MrPhil:
Låter bäst i de lugna partierna. Det känns som du använder brass o stråkar rätt mycket men glömmer stora delar av resten av orkestern. Speciellt i de starkare partierna. Sen måste du tänka lite mer "riktigt instrument". Ingen orkar sitta o blåsa samma ton på valthorn oavbrutet hur länge som helst. ;) Det blir rätt statiskt ibland.
Försök arbeta mer med crescendon o liknande. Svårt som tusan sånt här. Det är väl därför de stora fortfarande låter spela in soundtrack med riktig orkester. Men jag hörde nån demo till Gladiator som Zimmer gjort, o det lät väl ungefär i paritet med detta, just samplingsmässigt o så.
jay thomas:
Mäktigt och .... lugnt! :) Lite plankning på "Also sprach Zaratustra" på ett ställe. ;)
Men jag håller med att om det är lite Braveheart eller varför inte siste samurajen över det hela. :)
1up:
--- Citat från: jay thomas skrivet 15.05.2008, 15:37:58 ---Mäktigt och .... lugnt! :) Lite plankning på "Also sprach Zaratustra" på ett ställe. ;)
Men jag håller med att om det är lite Braveheart eller varför inte siste samurajen över det hela. :)
--- Slut citat ---
Also Sprach Zaratustra fanns i tankarna faktsikt, men plankning? Högst omedveten i så fall, inspirerad skulle jag säga. :) Ange gärna tid typ 01:15 i stycket så kan jag lyssna och begrunda var liknelsen finns!
Mäktigt? Tackar! :D Tacksam att du ville lyssna. :)
1up:
--- Citat från: MrPhil skrivet 15.05.2008, 15:21:23 ---Låter bäst i de lugna partierna. Det känns som du använder brass o stråkar rätt mycket men glömmer stora delar av resten av orkestern. Speciellt i de starkare partierna. Sen måste du tänka lite mer "riktigt instrument". Ingen orkar sitta o blåsa samma ton på valthorn oavbrutet hur länge som helst. ;) Det blir rätt statiskt ibland.
Försök arbeta mer med crescendon o liknande. Svårt som tusan sånt här. Det är väl därför de stora fortfarande låter spela in soundtrack med riktig orkester. Men jag hörde nån demo till Gladiator som Zimmer gjort, o det lät väl ungefär i paritet med detta, just samplingsmässigt o så.
--- Slut citat ---
Bäst i lugna partier? Jag har mest erfarenhet där och så är det enklare att få till så det håller jag med om.
Vad mer finns i orkestern än brass och stråk? :D Jorå, finns flöjter, bassoon här och var, men visst, för det där fulländade feta ljudet så visst behövs de också. Mer dynamik? Jo helt klart. Det här är ett latmansarr, inget snack om det, tog bara några timmar, men otroligt kul och effektivt!
Demon till Gladiator? Den vill jag också höra! Samplingsmässigt i Zimmers klass? hehe :wub:
Cresendon absolut, grejen är jag gör helst de mest centrala temana, alla uppbyggnader osv. är tråkiga. De är dock effektfulla.
Tackar för lyssning och bra feedback!
jay thomas:
--- Citat från: 1up skrivet 15.05.2008, 15:53:28 ---
--- Citat från: jay thomas skrivet 15.05.2008, 15:37:58 ---Mäktigt och .... lugnt! :) Lite plankning på "Also sprach Zaratustra" på ett ställe. ;)
--- Slut citat ---
Also Sprach Zaratustra fanns i tankarna faktsikt, men plankning? Högst omedveten i så fall, inspirerad skulle jag säga. :) Ange gärna tid typ 01:15 i stycket så kan jag lyssna och begrunda var liknelsen finns!
Mäktigt? Tackar! :D Tacksam att du ville lyssna. :)
--- Slut citat ---
2.08-2.10. Omedveten definitivt men jag satt och tänkte på 2001 ändå. ;)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida