Kontrollrummet

Unifaun - "End-or-Fin"

Nad · 64 · 12563

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
MaxB, tack för den ljuvliga bilden. Vilket privelegium att få ta sig en bärs på väg till
jobbet på det sättet. Ljuvligt!

Equality, supertack för sån respons! Vilken oerhörd berättelse.
Jag var tvungen att lyssna själv en gång med dina öron! Väldigt glädjande.
Och sedan detta väder till på köpet... B) :D

Glad-Nad


Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


jay thomas

  • Gäst
Jag tog på mig "sista låten på skivan" hatten och konstaterade att det fungerar otroligt bra ur det perspektivet. Föreställde mig en show som böjar gå mot sitt slut, då kommer denna låt och rundar av på något sätt! Visuellt kan det ju bli hur spännande som helst, tror och tycker jag.

[offtopic]
Angående båten, snart blir det Waxholmsbåt varje dag, dock helt utan pilsner...
En dokumentation om resan finns att finna Stockholm - Vaxholm Da Bildspel
[ontopic]


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
MaxB, tack för den ljuvliga bilden. Vilket privelegium att få ta sig en bärs på väg till
jobbet på det sättet. Ljuvligt!
Glad-Nad

...kanske inte en bärs på väg till jobbet...
men jag tror inte de har rättigheter på tunnelbanan.  ;)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Jag tog på mig "sista låten på skivan" hatten och konstaterade att det fungerar otroligt bra ur det perspektivet. Föreställde mig en show som böjar gå mot sitt slut, då kommer denna låt och rundar av på något sätt! Visuellt kan det ju bli hur spännande som helst, tror och tycker jag.

[offtopic]
Angående båten, snart blir det Waxholmsbåt varje dag, dock helt utan pilsner...
En dokumentation om resan finns att finna Stockholm - Vaxholm Da Bildspel
[ontopic]


Japp, det är så det är tänkt. Om du lyssnar på vår "Birth of a Biggie" som kommer att vara öppningsspåret, så känner du nog igen dig i "End-or-Fin". Avslutningskalas liksom, och pianot
är liksom lugnet före stormen. Fin film du hade bifogat. Tack! Jag tog min lilla lättmetallbåt ifrån
Baggensfjärden och åkte in till stan en gång och tog delvis samma rutt. Vad läskigt det var
vid stadsgårdskajen när jag kom där, vilka j***a vågor!
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


freddy

  • Gäst
Jag gillar ju denna typ av musik jag också. Sköna 70-tals vibbar helt klart, även lite 80-tal i pukorna ;) Väldans synt-drivet, stora ljudlandskap och mycket mys. Sologitarren låter lite vass tycker jag. För att inte dra referenser så långt tillbaka så tycker jag att det låter lite Spock's Beard och även Neal Morse solo. Känns faktiskt som en perfekt avslutning till en platta av denna stil, mastigt och stort som det ska vara. Förresten, sjungs det något på plattan?

Snyggt jobbat i alla fall, vill höra hela plattan.  B)
 


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Oavsett tidigare kommentarer...

Gillar syntar, tauruspedaler, orglar, gitarrer, variationer, kort och gott det ni presenterar här.
Skön "Finale"!

Jag uppskattar den musik Unifaun bjuder på!
Och jag gillar sångspåren på andra låtar jag hört från er.
Det här är bra musik i mina öron!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


jay thomas

  • Gäst
Har nu lyssnat på senaste mixen, gillar. Kan ej säga om det är mer eller lika som första men jag diggar helt enkelt.  :)

Melodin på pianot är jag däremot väldigt fundersam kring. Såg ett avsnitt av House M.D. igår där doktorn själv lirar med en patient och tonerna är väldigt lika, tycker jag... Kan inte se Youtube på jobbet så jag kan inte lyssna. Här är länken och det är mycket möjligt att jag är rejält ute och cyklar...


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Jag gillar ju denna typ av musik jag också. Sköna 70-tals vibbar helt klart, även lite 80-tal i pukorna ;) Väldans synt-drivet, stora ljudlandskap och mycket mys. Sologitarren låter lite vass tycker jag. För att inte dra referenser så långt tillbaka så tycker jag att det låter lite Spock's Beard och även Neal Morse solo. Känns faktiskt som en perfekt avslutning till en platta av denna stil, mastigt och stort som det ska vara. Förresten, sjungs det något på plattan?

Snyggt jobbat i alla fall, vill höra hela plattan.  B)
 

Tack Freddy!

Vad vi gör är en pastiche på Genesis 1972-1980. En hyllningsplatta till dem,
dock med helt eget material. Inte konstigt att du kommer med sådana (mkt bra!) referenser,
Spock´s Beards trummis spelade ju med Genesis, eller vad som var återstoden av bandet 1997
på "Calling all stations" - plattan de gjorde utan Phil Collins.
Och visst sjungs det på plattan, du kan lyssna lite här www.unifaun-music.com. ;)


Maxb! Thanks a mill.  :D

Jay!!

Kollade youtubefilmen. Det var ett vackert litet stycke, men hm ja....är du säker på att du hänvisade
till rätt snutt?  :huh: Ute och cyklar säger du? You can´t baby....you got flat tires!!  :P
Skämtåsido...stort tack för din support och supernajsiga feedback. Man blir ju väldigt frestad att fortsätta!

Tack alla!
Nad
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
I like it , påminner om Dream theater / Långsam Circus Maximus på vissa ställen, skulle gärna ha lite högre bassare.
Introt var lite väl långt för mej, melodierna fungerar bra genom hela låten.
Coola ghost notes i trummande.

Kanske jag nåndag spelar liknande grejjer :)

h.Tommy


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
I like it , påminner om Dream theater / Långsam Circus Maximus på vissa ställen, skulle gärna ha lite högre bassare.
Introt var lite väl långt för mej, melodierna fungerar bra genom hela låten.
Coola ghost notes i trummande.

Kanske jag nåndag spelar liknande grejjer :)

h.Tommy

Tack Tommy!
Det som är meningen är att det skall låta Genesis så mycket som möjligt,
men du har kanske inte lyssnat så mycket på dom?
Alla frekvenser såsom bas osv kommer att fixas i masteringen,
sånt kan dom bättre än oss. ;)
Jo....förklara "ghost notes" för mig..fattade inte.  :huh:

Mvh,
Nad
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Nog har jag hört lite genesis ibland.

Anyhow

Ghost note = de svaga snabba virvel ljuden som delvis sjunker under allt annat,

&feature=related <- kommer ganska tydligt fram där .


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Var vänlig och skriv upp mig på UNI-FAN-LISTAN - för det här är riktigt bra! Vilken harmoniresa! Snyggt sound på inledningspianot, härliga och ofta oväntade harmoniturer och instrument som jag sällan hör tillsammans. Smaskig musikermusik fullproppad med godis.  :wub:

Är allt perfekt? Håller tummarna för att soundet, ja, trummorna speciellt, smälter ännu bättre in i helheten när låten kommer som slutgiltig version. :)



Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Nog har jag hört lite genesis ibland.

Anyhow

Ghost note = de svaga snabba virvel ljuden som delvis sjunker under allt annat,

&feature=related <- kommer ganska tydligt fram där .

Masato Honda...det blev dagens "knäck ihop". Fy fhaaaääään vad bra. Ja jag fattar nu vad du menade.
Det fiinns nog ingen mer teoribefriad människa än jag. Vet aldrig vad nåt heter, däremot har jag
en bestämd uppfattning hur det skall låta. :) Thanks for sharing!

Nad
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Var vänlig och skriv upp mig på UNI-FAN-LISTAN - för det här är riktigt bra! Vilken harmoniresa! Snyggt sound på inledningspianot, härliga och ofta oväntade harmoniturer och instrument som jag sällan hör tillsammans. Smaskig musikermusik fullproppad med godis.  :wub:

Är allt perfekt? Håller tummarna för att soundet, ja, trummorna speciellt, smälter ännu bättre in i helheten när låten kommer som slutgiltig version. :)



1000 tack för det! Ja det är Hoffe som skall mastra. Några av er vet kanske vem han är.
Jag vill inte ändra mer på mixen nu. :)

Nad

Ps. Du kan lägga dig på vår "mailing list", finns på vår sida. Plattan kommer 27/6. ;)

Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Var vänlig och skriv upp mig på UNI-FAN-LISTAN - för det här är riktigt bra! Vilken harmoniresa! Snyggt sound på inledningspianot, härliga och ofta oväntade harmoniturer och instrument som jag sällan hör tillsammans. Smaskig musikermusik fullproppad med godis.  :wub:

Är allt perfekt? Håller tummarna för att soundet, ja, trummorna speciellt, smälter ännu bättre in i helheten när låten kommer som slutgiltig version. :)



1000 tack för det! Ja det är Hoffe som skall mastra. Några av er vet kanske vem han är.
Jag vill inte ändra mer på mixen nu. :)

Nad

Ps. Du kan lägga dig på vår "mailing list", finns på vår sida. Plattan kommer 27/6. ;)




Givetvis skriver man upp sig! :)


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Jag ändrade iallafall. Ett snäpp högre bas, även gitarr på sina ställen. Lite mer kompressor över hela paketet...varför o varför är man så äckligt jävla petig?!! Nu får det vara nog!  :wacko:  :)
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Först reagerade jag lite på "om man inte tål 1.5 min piano..." och tyckte det var lite nedvärderande om den som tyckt. man får ju, likaväl som ni vill ha det, tycka att pianointrot är för långt?  Det känns som försvarsställning "det är inte alls för långt, de är du som  inte fattar". Att det upplevs som för långt kan ju vara en indikation på att det är för dåligt spelat? tråkigt?  en reflektion bara.

Nå, nu tycker inte jag heller att det ÄR för långt. tycker det funkar utmärkt.  min första reflektion var faktiskt att ta bort det helt och hållet. låten låter kalas i början även om det börjas direkt efter pianot. Själva pianot tänkte jag mig kunde ligga som nåt interlude....och visst...det är så ni gör nu va? :) på skivan då...

detta måste nog vara något av det mest proffsiga jag hört på KR. måste ha tagit ENORMT med tid i anspråk. allt ligger bra mixmässigt, en klockrent känsla för detaljer.

Jag har haft en underbar resa när jag lyssnar på detta. kanske kunde den vara längre...hehe, så man faktiskt kan lyssna igenom en skiva på kvällen i sängen, och sen få somna till denna.... :D


verkligen skitbra. underbara teman, snygga harmonier.  Oldfield skulle vara stolt över att ha gjort detta.

 :wub:

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
"det är inte alls för långt, de är du som  inte fattar". Att det upplevs som för långt kan ju vara en indikation på att det är för dåligt spelat? tråkigt?  en reflektion bara.

Nu skall jag vara elak. Skall man tolka Nad i denna tråd behöver man en 35 poäng Genesisvetenskap för att överhuvudtaget kunna förstå tillräckligt mycket för att komma med en kritisk kommentar. (Reagerar inte bara på svaret på min egen kommentar  :rolleyes:

M a o, det är sant, fast å andra sidan vem vill inte som första reaktion försvara sitt eget verk? Så det är väl på något sätt ok iallafall, i sin oskyldighet
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Detta lät väldigt bra och proffsigt!

Pianointrot är mysigt som bara den. Möjligtvis skulle jag sänkt det en aning i volym så att det blir mer av en höjning när låten komemr igång.. Fast bara liiite då. Alla ljuden låter väldigt bra förutom kanske trummorna. Jag tycker dom saknar lite smuts på något sätt. Kanske för lite läckage mellan de olika mickarna eller nått. Något låter en aning för rent och polishat (om jag säger dansbandstrummor så låter det mycket mer negativt än vad jag egentligen vill, men en svag antydan till det soundet tycker jag man kan höra). Jag hade gärna hört att trummorna antingen blev lite mer skitiga eller alternativt proddades upp och blev ännu mer slicka. Nu hamnar de lite i mellan de två sounden. Det är inget jag stör mig jättemycket men var det jag reagerade över då jag lyssnade. Annars lät det andra väldigt färdigt.


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Citera
Först reagerade jag lite på "om man inte tål 1.5 min piano..." och tyckte det var lite nedvärderande om den som tyckt. man får ju, likaväl som ni vill ha det, tycka att pianointrot är för långt?  Det känns som försvarsställning "det är inte alls för långt, de är du som  inte fattar". Att det upplevs som för långt kan ju vara en indikation på att det är för dåligt spelat? tråkigt?  en reflektion bara.


Det var ett försvar. Varför inte? Jag ville också poängtera att man måste se plattan
som en helhet. Låten innan avslutas med sång och piano nämligen, sedan fortsätter
det med detta intro (som kommer få ett eget spår på skivan har vi bestämt nu).
Innan slutlåten har man matats med ca 60 minuters prog, så då kan det vara skönt med
ett stilla pianointro på 1½ minut. Så tänkte vi.

Nad

Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Citera
M a o, det är sant, fast å andra sidan vem vill inte som första reaktion försvara sitt eget verk? Så det är väl på något sätt ok iallafall, i sin oskyldighet

Very true. Tackar Dividend. :)
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Detta lät väldigt bra och proffsigt!

Pianointrot är mysigt som bara den. Möjligtvis skulle jag sänkt det en aning i volym så att det blir mer av en höjning när låten komemr igång.. Fast bara liiite då. Alla ljuden låter väldigt bra förutom kanske trummorna. Jag tycker dom saknar lite smuts på något sätt. Kanske för lite läckage mellan de olika mickarna eller nått. Något låter en aning för rent och polishat (om jag säger dansbandstrummor så låter det mycket mer negativt än vad jag egentligen vill, men en svag antydan till det soundet tycker jag man kan höra). Jag hade gärna hört att trummorna antingen blev lite mer skitiga eller alternativt proddades upp och blev ännu mer slicka. Nu hamnar de lite i mellan de två sounden. Det är inget jag stör mig jättemycket men var det jag reagerade över då jag lyssnade. Annars lät det andra väldigt färdigt.

Tackar så mycket för det. Testade ett annat trumsound förut, med mer läckage. Fick aldrig till ljudbilden lika
bra, blev inte samma punch liksom. Så jag använde samma sound som i första låten, som faktiskt går lite i
repris på detta spåret. Tack för att du lyssnade och kom med kritik! :)

Nad
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Citera
. Så tänkte vi.

Nad


Ni tänkte nog bra.... B) när är releasefesten :unsure: B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Citera
. Så tänkte vi.

Nad


Ni tänkte nog bra.... B) när är releasefesten :unsure: B)

Tack. :) Det vet jag inte. Kanske i sommar nån gång. Vill du komma?
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Citera
Först reagerade jag lite på "om man inte tål 1.5 min piano..." och tyckte det var lite nedvärderande om den som tyckt. man får ju, likaväl som ni vill ha det, tycka att pianointrot är för långt?  Det känns som försvarsställning "det är inte alls för långt, de är du som  inte fattar". Att det upplevs som för långt kan ju vara en indikation på att det är för dåligt spelat? tråkigt?  en reflektion bara.


Det var ett försvar. Varför inte? Jag ville också poängtera att man måste se plattan
som en helhet. Låten innan avslutas med sång och piano nämligen, sedan fortsätter
det med detta intro (som kommer få ett eget spår på skivan har vi bestämt nu).
Innan slutlåten har man matats med ca 60 minuters prog, så då kan det vara skönt med
ett stilla pianointro på 1½ minut. Så tänkte vi.

Nad



såklart man får försvara :)  MEN folk KAN ju ha rätt, eelr de har rätt, om de upplever det så. my point :)

jag vill oxo komma på releaspartyt :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Först reagerade jag lite på "om man inte tål 1.5 min piano..." och tyckte det var lite nedvärderande om den som tyckt. man får ju, likaväl som ni vill ha det, tycka att pianointrot är för långt?  Det känns som försvarsställning "det är inte alls för långt, de är du som  inte fattar". Att det upplevs som för långt kan ju vara en indikation på att det är för dåligt spelat? tråkigt?  en reflektion bara.


Det var ett försvar. Varför inte? Jag ville också poängtera att man måste se plattan
som en helhet. Låten innan avslutas med sång och piano nämligen, sedan fortsätter
det med detta intro (som kommer få ett eget spår på skivan har vi bestämt nu).
Innan slutlåten har man matats med ca 60 minuters prog, så då kan det vara skönt med
ett stilla pianointro på 1½ minut. Så tänkte vi.

Nad



såklart man får försvara :)  MEN folk KAN ju ha rätt, eelr de har rätt, om de upplever det så. my point :)

jag vill oxo komma på releaspartyt :)

Får nog hålla med Nad nu :) Klart det är bättre att försvara än att bara lyssna på andra till 100% (som "folk har alltid rätt om de upplever det så" medför)

(Nu får väl åtminstone jag komma på releasepartyt? :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Snyggt som satan!!!!!. :P
Som proggrockare och Rickenbacker 4003 ägare säger jag:KANON!!!!!!!!
Skivan vill jag defenitivt ha!!!!!!!!!! :o :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu när allt med sustain och sånt är utrett så tycker jag att den blev bra :D

Fast jo jag tyckte den var suverän innan också - både alla minutrar och sekunder.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Nad

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • Inte jag, men väl farfar!
    • Visa profil
    • Agents Of Mercy
Dividend - återkommer ang releaseparty. Vi vet inget än om det. :)

Iken - Rick äger. Har alltid gjort, kommer alltid så göra! 1000 tack - alltid kul när man träffar rätt!!

Eko - Glädjande! Tack för att du tagit dig tid och lyssnat.

Nad
« Senast ändrad: 26.05.2008, 02:22:09 by Nad »
Hej jag hetter Nad och är en pråggråkkare