Forum > Demolåtar

Blood money

<< < (6/7) > >>

Wernborg:
Jag fick ju en sån där flöjt i present en gång, men det är otroligt svårt att kontrollera. Den är ganska lång (70 cm cirka) och ca 13-14 mm tjock och gjord i plast. Det sitter ett löst munstycke på som gör att röret smalnar av lite, till ca 10 mm.

Man måste liksom blåsa extremt löst för att nå de låga tonerna. Att göra sådana drillar som du gör, undrar om det går på den?

Harmonica mike:

--- Citat från: Wernborg skrivet 09.03.2012, 21:54:57 ---Jag fick ju en sån där flöjt i present en gång, men det är otroligt svårt att kontrollera. Den är ganska lång (70 cm cirka) och ca 13-14 mm tjock och gjord i plast. Det sitter ett löst munstycke på som gör att röret smalnar av lite, till ca 10 mm.

Man måste liksom blåsa extremt löst för att nå de låga tonerna. Att göra sådana drillar som du gör, undrar om det går på den?

--- Slut citat ---

Jo jag kommer ihåg den.Du la in en bild på munstycket..Jag köpte nåt liknande med likadant munstycke fast med slang istf rör..Funkade kasst.Tanken var att använda munstycket till mina egna byggen men jag kom aldrig så långt.En adapter för olika dimensioner hade varit lätt att tillverka,men jag har grejerna kvar så sista ordet är inte sagt än :)
Mina raka flöjter utan hål är så där,det var när jag tog upp hål på dom som tonvärlden öppnade sig..Förutom en a-stämd rackare med en inner dimension på 12-13 mm.Fantastiskt ljud i den.Jag tordes inte börja borra i den för fulländning..Den är rätt lång,så fingersättningen kommer att bli för spretig.Mina händer räcker inte till för att nå alla hålen.

Jag har för mig att jag skrev om koffeciensen för håltagning i "Övertonsflöjts" tråden här på KR..Du räknar ut var hålen skall sitta med hjälp av mattematik prylen.Sedan borrar du ett hål i taget och lyssnar.Jag filade skar lite i hålet uppåt eller ned för perfekt stämning..Inga problem med plaströr.
Jag rekommenderar att du provar,trist med en flöjt som knappt funkar.Inga stora förluster om du går bet..tejpa bara igen hålen så är den som vanligt.Men får du till hålen wiihaa - då kan vi battla på allvar :)

Mike

Wernborg:
Åh tack gode gud. Du har hål i den alltså. Du hade varit fullständig omänsklig annars.  :lol:

:wub:

Eddi:
Tre bra låtar i samma tråd :D
Gillar vekligen ditt gitarrspelande W

cykeln:
Det var svårt att hitta i denna tråd
Men det jag hittade lät bra
Både flöjt och gura
Hoppas det är hål i guran också annars är du omänsklig  :D
HM - du spelar som en mästare även på detta rör!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion