Forum > Demolåtar
Perrra & Natalie
egghuvud:
Okej skall försöka komma med lite mer konstruktiv kritik istället för att bara gnälla. ;)
Genomgående för alla låtarna i stort sett är grundljuden där jag tycker att det finns mer att göra.
För det första så tycker jag att pinaoreverbereringen är alldeles för schlagerbetonad. Det gör inte att det känns modernt. Jag skulle jobba mer med pianoljudet också för att få det mer personligt och inte så där åttiotaligt eurodiscoaktigt. Detta är genomgående utom möjligen på ”Efterfest”
Syntljuden skulle jag också jobba mer med. Man har hört dem förut och i för många osmickrande sammanhang för att de inte skall låta bara oinspirerade.
Trummorna, eller snarare rytmiken saknar något eget eller elaborerat. Det räcker inte med att bara tjoffa in en virveltrumma med 64-delsvirvlar som break emellanåt. Även om det är disco så borde det finnas mer i rytmiken som gör att det svänger.
Stråkkljuden är maffiga men dominerar ibland ljudbilden så att det blir grötigt och man tappar bort allting som skulle kunna nyansera ljudbilden och skapa luft. Stråkarrangemangen är bra. Du utnyttjar harmonierna på ett bra sätt.
Sångljudet; Reverbet är ofta vasst och har en svans som slår i diskanten som gör att hennes röst inte riktigt tränger igenom mer än i diskantregister. Det gör att det låter tunnare och ibland lite nasalare än vad det skulle kunna göra. Det hörs tydligt på t e x. ”Who we where one time”
Nathalie har en mycket bra röst. Ibland så saknar jag trovärdigheten i det hon sjunger. Skillnaden på en bra produktion tycker jag är att jag tror på det som framförs, men det är min helt egna personliga teori. T e x ´”Efterfest” jag är inte så säker på att hon verkligen vill efterfesta om du fattar vad jag menar. Jag skulle nog också vilja att hon bitvis pressade ur bara liiiite mer kräm ur rösten. Iband blir det lite för jolmigt.
Väldigt långa instrumentala partier i ”you make me fall”, men den är väl minst färdig förmodar jag.
Arrangemangen är enligt min mening lite för standaraktiga för att jag skall fästa mig vid dem. Melodierna är egentligen bra. T e x let me save your day. Var det där du hade riktiga gitarrer? De låter bra men de försvinner också in i något slags ljudbild som blir monoton och lite trist. Fast man tappar bort melodin i arrangemangen. Kanske är det så folk vill ha det. Skulle jag vara skivbolagsnisse så skulle jag säga typ: Visst det låter bra, men det låter som så mycket jag har hört förut så jag kan inte avgöra om detta är något jag verkligen vill satsa på.
Det här är ju demo, men jag tror fortfarande att man måste hitta något eget som sticker ut ur den massiva kontemporära musikproduktionen. Annars försvinner man in i dimman. Jobba mer med harmonierna för där hörs det att du kan hitta något som kan lyfta det.
Mixning är svårt, men jag tror att det också finns en risk att du fastnar där istället för i arrangemangen som känns viktigare tycker:
egghuvud
:) :) (jag tom dubbelsmajlar för att visa min goda vilja)
perrra:
--- Citat från: egghuvud skrivet 14.05.2008, 11:39:04 ---
:) :) (jag tom dubbelsmajlar för att visa min goda vilja)
--- Slut citat ---
Tack så heeeemskt mycket för utförlig kommentar! deta uppskattar jag.
Och jag har väl börjat inse nu att jag bör jobba mer med speciellt tror jag panorering, så varje instrument får sin plats i mixen, för tom jag SJÄLV tycker att det låter grötigt här o där, samt "monotomt"
Och jag har bara ett enda försvar till detta, att jag jobbar för snabbt.
Vissa veckor skriver jag 5-6 låtar , och det säger sig självt att man absolut inte hinner med att göra en "komplett" låt... men ändå dugligt för att folk ska få en uppfattning om hur det KAN låta som färdig produktion hehe
tack så jättemkt!
aoly:
--- Citat från: perrra skrivet 14.05.2008, 12:46:40 ---Vissa veckor skriver jag 5-6 låtar , och det säger sig självt att man absolut inte hinner med att göra en "komplett" låt... men ändå dugligt för att folk ska få en uppfattning om hur det KAN låta som färdig produktion hehe
--- Slut citat ---
Jag gör en instickare som inte har något som helst med OP att göra då jag varken har lyssnat eller tänker göra det :o
Du har inte funderat på att överlåta mixandet åt någon annan? Med tanke på hur mycket material du spottar ur dig så tycker åtminstone jag att det vore mer naturligt för dig att vara mer producent och mindre.. allt annat. Åtminstone ur en kommersiell synpunkt.
Orsaken till att jag inte vill kommentera materialet i sig är att det ger mer om folk som uppskattar sådan musik uttalar sig då dom ju faktiskt vet vad dom snackar om.
Bara mina 2 öre. Fortsätt jobba nu ;)
perrra:
--- Citat från: aoly skrivet 14.05.2008, 13:58:12 ---
--- Citat från: perrra skrivet 14.05.2008, 12:46:40 ---Vissa veckor skriver jag 5-6 låtar , och det säger sig självt att man absolut inte hinner med att göra en "komplett" låt... men ändå dugligt för att folk ska få en uppfattning om hur det KAN låta som färdig produktion hehe
--- Slut citat ---
Jag gör en instickare som inte har något som helst med OP att göra då jag varken har lyssnat eller tänker göra det :o
Du har inte funderat på att överlåta mixandet åt någon annan? Med tanke på hur mycket material du spottar ur dig så tycker åtminstone jag att det vore mer naturligt för dig att vara mer producent och mindre.. allt annat. Åtminstone ur en kommersiell synpunkt.
Orsaken till att jag inte vill kommentera materialet i sig är att det ger mer om folk som uppskattar sådan musik uttalar sig då dom ju faktiskt vet vad dom snackar om.
Bara mina 2 öre. Fortsätt jobba nu ;)
--- Slut citat ---
Yes.. det är ju precis det jag menar . att jag måste börja leja bort mina mixar till någon som iallafall kan jobba relativt snabbt, och hitta den som gör det "bra från början" .. så man slipper prata om ommixningar osv.. och dessutom va relativt snabb med det han gör.
:)
aoly:
Det vettigaste jag kan komma på är att först hitta nån som gjort sånt man själv gillar och sen göra några jobb med personen för att skapa sig en slags gemensam ljudbild. Ljud är ju rätt svårt att förklara i ord.
En personlig relation med teknikern är nyckeln tror jag. Även om det låter märkligt.
Har man sett 20 komedier med en person så vet man ju i stort sett vilken typ av grejer den skrattar åt. Om jag nu lyckas låta logisk.
I och för sig så tror jag att vi förstår varandra men jag spånar på ändå :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida