Kontrollrummet

Vista -> XP...Problemet LÖST!!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Hej!
Risken finns att detta har tagits upp innan. Jag har sökt runt men inte hittat nån tråd om detta. Vet inte ens om jag postar i rätt forum.  :rolleyes:

Anyway...

Jag uppgraderade windows från XP till Vista på min laptop för ett tag sen men datorn har blivit nästintill obrukbar efter det.  :wacko:

Det jag undrar är om det finns nåt sätt att gå tillbaka till windows XP? Har testat att boota XP-skivan för att försöka formatera hårddisken men det funkar inte, widows startas normalt ändå.
När jag kör setupfilen från skivan kan jag inte välja alternativet att installera XP.

Har även testat att lägga över XP på ett usb minne men BIOS i datorn hittar inte minnet så jag kan inte boota från det.

Finns det nåt externt program som kan blåsa rent !!! datorn så att man kan börja om från början. Jag har raderat allt viktigt på datorn så dator är redo att renas från ondo hehe. :)

Någon som vet?

Mvh / djonas
« Senast ändrad: 08.05.2008, 23:10:41 by djonas »
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Format c:


;)



DATOR ->   högerklicka på Hårddisken. (C: i mitt fall) ->  FORMATERA


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Om du inte kan boota från cd så hjälper det inte att formatera hårddisken. Då har du bara en tom dator sedan.

Jag skulle tro att din dators Bios-inställningar inte har cd-skiva före hårddisk i bootordningen. När din dator startar så står det förmodligen något instruktion om hur du kommer in i setup, bios, settings eller liknande. Gå in där och försök klura ut hur du får cd att boota före hårddisk.

När man installerar XP så får du valet att formatera hårddisken som en del av installationen så det är helt onödigt att göra i förväg.

Lycka till...


Utloggad Lindpop

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
    • Lindpop
När du bootar från xp skivan och skall börja installera så tar du bort partitionerna där vista ligger och skapar sedan en ny partition. Vista lägger nämligen en partitions fil på 8mb som stör så att det inte går att installera xp. Det är medicinen. Se till att det inte ligger kvar någon sådan liten fil.
MVH


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Som Wernborg sa, ta dig in i BIOS o ändra inställningen för att boota från CD. Den verkar ju vara frånslagen nu. Kan tyvärr inte beskriva exakt vad du skall leta efter men du fattar nog när du ser det. På de flesta (?) burkar brukar det vara DELete som gälelr för att komma åt BIOS:et.


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Nu funkade det att boota från skivan men efter ett tag när den läst in lite drivrutiner så stänger datorn av sig...den bara slocknar.  :blink:

 :wacko:
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Sådär brukar det uppföra sig ifall man har värmeproblem i datorn, men om den funkade bra innan du började installera så borde så inte vara fallet.

gaaaarhhhh. Det hjälpte ju inte ett dugg detta inlägg....


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Hm, jag köpte nyligen en ny laptop med Vista förinstallerat till äldsta dottern. Tanken var att dubbelboota med XP/Ubuntu (XP för spel och Ubuntu för internät). Men det gick f@n inte för mig att blåsa disken med XP-skivan trots att CD-ROM var "first boot". Efter att en WinME-installations-CD varit inom och vänt så gick det dock kalas att installera XP. Det som löste det för mig var en formatering till FAT32 varefter jag avbröt installationen av WinME och slängde in XP-skivan. Det hade säkert funkar lika bra med en Win98-skiva åxå... :)


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Nu funkade det äntligen. Är tillbaka i XP. :)
Tack för svar!
// djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Schecter

Hur gjorde du?  (Vill veta.. :ph34r: )
www.grahnsmusik.com