Kontrollrummet

91:an - All that you say

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
LÅTNAMN: All that you say
ARTIST/GRUPP: Jan Gissberg
GENRE: pop
LÅTLÄNGD: 3:04
KOMPOSITÖR: Jan Gissberg
INSPELNINGSÅR: 2008
PRODUCENT: Jan Gissberg
FORMAT: mp3
STORLEK: 3,6 Megabyte
STATUS: Färdig demo

Låten komponerades på ett ögonblick och text sattes ihop raskt men sen dröjde det flera månader innan innan det kändes rätt i arret. Oräkneliga omtagningar och testande tills det slutligen fick räcka, och ändå är det bara sång, bas, trummor, två akustiska och två elgitarrer .
« Senast ändrad: 08.05.2008, 08:06:51 by 91:an »


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Inget att påpeka, detta var en väldigt skön poplåt.  Passar bra som sommarmusik i bilen.  B)
Bra jobb!  :D

Mvh

Memphis


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Låter bra. Riktigt bra låt. Tycker inte riktigt om disten på gitarren, men å andra sidan är den ändamålsriktig, den låter verkligen som tidsepoken det känns som du är efter :)

Mixmässigt känns basen lite diffus. Vet inte om det är ljudnivån som är för låg eller om det är basljudet i sig.

Tonkorrigering på röst funkar ibland bra som effekt, men räkna inte med att det ska låta naturligt. Tycker det har en tendens att ta bort karaktär från sång och göra att allt låter likadant.

Men som sagt, jag gillar låten. Melodin är riktigt fin.
blargh


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lite sömnig låt men snyggt framförd med bra trummor och fina Harrisoniga-gitarrer.

Låter ju hur bra som helst också.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Härligt, ännu en glad-optimistisk 91:an låt, tänkte jag, och man blev inte besviken. Snyggt popörhänge.

Gillar arret och de lekfulla elgurorna. Stämmorna är kanon. Du borde jobba mer med uttalet, dock.

Mixen är helt OK, vad gäller nivåer och eq. Bas kunde ha hörts mer, och trummorna kunde ha varit lite större, med mera tyngd, men det är en smaksak och jag misstänker att du vill ha det så här. Snyggt lirade är det iaf, och cymbalerna låter väldigt mycket Ringo anno 1969.

Mastringen är väl inte så lyckad. Jag tycker du har kört limitern alldeles för hårt. Det låter trasigt om diskanten, ungefär som en vinylspelare med sliten pick-up. Märks framför allt på sång, men även på gitarrerna.
DON'T PANIC


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
det hörs ju alltid var du har dina rötter....och jag har snudd på samma så det känns hemtamt att lyssna på dina kalaslåtar...gillar speciellt elgurkan med det karakteristiska sixtiessoundet....stör mig inte farligt på uttalet...ännu en till bra låt från dig...känns färdig i mina öron...bra jobbat  /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena 91:an.

Skön dänga du fått ihop.Bra balans i allt för utom lite låg bas som redan sagts.
Sologuran på slutet känns lite omotiverat snedpannad..Men men,det är petitesser - mycket snyggt jobbat här!

Kul att du inte lagt ned produktionen.Det var ett tag sedan jag hörde nåt nytt av dig,och så presenterar du en sån här pärla - härligt!

MERA!!

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Trallvänlig låt, som väckte mig här på morgonen. Gillar dessa låtar, men lyssnar inte på den stilen jättemycket för att kunna säga nåt väldans genomtänkt. Karl ovan är i närheten dock.
Har lite problem att uppfatta om det är en kärleksförklaring eller en text om förlorad kärlek på en lyssning, nog det första för känns som en positiv stämning passar bäst till låten ;)

Jätteupppiggande :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Tack, Memphis för din lyssning. Själv hör jag aldrig på musik i bilen, (brukar möjligen prova egna röstresurser i detta ljudisolerade utrymme :wacko: :D) men som sommarmusik.. jo :)

Fidden, distljudeten på gitarren var det jag hittade som jag tyckte passade bäst. Nu är det nog över 10 år sen jag skaffade distburken med förinställda ljud så det är kanske tid att uppgradera. Jag har alltid haft problem med mix, eftersom jag mixar i lurar och sen lyssnar på kopia i stereon. Bas låter helt olika i bägge, men jag laddade nyss upp en ny version med högre volym på basen. Sången körde jag genom Melodyne och rättade till dom toner som visuellt såg ut att ligga fel. Men jag märkte att det lät mer utslätat om man låter programmet fixa "felen". Så det fick bli en balansgång, några toner fixades andra fick passera. Roligt du gillar låten!

Wernborg, ja Harrison-tonerna har bitit sig fast i mej :D

Aj, nu är det hög tid att fatta pennan och jobba, får återkomma :)



 


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Det är något som saknas men jag kan inte sätta fingret på vad det är. Kanske är det trummorna som känns lite svaga och flytande i ljudbilden. Kanske skulle det till lite skön och udda keyboard ala Beatles i slutet av 60-talet? Jättesvårt att säga. Jag tycker att vissa delar av låten är bättre än andra, det är liksom lovande men når inte ända fram men jag skall kanske inte klaga när jag inte kan leverera bättre kritik än så här! Har hört annat av dig som varit bättre och låtit bättre - i mina öron skall man kanske tillägga.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Rattlesnake, kul du gillar elgurornas olika melodislingor, det var mest dom som tog sån himla tid att pröva fram. Basen har jag lyft volymen på, men trummorna vågade jag inte höja, dom är inte körda genom kompressor så det lät lite ojämt med starkare volym. Det är Addictive drums med virvel från Groove Agent3 som mixats med AD:s egen. Någon limiter har inte använts utan det är kompressor på det övriga samt lätt dist på sången, vilket kan vara orsaken till att diskanten upplevs som trasig. Nu när man inte är nån ungdom längre hör man inte diskanten som förr vilket är ett problem vid mixning  :o :) Tackar för dina synpunkter och visst är det roligt med "glad-optimistiska" låtar! :D

Karl, trots gemensamma rötter i musiken lyckas jag inte få till melodier i mer avancerade harmoniföljder á la Karl  :unsure: :). Men jag jobbar vidare! :D

Harmonica mike,
ja tänk om man vore lika produktiv som du, då skulle hårddisken varit full med dängor för länge sen :D. Det var nog ett år sen sist jag la upp nåt, en hel del påbörjade alster finnes, men det är också mycket annat som kommit före, men jag försöker vidare...! :P

Dividend, kul att få pigga upp dej! Och texten ska uppfattas som positiv, handlar om att han vill kunna ge henne lika mycket kärlek som hon ger honom samt är medveten om att kärlek alltid finns och hoppas den ska vara dem emellan.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Det är något som saknas men jag kan inte sätta fingret på vad det är. Kanske är det trummorna som känns lite svaga och flytande i ljudbilden. Kanske skulle det till lite skön och udda keyboard ala Beatles i slutet av 60-talet? Jättesvårt att säga. Jag tycker att vissa delar av låten är bättre än andra, det är liksom lovande men når inte ända fram men jag skall kanske inte klaga när jag inte kan leverera bättre kritik än så här! Har hört annat av dig som varit bättre och låtit bättre - i mina öron skall man kanske tillägga.
Hm...ja varför inte? Ett keyboard med orgelliknande ljud skulle kanske passat i kompet, ersätta ena ak-gitarren. Från början provade jag mej fram med bl. annat piano men det funkade inget vidare, så till slut blev det bara gitarrer. Jag tackar och tar emot dina synpunkter, Hellpig!


Utloggad Lindpop

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
    • Lindpop
Väldigt skön låt!
Det jag upplever är att trummorna verkar vara i ett annat rum eller för långt bak. Jag får i alla fall en sån känsla som jag tror skulla kunna vara anledningen till att jag tycker att det inte riktigt sitter ihop. Annars är det riktigt bra.
MVH


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag gillar låten, sången och leken i ditt spel. Den komp och riff-gitarr som dyker upp på min vänstra sida är go. Den och mer än den ger mig Beatles-vibbar. Det enda som skiljer låten från en kanonlåt är den lilla svengelska accenten på några ställen. Och på ett ställe tycker jag att jag hör en onödig pitch-korrigering i sången, autotune?

Trevligt skapelse och trevligt framförande helt enkelt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Självklart att man gillar det här! 60-tals nörd som man är.
Snygga gitarrlicks!
Älskar b-temat även om det är ganska använt, gillar speciellt moll:et
Perfekt 60-tals pastisch. För det är det väl? Pastisch = en älskvärd återskapelse (enligt mig)
Fina sångstämmor
Trummorna hade kunnat vara lite mer drivande.
Skön låt, helt enkelt :lol:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
En genre du behärskar fulländat. Snyggt uppbyggd låt med fina Harrison-licks. Suveränt trumlir som alltid (GA 3?). Bra stämmor. Konventionella harmisar men det välgjorda sticket skänker välbehövlig variation. Finns nog plats för ytterligare något instrument, hammond, stråkar eller piano.
« Senast ändrad: 11.05.2008, 00:01:27 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou 90+1! :D

Almost perfekt, skulle ju vara grymt om det inte fanns ens nåt litet att såga på, ok!
Alldeles härlig komposition och text, lyssnat nu flertalet varv och kommit till att:

- skulle gilla mera tryck på basen
- skulle önska mera tryck på trummorna

bägge båda ovannämnda blir lite långt bak i den annars snygga ljudbilden. Vilket resulterar i att jag (big me, expertise, supersoundman) tycker att helheten blir lite tunn.
Skitsnygga ackeguror, how do you get them, where do you by them?
Jäkligt snyggt jobberi detta, tummen, näej, bådda tummarna upp! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Väldigt skön låt!
Det jag upplever är att trummorna verkar vara i ett annat rum eller för långt bak. Jag får i alla fall en sån känsla som jag tror skulla kunna vara anledningen till att jag tycker att det inte riktigt sitter ihop. Annars är det riktigt bra.
MVH
Jag märkte också att trummorna inte känns lika i akustiken som det övriga därför tog jag ned volymen på dom. Det är Addictives utan reverb men ändå låter det rumsligt, tycker jag.
Jag gillar låten, sången och leken i ditt spel. Den komp och riff-gitarr som dyker upp på min vänstra sida är go. Den och mer än den ger mig Beatles-vibbar. Det enda som skiljer låten från en kanonlåt är den lilla svengelska accenten på några ställen. Och på ett ställe tycker jag att jag hör en onödig pitch-korrigering i sången, autotune?

Trevligt skapelse och trevligt framförande helt enkelt!
Jag själv gillar när gitarren tar utrymme då sången tar andningspaus mellan raderna, men som orutinerad gitarrlirare tar det väldigt mycket tid att pröva sej fram hur det ska liras :o :)! Den svengelska accenten får jag dras med tyvärr även om jag gjort  lite framsteg sen första gången jag la upp låt på "förra" forumet. Det är inte autotune utan Melodyne som bistått med lite sånghjälp <_< :)
Självklart att man gillar det här! 60-tals nörd som man är.
Snygga gitarrlicks!
Älskar b-temat även om det är ganska använt, gillar speciellt moll:et
Perfekt 60-tals pastisch. För det är det väl? Pastisch = en älskvärd återskapelse (enligt mig)
Fina sångstämmor
Trummorna hade kunnat vara lite mer drivande.
Skön låt, helt enkelt :lol:
Jo, man får nog kalla det pastisch, för nog är det typiskt sent 60-tal i låten. Här går ränderna aldrig ur hur mycket man än anstränger sej :D. Trummorna är ju programmerade, men en livetrummis hade nog fixat ett bättre driv! Skoj att låten gillades!
En genre du behärskar fulländat. Snyggt uppbyggd låt med fina Harrison-licks. Suveränt trumlir som alltid (GA 3?). Bra stämmor. Konventionella harmisar men det välgjorda sticket sänker välbehövlig variation. Finns nog plats för ytterligare något instrument, hammon, stråkar eller piano.
Kul att du också gillar Harrisin-licksen, jag får aldrig nog av den gitarristen :D! Trumliret är Addictive som har stor variation i virvelslagen då man ska göra fillsen. Men jag mixade även virvelljudet med en hiphopvirvel från GA3. Dom konventionella harmisarna berodde på att det var ett snabbverk. Jag skulle göra en låt till nästa dag då två gamla spelkompisar skulle titta över och vi skulle ha nåt nytt att spela in på datorn. Dom skulle göra sången men det blev aldrig riktigt färdigt, dessutom lade jag efteråt till en ny vers. Detta var i höstas, och sen dess har vi inte träffas så jag spelade in den själv istället. Hm, jag tycker sticket skiljer sej tillräckligt från vers för att ge variation men som tidigare nämnts också, så skulle det nog berika med ett klaviaturkomp också!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Sorry Janne, skulle stå "skänker välbehövlig variation" inte "sänker".  :o Finger-tip-slip alltså och jag har rättat till det.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jag gillar sån här myspop. En stil jag skulle vilja göra låtar i.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jou 90+1! :D

Almost perfekt, skulle ju vara grymt om det inte fanns ens nåt litet att såga på, ok!
Alldeles härlig komposition och text, lyssnat nu flertalet varv och kommit till att:

- skulle gilla mera tryck på basen
- skulle önska mera tryck på trummorna

bägge båda ovannämnda blir lite långt bak i den annars snygga ljudbilden. Vilket resulterar i att jag (big me, expertise, supersoundman) tycker att helheten blir lite tunn.
Skitsnygga ackeguror, how do you get them, where do you by them?
Jäkligt snyggt jobberi detta, tummen, näej, bådda tummarna upp! :)


h.  johan
Vad glad jag blir med sånt engagemang! Jag brukar också lyssna ett flertal gånger när det är nåt jag gillar men ändå vill bidra med nåt konstruktivt! Och vad gäller tyckande är vi alla experter utan undantag därför är alla kommentarer en hjälpande fingervisning, det är ju därför vi slänger upp våra alster här. Basen... möjligt att jag valt fel basljud, det är ju diskantfattigt utan anslagsljud. Här kanske jag borde spelat på min riktiga elbas och hittat mer rätt vad gäller känsla. Riktiga trummor däremot varken har jag eller kan spela på så där blir det tyvärr midi och klaviatur jag får förlita mej till och jag har mina begränsningar :o. Då jag är en stor beundrare av dina alster tillåter jag mej att mysa av dina uppskattande ord, "big you, supersoundman..." :D
Sorry Janne, skulle stå "skänker välbehövlig variation" inte "sänker".  :o Finger-tip-slip alltså och jag har rättat till det.
Haha, vad en försvunnen bokstav kan göra! Jag får medge att jag försökte läsa om meningen ett flertal gånger för det kändes inte lättbegriplig svenska. :D
Jag gillar sån här myspop. En stil jag skulle vilja göra låtar i.
Tänk om man istället kunde göra låtar i sån varierad stil som du och sån mängd, 1up! :o :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Vi är alla avundsjuka på det vi inte intuitivt förmår. :)

Men du? Helt offtopic, Gissberg? 91:an? Tecknaren/Manusförfattaren eller är jag helt galet ute?


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Vi är alla avundsjuka på det vi inte intuitivt förmår. :)

Men du? Helt offtopic, Gissberg? 91:an? Tecknaren/Manusförfattaren eller är jag helt galet ute?
Inte så galet, rita på dagarna, hobbymusicera på kvällarna, en ytterst trivsam kombination :D!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Vi är alla avundsjuka på det vi inte intuitivt förmår. :)

Men du? Helt offtopic, Gissberg? 91:an? Tecknaren/Manusförfattaren eller är jag helt galet ute?
Inte så galet, rita på dagarna, hobbymusicera på kvällarna, en ytterst trivsam kombination :D!

Trivsamt kan jag tro, trevligt att råkas och tack för en fin tidning! :) (Nu inväntar jag bara spänt eventuell honorar. ;P)


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Vi är alla avundsjuka på det vi inte intuitivt förmår. :)

Men du? Helt offtopic, Gissberg? 91:an? Tecknaren/Manusförfattaren eller är jag helt galet ute?
Inte så galet, rita på dagarna, hobbymusicera på kvällarna, en ytterst trivsam kombination :D!

Trivsamt kan jag tro, trevligt att råkas och tack för en fin tidning! :) (Nu inväntar jag bara spänt eventuell honorar. ;P)

Ha, ha, nej du, jag har bara en 91:an-kortlek :o som jag fick en gång på förlaget och den tänkte jag behålla :D