Kontrollrummet

Jay T - Slippery Sea

gäst · 12 · 2714

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jay thomas

  • Gäst
Inspirerad av Synths lilla pianostycke, "En Fauns Eftermiddag" och mycket att göra på jobbet, blev det någon slags neo-klassisk improvisation. Kan det vara något på onsdagsförmiddagen?

LÅTNAMN: Slippery Sea
ARTIST/GRUPP: Jay T
GENRE: Neo Klassiskt
LÅTLÄNGD: 3.43
KOMPOSITÖR: JT
PRODUCENT: E/T
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3/256

Ny version med lite mixjusteringar samt förlängning.

Slippery Sea V20
« Senast ändrad: 08.05.2008, 00:00:45 by jay thomas »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Synth känns igen här, det är nåt visst med det pianostycket. Känns improviserat ja men schysst lirat, speciellt gillade jag efter 2:40. Väldig kontrast som ofta i dina låtar, men övergående och denna gång funkade det helt i mina öron :)
Jättefint! Har inga klagomål på mix och ljudbild alls, men har bara på mig små hörlurar just nu, återkommer kanske. Pianot låter iaf väldigt bra i dessa kinesiska lurar.
Neoklassiskt? Är inte det typ filmmusik? (Sa nån amerikan till mig, jag har dålig koll på nyare s k klassiska verk öht . Kanske får lyssna lite mer på musik gjord efter 1900 :blink:.)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou JT!

Sitter på jobbet med ett halvdussin susande datorer och knapprande lysrör runt mig, denna låt behöver lugn omgivning vid lyssning, tar om det bara jag kommer hem. Men tillomed  med genom PC-högtalare och bruset här hörs det väldigt lovande :)
Och låtnamnet är åxå riktigt snyggt!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


jay thomas

  • Gäst
Synth känns igen här, det är nåt visst med det pianostycket. Känns improviserat ja men schysst lirat, speciellt gillade jag efter 2:40. Väldig kontrast som ofta i dina låtar, men övergående och denna gång funkade det helt i mina öron :)
Jättefint! Har inga klagomål på mix och ljudbild alls, men har bara på mig små hörlurar just nu, återkommer kanske. Pianot låter iaf väldigt bra i dessa kinesiska lurar.
Neoklassiskt? Är inte det typ filmmusik? (Sa nån amerikan till mig, jag har dålig koll på nyare s k klassiska verk öht . Kanske får lyssna lite mer på musik gjord efter 1900 :blink:.)


Dank U dividend!  :) Hade lite tankar åt dina kinesiska håll ett tag men jag lät bli.  ;) Visst är det improviserat och jag kan inte påstå något annat heller...

Tjou JT!

Sitter på jobbet med ett halvdussin susande datorer och knapprande lysrör runt mig, denna låt behöver lugn omgivning vid lyssning, tar om det bara jag kommer hem. Men tillomed  med genom PC-högtalare och bruset här hörs det väldigt lovande :)
Och låtnamnet är åxå riktigt snyggt!


h.  johan

Kiitos johan!  :) Jag hoppas att hemmalyssning gör den mer lyssningsvärd.  :)



Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou JT!

Snyggt hopskruvat,
Snyggt intro, man sitter lixåm och funderar vart det kommer att bära iväg, jättesnyggt med  tondroppningen vid 0:27
Och delen med pianot och flöjten gillas hårt, låter som en komposition av världsklass. Mjuka upp dom första pianoanslaget vid 0:44, nu lixåm snubblar pianot in.
Om detta är en improvisation så blir det två tummar upp, snyggt. Tycker det flyter snyggt välspelat.
Sen kommer en monokör in vid 2:42, den sitter inte i mina öron, kanske om du satte lite reverb och bredde ut den... så ok

Men detta med lite putsning kommer att bli ett kalasverk, verkligt imponerad av lirningen o arret. :)
Piano/flöjt delen för mig stundåm till Vi På Saltkråkan, där fanns ibland sådana liknande låtar.

Riktigt bra jobbat JT!


h.  johan

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


jay thomas

  • Gäst
Tjou JT!

Snyggt hopskruvat,
Snyggt intro, man sitter lixåm och funderar vart det kommer att bära iväg, jättesnyggt med  tondroppningen vid 0:27
Och delen med pianot och flöjten gillas hårt, låter som en komposition av världsklass. Mjuka upp dom första pianoanslaget vid 0:44, nu lixåm snubblar pianot in.
Om detta är en improvisation så blir det två tummar upp, snyggt. Tycker det flyter snyggt välspelat.
Sen kommer en monokör in vid 2:42, den sitter inte i mina öron, kanske om du satte lite reverb och bredde ut den... så ok

Men detta med lite putsning kommer att bli ett kalasverk, verkligt imponerad av lirningen o arret. :)
Piano/flöjt delen för mig stundåm till Vi På Saltkråkan, där fanns ibland sådana liknande låtar.

Riktigt bra jobbat JT!


h.  johan



Jou johan, tack för återlyssning och feedback!  :)
Tog till mig dina tips och gjorde en ny version. Dessutom är den förlängd, nu är den 5.50 lång.

Slippery Sea V20


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
slår på detta alster då :)


piano-flöjtpartiet är vackert som få andra saker. snyggt, smått atonalt här och var...inspirerande och berörande på något sätt.  Tror det blir största behållningen av låten.

i övrigt är det snyggt JT-meckande rakt igenom. kommentarer mankan ha på sån här musik rör sig ofta rätt mycket kring ljudval, och det är ju vad man själv föredrar...

nu hittar jag för övrigt inte ens ljud jag skulle vilja ändra på.
gillar verkligen fejkkören vid 02:50 ca.


tonerna vid 3:20 på pianot är riktigt riktigt lycksamt nertryckta efter varandra. 0320-0330 är fanimej underbart.

mer fina toner vid 4:05 och framåt.  du skulle nästan kunna ta några takter här, loopa och ha som hypnotisk stomme i en annan låt.

kanske en ide att låta låtarna flyta ihop med en sådan stomme gemensam..börja med de tonerna i slutet av denna och smaska igång nästa?



Nog den psudo-klassiskt ambienta  :blink: låt som trots (tack vare?) sin utstuderande minimalism och medvetna försök till att disharmoniera med enstaka pianotorer som faktiskt hållit mig kvar riktigt enkelt. inga passager kändes som "man var tvungen att genomlida" för att höra nästa.

mästerligt.


snyggt :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Inspirerad av Synths lilla pianostycke, "En Fauns Eftermiddag" och mycket att göra på jobbet, blev det någon slags neo-klassisk improvisation. Kan det vara något på onsdagsförmiddagen?

LÅTNAMN: Slippery Sea
ARTIST/GRUPP: Jay T
GENRE: Neo Klassiskt
LÅTLÄNGD: 3.43
KOMPOSITÖR: JT
PRODUCENT: E/T
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3/256

Ny version med lite mixjusteringar samt förlängning.

Slippery Sea V20
Jaa,vad säger man? Bra ''som vanligt'' JT.Du har en sällsynt förmåga att hitta nya slingor och miljöer...
Dock krockar flöjten och flygeln på några ställen......den där ''ryska mellotronkören'' är snygg som attan...
Iken likes!
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Flöjt-pianopartiet fångar mig helt med sina tolvtonsharmonier. Inte för att jag kan mycket om sån sorts musik men tänker lite på Ulf Björlins ursnygga grejor till skärgårdsbilderna till Vi på Saltkråkan. Solopianopartiet gillas också. Känslig och välformulerad komposition i mina öron.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


jay thomas

  • Gäst
slår på detta alster då :)


piano-flöjtpartiet är vackert som få andra saker. snyggt, smått atonalt här och var...inspirerande och berörande på något sätt.  Tror det blir största behållningen av låten.

i övrigt är det snyggt JT-meckande rakt igenom. kommentarer mankan ha på sån här musik rör sig ofta rätt mycket kring ljudval, och det är ju vad man själv föredrar...

nu hittar jag för övrigt inte ens ljud jag skulle vilja ändra på.
gillar verkligen fejkkören vid 02:50 ca.


tonerna vid 3:20 på pianot är riktigt riktigt lycksamt nertryckta efter varandra. 0320-0330 är fanimej underbart.

mer fina toner vid 4:05 och framåt.  du skulle nästan kunna ta några takter här, loopa och ha som hypnotisk stomme i en annan låt.

kanske en ide att låta låtarna flyta ihop med en sådan stomme gemensam..börja med de tonerna i slutet av denna och smaska igång nästa?



Nog den psudo-klassiskt ambienta  :blink: låt som trots (tack vare?) sin utstuderande minimalism och medvetna försök till att disharmoniera med enstaka pianotorer som faktiskt hållit mig kvar riktigt enkelt. inga passager kändes som "man var tvungen att genomlida" för att höra nästa.

mästerligt.


snyggt :)

Oj, hemskt mycket tack Emu!  :) Jättekul att höra, kanske blir mer sådant vad det lider och bygget är över.

Inspirerad av Synths lilla pianostycke, "En Fauns Eftermiddag" och mycket att göra på jobbet, blev det någon slags neo-klassisk improvisation. Kan det vara något på onsdagsförmiddagen?

LÅTNAMN: Slippery Sea
ARTIST/GRUPP: Jay T
GENRE: Neo Klassiskt
LÅTLÄNGD: 3.43
KOMPOSITÖR: JT
PRODUCENT: E/T
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3/256

Ny version med lite mixjusteringar samt förlängning.

Slippery Sea V20
Jaa,vad säger man? Bra ''som vanligt'' JT.Du har en sällsynt förmåga att hitta nya slingor och miljöer...
Dock krockar flöjten och flygeln på några ställen......den där ''ryska mellotronkören'' är snygg som attan...
Iken likes!


Tackar och bockar Iken!  :) Krockarna är helt avsiktliga, enligt Schönberg.  ;)

Flöjt-pianopartiet fångar mig helt med sina tolvtonsharmonier. Inte för att jag kan mycket om sån sorts musik men tänker lite på Ulf Björlins ursnygga grejor till skärgårdsbilderna till Vi på Saltkråkan. Solopianopartiet gillas också. Känslig och välformulerad komposition i mina öron.

Tackar hemskt mycket Equality!  :) Referensen till Ulf Björlin smakar mumma i mina öron!  :)
« Senast ändrad: 09.07.2008, 15:24:01 by jay thomas »


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Flöjt-pianopartiet fångar mig helt med sina tolvtonsharmonier. Inte för att jag kan mycket om sån sorts musik men tänker lite på Ulf Björlins ursnygga grejor till skärgårdsbilderna till Vi på Saltkråkan. Solopianopartiet gillas också. Känslig och välformulerad komposition i mina öron.
yeah - like he said!


jay thomas

  • Gäst
Flöjt-pianopartiet fångar mig helt med sina tolvtonsharmonier. Inte för att jag kan mycket om sån sorts musik men tänker lite på Ulf Björlins ursnygga grejor till skärgårdsbilderna till Vi på Saltkråkan. Solopianopartiet gillas också. Känslig och välformulerad komposition i mina öron.
yeah - like he said!

Bockers und tackers, muchos!  :)