Kontrollrummet

Hallååå! Var fan är brudarna???

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Fast nog borde vi väl kunna vara överens om att det finns en större procent män än kvinnor som är teknikfreak? Det konstateras ju redan i topic i den här tråden ang. antalet kvinnliga medlemmar här på kontrollrummet. Finns också andra ännu mer teknikinriktade forum t.ex. www.prodigy-pro.com/forum, tror inte jag har sett en enda kvinnlig medlem där..av dom som skriver ut sitt riktiga namn då.

Sen vad som är orsaken är en helt annan fråga. Jag TROR inte att det finns någon speciell nedärvd manlig teknik gen utan att det snarare är något som formas av omgivningen när man växer upp. Sen har människor olika förmåga att tänka logiskt/matematiskt och jag tror att en förutsättning för att skapa ett bestående teknikrelaterat intresse är att man har en IQ nivå iallafall en bit över medel. Nu har jag inga siffror på det här men jag är till 99% säker på att män och kvinnor har ungefär samma IQ nivå om man kollar på ex. matteprov från skolan, högskoleprov eller liknande.

Det behöver ju inte alltid vara lika tydligt som i Emulators exempel heller. Omgivningens förväntningar, både positiva och negativa ger en enorm påverkan på människors förmåga och intressen, det är jag övertygad om. Robert Rosenthal gjorde intressanta undersökningar om det redan på 60-talet. Sök på Rosenthaleffekten. Och det gäller ju inte bara konstruktionen av kön/genus utan på alla områden.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
äh. glöm det :)
« Senast ändrad: 10.05.2008, 21:08:30 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Jag menar att argumentet 'det är sant för när jag ser mig omkring i min närmsta omkrets ser jag bara det som bekräftar det jag redan vet.
 Jag tycker det vore mycket bättre att diskutera vad vi ska göra för att få fler kvinnor att delta i KR-gemenskapen. Själv skulle jag tex vilja ha mer fokus på det musikaliska innehållet.
Samt en 'coveravdelning'- fast jag vet inte hur man skulle lösa problemet med rättigheter...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag menar att argumentet 'det är sant för när jag ser mig omkring i min närmsta omkrets ser jag bara det som bekräftar det jag redan vet.
 Jag tycker det vore mycket bättre att diskutera vad vi ska göra för att få fler kvinnor att delta i KR-gemenskapen. Själv skulle jag tex vilja ha mer fokus på det musikaliska innehållet.
Samt en 'coveravdelning'- fast jag vet inte hur man skulle lösa problemet med rättigheter...

ok.

ja, jag tycker dock att KR är ovanligt innehållsfokuserat, även om det kanske inte är nån bra måttstock. coveravdelning...tja kanske. cover är ominte annat en bra terapiform :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Samt en 'coveravdelning'- fast jag vet inte hur man skulle lösa problemet med rättigheter...

Ur reglerna för färdiga demon:

"Upphovsrättskyddat material får inte läggas upp på kontrollrummets server. Däremot får du länka
in covers etc. från andra servers, ifall du har gjort covern själv."

I princip kunde vi alltså ha en skild avdelning för covers, men man kan lägga upp dem under både ofärdiga och färdiga i dagens läge om man så vill.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil

I princip kunde vi alltså ha en skild avdelning för covers, men man kan lägga upp dem under både ofärdiga och färdiga i dagens läge om man så vill.


Skulle vara snyggt att ha en egen avdelning för COVERS på KR,
jag understöder tanken, skulle hjälpa mig personligen,
baserat på hur dåligt jag känner till originallåtar.

Hit skulle då antagligen räknas t.ex REMIX av färdiga låtar,
Det vad upphovsmannarätten sen innebär kan jag inte ta del av, inte tillräklig lagkunskap häröver.

Eftersom det finns medlemmar som jobbar med denhär typens musik och dess modifiering så borde det åxå finnas en tydlig för dem avsedd avdelning!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag undrar lite över syftet.det är rätt få covers?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Wenis slänger in covers i "halvfärdiga" ibland... kan han,kan ni !!
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oukkii!
Om dessa COVERS ifrågasätts på grund av upphovsmannarätten eller annan typ olaglig företeelse så borde ju detta noteras i KR regler för uppsättning på demotrådarna.


och va tusan har månne allt detta med brudarna att göra, kollar just opp trådbottnet....
Så nu har jag åxå gjort mig skyldig till blubber i icke godkänd tråd :(     eller............



h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Oukkii!
Om dessa COVERS ifrågasätts på grund av upphovsmannarätten eller annan typ olaglig företeelse så borde ju detta noteras i KR regler för uppsättning på demotrådarna.


och va tusan har månne allt detta med brudarna att göra, kollar just opp trådbottnet....
Så nu har jag åxå gjort mig skyldig till blubber i icke godkänd tråd :(     eller............



h.  johan



äsch de va j u en av våra KRKvinnor som tog upp coveravdelning först :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Oukkii!
Om dessa COVERS ifrågasätts på grund av upphovsmannarätten eller annan typ olaglig företeelse så borde ju detta noteras i KR regler för uppsättning på demotrådarna.


och va tusan har månne allt detta med brudarna att göra, kollar just opp trådbottnet....
Så nu har jag åxå gjort mig skyldig till blubber i icke godkänd tråd :(     eller............



h.  johan



äsch de va j u en av våra KRKvinnor som tog upp coveravdelning först :)

luuuuungt mannen  ;)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
jag är kvinna och jag gillar att göra covers. Och jag har en kompis som också är kvinna och gillar covers. SÅ jag tror att kvinnor i allmänhet gillar att lägga upp covers på internetforum.
 :rolleyes:


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
jag är kvinna och jag gillar att göra covers. Och jag har en kompis som också är kvinna och gillar covers. SÅ jag tror att kvinnor i allmänhet gillar att lägga upp covers på internetforum.
 :rolleyes:

såklart de gör, statistiken talar ju för det !



PS
Grattis på dagen  :) :)
DS
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Kvinnor kanske bara undviker trådar som frågar efter dem. Själv skulle jag känna mig väldigt utpekad och paranoid om någon efterlyste fler "egghuvud".
Typ varför liksom? De är här på samma villkor som vi andra tänker jag (utan att försöka plocka pk-poäng)  :rolleyes:


Utloggad tsmalmbe

Om dessa COVERS ifrågasätts på grund av upphovsmannarätten eller annan typ olaglig företeelse så borde ju detta noteras i KR regler för uppsättning på demotrådarna.


Ur reglerna för färdiga demon:

"Upphovsrättskyddat material får inte läggas upp på kontrollrummets server. Däremot får du länka
in covers etc. från andra servers, ifall du har gjort covern själv."
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Aettan

  • Gäst
Kvinnor tar ju aktivt av stånd från teknik!! (Jo det är så, rent generellt,, men att "min kompis har en kompis som är världens teknikfreak" bevisar ju ingenting, inte annat än att det är ovanligt med tjejer som är tekniskt intresserade)

Nu har jag bara hoppat in i diskussionen, men ändå..

För att prata om kvinnligt och manligt så måste man se till gruppen kvinnor och gruppen män. På individnivå så är variationen enormt stor! Du kan hitta en man som inte förstår någonting annat än teoretisk fysik,, och en kvinna som inte vet hur man använder fjärrkontrollen till larmet på bilen. Intressant att jämnföra dem? Knappast.

Men kvinnor är som de är,, och männen är som de är (utifrån perspektivet "gruppen").

Män är klart mycket mer drivna när det gäller teknik, kvinnor är klart mycket mer drivna när det gäller att ta om hand om andra. THATS IT! Men det innebär inget annat än att det är så det är och att alla människor har rätt att vara den de är och den de tror de är eller vill vara!

Kvinnor är förmodligen inte så vanliga när det gäller extremt duktiga instrumentalister (gitarr,, trummor o.s.v.) på grund av att man måste vara nördigt inställd på att endast bry sig om en sak,, sig själv i den situation man själv försatt sig i... = en typisk man.

Eller?
"Jorden är platt. Jag vet det för det syns ju. Vissa säger att jorden är rund, och det är visserligen möjligt att det stämmer på vissa delar av jorden, men den delen av jorden där JAG står är i allafall marken platt. Plattplattplatt. Som om inte jag skulle veta det - det SYNS ju! Jorden ser i allafall platt ut så långt jag kan se. Fast det är klart en del berg och dalar finns det ju. Men i huvudsak är jorden P L A T T. Jätteplatt. Som en pannkaka!
...eller? "
Jag var tvungen att återföra inlägget till originaltråden eftersom det faktiskt inte var OT. Däremot kanske jag var lite otydlig med vad jag refererade till. Jag ville inte peka ut något enskilt inlägg, därför blev mitt eget inlägg otydligt. Vad jag vill säga är:

Det är riskabelt att validera åsikter på det här viset. Man är både närsynt och färgad av redan etablerade åsikter när man tittar på sin omedelbara omgivning. Själv skulle jag till exempel kunna hävda att den absoluta regeln är att kvinnor föder första barnet vid 30 eller senare. Tittar jag mig omkring i min närmsta omgivning är det sant till 100 %. Utifrån det perspektivet är det också så att en större andel kvinnor än män är civilingenjörer.
Extremgeneralisering ökar hindren för den rätt stora procent som inte följer "normen", men bidrar inte positivt till de övriga. Det kan vara bra att förutom sina egna närsynta iakttagelser också vara ödmjuk inför det faktum att det finns forskning som visar motsatsen.


Är det verkligen så nu att kvinnor föder första barnet vid 30 eller senaren hmm det har blitt ändring minsann morsan fick min storebror när hon var 18 för 55 år sen. Nåja ett sidospår men det trodde jag faktiskt inte eller typ att det kanske var nån Hollywood företeelse.

Jag vet ju hur det brukar se ut inom traditionellt sett manliga respektive kvinnliga områden men jag har nog aldrig riktigt förstått att det skulle var speciellt sensationellt med en kvinnlig bilmek eller trummis för den delen, bara häftigt. Eller för den delen en man inom "kvinnliga" områden och jag är inte ensam om det det vet jag också så det kanske är en generationsfråga.

På dom före min generation där stämmer det här med "etablerade" åsikter ganska bra in men sen verkar det ha blivit en ändring mot ett mer jämställt man kvinna förhållande i alla fall i min näromgivning. Våra barn verkar på nåt sätt sträva lite bakåt i tiden inom vissa områden mot det "gamla" dessvärre.
 
Moderna kvinnor verkar vara mer benägna att vilja göra karriär av nån anledning det tycker jag mig se klart i alla fall, kanske därför det sena barnafödandet? Vill bara förtydliga att jag inte är så imponerad av det här med karriär hos varken män eller kvinnor (finns det nåt tråkigare) så det var inget påhopp :D men det måste ju ur alla perspektiv vara bättre att föda barn mellan 20 och 30 och mannen kan ju vara hemma eller?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
det måste ju ur alla perspektiv vara bättre att föda barn mellan 20 och 30
Varför det?


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Ur ett fysiologiskt perspektiv är det klart bäst att,som kvinna, förmera sig mellan 15-30(med övervikt mot de lägre åldrarna)...vid graviditeter i högre åldrar blir lätt avkommans kvalitet lidande...
 
Men som samhället är funtat nu så påverkar det oss till att skaffa barn senare i livet, vilket jag ser som mycket tragiskt ur de flesta perspektiv...
 
//
« Senast ändrad: 12.05.2008, 21:14:36 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
flyttade upp
« Senast ändrad: 12.05.2008, 21:14:45 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Vad jag vill säga är :hur får vi fler kvinnor till KR. Den andra diskussionen leder inte till så mycket mer än att jag blir trött... ;)


Utloggad SvartSaft

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 155
    • Visa profil
    • MySpace
Jag vet! Gör som jag - leta rätt på en tjej, och dra med henne i ett musikprojekt. Visa henne sedan vidare hit till KR.
Funkade iaf på Åsa!  :lol:
- Mer intresserad än begåvad -

- Hemsida: http://rock.gnarp.se -Myspace: http://www.myspace.com/svartsaft -


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ja, det var jädrarimej bra gjort! :D
Plinkar på en låt...


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Jo, den andra diskussionen är inte så befogad...
 
Som jag ser det är det enda sättet att få fler kvinnor till kr att ha en öppen o trevlig attityd jämte de kvinnor som kommer hit. Annars är ju svartsafts metod alldeles föredömlig :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
det måste ju ur alla perspektiv vara bättre att föda barn mellan 20 och 30
Varför det?

rent biologiskt tror jag kvinans kropp funkar som bäst då typ eller nåt sånt. tror jag ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Aettan

  • Gäst
Den andra diskussionen som är tröttsam var det mitt inlägg det eller? Om det passar bättre så kan vi ta upp kvinnans fertila åldersspann med konsekvensanalys i en annan tråd.


Utloggad tsmalmbe

Den andra diskussionen som är tröttsam var det mitt inlägg det eller? Om det passar bättre så kan vi ta upp kvinnans fertila åldersspann med konsekvensanalys i en annan tråd.

Ja tack.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
”Snurra min jord
låt mig följa med dig
Jag är lika värnlös som du..."

Roooligt :D

Blandat bandat.

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Jag vet! Gör som jag - leta rätt på en tjej, och dra med henne i ett musikprojekt. Visa henne sedan vidare hit till KR.
Funkade iaf på Åsa!  :lol:
Ja, det var bra gjort!


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
vid graviditeter i högre åldrar blir lätt avkommans kvalitet lidande...
Blir den LÄTT lidande?
Hur då? Statiststik? Vid vilken ålder ökar egentligen risken?
Fakta vs värderingar?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
det måste ju ur alla perspektiv vara bättre att föda barn mellan 20 och 30
Varför det?

rent biologiskt tror jag kvinans kropp funkar som bäst då typ eller nåt sånt. tror jag ;)
Jo, det kan säkert stämma, men det är ju inte ALLA perspektiv precis. :)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Den andra diskussionen som är tröttsam var det mitt inlägg det eller? Om det passar bättre så kan vi ta upp kvinnans fertila åldersspann med konsekvensanalys i en annan tråd.

Ja tack.
Oops, för sent!  -_-
För övrigt är ju denna diskussion öht meningslös. Ett bra ställe drar till sig folk av alla kön o typer. Att detta forum är en spegling av verkligheten i form av fördelningen kvinnor/män i musik-/teknikerbranschen är inget konstigt utan något helt naturligt.
Vill man öka andelen kvinnor här behöver man nog öka andelen kvinnor i branschen med inriktning som ligger jäms med forumet.
Sen har vi ju en annan diskussion om att antalet medlemmer totalt är för litet. Större antal medlemmar bör ge större antal kvinnor, men förmodligen samma fördelning.
Representationen av kvinnor är större på forum som handlar om barnafödande, så dit kanske jag o aettan skulle bege oss? Om inte annat för att jämna ut statistiken (vilket ibland verkar vara ett självändamål för en del) o skapa lite debatt med frågan ovan ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
det måste ju ur alla perspektiv vara bättre att föda barn mellan 20 och 30
Varför det?

rent biologiskt tror jag kvinans kropp funkar som bäst då typ eller nåt sånt. tror jag ;)
Jo, det kan säkert stämma, men det är ju inte ALLA perspektiv precis. :)

 :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hmmm...jag tror nu inte att vi behöver blanda in kvinnors fertilitet i frågan huruvida de kan bli aktiva i KR eller ej. Barnafödande o hushållsarbete tror jag faktiskt inte heller att vi kan skylla på, vid närmare eftertanke. Jag känner många mammor som ägnar timmar åt ridsport, gymträning eller som tidigare nämnts Facebook. Tiden finns. Killar är pappor med.
Det är nog bara att konstatera att forumen speglar verkligheten. Alla de tjejer som stod och sjöng till Carola på åttiotalet och drömde om att bli upptäckta av Bert karlsson, gav nog upp sina drömmar när de inte blev upptäckta, och tanken på att skapa sin dröm själv fanns kanske aldrig där?
Det går ju inte att tvinga dem hit, men även i denna branschen kanske kvinnor snart kommer att ta mer plats, och då är de ju givetvis hjärtligt välkomna hit, till våran
SUPERDUPERHIPERMYSISGEMENSKAP!

 :lol:
Plinkar på en låt...


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Alla de tjejer som stod och sjöng till Carola på åttiotalet och drömde om att bli upptäckta av Bert karlsson, gav nog upp sina drömmar när de inte blev upptäckta, och tanken på att skapa sin dröm själv fanns kanske aldrig där?
När jag tänker närmare på saken tror jag att det måste vara Berts fel...Han skrämde bort alla tjejorna!