Kontrollrummet

Hallååå! Var fan är brudarna???

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Varje dag konstaterar jag att vi är VÄÄÄÄldigt få tjejer här! Vad kan detta bero på?

1. Att tjejer inte är lika intresserade av musik?(skulle inte tro det...)
2. Att musikintresserade tjejer inte är intresserade av den tekniska produktionsbiten?  :unsure:
3. Att tjejer inte TROR att de kan lära sig den tekniska biten?  :wacko:
4. Att tjejer inte har tid att sitta o nörda sig på internet(pga av allt jobb o hushållsarbete) ?  :huh:
5. Att tjejer inte tror att de platsar in?

Hmmmm...själv är jag varken musiker, tekniker, nörd eller befriad från hushållsarbete, utan tycker bara att det är väldigt kul o lärorikt, så i vilket fall, så efterlyser jag

FLER TJEJER TILL KR!!!


Plinkar på en låt...


Utloggad tsmalmbe

Jag tror på 4, och att 4 i sin tur leder till 5.

Jag har lärt mig leva med en ratio på 1:10 inom it-världen.

Men, du har givetvis rätt. Det är aldrig fel med brudar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


freddy

  • Gäst
Vi får vara rädda om dom vi har helt enkelt! Men Plinka du kan väl bli KRs-tjej-ambassadör som fixar hit lite brudar. :D


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Tycker faktiskt KR är ganska bra på den biten ändå, vi har ju flera aktiva kvinnliga medlemmar. De flesta är ju iofs i första hand sångerskor, men det är ju å andra sidan den vanliga inkörsporten... att man behärskar ett "instrument" och vill spela in det.

Jag tror litegranna på alternativ 2, det har alltid varit så under hela min skoltid att killar är mer intresserade av teknik. Men ju mer tiden går, och ju mindre musikproduktion blir förknippat med teknik (för det är ju däråt det går), så kommer det bli mer könsjämviktat... tror jag.

Även alternativ 3 kan nog vara aktuellt... och möjligtvis 5. Kanske sitter här någon som inte vågar outa sig som tjej. Kanske är det ganska smart, eftersom manliga medlemar på teknik-färgade forum har en viss tendens att behandla folk olika pga kön. (även om KR är ganska bra i det avseendet också)

Alternativ 4 är iallafall inte sant. Tjejer sitter vid internet lika mycket som killar, internet förlorade sin feta teknikstämpel för ganska länge sedan. Dessutom är jobb och hushållsarbete något som även män måste pyssla med, klart att båda könen har lika rätt till fritid.
blargh


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Alla alternativ finns så klart representerade, det beror helt på damen i fråga. Som nämts, tycker jag att KR är ovanligt bra på den här punkten. Andelen kjoltyg bland de aktiva medlemmarna känns högre än något annat nördforum jag besökt. Och det är förstås jättekul. Men det kan så klart bli ännu bättre.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Alternativ 4 är iallafall inte sant. Tjejer sitter vid internet lika mycket som killar, internet förlorade sin feta teknikstämpel för ganska länge sedan. Dessutom är jobb och hushållsarbete något som även män måste pyssla med, klart att båda könen har lika rätt till fritid.
Yep. Fast de sitter vid Facebook istället  :P


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
De kvinnor som redan är här är förstås fantastiska  ;) men jag har bara lyckats räkna in  fyra stycken bland dem som är aktiva. Tyvärr känner jag inte heller själv så många som skulle vara intresserade...
Plinkar på en låt...


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
De kvinnor som redan är här är förstås fantastiska  ;) men jag har bara lyckats räkna in  fyra stycken bland dem som är aktiva. Tyvärr känner jag inte heller själv så många som skulle vara intresserade...

Nej, det är ju det som är problemet  :(
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Vad säger/tycker damerna som är aktiva här då? Hela denna tråden är än så länge dominerad av herrar  ;)


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Ha ha, ja var e brudarna..?
Här är en iallafall, vi är en minoritet men jag tycker vi börjat ta plats rätt bra faktiskt vi som är här :D

Tänkte se om jag kan svara lite på alternativen.. Nä, svårt... jag tror inte på alternativ 4 i allafall, genom sig själv känner man andra  ;) men det är jag det!
För min del så hade jag länge känslan av att inte platsa.. just för att jag inte hade tekniska kunskaper.. Men jag kan ju tillföra lite jag med inser jag mer och mer.. lite ryggdunkningar iaf  :D

Vet inte hur man bär sig åt för att få hit fler tjejer men alla kan väl se sig om i sin närhet till att börja med.. musiker och musikintresserade har väl oftast fler likasinnade i sin omgivning.

Jag hittade ju KR pga ett samarbete med en jobbarkompis bror (svartsaft) och det var ju starten på en otroligt rolig resa! Att få möjligheten att sjunga som är det roligaste jag vet, på olika typer av låtar och lära känna trevliga människor, det är ju toppen! Jag har ju lärt mig en hel del sen förra sommaren, både tekniskt och sångmässigt.. skräckblandad förtjusning att ge sig ut på nya genres..


Mansdominerat forum ja, men ni är duktiga på att ta hand om oss tjejer som finns här tycker jag  :) Hoppas det är en ömsesidig uppfattning  :D

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Här kommer även jag ;)

Nu är vi snart alla brudar här...*kollar runt*..det finns några till, det vet jag ju...fram med er!!

Jag tror punkt nr 3 hindrar brudarna i första hand-och lite gäller det även mej, men jag är så sångarfreakisk så jag trotsar min allmänna rädsla för tekniken, genom eld & vatten skall det bära. Man måste ju inte behärska tekniken för att vara med här, men jag misstänker att många tjejer TROR att de måste kunna just denna bit. Det är väldigt synd, för det finns ju andra aspekter vad gäller la musica och dess utövande.Sen kan man lära sej vartefter.Jo.
Själv blev jag rekryterad av Stensdotter för ett halvår sen-och det är jag henne evigt tacksam för :wub:

Jag känner mej nu manad att ta tag i mina kvinnliga sångarkompisar- för fler än så här bör vi vara i detta härliga forum.

Plinka:På´n bara, bra initiativ!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan



Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
''klart tant är tant''
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Hej Fransan :D Bra med lite mutter-krafft..även om man är en bitchen ;)

Härligt, men var inte du här före mej i forumet?Hur som helst: angenämt :D

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Aettan

  • Gäst
Det är ju ganska bra här med damer ändå, på Studio så är det väl ungefär samma damer som här som reggat upp sig och om man tittar på deras medlemsantal som iofs. kanske inte säger så mycket och jämför med KRs så ligger vi bra till.

Ett säkert sätt tror jag i alla fall det är att införliva en text avdelning och att "sänka" nivån på hur folk tror att det måste låta för att våga ladda upp nåt här.

Statusen för låtidéer måste också upp jämsides med hur det låter om våra låtar när vi kritiserar varandras kompositioner. Lets face it en demo kan kicka rumpa på en färdig låt big big time ibland och det behöver inte alltid betyda att den ena faktiskt är bättre än den andra men att båda måste jobbas på och där kan vi lära en massa av varandras olika färdigheter.

Kan man sen kommunicera det till omvärlden och puffa riktigt jäkla mycket för samarbeten där folk deltar på samma vilkor oavsett tekniska färdigheter och också den fina stämningen här givetvis så tror jag att både medlemsantalet och antalet tjejer, damer, kvinnor på forumet skulle öka ganska mycket, i alla fall på sikt.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jag tror att punkt tre:

3. Att tjejer inte TROR att de kan lära sig den tekniska biten?  :wacko:

leder till punkt två:

2. Att musikintresserade tjejer inte är intresserade av den tekniska produktionsbiten?  :unsure:

och i kombination med punkt fyra:

4. Att tjejer inte har tid att sitta o nörda sig på internet(pga av allt jobb o hushållsarbete) ?  :huh:

blir det inte många kvar... Fast byt ut jobb och hushållsarbete mot ex. musicerande där.  :rolleyes:

Det är iallafall mina erfarenheter från olika musikerkretsar. Ett tekniskt intresse faller sig inte lika naturligt och blir därför något man måste våga göra. Då är det många som avstår och hellre gör något som känns mer bekant.

Sen tycker jag mig ha sett ett mer pragmatiskt förhållningssätt hos dom kvinns som har tagit till sig av det tekniska biten... Man är fortfarande mer intresserad av vad som kan åstadkommas genom att använda tekniken än fascinerad av tekniken i sig, vilket faktiskt är en stor del av nörderiet här.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kanske redan nämnts, men 99% av alla nördar är män! (enligt en biolog jag snackade med, så det verkar som jag har nåt stöd för mina skriverier.) Eller det gäller nörderi av alla de slag vad gäller tid, kraft och pengar som läggs ner i skumma ovanliga ämnen, som att förstå en viss teknik för teknikens skull eller formell logik för att de tycker ämnet känns tilltalande :) Det FINNS kvinnor som är nördar men jag skulle inte räkna de tjejer som är här till dem (jag kan dock ha missat nåt viktigt ;).
Helt insnöade på något ämne en hel livstid, då blir man typ professor i matematik till priset av social kompetens och annat som kanske inte fanns där från början. ;)

Själv så är jag inte tekniknörd själv, men fan vet. Nån vinter satt jag och skrev program som beräknade nåt speciellt som jag tyckte var intressant för tillfället, tog jättemycket tid. På nåt sätt var det liksom vad som förväntades av mig, ingen brydde sig :) Min poäng här är att det vore förvånande om nån tjej man kände satt och skrev beräkningar i c++ för att hon tyckte det var kul, eller det vore i allafall ovanligt.
Men vad vet jag.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Brudar köper skor istället för mikrofoner. I alla fall min. :D

Äsch det är väl nedärvt beteende att män undersöker, pillar, äventyrar och ägnar sig åt extrema saker. Det ligger nog inbäddat i vår neanderthalarskalle. :) Men vad anledningarna än må vara, så röstar jag ja till en högre andel kvinns än vad vi har idag.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Kvinnor tar ju aktivt av stånd från teknik!! (Jo det är så, rent generellt,, men att "min kompis har en kompis som är världens teknikfreak" bevisar ju ingenting, inte annat än att det är ovanligt med tjejer som är tekniskt intresserade)

Nu har jag bara hoppat in i diskussionen, men ändå..

För att prata om kvinnligt och manligt så måste man se till gruppen kvinnor och gruppen män. På individnivå så är variationen enormt stor! Du kan hitta en man som inte förstår någonting annat än teoretisk fysik,, och en kvinna som inte vet hur man använder fjärrkontrollen till larmet på bilen. Intressant att jämnföra dem? Knappast.

Men kvinnor är som de är,, och männen är som de är (utifrån perspektivet "gruppen").

Män är klart mycket mer drivna när det gäller teknik, kvinnor är klart mycket mer drivna när det gäller att ta om hand om andra. THATS IT! Men det innebär inget annat än att det är så det är och att alla människor har rätt att vara den de är och den de tror de är eller vill vara!

Kvinnor är förmodligen inte så vanliga när det gäller extremt duktiga instrumentalister (gitarr,, trummor o.s.v.) på grund av att man måste vara nördigt inställd på att endast bry sig om en sak,, sig själv i den situation man själv försatt sig i... = en typisk man.

Eller?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Men vad anledningarna än må vara, så röstar jag ja till en högre andel kvinns än vad vi har idag.

Jäpp helt klart medhåll. Klart att ett forum inte kan bli FÖR "teknikintensivt" eller för "kreativt" eller för "feminint"  eller... Det blir ju vad folk tillför det..

Tror på bredd om ett forum skall överleva, med fokus kanske på vissa saker som medlemmarna känner att de vill investera tid i. Sker liksom naturligt, utan nån styrning. Men det beror ju på vad man vill ha. Mer kvinnor hade nog gjort forumet bredare, men det vore ju löjligt om man gick in för att få hit folk av ett viss kön och som inte drevs av ett intresse  :blink:
På studio forum är typ 100% av nördarna män, och de kvinnor som syns till är inte så aktiva att man minns så många av dem ;)
Om kr har nischat sig som Studio så... Inget problem att vara ganska lika, det flyter ju på här, mindre folk men vettigt folk och bra demosektion till skillnad från därborta. Tror inte att det går att styra ett "bra" forum (som folk vill stanna vid) i nån riktning överhuvudtaget, mer än vad som är meningsfullt för den enskilde att bidra med.T ex Studio's förändring till community funkade dåligt för folk. Bättre att låta det flyta på utan att börja komma med vilda idéer om förändringar hit och dit. Det sker av sig självt i längden. ;) (Detta är alltså bara en fundering, inte riktat till Plinka eller någon annans inlägg.)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil

Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Kvinnor tar ju aktivt av stånd
Jobbig särskrivning! Freudian slip?

 :lol:  Hahaha, freudiansk särskrivning, det var nånting nytt för mig.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa

Sen tycker jag mig ha sett ett mer pragmatiskt förhållningssätt hos dom kvinns som har tagit till sig av det tekniska biten... Man är fortfarande mer intresserad av vad som kan åstadkommas genom att använda tekniken än fascinerad av tekniken i sig, vilket faktiskt är en stor del av nörderiet här.

Ja, allt det här stämmer naturligtvis! Jag skulle ju aldrig sätta mig in i nån teknik för teknikens skull! Jag lär mig tvättmaskinen för att tvätta och diskmaskinen för att diska(det här är intressant, för min annars tekniskt kunnige man, verkar helt novis och totalt oteknisk just när det gäller dessa två maskiner  :lol: ) Och vill jag skapa musik, så får jag om jag är tillräckligt intresserad försöka lära mig den tillhörande tekniken.
I vilket fall- kvinnor eller nördar eller vad vi nu må vara- det spelar ju eg mindre roll om man ska vara ärlig, om vi trivs och får ut nåt av det! När jag hittade hit lärde jag mig på bara några timmar mer än jag gjort på år innan!  :D

Trivs kalas med er, men håller ändå kvar efterlysningen på fler kvinnor!
Plinkar på en låt...


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Hmm....kan det vara så att vi quinns är mer målinriktade..mot resultatet bara.....med tanke på vad som skrivits tidigare....medan männen är mer intresserade av resan dit?

Därom tvista de lärde ;)

Men jag tror det kan vara så. Jo.

Har jag fel här?*ler*

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Hur som, har vi superkvinnor här  :wub:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David



Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag vill också bli tant när jag blir stor
Plinkar på en låt...


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Jag vill också bli tant när jag blir stor

vem vill inte det?
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag vill inte bli tant, eller kärring heller för den delen...

Det där med särskrivningen,, ett litet test för att se om någon var vaken,,, kanske?

Kvinnor är underbara varelser hur bra eller dåliga de än är på teknik!
« Senast ändrad: 08.05.2008, 10:14:14 by Light Head »


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Mmmm, det ledsamma i frågan är väl att många flickor uppfostras i att de inte kan vara bra på teknik eller ens tekniskt intresserade, eftersom de inte är pojkar.
Min fru t.ex. blev ofta som liten tillsagd att hon var oteknisk, och sånt sätter ju sina spår! Jag har märkt att hon inte är särskilt oteknisk egentligen, men hon blir väldigt ofta nervös över tekniska saker och slänger över det till mig istället.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
huvudet på spiken. Apropå det sista; min syster och jag satt och hamrade i nubb i studdskivor (en snäll farfar drog ur nubben och rätade dem igen...eller nubb -pappspik var det nog).

Vår granne vid sommarstugan ser detta, tittar på oss en stund, och säger helt otroligt korkat:

"Ja, det syns att det är en flicka som håller i hammaren"  :blink:

suck. hon spikade aldrig mer, blev nog riktigt kränkt. sitter lixom i än idag tror jag.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Kvinnor tar ju aktivt av stånd från teknik!! (Jo det är så, rent generellt,, men att "min kompis har en kompis som är världens teknikfreak" bevisar ju ingenting, inte annat än att det är ovanligt med tjejer som är tekniskt intresserade)

Nu har jag bara hoppat in i diskussionen, men ändå..

För att prata om kvinnligt och manligt så måste man se till gruppen kvinnor och gruppen män. På individnivå så är variationen enormt stor! Du kan hitta en man som inte förstår någonting annat än teoretisk fysik,, och en kvinna som inte vet hur man använder fjärrkontrollen till larmet på bilen. Intressant att jämnföra dem? Knappast.

Men kvinnor är som de är,, och männen är som de är (utifrån perspektivet "gruppen").

Män är klart mycket mer drivna när det gäller teknik, kvinnor är klart mycket mer drivna när det gäller att ta om hand om andra. THATS IT! Men det innebär inget annat än att det är så det är och att alla människor har rätt att vara den de är och den de tror de är eller vill vara!

Kvinnor är förmodligen inte så vanliga när det gäller extremt duktiga instrumentalister (gitarr,, trummor o.s.v.) på grund av att man måste vara nördigt inställd på att endast bry sig om en sak,, sig själv i den situation man själv försatt sig i... = en typisk man.

Eller?
"Jorden är platt. Jag vet det för det syns ju. Vissa säger att jorden är rund, och det är visserligen möjligt att det stämmer på vissa delar av jorden, men den delen av jorden där JAG står är i allafall marken platt. Plattplattplatt. Som om inte jag skulle veta det - det SYNS ju! Jorden ser i allafall platt ut så långt jag kan se. Fast det är klart en del berg och dalar finns det ju. Men i huvudsak är jorden P L A T T. Jätteplatt. Som en pannkaka!
...eller? "
Jag var tvungen att återföra inlägget till originaltråden eftersom det faktiskt inte var OT. Däremot kanske jag var lite otydlig med vad jag refererade till. Jag ville inte peka ut något enskilt inlägg, därför blev mitt eget inlägg otydligt. Vad jag vill säga är:

Det är riskabelt att validera åsikter på det här viset. Man är både närsynt och färgad av redan etablerade åsikter när man tittar på sin omedelbara omgivning. Själv skulle jag till exempel kunna hävda att den absoluta regeln är att kvinnor föder första barnet vid 30 eller senare. Tittar jag mig omkring i min närmsta omgivning är det sant till 100 %. Utifrån det perspektivet är det också så att en större andel kvinnor än män är civilingenjörer.
Extremgeneralisering ökar hindren för den rätt stora procent som inte följer "normen", men bidrar inte positivt till de övriga. Det kan vara bra att förutom sina egna närsynta iakttagelser också vara ödmjuk inför det faktum att det finns forskning som visar motsatsen.
« Senast ändrad: 10.05.2008, 08:45:46 by Tant Fransa »


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Bra med förtydling.

Även om jorden-är-platt-tråden inleddes med ett on-topic så spårade den ur totalt därefter, så jag förpassade den till offtopic-avdelningen. Hoppas ingen tar illa upp.


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil