Kontrollrummet

Hellpig - Race into Space v3

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
LÅTNAMN: Race into Space
ARTIST/GRUPP: Magnus Cassersjö
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 3:06
KOMPOSITÖR:Magnus Cassersjö
PRODUCENT:Magnus Cassersjö (inte så mycket produktion ännu)
EV. MEDVERKANDE: kommer på full version
INSPELNINGSÅR:2007
FORMAT: mp3

Något som jag jobbat lite på men helt olikt det jag gjort innan, tror jag. Tycker själv att det är en rätt kul liten sak men smaken är ju olika. Ingen sång så här långt men det kommer... feedback är såklart välkommet. Tillägg: mixen lämnar säkert en del att önska. Är bara tillmixat på 3 minuter för att ge något så när vettiga nivåer.

OBS!
Ny version nedan! Lite tillfixad, ändrat trumsoundet (ganska retro...), sett till att panoreringen funkar och lite annat. Lyssna gärna igen om ni ids! Gitarrer inspelade med Vox Tonelab, bas med PodXT.

Version 3
Omstrukturerad, längre verser, kortare brygga. Mer och bättre orgel. Småfixar.

Race_NewVers-01.mp3
« Senast ändrad: 01.04.2007, 21:51:38 by Hellpig »


DåligtGehör

  • Gäst
Ok jag fattar att du inte gjort något större arbete på den men ligger inte lite väl mycket centralt och slåss.

Basfiguren har nått skönt knasigt vinnande över sig. Passar bra ihop med "galenpratsången".

Varför inte spara lite på gitarrkrutet till 0:50. Nu blir det hög (komp)gitarr nästan all over och lite dåligt med dynamik.

Syntprylarna tycker jag inte är så kul (men det tycker jag också sällan).


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tja, jag har panorerat ut lite men jag håller nog med om att det behövs mer jobb med detta... det känns lite tight i mitten. Basens vinande är nog lite dist som ligger och surrar där någonstans. Egentligen är basen den första inspelningen som jag gjorde för ett bra tag sedan, alltså bara en slask för att komma ihåg idéen men nu tyckte jag att den hade något skönt över sig. Så den får hänga kvar. Tack för lyssningen!


DåligtGehör

  • Gäst

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Retro så de förslår, James Brown i modern tappning. Trumsoundet hör nog int till mina favoriter, men rytmen river i lyssnarens bakfötter  :P. Sången på plats o det e grejat! Försto att mixet inte var fixet så inget mer om det nu..
Slutet e kanske lite abrupt, tarväldigt fort slut, som pilsnern på midsommarafton  :D

Godkännt, fortsätt ;)

h. mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Retro så de förslår, James Brown i modern tappning. Trumsoundet hör nog int till mina favoriter, men rytmen river i lyssnarens bakfötter  :P. Sången på plats o det e grejat! Försto att mixet inte var fixet så inget mer om det nu..
Slutet e kanske lite abrupt, tarväldigt fort slut, som pilsnern på midsommarafton  :D

Godkännt, fortsätt ;)

h. mahan

Trumsoundet är inte "satt" ännu kan jag väl säga. Det är bara en preset i AD som jag använt, tanken är väl att jag skall jobba lite till med det. Slutet kommer nog att bli en toning men längden blir nog som den är nu... tyckte det skulle bli lite för tjatigt att spinna vidare på det hela, passade bättre som en tre minutrare. Tackar för lyssningen och kommentaren!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Retro så de förslår, James Brown i modern tappning. Trumsoundet hör nog int till mina favoriter, men rytmen river i lyssnarens bakfötter  :P. Sången på plats o det e grejat! Försto att mixet inte var fixet så inget mer om det nu..
Slutet e kanske lite abrupt, tarväldigt fort slut, som pilsnern på midsommarafton  :D

Godkännt, fortsätt ;)

h. mahan

Trumsoundet är inte "satt" ännu kan jag väl säga. Det är bara en preset i AD som jag använt, tanken är väl att jag skall jobba lite till med det. Slutet kommer nog att bli en toning men längden blir nog som den är nu... tyckte det skulle bli lite för tjatigt att spinna vidare på det hela, passade bättre som en tre minutrare. Tackar för lyssningen och kommentaren!


Mai pleschööör! ;)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
Skön låt! Men jag satt och väntade lite på att det skulle komma en "tickande" gitarr i slutet men den kom aldrig :(
För att förtydliga så menar jag en gitarr som spelar korta, låga åttondelar och ligger och "tickar". Sen var trumljudet ingen höjdare men jag förstod det som at du skulle fixa det :)
« Senast ändrad: 26.03.2007, 11:37:18 by Overkill »
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tick-tock? Inte riktigt säker på hur du menar med gitarren... Vad det gäller trummorna så kommer jag nog att fösöka få till något lite retroaktigt ljud med lite risig känsla. Något som kompletterar basen, tror jag. Tack för lyss o kommentar!


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
gillar verkligen detta hellpig
trummorna behöver lite kärlek o en del filande på vissa ljud ,,men ljudbilden som helhet är stenskön retro men ändå skit i tid detta är bra ,,bra.
Med en o annan len stämma kan detta bli väldigt bra.
Ynot
att leva är att dö


Utloggad Bassebas

  • Vilse
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 139
  • Skrälldus!
    • Visa profil
Skön låt, lär bli ännu bättre med sång och mixad.
Dock gillar jag inte de gulliga synthljuden.
Slutet var rätt överaskande, ska det vara så?

 :)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Ynot:
Kul att höra eftersom jag tänkt använda din lena stämma till sång... ;) Håller på att fila med texten, fångar dig på MSN vid tillfälle. Trummorna som sagt, ja. Jag har förstått det nu men jag skall ändra ljudet, lovar! Tack för lyssnande o kommentar!

Bassebas:
Synthljud, du är den andre att klaga på dem... och det är kanske dags att fråga då; menar ni bara arpeggiot eller gäller det negativa även orgeln? Slutet är tänkt att tonas bort ungefär från det att nedräkningen börjar. Något annat (förmodligen gitarr) tillkommer mest troligt. Tänkte försöka få till något annat än ett vanligt solo men vad vet jag inte ännu. Tack för att du tog din tid!



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
En stunds huvudgungande här då. Snyggt på ett lite kantigt sätt. Fattar att inget är klart. Skulle nog vilja att du la mer tid på trumprogrammeringen, men det kommer väl. Jag har inget emot syntarna. De fyller sin funktion. man får alltid en idé om hur sången kommer att låta. Hoppas att du inte fastnar i indiefällan bara och lägger på  distad sång. Inget brejk?

 :)


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Eey, den här har jag hört tidigare (en väldigt kort version med sång... ;)), så jag kan tänka mig slutresultatet... :P
Göttig baskrumelur och smarrigt ljud...behåll basen vad du än gör. Gillar arpeggiosynteriet men skulle vilja ha "tugget" dubbelt så fort (eller vad f@n det heter i synteritermer)... B)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Egghuvud:
Jo, det skall väl vara lite kantigt och lätt slarvigt. Men det är ju allt jag gör, tror jag. :) Vad gäller trummor så är jag rätt lat, det är bara att erkänna. Därtill gillar jag enkla trummor, Phil Rudd är kung... well, kanske inte alltid men jag är ingen trummis och inte ens en trumprogrammerare så man får ta det för vad det är - demotrummor. Skulle jag göra en mer seriös inspelning skulle absolut anlitat en äkta trummis. Sång blir nog inte distad, har inte ens funderat så långt ännu dock. Menar du break som i tystnad? Det blir det nog inget med... tycker det är svårt att få till ett sånt utan att bryta låtens flöde. Åtminstone i en lite kort pop-rock-dänga som denna. Tack för att du lyssnade!

Slaptap:
Jag måste varit full som lät dig höra min sång!  :lol: Basen får lätt vara kvar, som jag sa innan så tyckte jag att den passade fint. Jag måste varit full, del två: har inte aning om hur jag fick till det ljudet, brukar aldrig få till det med Poden o basen men här blev det nice. OK... så du vill höra arpeggiot i dubbel takt. Det är en intressant idé - skall testa det. Tack för lyss till dig med!


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Hum... kan väl lägga till, om ljudbilden låter lite snörpt så beror det på att jag hade en kompressor i monoinställning på masterbussen vid mix. Upptäcktes helt oväntat ikväll och nu låter det helt annorlunda :) 


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Det här tycker jag verkligen om. Kan bli hur mysigt som helst!
Max 300; tecken återstår


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Egghuvud:
Jo, det skall väl vara lite kantigt och lätt slarvigt. Men det är ju allt jag gör, tror jag. :) Vad gäller trummor så är jag rätt lat, det är bara att erkänna. Därtill gillar jag enkla trummor, Phil Rudd är kung... well, kanske inte alltid men jag är ingen trummis och inte ens en trumprogrammerare så man får ta det för vad det är - demotrummor. Skulle jag göra en mer seriös inspelning skulle absolut anlitat en äkta trummis. Sång blir nog inte distad, har inte ens funderat så långt ännu dock. Menar du break som i tystnad? Det blir det nog inget med... tycker det är svårt att få till ett sånt utan att bryta låtens flöde. Åtminstone i en lite kort pop-rock-dänga som denna. Tack för att du lyssnade!


Njaee jag menade nog break som i brygga typ, ett avbrott på något vis. Vill du ha lite mer differentierade trummor på  midifiler så kan jag alltid trumma lite till dig.  :)


Utloggad tsmalmbe

Fan vad bra och alternativa sound. Dessa trummor är ju väldigt whinehousepoppiga just nu. Utan att vara pop för det alls. Gillar ljudbilden, den är bred, men allt har hittat sin plats. Basen har attityd, men den är ändå fyllig.  Gitarrerna har oanat botten, som säkert spårar ut i bilen med en överdriven subwoofer.

I själva verket är det här helt jävla bra mix.

Sång då? Tänker du, eller ska nån annan ta på sig den biten?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Oj, tack TS. Tja - det är väl delvis resultatet av nya grejor (AD och Vox Tonelab) som jag egentligen inte "kan" riktigt ännu... basen är som sagt PodXT. Gillar ljudet själv men jag har inte en aning hur jag skruvade till det. Sparade aldrig det som en patch... :O Sång kommer, förmodligen med en medlem av detta forum. Min egen röst ger jag tyvärr inte så mycket för. Tack kommentar och lyssning!
« Senast ändrad: 28.03.2007, 07:29:22 by Hellpig »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
skön låt. En av dessa demopostningar som låter som skiva.


Twentieth centuryboy-aktiga gitarrer, love that. Bra trummor, gillar lite retro.

Vid msnasnacket funderade du om rätt val etc. detta passar helt klart perfekt.


Skitbra låt och skitbra spelat!

väntar med spänning på sången :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Kanske inte direkt lönt att kommentera något då sången inte är lagd. Tänkte huvudsakligen på mix, men sången är ju en mycket viktig sak att arbeta efter. Ej läst mycket av de tidigare kommentarerna för att kunna ge en så egen bild som möjligt. Hoppas det inte blir tjatigt.

Mixen låter överlag lite mufflig. Saknar topp och distinktion, kanske är medvetet. Det behöver inte vara negativt, men men jag skulle nog tagit upp toppen ett litet uns. Känns som du har en god separering av instrumenten. Du skrev något om att trumsettet ska bytas, så det säger jag väl inget om. Tycker faktiskt att det mesta ligger väl på plats. Den där nedräkningen och skrattet på slutet känns lite lamt dock. Lite sång på detta så ska det bli spänannde och se vart det tar vägen.
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Min egen röst ger jag tyvärr inte så mycket för.
Bullshit...du är överdrivet självkritisk...jag har kvar den tidiga versionen med sång i maskin, och det låter inte dåligt... ;)
Dessutom vet jag ju hur melodin går så det här kommer att bli kanon... B)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Emulator:
Tack så mycket!

Neko:
Jo, jag kan tänka mig att det saknas lite topp i ljudbilden - i mina monitorer låter det bra men å andra sidan är de ganska "diskantiga" (Yamaha HS50). Får jobba lite på det i slutmixen kanske, fast som sagt det gör ingen om det blir lite muffligt. Får gärna låta lite old school inspelning för min del.Trummorna är bytta så säg gärna något...! :D Nedräkning/skratt funkade bra med tidigare text men vi får se om de verkligen hänger med till slutversion. Danke mein herre für die lüssning unt sie tiden. (Jodå. Man är ju expert på tyska...)

Slaptap:
Sluta smöra mig! Det kommer du ingenstans med!!! Näe... det kanske bara är jag som är allergisk mot min röst. Man skulle väl vara mindre självkritisk och sjunga mer istället!  ^_^


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fan vilket gött gitarrljud. Emulerat eller the real deal? Alla gitarrer och syntar är ju tajta rakt igenom så jag hade tajtat till trummorna något på några av de otajta fillsen. Snöiga röster - skoj.

Med såna här fina riff går det ju inte att misslyckas, vråla på så vi får slutresultatet  :P






Tänk en wha-wha whacka-whacka gitarr vid 2,25 i breaket?


Utloggad carl cadello

Helt underbar låt.

Skulle du inte kunna byta ut synten mot en snygg hammond?


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Wernborg:
Emulerat - Vox Tonelab som jag lekt loss med. En kul apparatus, helt klart värd de 1995 kr som man kan få den för just nu. Trummorna kommer säkert att fixas till men det är lite irriterande med alla mina fina EZdrummer/Groove Moonkee-midi-fills som inte riktigt vill spela med AD... eller så är det jag som inte fattar hur det funkar. Det senare är helt klart plausibelt! :) Gitarr i break har ju föreslagits tidigare så det kanske kommer... det är en del som skall fixas till här - inkl sång. Tack för kommentaren!

CC:
Jag har faktiskt testat det... så det är en god idé/input, tackar. Och tack för lyssningen!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hejssan Hellpig!

Sitter o jämför första versionen med den senare, Betydlig, avsevärd förbättring. Inga pling plong sandlåda klingel, utan rakt på sak. Råckändråll man! Den låten löper som älgen! GREAT!  ;) Trumsoudet, enligt mej bättre men fortfarande lite klent, och skulle kunna vara lite exaktare lirat i breakarna. Men kompet, härligt drag!!!!! :D
 
Btw, tänkte att jag inget säger om sången, för nån kan ju tycka att de behövs sång, så att kommentera sången nu, när det inte finns nån sång e ju helt out of the song, if you know what I mean :rolleyes: Så ingen kommentar on sången från min sida, (väntar häftigt på den versionen, med sång) :D

Rullar låten för nu 5:te gången, COOOL!

h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............