Kontrollrummet

Audio edit

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Jag skulle vilja editera volymen inne i en audio parts. Det går att använda volymen på audiospåret,
men den informationen vill jag ha för mixningen. Detta går att lösa med att bounca spåret, men det blir
ganska tungjobbat. Finns det något bättre sätt?


Utloggad tsmalmbe

För att förstå ditt dilemma: du har ett audiospår på 60 sekunder, och vill ändra volymen på partiet mellan 20 och 30 sekunder? OK, ta fram saxen, klipp spåret i bitar så att du har 20+10+30 sekundersbitar. Ta tag i övre kanten på din 10 sekunders bit, och dra neråt.

Om inte, förstod jag din beskrivning helt fel.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Jag skulle vilja editera volymen inne i en audio parts. Det går att använda volymen på audiospåret,
men den informationen vill jag ha för mixningen. Detta går att lösa med att bounca spåret, men det blir
ganska tungjobbat. Finns det något bättre sätt?

Jag tror problemet helt enkelt ligger i att det är en audio part och inte ett audio event du har. Av nån outgrundlig anledning så bjussar inte Cubase på några volym- eller fade-handtag på audio parts. Så markera parten och gå på Audio - Dissolve part, så är den biten löst.

Sen, som tsmalmbe säger, är det bara att klippa om det behövs och justera för den biten.


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Men det ger inte kontinuerligt styrbar volym som "mixer" volymen. Hur blir det med arv om man gör
så, tex om man har parten på flera ställen?


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Men det ger inte kontinuerligt styrbar volym som "mixer" volymen. Hur blir det med arv om man gör så, tex om man har parten på flera ställen?

Hur menar du kontinuerligt styrbar? Det tolkar jag mer som att det är automatisering du söker.

Vad det gäller arv så tror jag det inte ärvs till andra ställen, utan är unikt för just det eventet.


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Men det ger inte kontinuerligt styrbar volym som "mixer" volymen. Hur blir det med arv om man gör så, tex om man har parten på flera ställen?

Hur menar du kontinuerligt styrbar? Det tolkar jag mer som att det är automatisering du söker.

Vad det gäller arv så tror jag det inte ärvs till andra ställen, utan är unikt för just det eventet.
Ja, det är som automatiseringen. Men jag önskar ha den i två nivåer. En för parten, och
en för spåret. Dvs bara för att jag har automation record på vid min controller så ska inte mitt
pillande i parten ätas upp.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Men det ger inte kontinuerligt styrbar volym som "mixer" volymen. Hur blir det med arv om man gör så, tex om man har parten på flera ställen?

Hur menar du kontinuerligt styrbar? Det tolkar jag mer som att det är automatisering du söker.

Vad det gäller arv så tror jag det inte ärvs till andra ställen, utan är unikt för just det eventet.
Ja, det är som automatiseringen. Men jag önskar ha den i två nivåer. En för parten, och
en för spåret. Dvs bara för att jag har automation record på vid min controller så ska inte mitt
pillande i parten ätas upp.


Jag tror jag hajar vad du menar, fastän jag har aldrig känt av problemet själv!

Men vad tror du om en audio edit då? Dvs högerklick - Process - Gain (eller Envelope).


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Envelope är nog bäst hittils! Tackar. Men det är fortfarande svårt vad jag kan se och ändra tillbaka på samma sätt som volymen i projektet.


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Nu har jag hittat det jag ville. Man markerar bara parten, och sedan väljer verktyget pencil.
Då finns kurvan kvar, och blir lättare att justera.