Kontrollrummet

1up-Göra musik

1up · 39 · 16871

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
LÅTNAMN: Göra Musik
ARTIST/GRUPP: 1up
GENRE: Vispop (Tack till Dividend för genrebestämningen)
LÅTLÄNGD:4:54
KOMPOSITÖR:1up
TEXT, MELODI, SÅNG: 1up
PRODUCENT:1up
EV. MEDVERKANDE:Congas, munspel, altblockflöjten, fingerknäpp, handklapp, benklapp, balalajkan, somrig rumsambiens inspelad med öppet fönster här i studion
INSPELNINGSÅR:2008
FORMAT: mp3

Ibland infinner sig en stark känsla av att vilja göra musik, tonerna bara flödar ur en och allt klaffar. Igår var en sådan dag. En känsla av vemod, ensamhet... tur man har musiken.

Texten och sången improviserad under inspelningen. Tycker det blev rätt okey, ett skönt sätt att göra musik på, snabbt och enkelt, få editeringar.

Prövade att lira massa grejer live denna gången. Var riktigt kul.

Inspiration till stuk och sound på låten står Jon Rinnebys platta för. Inspiration till sångmelodins stuk Bo Kaspers Orkester.

Text:
Sitter här i huset
för mig själv

Mitt hjärta är fruset
kan du tänka dig

kan bara göra musik
kan bara göra musik

Det är inte så bara
för miljoner människor på vår jord
det är livet blod

göra
göra musik
« Senast ändrad: 01.05.2008, 13:38:21 by 1up »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou 1uppen!

Schnoffsig förstamajmusik detta, jasså jaa vispop eller påsvipp så här på valborg. :D
Lite problem med olika instrumenters nivåer... mesta kanske baskaggen som jag tycker sticker ut onödigt hårt.
Vet int om jag törs säga det....hmmmm. men okei...håll andan....
jag gillar din sång. Sådär... nu va de sagt. Har ju brukat slänga dig i sjön tack vare dina usla sångprestationer och så plötsligt, wow, Ilike it. Du har bätttrat på den sidan otroligt, inte för att du har en vacker röst, inte heller stadig men ........ditt personliga du har du lyckats få igenom nu, din verkligt egna sånggrej, och den personaliteten lyser o skiner, och otajtheter och dyl betyder inte ett skvatt. Vet  int om du förstår vad jag försöker stamma ur mig men ........mannen kan sjunga! :)
Låten då... den är just on the spot! 1up gör musik! FAn va du har jobbat upp dej under den tid jag haft äran att känna dih här på KR.
Och jag är inte fylld av whiskyångor när jag skriver detta, så nu kommer jag att ta mej en liten schnapps och lyssna på din låt en femtonde gång!

Kolla nivåerna i mixen och detta blir braxen! LIKEIT! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Musiken är livets blod!!!!! Det bästa antidepp som finns :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Härlig kommentar. :) Som en sidonotering om man ska kora någon som är mest kreativ med språket så kommer Mahan få guldmedaljen. Påsvipp, någon? :)

Nivåerna, japp, baskaggen ned i nivå då. Tack. Lyssnade mig trött på låten igår så säkert därav. Får låta låten sätta sig några dagar och återkomma när man inte är "förblindad".

hihi Mahan gillar min sång! Tackar! Ska åka ned till sta'n och basunera ut det till alla mina partivänner och kära kamrater i tågen, låta mina rop skalla! ;)...

Jo jag vet, jag har inte alltid varit så populär hos dig med mina utsvävningar i det ekivoka och gangstastyliga.

Jaa! Vad härligt, det blev ju en låt av det. Och jag som var rädd du skulle gasta efter en B-del, men jag klarade mig visst ifrån det denna gången. Wow 15 lyssningar.  :wub:

Ta en snaps till och njut. :)

Nu är sången tagning #1 så den kan bli mycket bättre. :) Visst haltar den och jox, så härligt du kan se själen bakom sådär.  :wub: Jag är stolt över min pipa och ännu bättre kommer det att bli.

Japp, har varit en trevlig musikalisk resa faktiskt. Öronen fattade för några månader sedan vad musik handlar om. Att stoppa i ljud som matchar varandra i spektrat. Att hitta grooves och sånt. Märkligt egentligen. Använder samma ljud som för tre år sen, men det är ju så, det är hur man använder saker mer än vad man har som avgör hur det låter i slutändan.

Mucho gracias för kommentar!!

Tjou 1uppen!

Schnoffsig förstamajmusik detta, jasså jaa vispop eller påsvipp så här på valborg. :D
Lite problem med olika instrumenters nivåer... mesta kanske baskaggen som jag tycker sticker ut onödigt hårt.
Vet int om jag törs säga det....hmmmm. men okei...håll andan....
jag gillar din sång. Sådär... nu va de sagt. Har ju brukat slänga dig i sjön tack vare dina usla sångprestationer och så plötsligt, wow, Ilike it. Du har bätttrat på den sidan otroligt, inte för att du har en vacker röst, inte heller stadig men ........ditt personliga du har du lyckats få igenom nu, din verkligt egna sånggrej, och den personaliteten lyser o skiner, och otajtheter och dyl betyder inte ett skvatt. Vet  int om du förstår vad jag försöker stamma ur mig men ........mannen kan sjunga! :)
Låten då... den är just on the spot! 1up gör musik! FAn va du har jobbat upp dej under den tid jag haft äran att känna dih här på KR.
Och jag är inte fylld av whiskyångor när jag skriver detta, så nu kommer jag att ta mej en liten schnapps och lyssna på din låt en femtonde gång!

Kolla nivåerna i mixen och detta blir braxen! LIKEIT! :)


h.  johan


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Snyggt som fan mannen!
http://web.me.com/julle128


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
gillar grovet o sången tar sig
man rycks med i musik görandet så där lite vemodigt en söndag med regn med hakan i handen lyssnades.
tony
att leva är att dö



Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
gillar grovet o sången tar sig
man rycks med i musik görandet så där lite vemodigt en söndag med regn med hakan i handen lyssnades.
tony

Tackar. Groovet är lite kul faktiskt. Midi-spåren är stenhårt kvantiserade. Trots det kommer ett groove. Så det är kul.

Trevligt att du rycks med, mm, det finns en portion vemod inblandad.


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Andra gången idag som jag lyssnar på denna.
Slog mig just: Boksapers!
http://web.me.com/julle128


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Andra gången idag som jag lyssnar på denna.
Slog mig just: Boksapers!

hehehe trevligt trevligt att du lyssnar fler än en gång. :)

Japps precis, Bo Kaspers Orkester, skrev det i första posten också om du såg. :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Andra gången idag som jag lyssnar på denna.
Slog mig just: Boksapers!

hehehe trevligt trevligt att du lyssnar fler än en gång. :)

Japps precis, Bo Kaspers Orkester, skrev det i första posten också om du såg. :)


Ska jag nu bli besviken....???????????'
Näewmen warum, du sätter detta på rätta slätta, och därmed slipper vi detta.....
trims trams om denna låt, sjung hopp fadderallanlei!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
lyssnade ju lite innan på denna, och måste hålla med om att sången är det klart bästa jag hört från dig. lite tajming tycker jag saknas fortfarande på ngt sätt, men inget alarmerande.

Vi brukar ju ha lite diskussion kring detta, och du vill ofta väva in humor och egna tolkningar etc och lite lekfullhet. fördelen med detta "icketeatermässiga" 'r ju att folk faktiskt gillar det ;)

fortsät och utveckla sången, speciellt timingen. RIKTIGT bra mycket bättre är detta!

och mixen. luftig, snygg..klassiska "känna-igen-grejjor" blandat med en reäl skopa nyfikenhet och helt egna grepp.

wow :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Oh jeaah! Gungar gött det här du! Så enkelt och skönt det kan vara! Snyggt!
Plinkar på en låt...


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
lyssnade ju lite innan på denna, och måste hålla med om att sången är det klart bästa jag hört från dig. lite tajming tycker jag saknas fortfarande på ngt sätt, men inget alarmerande.

Vi brukar ju ha lite diskussion kring detta, och du vill ofta väva in humor och egna tolkningar etc och lite lekfullhet. fördelen med detta "icketeatermässiga" 'r ju att folk faktiskt gillar det ;)

fortsät och utveckla sången, speciellt timingen. RIKTIGT bra mycket bättre är detta!

och mixen. luftig, snygg..klassiska "känna-igen-grejjor" blandat med en reäl skopa nyfikenhet och helt egna grepp.

wow :)

japps, jag har vägrat lyssna på de som sagt att jag inte kan sjunga och tur är väl det! Jag känner min potential så det kommer mer vill jag lova. Hör mer och mer defekter på sången nu allteftersom nyhetens kärlek över låten börjar mattas, därav timing en, och skakighet en annan. Så det ordnar sig. :)

Det som gör att jag har förmåga att plocka fram många olika uttryck är lekfullheten. Det är en balansgång och det blir ju lite olika genres beroende på hur man balanserar. Visst vore det tråkigt om all musik kör samma stuk på sången på sina låtar, samma uttryck? Japp, folk verkar gilla detta och jag fortsätter göra det jag tycker är kul, so no need to worry. :)

Härligt att få god kritik på mixen. Så jag har kämpat med mina bastunga mixar som grötat sig överallt. Nu börjar jag haja grejen och komma närmare min vision om vad ett rent sound innebär.

Tackar glatt för fin kommentar!



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
:)

Skilladen mot de låtar du alltid får massa gnäll på att det, a¨åtminsone för oss andra", låter mer teatraliskt. detta va mer från hjärtat 8som jag uppfattar) och mer lixom laid back :)

bra iallafall!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Oh jeaah! Gungar gött det här du! Så enkelt och skönt det kan vara! Snyggt!

hihi Japps, blev såhär enkelt när jag improviserade fram typ allt. Jätteskönt. Låtens lätthet avspeglar hur lätt det var att göra den tror jag. :)

Snyggt? Tackar hjärtligast! :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
:)

Skilladen mot de låtar du alltid får massa gnäll på att det, a¨åtminsone för oss andra", låter mer teatraliskt. detta va mer från hjärtat 8som jag uppfattar) och mer lixom laid back :)

bra iallafall!

Låter lite kategoriskt det där va ;), även om det kommit kritik ibland på sången såsom på andra delar av produktionen.

Så vad är mest eftertraktat, parodi eller äkthet? Det kanske beror på hur väl något presenteras. Skådespeleriet som exempel är ju parodi och rollspel i sitt esse. Och de uppskattas och uppskattas mycket! Skådespelare brukar ju säga att de försöker hitta rollkaraktärernas drag inom sig själva på olika sätt. Så vad som uppskattas bäst beror väl på hur skicklig man är på att spela rollen då. Jag får fortsätta öva på mina roller på min vokalistplattform och bli ännu vassare. :)

Från hjärtat och laid back är det absolut. Laid back kommer som sagt säkert från att det mesta är improviserat. Man kan ju improvisera musik eller mekaniskt skapa den not för not osv. Att köra den naturliga vägen verkar ge naturliga låtar. Kanske inte är så konstigt. :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
edit
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tackar. Groovet är lite kul faktiskt. Midi-spåren är stenhårt kvantiserade. Trots det kommer ett groove. Så det är kul.

Bra sväng här.

Ang. kvantiseringen så funkar det tack vare, inte trots hävdar jag.  ;) Jag fortsätter min predikan om att kvantisering är godhet. Det onda sitter i kass velocity.

Sångmelodin är bra. Tajmingen riktigt usel. Öva, öva, öva, öva och spela sedan in låten först när du kan den ordentligt. Det vinner tonsäkerheten säkert mark på också.

Blockflöjt var ett höjdardrag. Låter ju smaskens ju. Snyggt reverb på den. Mer sånt. Kanske ett snyggt trestämmigt arr som stick?


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tackar. Groovet är lite kul faktiskt. Midi-spåren är stenhårt kvantiserade. Trots det kommer ett groove. Så det är kul.

Bra sväng här.

Ang. kvantiseringen så funkar det tack vare, inte trots hävdar jag.  ;) Jag fortsätter min predikan om att kvantisering är godhet. Det onda sitter i kass velocity.

Sångmelodin är bra. Tajmingen riktigt usel. Öva, öva, öva, öva och spela sedan in låten först när du kan den ordentligt. Det vinner tonsäkerheten säkert mark på också.

Blockflöjt var ett höjdardrag. Låter ju smaskens ju. Snyggt reverb på den. Mer sånt. Kanske ett snyggt trestämmigt arr som stick?

Absolut gör kvantisering mycket. :) Vad jag läst spelar microtiming in på sitt sätt i groovet. Några få ms kan göra eller sabba ett groove enligt forskningen. Jon hade tydligen förresten lyssnad på raggae och där för att få hänget skulle det vara rätt rejält otight om jag tolkat det rätt.

Så jag tror absolut på en kombination. Försök övertyga mig om motsatsen. :)

Ja sången ordnar sig. Jag är lite lat med omtagningar, jag erkänner. :)

Blockflöjten gick hem i Göteborg alltså? :D Mmm, med reverbet Ambience free reverb blev den nästan som en panflöjt. störtmys.  :wub: Upptäckte verkligen vad olika reverb gör för instrumenten i den här låten.

Tack för trevlig feedback!  :wub:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tackar. Groovet är lite kul faktiskt. Midi-spåren är stenhårt kvantiserade. Trots det kommer ett groove. Så det är kul.

Bra sväng här.

Ang. kvantiseringen så funkar det tack vare, inte trots hävdar jag.  ;) Jag fortsätter min predikan om att kvantisering är godhet. Det onda sitter i kass velocity.

Sångmelodin är bra. Tajmingen riktigt usel. Öva, öva, öva, öva och spela sedan in låten först när du kan den ordentligt. Det vinner tonsäkerheten säkert mark på också.

Blockflöjt var ett höjdardrag. Låter ju smaskens ju. Snyggt reverb på den. Mer sånt. Kanske ett snyggt trestämmigt arr som stick?

Absolut gör kvantisering mycket. :) Vad jag läst spelar microtiming in på sitt sätt i groovet. Några få ms kan göra eller sabba ett groove enligt forskningen. Jon hade tydligen förresten lyssnad på raggae och där för att få hänget skulle det vara rätt rejält otight om jag tolkat det rätt.

Så jag tror absolut på en kombination. Försök övertyga mig om motsatsen. :)

Ja sången ordnar sig. Jag är lite lat med omtagningar, jag erkänner. :)

Blockflöjten gick hem i Göteborg alltså? :D Mmm, med reverbet Ambience free reverb blev den nästan som en panflöjt. störtmys.  :wub: Upptäckte verkligen vad olika reverb gör för instrumenten i den här låten.

Tack för trevlig feedback!  :wub:

Sången ordnar sig inte utan övning och övning och omtagning.  ;)

Ambience free reverb får kollas upp.


freddy

  • Gäst
Mysig låt, nu blev jag lite gladare här på morgonkvisten. Skön stämning i den och kul textämne. Säger inte så mycket om mix/prod eftersom jag tycker det funkar som det är nu. Bra jobbat mannen! ;)


Utloggad Roboseal

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
  • Roboseal
    • Visa profil
Roktigt j-vla skönt!
www.uppladdat.se/roboseal
www.primestudios.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil


Sången ordnar sig inte utan övning och övning och omtagning.  ;)

Ambience free reverb får kollas upp.

Jo jag vet, kanske verkar som om jag brukar strutsbeteende och stoppar huvudet i sanden, så är inte fallet. :) Skrev sådär att det "ordnar sig" som en väldigt otydlig hint om att jag var glad över den feedback på sången jag fått och att jag vet hur jag tar den vidare mot nya höjder. :)

Kom på att du tipsade om trestämmig grej i något stick. Ja, det skulle absolut funka. Grejen är att jag hastar så snabbt vidare till nya spännande projekt. Så oavsett hur det blir så är det en god idé iaf att ta med sig.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Mysig låt, nu blev jag lite gladare här på morgonkvisten. Skön stämning i den och kul textämne. Säger inte så mycket om mix/prod eftersom jag tycker det funkar som det är nu. Bra jobbat mannen! ;)

Tackar, tackar. :) Det är tydligen fler som konkurrerar om att vara en bra start på dagen här på KR. ;)

Thanx again!

Det kanske är en morgonlåt?



Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jäklar!

Jag har ju anklagat dig tidigare för att vara musikalisk, och jag ger mig inte! Du är ta mig fan musikalisk!

Gillar sången, som är snuddande nära lite "sur" i bland, men känslan är tillräckligt stor för att det inte betyder så mycket.

I vilket fall så får jag vibbar till AF och svenskt 80-tal. Detta är skönt att lyssna på och det är en fin känsla i instrumenten och sången.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Låtens behållning är kontrasten mellan flöjtspelet, den statiska rytmen samt den spröda och svajiga sångstämman. En härlig blandning och som du påpekar för det tankarna åt Bo Kasper. Lyckat!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jäklar!

Jag har ju anklagat dig tidigare för att vara musikalisk, och jag ger mig inte! Du är ta mig fan musikalisk!

Gillar sången, som är snuddande nära lite "sur" i bland, men känslan är tillräckligt stor för att det inte betyder så mycket.

I vilket fall så får jag vibbar till AF och svenskt 80-tal. Detta är skönt att lyssna på och det är en fin känsla i instrumenten och sången.


hihi Du anklagar en skyldig man. Sätt mig innanför musikens galler. :D Man tackar!

AF?

Mmm, japp, instrumenten är valda med omsorg, så trevligt att det går hem. Försökte hitta en sammanhängande känsla i dem. :)

Tack för lyssningen, LH!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Låtens behållning är kontrasten mellan flöjtspelet, den statiska rytmen samt den spröda och svajiga sångstämman. En härlig blandning och som du påpekar för det tankarna åt Bo Kasper. Lyckat!

:) Mmm, flöjten blev verkligen en fullträff. Bryter av fint på något underligt vis. Bugar och bockar, 91:an.

Ha en fortsatt trevlig helg! :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
J-lar vad bra!  :D Totalmissat denna! Lycka till radion 1up, mycket välförtjänst airtime!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Kul liten pärla.
Blockflöjten en stor hit, det blev ett stort smil här när den kom in - smått genialiskt.
Jag tycker att gitarren ligger helt rytmiskt fel, du kanske har menat det så. Vi snackar om små justeringar, det känns så konstigt eftersom du är så rytmiskt i övrigt i musikproduktionen. Det stör mig och gör att jag inte riktigt kan lyssna utan att känna mig irriterad *fniss*.
Sången börjar arta sig - kul att du vågar.

Och så LYCKA TILL - kul med radio :-) Grattis till det.
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
J-lar vad bra!  :D Totalmissat denna! Lycka till radion 1up, mycket välförtjänst airtime!

Bugar och bockar! :)

Så jäkla grymt att få intervju och låt. Det var nervigt innan intervjun men det var värt det. :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kul liten pärla.
Blockflöjten en stor hit, det blev ett stort smil här när den kom in - smått genialiskt.
Jag tycker att gitarren ligger helt rytmiskt fel, du kanske har menat det så. Vi snackar om små justeringar, det känns så konstigt eftersom du är så rytmiskt i övrigt i musikproduktionen. Det stör mig och gör att jag inte riktigt kan lyssna utan att känna mig irriterad *fniss*.
Sången börjar arta sig - kul att du vågar.

Och så LYCKA TILL - kul med radio :-) Grattis till det.

Tackar!

Ligger gitarren knas i låten? Möjligt. Någon annan som också tycker det? Kan ha att göra med eftersläpningar pga effekter.

Jag är väl mest nöjd själv över låten. Sången kommer bli ännu bättre.

Ha de så bra!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag tycker den ligger rätt..

Verkligt bra låt, men fågelön har större potential. :D
https://soundcloud.com/user7789882