Kontrollrummet

TEMU: (silence the) echoes v4.5 (mastrad) med hellpiq+valdez!!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Min synpunkter på sista mixen:

* Sången - går fram mycket bättre nu och känns mindre grötigt. Beundransvärda insatser av sångarna!
* Vad i H... är det för ett ljud vid 0:59 egentligen? Näsflöjt? Bort med den. Det kanske är kul men resten av låten går ju lixom inte i humorns tecken om man säger så.
* Trummorna känns lite mer rena nu också, positivt alltså.
* I mina öron kunde gitarren (min... den tunga alltså) varit högre. Men jag är ju jävig +gitarrist så jag kan vara ute o segla där. Kanske blir fel om den blir för dominant.
* Slutet är helt ok i mina öron. Möjligtvis kortare och då minus sång/röst. Möjligtvis.

Lyssnat i hörlurar nu och det lät bättre än sist, helt klart. Har tyvärr inte möjlighet att fläska på med mina monitorer - förra gången hördes det väldigt stor skillnad i lyssningen där, förmodligen för att de inte är lika förlåtande som lurarna.



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Skön mosaik och kul med Valdez och Hellpigs bidrag. Svart och mysigt skizzigt, he he  B).
Trycket är högt och intensiteten tätnar. Jag kan inget om speakerröster i låtar men kanske lite högt bl a vid 01:52 och 04:22.
Får för mig att du vill skildra en plats eller tillstånd där ingen egentligen vara men hamnar i ändå? Den här pålningsmaskinen är så obönhörlig, sätter stämningen direkt. In any case jag tycker du (ni) har lyckats med råge. Har inget som helst problem med sista minuten, härlig studsande gitarr och Valdez slutkör bl a sitter fint och sätter man den på repeat märkts det knappt när den börjar om. Well done sir!

edit: Läste Hellpigs rader nu. Ja, den där klämleksaken måste du ta bort annars försvinner all trovärdighet och tyngd i denna  :o  :huh:
« Senast ändrad: 02.04.2007, 21:44:33 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tack ska ni ha...bägge två. ska begrunda era kommentarer och svara ngt sen.

tack!

EDIT: alltså ska till jobbet nu, därav den kryptiska skriften här ja :)
« Senast ändrad: 02.04.2007, 21:57:29 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag har tänkt till noga här. SKall ge mina herrar (och dam) mitt helhetsintryck... Inga detaljer, för inget som stör mig vad gäller det.

Av någon anledning tänker jag på metallicas grymma låt "The Frayed Ends of Sanity", inte för att musiken har jättemånga likheter. Båda låtarna ger mig samma känsla... (Skriver medan jag lyssnar för tredje gången) Intressant sätt ni bygger låten på.

Låter annorlunda än tvåan på många sätt. Nä får kolla tvåan igen och jämföra. Återkommer! :)



https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tsmalmbe

I lurar är rösterna för starkt utpanorerade. Blir väldigt obalans, trots att jag tror mig förstå poängen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
De blev nog rätt så utpanorerade ja, tänkte mig att det skulle förstärka "dialogen" som ynot har med sig själv där...Men man kanske kan automatisera och köra med mer centrerade röster normalt utom i dialogen kanske.

Tycker annars at leadsången är bra framlyft på denna version, man får fram nyanserna bra. (tror jag...fast jag har ju hört den ett par ggr;)   )

Ska bli intressant att höra dina ideer sen efter jämförelse Dividend :)


tack för lyssning!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dark Of Light

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 153
  • Med lem
    • Visa profil
 ^_^ Som ett pussel...
Och alla bitar är svarta! :lol: Det var högst positivt menat  B) !
Inget fel i svart och mörker, det är ju endast där man ser ljuset....

Alltså, jag ÄR en sucker för  "Queensryche liknande" låtar. Jag menar låtar med dialoger, ljud (inte nödvändigtvis musikinstrument) mm, mm, mm. Någon ville att man skulle korta ner slutet, gör INTE det! Det är så surrigt och kaotiskt, så underbart.

Kan ni inte göra en låt som suger som omväxling så att jag får något negativt att skriva :lol: ;)..?
  Vadå för tidigt för en öl??? Jag är ju faen vaken! 


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
sången ligger fint gillar hellguror o tygden i trumisettet...lite som när man målar o får in mer o mer färger, jobbet nu är nog bara att hitta nyanserna så att de lyser så mörkt som möjligt.

mr whynot...
att leva är att dö


Utloggad carl cadello

Professor Baltazaar gick o funderar på var han hört detta förut.

Han funderade och funderade.....

Och så äntligen kom han på det.

Blue for two. Utan tvekan det bästa band som någonsin funnits i Sverige och detta är bara millimetrar från BFT.

Kanske Ynot skall fundera genom och vara mer säker på vad du skall säga när du talar. Det låter lite ”ööhh… vad var det nu jag skulle säga–aktigt” nu.

Lite kuriosa: När jag bodde i Norrköping på åttitalet gick jag på en konsert med ”Blue for two” och vi var färre i publiken än de var på scenen och de var fem!!!


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Professor Baltazaar gick o funderar på var han hört detta förut.

Han funderade och funderade.....

Och så äntligen kom han på det.

Blue for two. Utan tvekan det bästa band som någonsin funnits i Sverige och detta är bara millimetrar från BFT.

Kanske Ynot skall fundera genom och vara mer säker på vad du skall säga när du talar. Det låter lite ”ööhh… vad var det nu jag skulle säga–aktigt” nu.

Lite kuriosa: När jag bodde i Norrköping på åttitalet gick jag på en konsert med ”Blue for two” och vi var färre i publiken än de var på scenen och de var fem!!!


ligger nått i det kalle skall kolla vad jag säger för det är improvisert med känslan av att vara trängd o jagad som motor...
off tippic fans en pizzeria i vänersborg som hette dello sport..

ynot
att leva är att dö


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
men visst fan svänger den svarta katten på svansen :D
att leva är att dö


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
^_^ Som ett pussel...
Och alla bitar är svarta! :lol: Det var högst positivt menat  B) !
Inget fel i svart och mörker, det är ju endast där man ser ljuset....

Alltså, jag ÄR en sucker för  "Queensryche liknande" låtar. Jag menar låtar med dialoger, ljud (inte nödvändigtvis musikinstrument) mm, mm, mm. Någon ville att man skulle korta ner slutet, gör INTE det! Det är så surrigt och kaotiskt, så underbart.

Kan ni inte göra en låt som suger som omväxling så att jag får något negativt att skriva :lol: ;)..?

Helt omöjligt är det nog inte att göra ngt som suger, jag har nog talang där :)

Inget fel i svart....endast där man ser ljuset.  Fanken så bra sagt, lite av meningen med det vi gör känns det som.

Alla pusselbitar svarta :) tolkar jag positivt!
tack för lyssning!


Cadello: Tack så mycket för millimetrarna!

Ynot: Nyanser som lyser så svart som möjligt....smart sagt :) jag får väl rådda ihop och ftpa PT-session så kan du ta vid om du vill fixa lite nya voices?

Hellpig: Återstår ju hästjobb att mixa resten..finns ju en medlem som är lite sugen, ochså kankse du vill testa lite...? för att ta fram monsterguran ;)


och pileksaken....den fixar vi då ;)


Jag ska sortera runt denna och tanka upp på ftp'n, sedan får väl i hugade kollaboranter och idf komma på ett sätt att mixa...och/eller göra ändringar.

Bidrar med en talade bild av DoL ;)

http://img123.imageshack.us/img123/4315/emuynotsilencemy4.jpg

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Bidrar med en talade bild av DoL ;)

http://img123.imageshack.us/img123/4315/emuynotsilencemy4.jpg



He, he fin bild! Festligt jag fick också association till Sovjetunionen när jag hörde denna första gången, remember?
Nåt slags omänskligt stalinisktiskt där individen offras för nomenklaturans intresse, där till slut ingen gynnas. Kan det vara den där pålningsmaskinen?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Helhetsintrycket är att det är en bättre version. ljudmässigt. Men den jagade stämningen är försvunnen, jämfört med echoes 2. Nu är det bara bra bakgrundsmusik! :( Fasen.
Alltså, jag menar allting är perfekt! Gitarrspel, sång, allting. Så jag vet inte om det är fel på er, eller på mig  :D

Behåller båda på mp3-spelaren så får vi se om jag kan luska ut vad det är ;)

VAD HAR NI GJORT EGENTLIGEN!!!!  :angry:

 :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Bidrar med en talade bild av DoL ;)

http://img123.imageshack.us/img123/4315/emuynotsilencemy4.jpg



He, he fin bild! Festligt jag fick också association till Sovjetunionen när jag hörde denna första gången, remember?
Nåt slags omänskligt stalinisktiskt där individen offras för nomenklaturans intresse, där till slut ingen gynnas. Kan det vara den där pålningsmaskinen?

Helt klart ett juste omslag!

Div:
Jag tyckte det lät bättre - mindre rörigt och så. Smaken är olika så klart...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Helhetsintrycket är att det är en bättre version. ljudmässigt. Men den jagade stämningen är försvunnen, jämfört med echoes 2. Nu är det bara bra bakgrundsmusik! :( Fasen.
Alltså, jag menar allting är perfekt! Gitarrspel, sång, allting. Så jag vet inte om det är fel på er, eller på mig  :D

Behåller båda på mp3-spelaren så får vi se om jag kan luska ut vad det är ;)

VAD HAR NI GJORT EGENTLIGEN!!!!  :angry:

 :D


huh..jag vet inte....;)   Vill också veta det. jag gillar denna bättre men inte ynot....eller bättre..hum. jo.

Vi får slipa til två versioner då :)


Och för att förtydliga: Dark Of Light gjorde den eminenta bilden (DoL=Dark Of Light) !
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
jag gillar denna bättre men inte ynot....eller bättre..hum. jo.

Vi får slipa til två versioner då
Och för att förtydliga: Dark Of Light gjorde den eminenta bilden (DoL=Dark Of Light) !

DoLs bild är magnifico!  1984! Det är känslan jag får, kanske också av galenskap, som jag nämnde tidigare.

Två versioner? Ynot håller med mig?... Tja, skall lyssna mer som sagt :) Försöka utröna vad som saknas sas ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Jag tror det kan vara en god idé att plocka bort min kör och köra på det ursprungliga..höj gitarren dock för den ligger alldeles för lågt.




och till  Dark of Light: Snygg bild!


Utloggad Dark Of Light

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 153
  • Med lem
    • Visa profil
 ;) Kapar härmed tråden högst tillfälligt för att säga; TACK!

Skulle egentligen bara testa mitt nya Corel Draw lite granna och kom på att tänka på den där vansinniga drömmen jag hade med en stridsvagn med hammare...

Den passade så bra till den där låten...  ^_^

Nåja, trådkapningen avslutas härmed! :P
  Vadå för tidigt för en öl??? Jag är ju faen vaken! 


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har lyssnat på ver 4 nu. Jag har ju varit aktiv motståndare till pålningsmaskinsvirveln tidigare, men nu när den är så låg så saknar jag den. Huga!!  :lol:
Det är väldigt mycket att lyssna på och blir en aning rörigt, men det kan också vara en mixfråga, för alla element är bra så jag kan inte säga att något ska bort direkt. Skulle jag gärna haft något mer ordning och reda i arret, även om jag själv kan sväva ut och göra tokmusik själv så vem fan är jag att uttala mig om det?  :P

Nä, detta är bra. Tunga gitarrer herr Hellpig och fina körer Valdez.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
DoL:
Snygg bild som sagt, jag bjussar på en öl om vi träffas IRL någongång... ;)

Wernborg:
Håller med om att det är mycket i ljudbilden. Tyckte dock att Emulator gjort ett bra jobb i senaste versionen för att rensa upp.


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Version fyra låter mycket mer färdig än version två. Vad du förlorat på vägen är lite opolerad charmig kantighet och en del stramhet. Käre Ynot breder ut sig lte mer Caveiskt på fyran. Nåväl bägge är asbra men jag hade satsat på fyran och kanske försöka återskapa en del av brutaliteten från tvåan om det är möjligt.
 :)
Max 300; tecken återstår


Utloggad Dark Of Light

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 153
  • Med lem
    • Visa profil
DoL:
Snygg bild som sagt, jag bjussar på en öl om vi träffas IRL någongång... ;)


 :rolleyes: Du är en riktig kompis...  ^_^
  Vadå för tidigt för en öl??? Jag är ju faen vaken! 


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Wärnberg: Jag sa ju att pålkranar aldrig är fel ;)
Det är mycket..sitter as we speak och pillar o fnular lite för att se om det blir bättre. Jobbigt!  Jag lyssnar själv på tex recoil....musik som man greppar först efter en massa lyssningar, och detta är nog sådan. Vi får se vad som händer. tack för dina öron!

tack för orden hellpig!

Dede: jag delar din uppfattning helt, något har försvunnit även om ajg personligen gillar tyngden och upprensningen i ver fyra. svårt val, för tvåan har andra kvaliteer som sagt. Jag och ynot funderar på två versioner.....och så har ju även hellpig mixtankar. och idf ordnar fetingremixen har han lovat, blir mycket detta ;)


tack alla för positiva ord och bra kritik!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ny version...
åt det ickeparanoida hållet denna gång med mer kör (fast borttagen tidigare i låten) och mer gitarr samt EKG-samplingar innan breaket bör höras nu.

jaha, får se då :)

länk i första inlägget!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Som tur är funklar det att läga treversioner effter varandra så kan man digga i nästan 15 min  :D
Gillar nakenheten i denna inte fel alls .fan hellpig nu måste jag nog oxå köpa en sånadäring tonlad...djävla gott ljud.TYcker även att valdez kraft kommer fram mer nu passar in bättre.

Tror att detta har blivigt din mc americka lol
Bra jobbat mannen ..

mr   tony
att leva är att dö


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Bra låt detta. Och som jag påpekat förut så tycker jag mycket mycket om sättet att arra låtarna ni gör. Jag hade personligen mixat detta mkt torrare o mklt närmare. Försökt skapa med ett mkt kort reverse reverb eller liknande ett onaturligt vaccumsug i ljudbilden. Jag hade oxo spelat in en raspig andning ( in/ut ), i takt naturligtvis, som jag hade lagt på gränsen till ohörbart för att skapa lite "panik" känsla för lyssnaren.

Anyway, ni håller stilen. Kanonbra detta / Mikke ( lyssnat på v.4 )


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Som tur är funklar det att läga treversioner effter varandra så kan man digga i nästan 15 min  :D
Gillar nakenheten i denna inte fel alls .fan hellpig nu måste jag nog oxå köpa en sånadäring tonlad...djävla gott ljud.TYcker även att valdez kraft kommer fram mer nu passar in bättre.

Tror att detta har blivigt din mc americka lol
Bra jobbat mannen ..

mr   tony


Jag måste nog tyvärr bryta din illusion och erkänna att jag använde Poden för detta gitarrpålägg. Ville ha riktigt fet gura så det fick bli simulering av Engl Powerball.  :ph34r:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ok. Version 4.4: Alltså det är ju oerhört välspelat. Jag gillar denna version också, om det inte framkom i min förra recension..
På sätt och vis hmm bättre på många sätt. Polerat är ordet.
2:an grov och slitig som en underjordisk katakomb och GRU:s tortyrrum under i Kreml, eller ja ni fattar.

Thumbs up!

Som komposition mycket intressant också tillägger jag på slutet ;)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Som tur är funklar det att läga treversioner effter varandra så kan man digga i nästan 15 min  :D
Gillar nakenheten i denna inte fel alls .fan hellpig nu måste jag nog oxå köpa en sånadäring tonlad...djävla gott ljud.TYcker även att valdez kraft kommer fram mer nu passar in bättre.

Tror att detta har blivigt din mc americka lol
Bra jobbat mannen ..

mr   tony


Jag måste nog tyvärr bryta din illusion och erkänna att jag använde Poden för detta gitarrpålägg. Ville ha riktigt fet gura så det fick bli simulering av Engl Powerball.  :ph34r:


fan då är man vid sanninges sten ... att det är hur man spelar som gör det mesta av ljudet  :D
tack för ärligheten hellis skall nu spela fingrarna röda
att leva är att dö


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tack mikke, som du vet finns lite andningar, får fixa till bättre mix :)  tack för lyssning!

ska testa dina ideer med onormala reverb!
tack för lyssningen :)

Dividend: tackar....som sagt vi ska testa två versioner;)


och...heh...ny version igen. yllet mastrat! sen lovar jag att slute ett tag...men dåå kanske ynot fyller på ;)



länk på första sidan.....puh

tack yllet, jag tycker det blev mycket bättre :)

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Jovars, tog mig friheten att gör en snabbmaster. Inget avancerat och såhär såg kedjan ut:

1. De-esser som tar lite lätt över 10khz, bara precis det jobbigt essiga som sticker igenom.
2. Eq där basen är skuren runt 30 hz och toppen 30khz :) Avancerat... Kände inte att det behövdes nå mer
3. Kompressor som jobbar på 4:1 med relatvit lågt tröskelvärde (tills det lät bra helt enkelt)
4. Vintagewarmer, för o värma mixen lite
5. Limiter + 16 bits dithering +3-4db räckte, mixen var ganska stark i sig själv.

Nu låter det "mer skiva" som emulator uttryckte det. Tja, vad vet jag. Bra låter det hur som helst.

Tjo
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Just de ja!

Vad finns här att tillägga
Härligt att lyssna när proffsen jobbar :)
Bara att lyssna o njuta, spännande låt..
o Yllet gjorde "skiva" av verket :)

Grattis för den insatsen


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller med MAhan. Nu vill jag se den här i skivaffären... Tillsammans med echos två dock ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jawååll!
Och efter 481 visningar och 68 svar ska vi väl få upp låten på <färdiga> sidan :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............