Kontrollrummet

Mixning av akustikt piano?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Burnin Sven

  • Gäst
Det finns inte en chans att återge det som vi hör på plats men hjälp av stereoteknik, det handlar nog om att i reproduktionen försöka nå ett personligt ideal av hur man uppfattade ljudupplevelsen på ett ungefär. Det blir omöjligt i och med att hörselupplevelsen i många fall ja förmodligen i alla fall innehåller mer information än bara vänster eller höger och hur starkt i och med att ljudet reflekteras eller för den delen absorberas i olika grad mot eller av allt som finns i rummet typ inventarier, människor, väggar och tak på olika sätt och olika snabbt. Men det är ju struntsamma det är ju just det det handlar om nämligen hur tycker du personligen att det låter när det låter bäst. Annars skulle det ju inte behövas några kontroller på en stereo till exempel utan bara av och på samt volym.

Fan jag hittar inte min fine bok tror jag lånat ut den till nån som glömt adressen, där stod mycket gött i ämnet som tex att stereo är bara en illusion ett hjärn spöke och Has effekten och allt vad det var. Är till 99,99 % säker på att det är 90 graders vinkel i och med att jag läste på innan vi skulle ut och spela in kyrkokörer men att det skiljer i avståndet mellan mickarna från Sveriges Radios rekomendationer och nåt annat Europeiskt bolag. Men som sagt det finns nog ett helt gäng olika skolor. Tror oxå att det är jäkligt nyttigt att testa olika sätt och för den delen vinklar, avstånd till och mellan mickar, mick kombinationer etc. Skulle inte alls förvåna mig om det blev skitbra om man tar två olika mickar en mer diskantrik mot halsen och en lite basigare i en stereo på en akustisk gura och vid behov fasvänder den ena.
Göran


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Annars skulle det ju inte behövas några kontroller på en stereo till exempel utan bara av och på samt volym.

Är till 99,99 % säker på att det är 90 graders vinkel i och med att jag läste på innan vi skulle ut och spela in kyrkokörer men att det skiljer i avståndet mellan mickarna från Sveriges Radios rekomendationer och nåt annat Europeiskt bolag.

Med tanke på hur vissa människor använder bas/diskant-kontrollerna så kanske det vore lika bra....
Många riktigt fina anläggningar har ju just bara volym o av/på.

Ang vinklarna är det nog NOS du tänker på: http://en.wikipedia.org/wiki/NOS_stereo_technique


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Ja, som rubriken säger. Hur mixar man ett akustiskt piano?



Med tanke på att piano är lätt det svåraste att mixa, eq, allt enligt mig själv så har jag fan inget bra svar.. det är ju så mkt som ska höras, klang, klarhet, hårdhet, ja du vet.. jag tycker piano är riktigt svårt att mixa.. som tur är har man boesendorfer 290 VSTi .. den e gryyyyyym! ;)
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad tsmalmbe

Jag har mixat piano med sidechain, så att pianot duckade mot de viktigaste andra delarna (sång, gitarr). Således lät pianot genomträngande och tydligt då det var mindre aktivitet, och sen drog pianot försynt tillbaka sig (omärkligt) då det var mera aktivitet. Fungerade elegant. Lite trixande med sidechainen, och nu saknar jag för tillfället en bra och laglig sidechain, men det finns det en annan tråd om :=)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Lithium

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Efter att ha testat att micka mitt piano med både AB och XY kom jag tillslut fram till att det lät överlägset bäst att micka det i M/S funkar både med Njure och omni som "mid" mick. Och det låter så bra att det nästan inte behövs någon eq alls. Men så har jag ett riktigt fint piano också ;)
What you hear repeatedly you will eventually believe.