Kontrollrummet

Parodier, jag ska tydligen bli stämd :)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Tjena!

Är det nån som vet exakt hur regler och lagarna ligger till för PARODI på en låt ?

Dvs, man snor en hel låt, fast gör den helt egen produktion, man ändrar text o allting.. sprider gratis på internet utan att tjäna pengar på den .

Kan jag åka dit på detta ?  :unsure:

Jag hade för mig att "En parodi får göras så länge man inte tjänar pengar på den"

min nya rebecka låt... blir hotad o skit varje dag haha ;D
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Perrra!

Vet ju inte exakt jag heller hur reglerna går men har för mig att man ska vara jäklikt försiktig med parodier om man inte har kommit överens med upphovrättsinnehavaren, dvs den som "äger" låten.
Skulle tänka mig att bli förbannad själv om nån ställde upp nån av mina låtar med parodiserande slasktext eller komp.
Och i ditt fall (Rebecka) måste ju medges att din text kanske nog går lite onödigt nära gränsen på smaklöshet, om du inte hade kommit överens med kompositören. Hoppas dock att du klarar dig helskinnad ur krånglet!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
På P3 kommer dom ju undan med det hela tiden. Tex. programmen Rally och Salva som gjorde egna texter till låtar. Likaså bastardmixarna där dom blandade ihop ett par låtar kom dom ju undan med.

Tror du kan hävda att det är konst. Som du sa så får det inte säljas, och frågan är om du ens får sprida det via Internet??? 

Jag bara spånar........


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag känner då inte igen låten,  :unsure: vilken är det?

Hoppas det löser sig smärtfritt iallafall.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Satir, t.ex. politisk satir är vad jag förstår undantagen ifrån upphovsrätt. Det har sannolikt att göra med att trygga yttrandefriheten och ett öppet samhälle.

Motsatsen:

Regimer där kritik emot gällande lagar, regler och system bestraffas.


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Trodde det gällde dina Asshunter-alster...

Edit: Och det kanske det gjorde ja.

På tal om parodier undrar man ju hur en sån som Onkel Kånkel klarat sig genom åren...  :blink:
« Senast ändrad: 30.04.2008, 01:00:15 by brynolf »


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Grejen är den att jag känner ju grabbarna.
Och jag har ju loggar på när dom blir överlyckliga för att ag ska göra den hehe

(21:54:14) (+Perrra) DiscoCrew: Jag gör om eran rebecca låt i asshunter anda nån dag :)
(21:54:21) (+Perrra) skrev det i eran gästbok idag :)
(21:54:26) (+Perrra) kan bli på torsdag ;)
(21:54:35) (DiscoCrew) jag såg det!! ser fram emot det:)

citat från deras hemsida:
Skara   2008-04-22 20:53
Förvarning...

Blir snart en AssHunter version av rebecka :P
Helt egen, som vanligt.

Puss!

Svar från DiscoCrew: Brukar man bli förvarnad :P


Men nu har deras manager börjat dilla i dom massa skit, och påstår att skivbolaget är riktigt sura på mig, och dessutom nalkas det nån sorts stämning eller så..
Deras manager har jag jobbat med också, och vet vad han går för . Vi avskyr varandra och han gör väl förmodlingen allt för att förstöra för mig, så allt är hans ord, hans sätt .. känner igen allt så väl.

HAn är fortfarande skyldig mig pengar för många gigg... som med alla andra av hans artister.

Och jag blir orolig på nåt sätt ändå, men jag har hotat honom tillbaka nu, att gå ut officiellt på min hemsida och berätta historien kring honom, och dessutom kontakta mina skivbolagskontakter om vad han är för människa om det dimper ner nåt i min brevlåda.

Då är han såld på 1 dag.

CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
jag snodde från gessle, sommartider refrängen fast med annan(eller ja jag bytta vissa ord) text som ett stick i skämt låt. den spelades i radio men inte fan blev jag stämd för det.
istället för sommar tider sjöng jag "vintertider hej hej hämst mycket hej, ge mig din hund valp, gemig din fot. a-a-a ge dig av för fan springa allt du ka-a-n..." låten handla om att allt var tvert om, att det snöa på sommarn och det var vamt på vintern och massa sånt tok...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Grejen är den att jag känner ju grabbarna.
Och jag har ju loggar på när dom blir överlyckliga för att ag ska göra den hehe

...deras manager...påstår att skivbolaget är riktigt sura på mig, och dessutom nalkas det nån sorts stämning eller så..

Deras manager har jag jobbat med också, och vet vad han går för . Vi avskyr varandra och han gör väl förmodlingen allt för att förstöra för mig, så allt är hans ord, hans sätt .. känner igen allt så väl.

Han är fortfarande skyldig mig pengar för många gigg... som med alla andra av hans artister.

Och jag blir orolig på nåt sätt ändå, men jag har hotat honom tillbaka nu, att gå ut officiellt på min hemsida och berätta historien kring honom, och dessutom kontakta mina skivbolagskontakter om vad han är för människa om det dimper ner nåt i min brevlåda.
Det här
> ...jag har hotat honom tillbaka nu, att gå ut officiellt på min hemsida och berätta historien kring honom,
> ...och dessutom kontakta mina skivbolagskontakter om vad han är för människa...
tror jag inte är bra.

Hans vetskap om att du kan berätta historien kanske är bra - men jag tror inte att idén att faktiskt göra det, i den formen, är det minsta bra.

Som sagt, jag tror inte det är bra att smutskasta eller att lämna ut "fakta" på webben om nån annan. Det kan sparas och användas mot dig. Om du inte kan bevisa att påståendena är sanna så är du rökt... och jag misstänker att en sån process kan kosta långt mer, än att nån påstår att skivbolaget är sura...och nalkas nån stämning (där du dessutom sparat loggar på bandets positiva inställning innan). Man kan rent av förvänta sig att bandet istället borde stoppat dig innan du var klar efter att de kollat med sitt skivbolag. Det skedde inte...

Det borde finnas nån juridisk instans där du kan kolla vilka regler som gäller. Det är bättre att kolla den vägen. Har för mig att Musikermagasinet har en spalt, där nån uttalar sig om bland annat såna här spörsmål?
« Senast ändrad: 30.04.2008, 08:56:13 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

Om bandet äger alla rättigheter, så kan de ju ge lov till vad som helst. Om man ligger under någon upphovsrättsorganisation eller om låtarna ägs av förlag, så har bandet INGA rättigheter mera att uttala sig om eller ge lov att använda musiken. Jag vet inte huruvida någon logg har betydelse i det fallet.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Hur vet du att de som skriver på internet är den personen de utger sig att vara? Ett uttalande på internet kan inte ses som juridiskt hållbart. Kan jag inte tänka mej. / Mikke


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
trigger-happy...
« Senast ändrad: 30.04.2008, 14:18:47 by Tant Fransa »


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Grejen är den att jag känner ju grabbarna.
Och jag har ju loggar på när dom blir överlyckliga för att ag ska göra den hehe

(21:54:14) (+Perrra) DiscoCrew: Jag gör om eran rebecca låt i asshunter anda nån dag :)
(21:54:21) (+Perrra) skrev det i eran gästbok idag :)
(21:54:26) (+Perrra) kan bli på torsdag ;)
(21:54:35) (DiscoCrew) jag såg det!! ser fram emot det:)

citat från deras hemsida:
Skara   2008-04-22 20:53
Förvarning...

Blir snart en AssHunter version av rebecka :P
Helt egen, som vanligt.

Puss!

Svar från DiscoCrew: Brukar man bli förvarnad :P
...

Och jag blir orolig på nåt sätt ändå, men jag har hotat honom tillbaka nu, att gå ut officiellt på min hemsida och berätta historien kring honom, och dessutom kontakta mina skivbolagskontakter om vad han är för människa om det dimper ner nåt i min brevlåda.


Upphovsrätten pratar om att upphovsmannen har ekonomisk och ideell rätt till sitt verk. Med ideell rätt menas:
"- rätt att - i den omfattning och på sätt som god sed kräver - bli namngiven i samband med att verket utnyttjas.
- rätt till respekt för verket, dvs. att verket inte får ändras eller göras tillgängligt för allmänheten i en form eller i ett sammanhang som är kränkande för upphovsmannens litterära eller konstnärliga anseende eller egenart."

Så även om du inte har kränkt den ekonomiska rätten har du förmodligen (?) varit inne och tassat på den ideella rätten (detta säger jag utan att ha lyssnat - jag har bara läst kommentarerna i tråden)
Vad gäller ekonomisk rätt så kan det dessutom hävdas att även om du inte tagit betalt för spridningen av din produktion, så kan den ändå motsvara ett ekonomiskt värde i form av marknadsföring av din kommersiella produktionsverksamhet.

Mina råd:
1) håll hårt i de bevis du har för att upphovsmännen visste och samtyckte
2) sluta genast hota motparten
3) skaffa juridisk rådgivning genom ditt branschförbund

« Senast ändrad: 30.04.2008, 14:17:54 by Tant Fransa »


Utloggad tsmalmbe

Upphovsrätten pratar om att upphovsmannen har ekonomisk och ideell rätt till sitt verk. Med ideell rätt menas:
"- rätt att - i den omfattning och på sätt som god sed kräver - bli namngiven i samband med att verket utnyttjas.
- rätt till respekt för verket, dvs. att verket inte får ändras eller göras tillgängligt för allmänheten i en form eller i ett sammanhang som är kränkande för upphovsmannens litterära eller konstnärliga anseende eller egenart."

Det där med kränkande är ju så ytterst subjektivt. Om man tänker Weird Al, och hans alla låtar. Fat, som ett exempel.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Grejen är den att jag känner ju grabbarna.
Och jag har ju loggar på när dom blir överlyckliga för att ag ska göra den hehe

(21:54:14) (+Perrra) DiscoCrew: Jag gör om eran rebecca låt i asshunter anda nån dag :)
(21:54:21) (+Perrra) skrev det i eran gästbok idag :)
(21:54:26) (+Perrra) kan bli på torsdag ;)
(21:54:35) (DiscoCrew) jag såg det!! ser fram emot det:)

citat från deras hemsida:
Skara   2008-04-22 20:53
Förvarning...

Blir snart en AssHunter version av rebecka :P
Helt egen, som vanligt.

Puss!

Svar från DiscoCrew: Brukar man bli förvarnad :P


Men nu har deras manager börjat dilla i dom massa skit, och påstår att skivbolaget är riktigt sura på mig, och dessutom nalkas det nån sorts stämning eller så..
Deras manager har jag jobbat med också, och vet vad han går för . Vi avskyr varandra och han gör väl förmodlingen allt för att förstöra för mig, så allt är hans ord, hans sätt .. känner igen allt så väl.

HAn är fortfarande skyldig mig pengar för många gigg... som med alla andra av hans artister.

Och jag blir orolig på nåt sätt ändå, men jag har hotat honom tillbaka nu, att gå ut officiellt på min hemsida och berätta historien kring honom, och dessutom kontakta mina skivbolagskontakter om vad han är för människa om det dimper ner nåt i min brevlåda.

Då är han såld på 1 dag.



Ett råd i all välmening:
Du ska nog se upp så du inte får en stämning för förtal också på köpet. Det ligger nog nära tillhands om du kör på ovanstående. Och det lär inte förbättra dina chanser i upphovsrättsfrågan...
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Så även om du inte har kränkt den ekonomiska rätten har du förmodligen (?) varit inne och tassat på den ideella rätten (detta säger jag utan att ha lyssnat - jag har bara läst kommentarerna i tråden)
Vad gäller ekonomisk rätt så kan det dessutom hävdas att även om du inte tagit betalt för spridningen av din produktion, så kan den ändå motsvara ett ekonomiskt värde i form av marknadsföring av din kommersiella produktionsverksamhet.
Ett mycket bra inlägg.
"Ger man sig in i leken".... "what goes around".... etc


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Chansen att bli stämd för detta är försvinnande liten..snarare kanske du får ett brev från någon jurist där du uppmanas att lägga ner...Att stämma någon tar mycket energi och kostar massor med pengar innan man ens kommer till domstol. Utgången är ju inte heller given och den som stämmer kan åka på rättegångskostnader etc. Detta skall ställas i relation om vad stämningen kan inbringa..


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mina råd:
1) håll hårt i de bevis du har för att upphovsmännen visste och samtyckte
2) sluta genast hota motparten
3) skaffa juridisk rådgivning genom ditt branschförbund
Ser att vi är inne på samma spår, som verkar vettigt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Hej,
Problemet för mig , Perra, är att du inte var helt sanningsenlig i tråden där du hade köpt en studio i Skara. Vilket visade sig efter ett tag vara en grov överdrift. Så då har du tyvär ett trovärdighetsproblem åtminstone hos mig. Jag kan ha fel. Men det känns som att du är ute efter uppmärksamhet. B)
Max 300; tecken återstår


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Hur vet du att de som skriver på internet är den personen de utger sig att vara? Ett uttalande på internet kan inte ses som juridiskt hållbart. Kan jag inte tänka mej. / Mikke
Citat från deras hemsida.. samt svar.

Tror knappast nån hackat deras hemsida och svarar på det sättet om det inte vore dom själva :P
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se