Kontrollrummet

Skillnaden mellan olika MacBook-modeller

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jag funderar på att skaffa en MacBook och har därför kollat in begagnatmarknaden den senaste tiden. Den MacBook jag är intresserad av är den lilla 13" varianten (som kostar ca 10000Kr ny).

Det jag undrar är vad det är för skillnad mellan de MacBook:ar som verkar vara lite äldre (de har enbart 80Gb HD samt 1,83 Ghz processorer exempelvis) och de nyare. Jag har hör talas om att de nyare modellerna har ett annat firewire-chip som inte har fungerat så bra med somliga ljudkort.

Hur ligger det till egentligen? Vad är det för skilnader mellan de äldre och de nyare modellerna i MacBook serien?
www.akoume.com


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Är osäker på om de bytt till nya chipsetet på macbookarna....men om du säger det så!
det du INTE SKA HA ÄR : Agere FW chipset :)

Annars är det väll möjligheten att få glossyskärm som skiljer de nyare från de äldre, forutom de självklara i olika HDstorlekar o processorhastigheter

Se bara till att alla papper är iordning och så !  ;)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Ok, jag är inte på något sätt och vis säker på vilket chip som sitter i vilken modell. Vad som är intressant är exempelvis om det går att trycka i 3-4 Gb RAM i den äldre Macbook:en.

När du säger papper, vad menar du då exakt?

www.akoume.com


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Ok, jag är inte på något sätt och vis säker på vilket chip som sitter i vilken modell. Vad som är intressant är exempelvis om det går att trycka i 3-4 Gb RAM i den äldre Macbook:en.

När du säger papper, vad menar du då exakt?



Kvitton / garantibevis o sånt !


vad ska du ha datorn till ? antar musik?
jag skulle inte rekomendera en macbook, de är för klena !
Du behöver en macbookpro!
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David



Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jag skulle klara mig alldeles utmärkt med en "vanlig" MacBook då jag enbart skulle använda den för inspelning på annan plats än hemmet (där jag har projektstudion). Det var inte mer än lite drygt ett halvår sedan jag bytte upp mig från en annan laptop med mindre än halva prestandan än MacBooken...

Ett skäl till varför jag vill ha en MacBook är faktiskt storleken på den - den skulle vara otroligt behändig.

Visst, det behövs förstås kvitton osv..
www.akoume.com


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Ok, men om du är medveten om dess begränsningar så :)

Grejen är ju att apple gör sina program så att de inte funkar på de svagare datorerna ....du tänker köra logic eller?
Du kan ju kika på specarna , hoppas det rullar !
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jasså, gör Apple så (!!!??). Det var det lustigaste jag hört på den fronten ett tag...

Så som jag hade tänkt att göra kommer det inte att bli tal på några större produktioner - enbart inspelning av audio som kanske trummset, förstärkare eller körer. Det krävs inte några större prestanda då jag i slutändan kommer att göra allt i Sonar (ja, jag kör PC...).

Logic? Ja, det blir det naturliga valet då jag använde det flera år då det fanns på PC.

När det gäller prestanda, det ser ut som att det är relativt marginella skillnader i processorkraft mellan MacBook och Pro-varianten... Jag får ta och titta lite till på Apples sida.
www.akoume.com


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Skillnaden på datorerna ligger i:

processorhastighet
storlek på hårddisk
hur mycket minne datorn grejar

Det är bara de sista två varianterna som grejar 4 gb.
Den som är 1.83ghz grejar bara 2gb.

Alla har glossy 13,3" skärm.

Fast en sån burk räcker till ganska så mycket.
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
2 Gb max i de äldre datorerna? Bra att veta då jag skulle vilja ha kanske 3-4Gb. Processorhastigheten spelar förstås också roll men skillnaden verkar då vara mindre jämfört med minnesskillnaden.

Tack för infon!
www.akoume.com


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Det är även så att MacBookarna har integrerad grafik, medan MBP har separerad.
Det gör MBP:n mer lämpad för grafiktunga operationer, såsom bildbehandling i ex. Aperture
Värt att tänka på om du skulle vilja pilla lite med bilder i datorn!
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Ok, det är också värt att tänka antar jag. I dagsläget använder jag en kontors-pc på 2Ghz (512 Mb RAM) för internet, DTP, grafik och lite annat så det skulle ändå bli ett lyft. Dessutom är det i mångt och mycket storleken på Macen som tilltalar - plus att det känns lite kul att börja med Mac.
www.akoume.com


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Ok, men om du är medveten om dess begränsningar så :)

Grejen är ju att apple gör sina program så att de inte funkar på de svagare datorerna ....du tänker köra logic eller?
Du kan ju kika på specarna , hoppas det rullar !


?
Nu är du ute och cyklar här.
Logic funkar alldeles utmärkt på MacBook.
Jag har streamat in 16 kanaler i 24-bit 96kHz direkt in på den interna hårddisken på min 1½ år gamla MacBook (2.0, 2 gb RAM) så att säga att Logic inte funkar på MacBook är ju bara ren lögn :)
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Ok, men om du är medveten om dess begränsningar så :)

Grejen är ju att apple gör sina program så att de inte funkar på de svagare datorerna ....du tänker köra logic eller?
Du kan ju kika på specarna , hoppas det rullar !


?
Nu är du ute och cyklar här.
Logic funkar alldeles utmärkt på MacBook.
Jag har streamat in 16 kanaler i 24-bit 96kHz direkt in på den interna hårddisken på min 1½ år gamla MacBook (2.0, 2 gb RAM) så att säga att Logic inte funkar på MacBook är ju bara ren lögn :)

Nja, är inte helt ute o snurrar :)

Apple sätter nämligen rätt höga (orealistiskt höga? ) krav på vissa av sina program.... så att man måste köra fläskvarianterna av datorerna för att det ska rulla bra!

Men om du säger att logic rullar prima, så är det säkert så :) :)

//MacRumors
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Kan samtliga MacBook-modeller med 2,0 Ghz processor (eller mer) utrustas med 4 Gb minne?

Jag undrar också vilka minnen som fungerar till en MacBook och vart jag kan köpa dem.

Tack...
www.akoume.com


Utloggad tsmalmbe

att officiellt understöda 4gig (på papper) och att tekniskt understöda 4gig ÄR två olika saker. Vet inget om mac, men ett antal andra laptoppar har jag kört med mera minne än tillverkarna säger till pappers.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Menar du att det skulle gå att trycka i mer minne än specificerat max i somliga datorer?
www.akoume.com


Utloggad tsmalmbe

bl.a dells maskiner. De har ju inte använt nåt hokuspokus, ut
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Macbook:arna börjar bli riktigt billiga nu på begagnatmarknaden. 4-5000 kr för 1,83 Ghz versionen. Känns lite skumt nästan. Jag vill ha en som jag garanterat kan trycka i 3Gb i alla fall.

Nån som kan berätta vilka minnen man ska ha och vart man kan köpa dem?
www.akoume.com


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Är man osäker på olika Macar och deras prestanda är det här en ruggigt bra sida att läsa: everymac.com
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Ska du använda mer än 2 Gb så måste du köpa intelcore 2 duo Macbook. Intelcore duo tar bara 2Gb. / Mikke


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jepp. Jag har förstått det. Den äldre MacBooken går det trots specificationerna tydligen att stoppa i  3Gb i alla fall.

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook/faq/macbook-how-to-upgrade-ram.html

"However, third-parties have discovered that "pre-Santa Rosa" MacBook models equipped with a "Core 2 Duo" processor will work with 3 GB of RAM (those with a Core 2 Duo processor released prior to November 1, 2007) -- which requires a 2 GB module and a 1 GB module. This "mismatched" configuration will modestly compromise performance of video-related tasks but likely will be of interest for users who primarily use the system for CPU and memory-intensive tasks."

Det skulle innebära att en 1,83 Ghz MacBook får betyddligt bättre prestanda. Skillnaden mellan 1,83 Ghz och 2,0 är väl ändå inte så stora?

Och ursäkta att jag upprepar mig, kan jag köpa minnen från Datorbutiken exempelvis och stoppa i den? Det ska ju vara en viss storlek på dem också. Nån som kan tipsa (länk kanske?)?
www.akoume.com


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Jepp. Jag har förstått det. Den äldre MacBooken går det trots specificationerna tydligen att stoppa i  3Gb i alla fall.

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook/faq/macbook-how-to-upgrade-ram.html

"However, third-parties have discovered that "pre-Santa Rosa" MacBook models equipped with a "Core 2 Duo" processor will work with 3 GB of RAM (those with a Core 2 Duo processor released prior to November 1, 2007) -- which requires a 2 GB module and a 1 GB module. This "mismatched" configuration will modestly compromise performance of video-related tasks but likely will be of interest for users who primarily use the system for CPU and memory-intensive tasks."

Det skulle innebära att en 1,83 Ghz MacBook får betyddligt bättre prestanda. Skillnaden mellan 1,83 Ghz och 2,0 är väl ändå inte så stora?

Och ursäkta att jag upprepar mig, kan jag köpa minnen från Datorbutiken exempelvis och stoppa i den? Det ska ju vara en viss storlek på dem också. Nån som kan tipsa (länk kanske?)?

Det är inte bara klockfrekvensen som är intressant för en processor. Hela arkitekturen med cache och fsb bland annat spelar in samt hastigheten på minnena. Men kolla på Macoteket va de säljer för minnen, sen kan du kolla om samma minnen finns någon annanstans billigare.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Priserna på Macoteket verkar ju helt ok. Den äldsta Macbook- modellen (den med 1,83 Ghz) har ingen DVD-brännare tyvärr... Macbook:arna har annars väldigt liknande arkitetkur så vitt jag kan se.
www.akoume.com