Kontrollrummet

Datorn hänger sig

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Om jag låter musiken gå i en loop och spelar på klaviaturen i en midipart där noter redan är inspelade och råkar spela samma ton som redan finns inspelad hänger sig datorn. Musiken går vidare i loopen men muspekaren har stannat. Med andra ord, det går inte att spela på klaviaturen samma melodi samtidigt som redan är inspelad! Låter högst märkligt, jag har SX3.



Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag behöver inte ens spela samma ton som redan inspelad, datorn hänger sig ändå då jag samtidigt spelar på klaviatur på ett redan inspelat midispår där output är satt till extern synth (för mjukvarusynth hänger det sej inte). Midiinterface är midisport 8x8 med senaste drivrutin. Nu uppgraderade jag till Cubase4 men problemet kvarstår. Jag minns inte att problemet förekom i SX1 och SX2. Kommer inte på nån lösning :(


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Vad har du för klaviatur? Har du kollat vad klaviaturen sänder för midi-information? Har du rätt drivrutiner för klaviaturen?  (om det nu finns sådana )


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag har en Fatar SL-880. Jag har inget annat fungerande klaviatur, en idé vore ju annars att prova med något annat...


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Den hänger sig inte då jag använder pluggar utan bara då output är till extern synth. Därför borde felet finnas i midiinterfacet(midisport8x8) som är länken.  Det är när tangent på klaviaturen(som inte har egna synthljud) trycks ned som datorn hänger sig. Det brukar dröja från 2 till högst 20 sek då jag spelar.
Alternativt någon midi-inställning i Cubase som är fel. Men det blev ju ingen skillnad då jag uppgraderade från SX3 till C4 och alla inställningar är default.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har ditt problem löst sig? Kom och tänka på det här med emulerade portarhttp://forum.studio.se/index.php?showtopic=19607&hl=%22emulerade+portar%22
MIDIMAN MIDIsport 8x8 finns med som "problemenheter". Eftersom du tydligen har haft det här problemet tidigare kan det vara värt att kolla in!


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag har skummat igenom detta med emulerade portar samt varit på Steinbergs hemsida där det problemet belysts, men har datorn hängts sej i dessa fall? Jag måste nog läsa igenom noggrannare för att se vad det är för problem där talas om. Mitt problem har inte löst sej ännu och jag fortsätter brottas. Funderingarna går, ska jag skaffa ett annat midiinterface eller klaviatur, men det är ju i alla fall en kostnad på 4000-5000 spänn och så kanske det bara behövs ett musklick på rätt ställe! Nästa steg blir att tillfälligt sätta in en gammal ren C-disk och installera gamla SX1 samt midisport och se. Längre tillbaks än SX1 kan jag inte gå för då körde jag på Mac.
Du ska ha tack för ditt engegemang i frågan och jag lovar rapportera hur det går.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag hade ett liknande problem med min gamla dator och SX2. Körde med Reason och Cubase, och om jag bootade i fel ordning så hängde sig hela datorn.

Om jag inte minns fel så var det:

Boot med mitt Oxygene 8 USB-keyboard,, startar Cubase sedan Reason. Då hände sig datorn när jag spelade in i Cubase.

Min lösning var att INTE ansluta Oxygene 8 innan hela datorn hade bootat upp, sedna spelade det mindre roll vilket prg jag startade först. (Datorn hängde sig i alla fall inte)

Med förhoppning om att detta kan öka möjligheterna att finna en lösning


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag hade ett liknande problem med min gamla dator och SX2. Körde med Reason och Cubase, och om jag bootade i fel ordning så hängde sig hela datorn.

Om jag inte minns fel så var det:

Boot med mitt Oxygene 8 USB-keyboard,, startar Cubase sedan Reason. Då hände sig datorn när jag spelade in i Cubase.

Min lösning var att INTE ansluta Oxygene 8 innan hela datorn hade bootat upp, sedna spelade det mindre roll vilket prg jag startade först. (Datorn hängde sig i alla fall inte)

Med förhoppning om att detta kan öka möjligheterna att finna en lösning
För att kunna spela på klaviaturen så att signal till datorn och synthar ska gå fram måste jag alltid stänga av och på klaviaturens strömbrytare då jag är i Cubase. Så klaviaturen måste alltid bootas sist.
Jag ska prova ikväll att installera Cubase och midisport på min kontorsdator och se om den reagerar likadant. Skulle så vara fallet borde felet ligga hos midiinterfacet eller klaviaturen.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Problemet är löst! Köpte nytt midiinterface (Edirol UM-3EX) som fick ersätta mitt gamla midisport 8x8. Trots ominstallation av midisporten ett flertal gånger och dess senaste drivrutin till XP hängde sej datorn hela tiden men nu äntligen kan jag använda externa syntharna igen! :) Så nu ska jag skaffa fler UM-3EX för dom skulle gå att seriekoppla så att fler synthar går att koppla in.