Kontrollrummet

Cubase minnesanvändning ökar av sig självt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
tjena

fick precis en krasch i en låt när jag skulle spara. cubase (sx3) sa att det inte går att spara för att proektet kräver för mkt minne och sen kom kaskader av "a serious problem has occured".

när jag hade startat om och öppnade upp låten igen så kollade jag i aktivitetshanteraren hur mkt minne den tog (eftersom jag trots allt har 3gb ram)...låten låg på c:a 900mb men så märkte jag att det hela tiden steg i portioner om några kb...

nu har jag suttit och testat....jag har ställt in det så att programmet läser in en tom vst mapp så att inga pluggar läses in men trots det kvarstår problemet....

om jag startar ett helt tomt projekt så tar cubase c:a 70mb ramminne som sedan bara stiger om jag bara låter den stå.

vad är detta?????

tack

petri


DåligtGehör

  • Gäst
En sak att göra vore att några som använder cubase sx3 kunde göra en test enligt dina spceifikationer och se om de får samma tendens med ökad minnes användning.


Utloggad Thomas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
    • Beatscape
Hmm. Jag har inte hört talas om några kända minnesläckor i Cubase SX 3 självt. Ditt problem kan vara att någon extern (tredjeparts) DLL som Cubase använder läcker. Kandidater är tex övre lagret av din ASIO-drivare eller någon VST-plugin.

Först:
* Har du senaste SX 3-versionen?

Sedan:
* Har du alla VST-pluggar på samma ställe?
 - Testa isåfall att byta namn på mappen (från VSTPlugins till VSTPluginsTest eller liknande) och se om ditt problem kvarstår vid öppnande av tomt projekt.
* Om ovan fixade problemet så är det någon av dina pluggar som läcker:
 - Byt tillbaka namnet till VSTPlugins och skapa en temporär mapp bredvid. Flytta sedan över ett gäng pluggar (ca hälften) till den temporära mappen och gör om testet.
 - Testa återigen med att öppna ett tomt projekt och iterera dig fram till vilken DLL som strular genom att använda "divide-and-conquer"-metoden.

Nu har vi en blogg och Facebooksida också!


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Sorry kan inte låta bli men.. Jizzuz.. Kan inte tänka mig att nåt i närheten av detta skulle ske i en Mac med Logic. Men som sagt.. Nån "gratis" 3e parts VST plugin skulle nog säkert kunna orsaka detta problem.. Freeze och mixa ner på nytt stereospår och fortsätt mixa.. Kan lösa problemet.


Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
tack....

jag testade dock att flytta hela vst pluginmappen så att cubase inte läste in några 3:e parts plugins men problemet består


Utloggad Thomas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
    • Beatscape
tack....

jag testade dock att flytta hela vst pluginmappen så att cubase inte läste in några 3:e parts plugins men problemet består

Skumt. Testa att byta ljuddrivrutin inne i Cubase - växla mellan ditt ljudkorts egen ASIO, ASIO DirectSound och eventuellt andra du har. Stiger minnesanvändningen lika mycket ändå?

Nu har vi en blogg och Facebooksida också!


Utloggad Monocerotis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Kontakta teknisk support?....  :huh: För det finns det väl? Jag är inte så insatt i Cubase men jag förmodar att det finns en teknisk support som man kan ringa till. Det skulle i så fall jag göra om jag inte kan få bot på problemet.

Det låter ju helt otroligt alltså det problemet som du beskrev. Nu blir jag skräckslagen inför köpet av Cubase. Hur pass ostabilt är det på en skala från 1 till 10?
« Senast ändrad: 08.04.2007, 17:03:24 by Monocerotis »


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Kontakta teknisk support?....  :huh: För det finns det väl? Jag är inte så insatt i Cubase men jag förmodar att det finns en teknisk support som man kan ringa till. Det skulle i så fall jag göra om jag inte kan få bot på problemet.

Det låter ju helt otroligt alltså det problemet som du beskrev. Nu blir jag skräckslagen inför köpet av Cubase. Hur pass ostabilt är det på en skala från 1 till 10?
12.. lätt!!  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Monocerotis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Kontakta teknisk support?....  :huh: För det finns det väl? Jag är inte så insatt i Cubase men jag förmodar att det finns en teknisk support som man kan ringa till. Det skulle i så fall jag göra om jag inte kan få bot på problemet.

Det låter ju helt otroligt alltså det problemet som du beskrev. Nu blir jag skräckslagen inför köpet av Cubase. Hur pass ostabilt är det på en skala från 1 till 10?
12.. lätt!!  ^_^

hehe det där hjälper inte, det är inte direkt uppmuntrande kan jag säga! :P

Du föredrar Logic, eller? Det är synd att Logic inte finns till PC längre. Jag tittade lite närmare på det och det såg riktigt lovande ut med ett mycket enkelt upplägg och ett snyggt interface utan att vara överflödigt och för resurskrävande. Effektiv programmering med andra ord, jag väljer hellre prestande än utseende, och ändå är ju inte Logic "fult" jämfört med Cubase med sina flashiga grafik i överflöd. hmm... jag undrar just varför det heter Logic... det ligger nog något i att det heter så. Som sagt, synd att den inte finns till PC för jag tänker inte köpa en Mac bara för den sakens skull.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Men glöm inte att kolla in Tracktion. Jag har bara snabbtestat Tracktion 2 demon den var riktigt trevlig. Enkelt och logiskt med stöd för VST. Med Tracktion 3 så följer det, beroende på vilken bundle du köper, även med en mängd bra pluggar.

Om jag skulle byta från Cubase SL3 så skulle byta till Tracktion 3.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"